@Dragon je hebt volgens mij een hele goede titel gekozen, want er zijn inmiddels veel mensen die gereageerd hebben op jouw vraag
.
@Nims, je gaat nu toch niet aan een rose olifantje denken he
Weer on-topic..
Ik herken het zeker wel hoor Dragon, ik schrok eigenlijk best toen ik er werkelijk bij stil stond hoezeer ik daar mee bezig was, dingen uitstelde en ineens besefte dat ik eigenlijk helemaal niet (meer) wist hoe ik van dingen kon genieten of hoe zomaar eens te dollen of spelen. Alsof ik het nodig had steeds maar bezig te zijn en ik was dan ook voortdurend moe.
Natuurlijk zijn er altijd wel omstandigheden die even wat meer van onze aandacht vragen maar de kunst is dan geen smoesjes te verzinnen en even werkelijk tijd te maken voor jezelf.
Ik weet niet of wat ik hierboven schreef voor jou ook zo is, we zijn en blijven natuurlijk allemaal verschillende mensen die verschillend ervaren en verschillend op dingen reageren.
Ik heb er iig het volgende (simpele antwoord) op gevonden, misschien kun je er wat mee.
Waar kun jij wérkelijk van genieten? (schrijf dit voor de aardigheid eens op) Waar kun je zo intens van genieten, zodanig dat het je ontspant en je alles om je heen vergeet. (idem) En de tweede vraag is, gun je jezelf de ruimte daar ook daadwerkelijk de tijd voor te nemen?
Zo ja, wanneer was dat voor het laatst? (idem) Hoeveel tijd vind je zelf eigenlijk dat een mens daar vrij voor zou mogen maken? (idem) En doe je dat zelf ook? Maak voor de aardigheid eens een afspraak met jezelf. Geloof me, we zijn zelf ons beste maatje en coach.
Zo nee, wat maakt dat je zo aan het denken bent? Daar kunnen schuldgevoelens, gevoelens van onvrede, het vasthouden jou van dingen uit het verleden of het dromen over de toekomst aan verbonden zijn.Omdat het meestal om dingen gaat die nu niet op te lossen of te weten zijn, gaat er veel energie verloren en kom je weer in die cirkel van het denken terecht. Welke gevoelens, onzekerheden of gebeurtenissen liggen daar voor jou aan ten grondslag? (idem) Duik even in die gedachte en vraag je eens af of je daar NU iets aan kunt doen.
Ja? Voer direct uit wat je nu blijkbaar wel kunt doen.
Nee? Beloof jezelf dat je er pas op terug komt als de situatie zich voordoet en je er wel iets aan kunt doen. Beloof jezelf dat het totaal zinloos is er nu mee bezig te zijn als je er toch nog even niets aan kunt doen.
Kun je hier iets mee?