Loading...
nl

Prikkelverwerking toen en nu

Helma
Helma okt 6 '08
Ja, vertrouwen. Dat is zeker.
Wat wel heel raar is: Sandra, mijn jongste, gebruikt al jaren medicijnen voor haar trage darmen. Door de stress en drukte vergat ik vorige week maandag die medicijnen. Bovendien had ik zoiets: krijg het heen en weer, doe het zelf maar! Nu heeft ze inmiddels dit poeder een week niet gehad, en ze gaat elke dag naar de wc! Vorige week zei ze: mama, het is gek, maar ik kan gewoon poepen op school! Die uitspraak verbaasde me. Want waarom zou je níét poepen op school? Ik vroeg haar of ze het op de vorige school lastiger vond, en daar kon ze eigenlijk geen antwoord op geven; ik laat nu die medicijnen evens taan, maar vraag regelmatig aan haar hoe haar stoelgang verloopt. Ik wil het wel in de gaten houden natuurlijk. Maar als ze hier nu van af komt, zou dat fantastisch zijn! Zou het met haar groei te maken kunnen hebben, of met meer lichamelijke activiteit? De hele dag door school lopen van hot naar her, fietsen naar school (slechts anderhalve km.), twee keer gym in de week...
Heel apart. Ik heb nog voor een half jaar medicatie in huis. En ze heeft hier zo'n hekel aan! Het moet in drinken, en het is ontzettend vies: de kinderarts zei ons dat ze hier nog jaren aan vast zou zitten. Ik begrijp het niet.

Maar goed, dit is weer erg off topic...
gast
gast okt 6 '08
Gewoon niet willen begrijpen Helma winkHet werkt nu toch goed! Laat die arts maar l.llen die denkt in de toekomst te kunnen kijken, nou mooi niet dus! Ik denk dat het meer bewegen er zeker mee te maken kan hebben. Als je haar ook vezelrijk eten geeft (tenzij ze coeliakie heeft natuurlijk) moeten haar darmen het goed vol blijven houden. Drink ze dranken met prik erin? Dit kan ook kramp en obstipatie veroorzaken. Althans bij mij is mijn spastische darm aardig tot bedaren gekomen sinds ik geen prik meer drink.
Maar goed, het gaat toch de goede kant op met Sandra zo te horen.
Volgens sommigen
Volgens sommigen okt 6 '08
Hai Helma,

Onze zoon heeft ook van die zakjes gehad en behoorlijk veel (8 zakjes op een dag!). Onze kinderarts zei juist dat het goed was, dit maar een korte periode te gebruiken, eigenlijk een diarree op te wekken om op te schonen en dan weer af te bouwen. Het was maar alleen om de darmen eens goed leeg te krijgen en ze daarna zelf weer aan het werk te zetten, want anders kreeg je een nog luiere (wat een woord grin) darm. Darmen hebben alles met loslaten en emoties te maken (te goed willen doen, bang om te falen maar die gevoelens niet laten zien). Ik weet nog dat na een observatie het eerste was dat ze zei: ´Ahhh, ik zie het al, een ´darmenkind´´. Wat een verademing was dat, terwijl de huisarts niet eens door had willen sturen en ik de praktijk uitgezet ben omdat ik het daar niet mee eens was. Hij zat fout! Het heeft inderdaad gewerkt na een maand of acht begon alles beter te werken en na een jaar konden we stoppen, ook zijn gemoedstoestand knapte er van op. Eigenlijk ook wel logisch als een kind onrust in zijn buik heeft. Zo zie je maar hoe de meningen van artsen ook enorm kunnen verschillen. wink

@Gast, goeie tips! Dat hanteren we hier eigenlijk ook nog steeds, hoewel héél af en toe een glaasje prik dan ook ehtc een feest is.
Lena
Lena okt 7 '08
groei lichamelijk en geesteljk,zij is daar op dit moment een mooi voorbeeld van.
kinderen groeien over dingen heen,en het bewijs hier maar eens weer geleverd word.bij het vergeten van de medicatie,herstelt het lichaam zich uitzichzelf,heb dit vaak gezien,mensen blijven echt te vaak hangen in de medicatie.(ook een slordig heid van dezen tijd van sommige artsen)
maar het belangijkste is wat ik lees dat ze ook lekker in haar vel steekt wink
Begrip
Begrip okt 8 '08
Ik ga ook akkoord met Hiidenwings, het is soms gewoon allemaal een beetje te veel. Ik kom soms smorgens toe op school en kan gewoon zien hoe iedereen rondom mij zich voelt. Ik heb hier echt moeite mee. We zijn gewoon volledig uit balans. Iedereen wil steeds meer en meer. Wat ben je er nu mee als je alles al hebt?

xxx Ilse
Helma
Helma okt 10 '08
Sandra krijgt zelden prik, heel soms 7up, maar dat is misschien eens per twee weken. Vandaag had ze wel weer last van harde ontlasting, maar vaak drinkt ze te weinig. Zoals in alles moet ik haar ook daar in stimuleren. Ik wilde maar dat ze eens een liter wegdronk achter elkaar.
admin
admin okt 10 '08
Hier nog zo'n dochter, veel te weinig drinken en knotsharde keutels.
gast
gast okt 10 '08
Klinkt als moeite met loslaten. Zit het in de genen?
admin
admin okt 11 '08
Nee ze drinkt gewoon te weinig.
Nu tegenwoordig dan.
Vroeger had ze als baby van drie, vier maanden haar eerste klisma al te pakken.
En ook mijn dochter heeft maanden lactulose moeten slikken, haar darmen zijn wel altijd heel gevoelig geweest, een zetpil is geen optie, daar krijgt ze accuut kolieken van.
Maar nu is het tegenwoordig gewoon echt slecht drinken, zelfs als het erg warm is buiten is madame in staat om maar drie vier bekertjes limonade te drinken als ik niet oplet.
Zo'n kinderbeker is hardstikke klein daar gaat maar zo'n 100 cc in kun je nagaan wat ze dan binnen zou krijgen. Nog geen halve liter.
Dus met warm weer houd ik haar extra in de gaten, toen ze een jaar of 1 was had ze de hardnekkige tic om haar haren op te eten, dat is in de loop der jaren steeds erger geworden zo erg dat ze zelfs een hele kale plek op haar bol had.
Och zei de huisarts, dat poept ze wel weer uit...
Niet dus, dat is helemaal vast gaan zitten en hup weer aan de lactulose, ontlasting die er weer bijna niet uit kwam omdat er lange haren doorheen zaten. Koppie helemaal kort laten knippen want korte haren die komen er wel uit.
Ze heeft het gelukkig wel afgeleerd, dat haren eten (met wortel en al brr..) maar wat een ellende als de afvoer verstopt zit.

Ik gebruik tegenwoordig veel olijfolie in het eten en dat werkt ook best goed.
Fijn hé Helma ..kinderen, soms .... maar missen kunnen we ze niet wink
admin
admin okt 11 '08
Bedoel je met de genen dat het in de familie zou zitten Sylvia?
Dan zou dat vanuit haar pappa's kant moeten zijn en die mensen ken ik eigenlijk helemaal niet.
Dus dat zou ik eigenlijk niet weten.
Of het met loslaten te maken heeft?
Geen idee.
proost
proost okt 11 '08
Veel drinken leidt tot veel plassen en heeft niets te maken met de ontlasting.
Drink wat Roosvicee laxo, eet zemelen en neem andere voedingsmaatregelen.
Gezondheid toegewenst.
admin
admin okt 12 '08
Ah, jij bent arts!
Vind je het niet een beetje jammer Proost dat artsen het soms zo oneens met elkaar kunnen zijn?
Ik loop daar nogal eens tegenaan en dat is best vervelend.
Thomas A
Thomas A okt 12 '08
En dan is stress nog niet eens besproken........
proost
proost okt 12 '08
Dat vervelende ken ik, vooral met psychiaters, die denken dat geluk in een potje pillen zit en wars zijn van iedere vorm van meditatie.
Vanouds is de mens op de natuur aangewezen om gezond te blijven of te worden als men ziek is. Kruidengeneskunde is nu via de reformwinkels mogelijk, middeltjes van 'zonnatura' e.d.
Je wordt pas echt natuurmens als je zelf op zoek gaat naar kamille, duizendguldenkruid, teunisbloemen of zelf een appelboom in je tuin te hebben. "An apple a day keeps the doctor away."
Thomas A
Thomas A okt 12 '08
Psychiaters horen bij het 'grote spel' (maatschappij). De psychiaterie, maar ook in de psychologie wordt het bestaan van de ziel NIET erkent en is de heling meer gericht op gedrag van de kliënt en terugkeer naar de maatschappij hoofddoel. Dat pillen daarbij sneller werken dan werkelijke aandacht voor de belevingswereld van een kliënt is daarbij eigenlijk vanzelfsprekend.
Een onderzoek van de Universiteit van Amsterdam van een aantal jaar geleden, wees uit dat een goed gesprek met een buurvrouw of een kapper, vaak meer effect op heling van een mens had, dan frequente bezoeken aan een regulier therapeut of psycholoog.
(Ik heb dit artikel nog wel ergens liggen)
admin
admin okt 12 '08
Mijn opmerking was anders bedoelt eigenlijk...
Het is in mijn ogen onzin om te zeggen dat het niets met drinken te maken heeft, ik heb meer dan 1 arts gesproken en elke arts zal je vertellen dat goed drinken wél heel belangrijk is.
Mijn opmerking hiervoor was eerlijk gezegd niet aardig bedoelt, ik vind het heel strand om zoiets neer te schrijven als het niet waar is.
Ik heb even gegoogled en heb nog een stukje gevonden wat door mensen mét medische kennis is geschreven.


