Loading...
nl

en nu je smoel houden!

dragon
dragon sep 2 '08
even een vraagje aan jullie...

Er zijn van die tijden dat mijn hoofd wel een op hol geslagen machine lijkt. Ik ben aan het denken en denken en daarover aan het denken en nog meer denken.
Ok, ik ben al een stapje verder, want ik heb het nu door, voorheen zag ik dat niet.
maar, ongeduldig als ik ben, wil ik dat het nu ophoudt en heb ik zin om te roepen: en nu je smoel houden!

Nog goede tips?

Groetjes van Dragon
Delen:
Beschermengel
Beschermengel sep 2 '08


zo ..haha dat is radikaal winkik denk niet dat je gedachten daar naar luisterd.

Begin met te mediteren en vraag liefdevol of je gedachten weg willen gaan ..lukt het niet ..gewoon blijven oefenen! je zult zien dat je dan rustiger word. Maar wel liefdevol blijven wink

Als je mediteerd word je vanzelf al rustiger ...niet meteen maar oefening baart kunst! geloof me!
sarina
sarina sep 2 '08
Ik denk ook altijd, en dat is maar goed want anders zou ik niet meer bestaan toch? Ik kan mijn denken niet stoppen, en ik kan ook niet zo goed mediteren. Ik probeer het maar niet meer. Wat ik wel doe is bewust mijn denken sturen. Als het erg negatief is ga ik bewust positieve dingen zoeken. Ik bedank 'God' voor mijn huis, de zon, de regen, de kinderen, enz... Ook ruiken aan lekkere dingen werkt geweldig.... Uiteindelijk ben je zelf de baas over dat wat je denkt.

Bovendien is je hoofd een machine. Door vaak hetzelfde te denken maken je hersenen neuronetwerken aan, en wordt het inderdaad een soort op hol geslagen machine. Gelukkig zijn je hersenen flexibel, en kun je zelf je neuronetwerken beïnvloeden. Heel simpel door vaak te glimlachen, jezelf te verwennen met positieve gedachten, te ruiken aan lekkere dingen, te genieten van de natuur.... Te zeggen tegen jezelf: wat ben ik toch mooi, wat ben ik toch lief..... Geloof het of niet, je hersenen gaan echt andere stoffen produceren waardoor je je beter voelt.....
Beschermengel
Beschermengel sep 2 '08


Ja zeker! ...en het is ook een soort van meditatie!
Lena
Lena sep 2 '08
[quote=dragon.
Ok, ik ben al een stapje verder, want ik heb het nu door, voorheen zag ik dat niet.
maar, ongeduldig als ik ben, wil ik dat het nu ophoudt en heb ik zin om te roepen: en nu je smoel houden!
[/quote]


wat herkenbaar draak! maar als je het nu weet op dat moment,is wat ik doe :of ik kies er voor om mezelf toe te spreken net als jij :),of ga totaal iets anders doen! fietsen, muziek luisteren,in iedere geval een soort van andere prikkel maar stoppen zal het!
admin
admin sep 2 '08
Ook ik heb hier even in stil gestaan.
Afgelopen weekend heb ik een goed gesprek gehad met twee mediums en zij zeiden dat meditatie zo goed zou zijn voor mij (voor iedereen eigenlijk wel) en dat het jammer was dat dit nu stil staat.
Het is ook erg druk geweest de laatste weken en het zal ook door mijn nieuwe baan best nog even heel druk blijven maar ik ben wel blij dat ik het weer even onder mijn neus geschoven kreeg. Dus nu nog even uitvogelen wat de beste momenten zijn om even tijd voor mezelf te nemen.
Volgens sommigen
Volgens sommigen sep 2 '08
Hai Dragon, kun jij eigenlijk echt genieten van dingen, en dan bedoel ik, echt even helemaal ergens in op gaan?
silke
silke sep 2 '08
Dat gevoel... hmm ik ken het.
En je wordt er zo moe van. Soms pieker ik me suf en vooral nu school weer begonnen is en dan werk ik nog niet.
Ik ben ook nog van plan een cursus spaans te gaan doen (avondschool) en mijn ouders zijn nu al bezig van je mag maar het gaat zwaar worden en hard te combineren met je gewone school.

Ik ben dan zo iemand ik moet slagen ik moet dit kunnen, anders heb ik het gevoel dat ik mezelf en ook andere teleurstel.
Ik zou eens moeten leren mediteren. Helaas woon ik langs een hele drukke weg en er komt wel om de 5 min een vrachtwagen voorbij gedenderd

iemand tips ? wink
admin
admin sep 2 '08
Zoek een mooi stukje natuur dichtbij!
Maryssa
Maryssa sep 2 '08
Het is ook niet makkelijk om je gedachten stop te zetten in deze drukke wereld. Het raast soms maar door zonder dat je er vat op lijkt te hebben. Mij helpt wandelen erg goed na een drukke dag met mooie muziek. Het helpt mij mijn gedachten te ordenen waardoor het wat rustiger wordt in mijn hoofd en er meer ruimte is om te genieten van alles om me heen. Ook heel mooi wat jij zegt Liesanne, over positief denken (the Secret gelezen?) en wat dat doet in je hersenen. Dat is echt zo denk ik. Bij meditatie, tenminste bij Zen waar ik een beetje mee ben begonnen is het niet erg als je gedachten krijgt die je meditatie sessie onderbreken heb ik me laten vertellen door de leraar. Je zelf steeds weer terug brengen naar je ademhaling en te voelen hoe je lijf voelt geeft op een gegegeven moment rust in je hoofd. Zen betekent letterlijk concentratie en in de zen-filosofie staat één ding echt centraal, namelijk: AANDACHT. Door het kunnen beheersen van onze aandacht, zijn we beter in staat ons te ontwikkelen in harmonie met de wereld om ons heen. Het doel is o.a. te leren denken wat je wilt denken, te doen wat je wilt doen en te voelen wat je wilt voelen.
liesanne
liesanne sep 2 '08
Origineel bericht van: Maryssa
Ook heel mooi wat jij zegt Liesanne, over positief denken (the Secret gelezen?) en wat dat doet in je hersenen.


eekhad ik wat gezegd? En nee, geen Secret gelezen wink....
Ik denk dat je Sarina bedoelt... grin
sarina
sarina sep 2 '08
Dat denk ik ook, maar het is wel één van de dingen waar de secret op gebaseerd is. Eigenlijk zag ik vorige week de film 'what the bleep do we know' bij de boeddistische omroep. (Ja, wij hadden Nederlandse televisie in ons Franse huisje...) Het boek had ik een maandje terug uit gelezen, dus deze film moest ik echt bekijken. Een echte aanrader. Het boek is best pittig, een film is net wat makkelijker te behappen.

Het heeft me weer heel erg aan het denken gezet. Soms vergeet je door je dagelijkse gedoe weer even waar je mee bezig bent... Het heeft mij een extra dimensie gegeven in mijn vakantie, had lekker de de rust om het weer te 'weten'. Jammer genoeg was de film na twaalven, dus veel mensen zullen hem gemist hebben.
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 2 '08
Origineel bericht van: dragon
even een vraagje aan jullie...

Er zijn van die tijden dat mijn hoofd wel een op hol geslagen machine lijkt. Ik ben aan het denken en denken en daarover aan het denken en nog meer denken.
Ok, ik ben al een stapje verder, want ik heb het nu door, voorheen zag ik dat niet.
maar, ongeduldig als ik ben, wil ik dat het nu ophoudt en heb ik zin om te roepen: en nu je smoel houden!

Nog goede tips?

Groetjes van Dragon

Ik denk dat de beste tip is uitzoeken waarom je moeite hebt met een op hol geslagen hoofd. Is het niet makkelijker om te accepteren dat je af en toe aan het doordraven bent? En daarmee ook eigenlijk de controle over jezelf wat meer los te laten. Je er tegen te vechten is juist hetgeen wat niet werkt, dus tegen jezelf roepen "en nu je smoel houden" werkt juist averachts.

Dat is net zoiets als dat ik nu tegen je roep: "Je mag niet aan een AARDBIJ denken!" en het eerste wat in je hoofd komt is die ver**** aardbij wink.
liesanne
liesanne sep 2 '08
grote kans dat ie ook nog om je hoofd komt zoemen... wink
sarina
sarina sep 3 '08
Origineel bericht van: NiMS
Er tegen te vechten is juist hetgeen wat niet werkt, dus tegen jezelf roepen "en nu je smoel houden" werkt juist averachts.

Dat is net zoiets als dat ik nu tegen je roep: "Je mag niet aan een AARDBIJ denken!" en het eerste wat in je hoofd komt is die ver**** aardbij wink.


NLP gezien moet ik je even corrigeren NiMS. 'Nu je smoel houden' is een directe instructie, en dus NLP gezien goed.
Je mag NIET aan een aardbei denken is NLP gezien fout. Immers je hersenen maken geen beeld van het woordje NIET, blijft inderdaad de AARDBEI over....

Wat is de moraal van het verhaal: Vermijd het woord NIET, geef directe instructie aan jezelf of anderen.


Heel storend vind ik dus de slogan: Alcohol onder de 16, nog even niet. NLP gezien belachelijk. Beter zou zijn: Alcohol? Alleen boven de 16!
Nog zo eentje: STIVORO, (STIchting ter VOorkoming van ROken) wordt natuurlijk: STIchting VOor ROken.... Hoe verzinnen ze zo'n afkorting.....
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 3 '08
Je hebt gelijk Sarina, op die manier is het nlp gezien correct smile. Alleen denk ik niet dat ze in het geval van dragon helpen, als ze niet weet waarom ze is gaan denken in de eerste plaats en er niet meer mee kan stoppen..
sarina
sarina sep 3 '08
Weet jij dan wel waarom je denkt? Ik niet hoor... ik denk gewoon, soms is het positief, soms negatief.... en stoppen met denken heb ik ook nooit gekund, ik zou het knap vinden als iemand het überhaupt zou kunnen.

Je afvragen waarom is ook weer denken.... Het antwoord zal altijd wel een raadsel blijven, want als je weet waarom hoef je er immers niet meer over na te denken...

Dus volgens mij is het best goed om jezelf te trainen in positief denken, want denken doe je toch...... Veel mensen hebben niet eens in de gaten wat ze met zichzelf aan het doen zijn, Dragon is al heel ver want ze herkent het, de volgende stap is er iets mee te doen. Dat is constructiever dan je af te vragen waar het vandaan komt.
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 3 '08
Nou ik bedoel niet zozeer het denken zelf, maar wat dragon zei:
"Er zijn van die tijden dat mijn hoofd wel een op hol geslagen machine lijkt. Ik ben aan het denken en denken en daarover aan het denken en nog meer denken."

En gewoon accepteren dat je dat doet ipv je ertegen verzetten.
fdsajkl
fdsajkl sep 3 '08
Ha geweldig, daar is dragon mooi klaar mee: gewoon accepteren. Makkelijk gezegd, onmogelijk gedaan, daar kan hij toch niets mee?

Natuurlijk kan hij dat niet accepteren, het is een desynchronisatie van het bewustzijn en het onderbewustzijn. Hij wil bewust kunnen ophouden met denken, maar kan dit onderbewust niet omdat er een nu nog onverklaarbaar iets is wat dit tegenhoudt. Het is een innerlijk gevecht, zoals hij dit al aangeeft.

Persoonlijk had ik dit vroeger ook: de oorzaak was een angst voor mezelf leegmaken van gedachten omdat ik daar in een vorig leven ooit door om het leven ben gekomen.
Volgens sommigen
Volgens sommigen sep 3 '08
@Dragon je hebt volgens mij een hele goede titel gekozen, want er zijn inmiddels veel mensen die gereageerd hebben op jouw vraag grin.

@Nims, je gaat nu toch niet aan een rose olifantje denken he cool

Weer on-topic..

Ik herken het zeker wel hoor Dragon, ik schrok eigenlijk best toen ik er werkelijk bij stil stond hoezeer ik daar mee bezig was, dingen uitstelde en ineens besefte dat ik eigenlijk helemaal niet (meer) wist hoe ik van dingen kon genieten of hoe zomaar eens te dollen of spelen. Alsof ik het nodig had steeds maar bezig te zijn en ik was dan ook voortdurend moe.
Natuurlijk zijn er altijd wel omstandigheden die even wat meer van onze aandacht vragen maar de kunst is dan geen smoesjes te verzinnen en even werkelijk tijd te maken voor jezelf.

Ik weet niet of wat ik hierboven schreef voor jou ook zo is, we zijn en blijven natuurlijk allemaal verschillende mensen die verschillend ervaren en verschillend op dingen reageren.

Ik heb er iig het volgende (simpele antwoord) op gevonden, misschien kun je er wat mee.

Waar kun jij wérkelijk van genieten? (schrijf dit voor de aardigheid eens op) Waar kun je zo intens van genieten, zodanig dat het je ontspant en je alles om je heen vergeet. (idem) En de tweede vraag is, gun je jezelf de ruimte daar ook daadwerkelijk de tijd voor te nemen?

Zo ja, wanneer was dat voor het laatst? (idem) Hoeveel tijd vind je zelf eigenlijk dat een mens daar vrij voor zou mogen maken? (idem) En doe je dat zelf ook? Maak voor de aardigheid eens een afspraak met jezelf. Geloof me, we zijn zelf ons beste maatje en coach.

Zo nee, wat maakt dat je zo aan het denken bent? Daar kunnen schuldgevoelens, gevoelens van onvrede, het vasthouden jou van dingen uit het verleden of het dromen over de toekomst aan verbonden zijn.Omdat het meestal om dingen gaat die nu niet op te lossen of te weten zijn, gaat er veel energie verloren en kom je weer in die cirkel van het denken terecht. Welke gevoelens, onzekerheden of gebeurtenissen liggen daar voor jou aan ten grondslag? (idem) Duik even in die gedachte en vraag je eens af of je daar NU iets aan kunt doen.

Ja? Voer direct uit wat je nu blijkbaar wel kunt doen.

Nee? Beloof jezelf dat je er pas op terug komt als de situatie zich voordoet en je er wel iets aan kunt doen. Beloof jezelf dat het totaal zinloos is er nu mee bezig te zijn als je er toch nog even niets aan kunt doen.


Kun je hier iets mee?
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki