dag schatjes,
heb ik toch even mooi mijn smoel gehouden een dag lang... .
Fijn dat er zoveel mooie tips komen.
Meditatie is mij ook aangeraden en ja hoor, er zijn genoeg dingen waar ik echt, intens en diep van kan genieten, zoals bijvoorbeeld muziek, de sterrenhemel, het strand (vooral als het waait), rondwandelen en me verwonderen, etc.
Waarom ik zoveel denk? Dat is een automatisme en heeft bij mij vaak te maken met het onderdrukken van emoties, met verzet. Als ik ergens bewust of onbewust mee zit, dan begint het machientje te ronken en dan is acceptatie het moeilijkste wat er is. Ik zeg wel tegen mezelf: "ik accepteer dat ik zoveel denk, laat maar komen al die gedachtes" , maar stiekem is dat dan eigenlijk niet zo en dat weet ik en daardoor raak ik gefrustreerd en begin ik met mezelf te discussieren en te zoeken naar het waarom.
Ach, gelukkig duurt het tegenwoordig niet zo lang meer. Gisteren was ik even goed gefrustreerd, maar dat is vandaag al weer voorbij. Hoe? Door het los te laten. Alleen kan ik het pas loslaten als ik ophoud met tegen mezelf zeggen dat ik het moet loslaten (doing doing, hoe krom kan het logisch beredeneerd zijn, maar hoe logisch toch!).
Wat me wel eens helpt, is het allemaal opschrijven. dan gooi ik alles eruit, op papier, uit mijn hoofd.
Bedankt voor jullie tips!
XXXXXXXXX