Stoelgang
Heeft u moeite met uw stoelgang? Er is sprake van obstipatie (verstopping) als de ontlasting veel moeite kost en pijnlijk is.

Obstipatie kan verschillende oorzaken hebben. Veel heeft te maken met iemands eet en leefpatroon. Te weinig vezels, vocht en beweging zijn hier voorbeelden van.

Enkele tips voor het verbeteren van uw stoelgang

Vezels
Vezels zijn ontzettend belangrijk voor een gezonde stoelgang. Ze zorgen ervoor dat de ontlasting niet hard en droog wordt maar de juiste structuur heeft om de darmen op een makkelijke manier te verlaten. Vezels zitten in groenten en fruit (oplosbare vezels) en in volkorenproducten, zaden en noten, en graanproducten (onoplosbare vezels). Voor een gezonde stoelgang zijn beide soorten vezels even belangrijk en moeten dus is voldoende mate gegeten worden.

Gemiddeld krijgen Nederlanders ongeveer 20 gram vezels per dag binnen. Voor een regelmatige en makkelijkere stoelgang is de aanbeveling 30 á 40 gram vezels per dag. De meeste mensen zouden dus wel wat meer vezelrijke producten mogen eten.

Vocht
Drink bij obstipatie minimaal 2 liter per dag. Wanneer er te weinig gedronken wordt heeft dit gevolgen voor de structuur van de ontlasting, deze wordt hard en droog. De voorkeur bij extra vocht gaat uit naar water, kruidenthee, light frisdrank en (karne)melk.

Beweging
Extra lichaamsbeweging stimuleert de bewegingen van de darmen en dit heeft weer een positief effect op de stoelgang. Beweeg voldoende/meer is de boodschap, u kunt bijvoorbeeld de trap nemen, de fiets pakken om boodschappen te doen of een halte eerder uit de bus stappen.

Vet
Weinig vet in de voeding kan een negatieve invloed op de stoelgang hebben. Besmeer daarom uw brood met een laagje halvarine of margarine en gebruik vloeibaar vet bij de bereiding van de warme maaltijd.

Regelmaat
Een regelmatig eet- en leefpatroon zal uw stoelgang ten goede komen. Ontbijt dagelijks uitgebreid. Houdt 3 hoofdmaaltijden aan en sla geen maaltijden over.

Extra tips:

* Goed kauwen, is belangrijk voor de vertering van het voedsel.
* Negeer een lichte aandrang om naar het toilet te gaan niet.
* Neem een goede, gehurkte houding aan op het toilet.
* Ga elke dag omstreeks dezelfde tijd naar het toilet en neem er de tijd voor.
* Ontspan wanneer u op het toilet zit.
* Gebruik laxeermiddelen alleen op advies van de arts. Laxeermiddelen nemen nooit de oorzaak van een verstopping weg, ze lossen de klachten alleen tijdelijk op.
http://www.voedings-advies.nl/show/NL/client2006/2540/stoelgang.html

Het is ook een combinatie natuurlijk, je voedingsstoffen zijn heel belangrijk maar vocht dus ook.
admin
admin jun 13 '09
Origineel bericht van: proost
Veel drinken leidt tot veel plassen en heeft niets te maken met de ontlasting.
Drink wat Roosvicee laxo, eet zemelen en neem andere voedingsmaatregelen.
Gezondheid toegewenst.


Ik ben geen arts, maar ervaringsdeskundige en verzorgende blushEn veel drinken heeft wel degelijk met goede ontlasting te maken!! Slecht drinken = slechte ontlasting

Excuses als iemand hier het vervelend vindt dat ik er zo tussendoor kom....
admin
admin jun 13 '09
ik veronderstel beiden tips te samen zijn goed!
én de vezels, vb zemelen én veel drinken (water)
admin
admin jun 13 '09
Ja hoor, tuurlijk!! Combinatie van he!!

Liefs smile
Helma
Helma jun 13 '09
Teveel vezels zonder voldoende vocht is ronduit slecht. Mijn jongste drinkt standaard te weinig: ik moet haar het drinken zowat met een trechter naar binnen gieten. Als ik dan volkoren brood geef i.p.v. tarwe dan zit ze geheid verstopt. De juiste balans zien te vinden dus.
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki