Mijn opmerking was anders bedoelt eigenlijk...
Het is in mijn ogen onzin om te zeggen dat het niets met drinken te maken heeft, ik heb meer dan 1 arts gesproken en elke arts zal je vertellen dat goed drinken wél heel belangrijk is.
Mijn opmerking hiervoor was eerlijk gezegd niet aardig bedoelt, ik vind het heel strand om zoiets neer te schrijven als het niet waar is.
Ik heb even gegoogled en heb nog een stukje gevonden wat door mensen mét medische kennis is geschreven.
Stoelgang
Heeft u moeite met uw stoelgang? Er is sprake van obstipatie (verstopping) als de ontlasting veel moeite kost en pijnlijk is.
Obstipatie kan verschillende oorzaken hebben. Veel heeft te maken met iemands eet en leefpatroon. Te weinig vezels, vocht en beweging zijn hier voorbeelden van.
Enkele tips voor het verbeteren van uw stoelgang
Vezels
Vezels zijn ontzettend belangrijk voor een gezonde stoelgang. Ze zorgen ervoor dat de ontlasting niet hard en droog wordt maar de juiste structuur heeft om de darmen op een makkelijke manier te verlaten. Vezels zitten in groenten en fruit (oplosbare vezels) en in volkorenproducten, zaden en noten, en graanproducten (onoplosbare vezels). Voor een gezonde stoelgang zijn beide soorten vezels even belangrijk en moeten dus is voldoende mate gegeten worden.
Gemiddeld krijgen Nederlanders ongeveer 20 gram vezels per dag binnen. Voor een regelmatige en makkelijkere stoelgang is de aanbeveling 30 á 40 gram vezels per dag. De meeste mensen zouden dus wel wat meer vezelrijke producten mogen eten.
Vocht
Drink bij obstipatie minimaal 2 liter per dag. Wanneer er te weinig gedronken wordt heeft dit gevolgen voor de structuur van de ontlasting, deze wordt hard en droog. De voorkeur bij extra vocht gaat uit naar water, kruidenthee, light frisdrank en (karne)melk.
Beweging
Extra lichaamsbeweging stimuleert de bewegingen van de darmen en dit heeft weer een positief effect op de stoelgang. Beweeg voldoende/meer is de boodschap, u kunt bijvoorbeeld de trap nemen, de fiets pakken om boodschappen te doen of een halte eerder uit de bus stappen.
Vet
Weinig vet in de voeding kan een negatieve invloed op de stoelgang hebben. Besmeer daarom uw brood met een laagje halvarine of margarine en gebruik vloeibaar vet bij de bereiding van de warme maaltijd.
Regelmaat
Een regelmatig eet- en leefpatroon zal uw stoelgang ten goede komen. Ontbijt dagelijks uitgebreid. Houdt 3 hoofdmaaltijden aan en sla geen maaltijden over.
Extra tips:
* Goed kauwen, is belangrijk voor de vertering van het voedsel.
* Negeer een lichte aandrang om naar het toilet te gaan niet.
* Neem een goede, gehurkte houding aan op het toilet.
* Ga elke dag omstreeks dezelfde tijd naar het toilet en neem er de tijd voor.
* Ontspan wanneer u op het toilet zit.
* Gebruik laxeermiddelen alleen op advies van de arts. Laxeermiddelen nemen nooit de oorzaak van een verstopping weg, ze lossen de klachten alleen tijdelijk op.
http://www.voedings-advies.nl/show/NL/client2006/2540/stoelgang.html
Het is ook een combinatie natuurlijk, je voedingsstoffen zijn heel belangrijk maar vocht dus ook.