Loading...
nl

Was hitler zijn tijd te ver vooruit?

gast
gast sep 1 '08
Vergeet bij dit hele verhaal (WW II) niet dat we het interpreteren aan de hand van de nu (en toen) geldende normen/waarden.

Ik wil het de hele geschiedenis van de tweede wereld oorlog niet bagetaliseren maar zolang we het fijne niet weten over het leven hier op aarde is het moeilijk om er zo over te oordelen.

Wie weet komen we er over een x aantal jaar wel achter dat het voor je ontwikkeling juist goed is om gedood te worden. Dat je dan de kans krijgt hetgeen je hier op aarde geleerd hebt in praktijk mag brengen.

Sarina; misschien was het wel liefde waaruit hij handelde, alleen niet jou manier van liefhebben.
sarina
sarina sep 1 '08
Origineel bericht van: gast
Sarina; misschien was het wel liefde waaruit hij handelde, alleen niet jou manier van liefhebben.

Liefhebben betekent volgens mij altijd dat je de ander respecteert en in zijn waarde laat.... Dat zie ik bij Hitler niet terug...
sarina
sarina sep 1 '08
Ik heb nog maar even voor de duidelijkheid wat gegoogled:

Het begrip übermensch is het meest bekend geworden door Friedrich Nietzsche. De term was toen echter niet nieuw. Voor het eerst duikt hij op in de strijd, die door en om de Hervorming ontstond en vindt men het woord, ironisch gebruikt door de aanhangers van Luther. Vandaar springt het over naar theologische geschriften uit de zeventiende en achttiende eeuw, en ook bij Herder treft men het meermalen aan, terwijl Goethe het gebruikt in zijn Ur-faust.

Nietzsche pleitte voor meer individualisme in plaats van voor kuddegeest. De übermensch is diegene die zichzelf durft los te maken van het systeem en op zichzelf steunt. Daarbij meende Nietzsche dat de mens van nu slechts een schakel is, een ontwikkelingsfase, tussen een dier en de übermensch die we eigenlijk bedoeld zijn te worden: een boven alle irrationaliteit staand groots wezen.

In zijn boek "Also sprach Zarathustra" schrijft Nietzsche: "de übermensch staat tot de mens als deze tot de aap" en "de mens is een koord gespannen tussen de übermensch en het dier". Men zou daarop de conclusie kunnen trekken dat Nietzsche bedoelde dat in de mens van nu de spanning tussen het "dierlijke" en "bovenmenselijke" voelbaar is.

Wanneer het nazisme echter gebruik maakt van deze term, wordt de term übermensch aan het begrip ras gekoppeld. Dit had weinig te maken met Nietzsche's oorspronkelijke interpretatie. Ook ontwikkelden de nazi's het begrip untermensch, als tegenhanger van de übermensch.

In de nazi-ideologie waren de Germaanse volkeren, het zogenaamde Arische ras, superieur ten opzichte van andere volkeren. Het was zaak om het Arische ras, de übermenschen dus, te vrijwaren van vreemde smetten. Als untermenschen golden vooral Joden, Sinti en Roma maar ook de Slavische volkeren, Aziaten, homoseksuelen en mensen met een aangeboren handicap.

Gevoed werd de nazi-ideologie door een algemene vreemdelingenhaat en antisemitisme onder de Duitse bevolking veroorzaakt door de nederlaag in de Eerste Wereldoorlog en de rol die de Joden daarbij gespeeld zouden hebben (de zogenaamde dolkstootlegende).

Als gevolg hiervan werden tijdens het zogenaamde T-4-euthanasieprogramma eerst de gehandicapten op grote schaal vermoord en daarna tijdens de holocaust meer dan zes miljoen Joden, Roma, Sinti en homoseksuelen.

Ik kan hier echt geen liefde in ontdekken......
Lena
Lena sep 1 '08
fijn dat je er weer bent smile
ik ook niet wink
gast
gast sep 1 '08
Het is heel begrijpelijk dat je hier geen liefde in kan herkennen. Net als wat ik in eerdere post al zei; het is niet jou manier van liefhebben.
Maar als je nu door al het hersenspoelen er van overtuigd bent dat dit het meest liefdevolle is wat je de mensheid kunt geven.
Je geeft je "eigen" volk de kans om übermensch te worden. Je doet er alles aan om ze genoeg land te geven, zuiverheid in de genen, alles wat er maar nodig is om dat te berijken! Dat dit ten koste gaat van anderen is een onoverkomelijke bijkomstigheid want anders kun je de "vrede" niet garanderen.
Lena
Lena sep 1 '08
gelukkig laat ik me niet hersenspoelen(hoewel ik weet het ,beinvloedbaar is niet uitgesloten) en daarom zal dit ook niet lukker in deze wereld.ik kan me nml niet voortstellen dat je je boven een andere stelt,en ik geloof ook niet in dwang of wat dan ook,dus zal ik wel ten onder gaan smile.
de mens zal echt het kwaad wel blijven zien,of hij bij machte is om het te veranderen?
gast
gast sep 1 '08
Kwaad is iets dat de mens zelf maakt. Het heelal is enkel liefde.

Nietzsche pleitte voor meer individualisme in plaats van voor kuddegeest. De übermensch is diegene die zichzelf durft los te maken van het systeem en op zichzelf steunt. Daarbij meende Nietzsche dat de mens van nu slechts een schakel is, een ontwikkelingsfase, tussen een dier en de übermensch die we eigenlijk bedoeld zijn te worden: een boven alle irrationaliteit staand groots wezen.

Dit is denk ik wel een heel belangrijk stukje. Hitler maakte in mijn ogen alleen de fout door te denken dat het fysieke leven te veranderen is en naar zijn hand te zetten was. Het fysieke leven is een eindproduct van de gedachten en in die hoedanigheid dus ook niet meer te veranderen. Het is de gedachte die veranderd dient te worden om een ander resultaat te kunnen krijgen. (niets anders dan kwantumfysica dus)

Doen we zelf ook niets liever dat wat ons lijden geeft te vernietigen i.p.v. het te omarmen en het op te nemen in het geheel van wat je bent.
Hitler deed het op fysiek niveau dat wat in zijn ogen niet tot het perfecte behoorde vernietigen.
Het is een goed voorbeeld geworden van iets dat we niet meer willen, geen herhaling van WWII wordt ons ieder jaar weer voorgehouden. En iedereen is het daar mee eens, toch. Waarom blijven mensen het dan wel op geestelijk niveau doen? Omdat ze nog niet weten wat de gevolgen daarvan zijn?
Ayasha
Ayasha sep 1 '08
Origineel bericht van: NiMS
Ik open een controversieel topic dat getriggerd werd door een ander topic waarin over hitler werd gesproken. Ik heb hier eerder al eens iets over gezegd in een ander topic, maar het leek me wel interessant om er eens serieus over te praten.

Voordat ik mijn uiteenzetting doe, wil ik wel even van te voren zeggen dat ik absoluut niet achter hetgeen sta, dat Hitler heeft gedaan en het ook echt helemaal afkeur. Toch wil ik nog wel even mijn gedachtenspinsels hier neerzetten.

Tijdens de 2e wereldoorlog wilde Hitler de Ubermensh maken. En wat waren de kenmerken van deze ubermensch?

Juist, blond haar en blauwe ogen. Als je tegenwoordig om je heen kijkt naar de jonge nieuwetijdse kindjes dan hebben ze bijna allemaal blond haar en fel blauwe ogen (de zogenaamde sterrenkinderen).

Wat mij namelijk is opgevallen in de hoeveelheden foto's die ik heb gelezen en mensen heb gesproken is het volgende betreffende de kleur van de ogen. Dit is denk ik niet altijd zo, maar ik vind het wel erg opvallen:

Bruine ogen: Indigo
Grijze ogen: Medium
Blauwe ogen: Kristal / Sterren

Dit is een gedurfde uitspraak, maar was Hitler misschien zijn tijd niet ver vooruit toen hij opzoek ging naar de nieuwe mens?

Hier eentje met bruine ogen en toch zijn er al een paar mensen geweest die beweerde dat ik medium zou kunnen worden winkMensen die allemaal niets met elkaar te maken hadden.

Ik denk dat Hitler weinig spiritueels had. Hitler zinde op wraak en iemand die zijn tijd zo ver vooruit op spiritueel gebied, zou niet op wraak zinnen.
Lena
Lena sep 1 '08
[

ja gast zolang het kwaad bestaat zal het goede wel zijn weg blijven vinden,maar kwaad aangedaan worden en omarmen vergeven ja dat is toch in deze wereld nog steeds van een andere orde(ook in die van mij) ,wanneer stopt het kwaad? als ik er mee stop? of die ander ?wanneer begint het en wanneer stopt het?
gast
gast sep 1 '08
Nog even en er zijn geen mediums meer nodig omdat het de eerste natuur van de mens wordt om dingen aan te voelen. Dus zal het ook niet veel uitmaken of je bruine, blauwe, groene of grijze ogen hebt met blond, rood, bruin, of zwart haar.
gast
gast sep 1 '08
Origineel bericht van: Lena10
[

ja gast zolang het kwaad bestaat zal het goede wel zijn weg blijven vinden,maar kwaad aangedaan worden en omarmen vergeven ja dat is toch in deze wereld nog steeds van een andere orde(ook in die van mij) ,wanneer stopt het kwaad? als ik er mee stop? of die ander ?wanneer begint het en wanneer stopt het?

Het stopt als je er innerlijk het etiketje kwaad niet meer aan geeft en accepteerd wat er gebeurd als iets dat nodig is om de balans te herstellen. Alles wat wij ervaren komt uit onszelf, zelfs het ogenschijnlijke leed dat door een ander wordt veroorzaakt.
Niet iedereen die in de concentratie kampen zaten hebben het als "het kwaad" ervaren. Joden bij uitstek kijken toch anders naar de wereld dan dat de Christelijke westerse mens dit doet.
seppe
seppe sep 1 '08
Als hij al niet spiritueel was hield er zich wel mee bezig.
Zie de thule society .
nazi occultism .
sarina
sarina sep 2 '08
Quote:

Niet iedereen die in de concentratie kampen zaten hebben het als "het kwaad" ervaren. Joden bij uitstek kijken toch anders naar de wereld dan dat de Christelijke westerse mens dit doet.

Hoe kun je dit niet als 'het kwaad' ervaren? Opgesloten worden in een concentratiekamp op grond van je ras of defect getuigt niet van liefde.... Hoe je ook naar de wereld kijkt....
sarina
sarina sep 2 '08
Origineel bericht van: seppe

Dit had ik inderdaad ook gegoogled:

Hitler is in zijn rassentheorie zeker beïnvloed geweest door de Geheime leer van de occultiste Helena Blavatsky die aan het 'Arische ras' als 'vijfde kosmische gangmaker' een belangrijke rol toebedeelde en die schreef over de '(voorbijgaande) inferioriteit van de Semitische volkeren'

Helena Petrovna Blavatsky (Jekaterinoslav, 12 augustus 1831 – Londen, 8 mei 1891) was een Amerikaanse occultiste, publiciste van Duits-Russische afkomst. Als Madame Blavatsky is zij een bekend figuur in New Age-kringen en medegrondlegger van de theosofie.

Helena Blavatsy werd middernacht van 11 op 12 augustus geboren als Helena Petrovna von Hahn in Jekaterinoslav (thans Dnjepropetrovsk, Oekraïne). Volgens geschiedkundigen stond Blavatsky aan de wieg van wat nu New Age heet. Zij was de eerste die oosterse wijsheden combineerde en terugvond in westerse literatuur. Ze introduceerde begrippen als karma en reïncarnatie in het westen. Zij stierf in 1891 op 59-jarige leeftijd in Londen, Engeland. Ze is tweemaal getrouwd geweest. Ze werd beschuldigd van vervalsing van psychische verschijnselen, o.a. in verband met de Mahatma Brieven. In dit Hodgson Rapport werd Helena Petrovna Blavatsky, medeoprichtster van de Theosophical Society, gebrandmerkt als een van de meest begaafde, vindingrijke en interessante bedriegers in de geschiedenis. Harrison bestudeerde het dossier en onderwierp de verschillende handschriften aan een grondig onderzoek. Op 8 mei 1986 publiceerde de SPR het verslag over de bevindingen van Harrison. Later, na nog grondiger onderzoek werd een tweede rapport gepubliceerd. In beide publicaties worden de beschuldigingen aan het adres van H.P. Blavatsky weerlegd.
Ayasha
Ayasha sep 2 '08
Origineel bericht van: sarina
Origineel bericht van: seppe

Dit had ik inderdaad ook gegoogled:

Hitler is in zijn rassentheorie zeker beïnvloed geweest door de Geheime leer van de occultiste Helena Blavatsky die aan het 'Arische ras' als 'vijfde kosmische gangmaker' een belangrijke rol toebedeelde en die schreef over de '(voorbijgaande) inferioriteit van de Semitische volkeren'

Helena Petrovna Blavatsky (Jekaterinoslav, 12 augustus 1831 – Londen, 8 mei 1891) was een Amerikaanse occultiste, publiciste van Duits-Russische afkomst. Als Madame Blavatsky is zij een bekend figuur in New Age-kringen en medegrondlegger van de theosofie.

Helena Blavatsy werd middernacht van 11 op 12 augustus geboren als Helena Petrovna von Hahn in Jekaterinoslav (thans Dnjepropetrovsk, Oekraïne). Volgens geschiedkundigen stond Blavatsky aan de wieg van wat nu New Age heet. Zij was de eerste die oosterse wijsheden combineerde en terugvond in westerse literatuur. Ze introduceerde begrippen als karma en reïncarnatie in het westen. Zij stierf in 1891 op 59-jarige leeftijd in Londen, Engeland. Ze is tweemaal getrouwd geweest. Ze werd beschuldigd van vervalsing van psychische verschijnselen, o.a. in verband met de Mahatma Brieven. In dit Hodgson Rapport werd Helena Petrovna Blavatsky, medeoprichtster van de Theosophical Society, gebrandmerkt als een van de meest begaafde, vindingrijke en interessante bedriegers in de geschiedenis. Harrison bestudeerde het dossier en onderwierp de verschillende handschriften aan een grondig onderzoek. Op 8 mei 1986 publiceerde de SPR het verslag over de bevindingen van Harrison. Later, na nog grondiger onderzoek werd een tweede rapport gepubliceerd. In beide publicaties worden de beschuldigingen aan het adres van H.P. Blavatsky weerlegd.

Dat is niet waar winkHitler's theorie is gebasseerd op de theorie van Arthur de Gobineau, dat was een fransman die hardnekkig geloofde in het arisch ras. Hij verdeelde de mensheid in drie groepen. Zij die cultuur ontwikkelde, zij die hem droegen en zij die hem vernietigde. Een "leuk" feit is dat Duitsland helemaal niet tot de ariers hoorde volgens de theorie. Dat hebben Duitse schrijvers er aan toe gevoegd. winkHitler heeft deze theorie gebruikt om joden als cultuurvernietigers te kijk te zetten in zijn boek mein kampf (weet niet goed hoe je het schrijft) omdat hij uit WO I waarin hij meevocht als soldaat, had onthouden dat de Joden voor de meeste problemen hadden gezorgt. Hij geloofde er dus heilig in. Niets spiritueels aan. Slechts een man met slechte herinneringen die een obsessie werden. Hij kon het verlies van Duitsland in WO I niet verkroppen. :-)

en gast, een aantal joden die de Nazi's "van nut" konden zijn hadden het inderdaad nog zo slecht niet (tov de andere) in zo'n kamp, maar reken maar dat degene die behandeld zijn zoals ze normaal behandeld werden als ze geen "nut" hadden voor de Nazi's, het als slecht ervaart hebben. winkConcentratie kampen werden echter wel dmv bepaalde foto's naar buiten gebracht als kampen waar je "welliswaar hard moest werken maar waar het zo slecht nog niet was" door de Nazi's. Duitsland heeft denk ik zolang Hitler regeerde nooit geweten hoe de joden het werkelijk hadden. smileIk snap ook niet hoe je kan zeggen dat ze het niet zagen als "slecht". Ze werden opgesloten, mishandeld, uitgebuit op basis van hun geloof. Ze werden belachelijk gemaakt en verafschuwd door hun land zonder echt te weten waarom. (behalve dan dat ze het "foute" geloof hadden gekozen)
sarina
sarina sep 2 '08
Het klopt inderdaad dat Hitler zijn ideeën niet alleen maar vanuit de spirituele hoek haalde. Maar hij schijnt enorm bijgelovig geweest te zijn. Ook het gebruik van de swastika wijst erop dat hij 'geïnteresseerd' was in het esoterische. Maar boven alles was hij een neuroot, verslaafd ook aan medicijnen. Over zijn karakter vond ik het volgende:
De jonge Adolf was een vrij teruggetrokken persoon en wekte zelfs een verlegen indruk. Dit in schril contrast met zijn latere discussiebereidheid, waarin hij steevast trachtte zijn gelijk te behalen. Dagdromen was een van zijn favoriete bezigheden. Dit was een van de redenen waarom Hitler stelselmatige arbeid verafschuwde: het hield hem af van het dagdromen en hij voelde zich er bovendien te goed voor: hij was volgens hemzelf 'bestemd voor belangrijkere dingen'. Zelfkritiek was hem vreemd: anderen waren zijn hele leven altijd de oorzaak van zijn falen. Hitlers latere dagritme zou dit reflecteren: hij placht, ook toen hij al aan de macht was, laat in de ochtend op te staan. Besluiten en decreten las hij vluchtig of niet alvorens te tekenen. Slechts in het voorbereiden van zijn speeches stak hij veel tijd en energie. Hitler placht 's nachts zeer laat naar bed te gaan, soms rond 3 uur 's nachts. Hoewel Hitler enkele jeugdvrienden had, voelde hij zich bij veel mensen nauwelijks of niet op zijn gemak. 'Honden zijn mijn enige vrienden', zei hij eens. Zelfs August Kubizek, zijn jeugdvriend, zou hij later altijd met het formele Sie aanspreken in plaats van met het informele Du. Overal waar hij kwam, met name toen hij aan de macht was, zou hij volgens ingewijden een "stijve ongemakkelijke atmosfeer" om zich heen verspreiden. Generaals, ministers en partijbonzen die met hem in aanraking kwamen probeerden zich ervoor te behoeden een van Hitlers favoriete onderwerpen aan te snijden. Als dat gebeurde hield Hitler een monoloog die soms wel urenlang kon doorgaan, terwijl zijn gedwongen publiek slechts verveeld kon luisteren. Zelfs Mussolini -zelf gewend het hoogste woord te voeren- werd hierdoor de mond gesnoerd en ergerde zich hieraan.
liesanne
liesanne sep 2 '08

Origineel bericht van: nims
Dit is een gedurfde uitspraak, maar was Hitler misschien zijn tijd niet ver vooruit toen hij opzoek ging naar de nieuwe mens?

In het boek "In den beginne was er opvoeding" van Alice Miller, geeft zij onder meer een psycho-analytische verklaring van de jeugd van Hitler en zijn latere gedrag. Miller zegt dat leiders als Hitler en Stalin zo destructief zijn geworden doordat ook zij in hun kindertijd met zwarte pedagogiek zijn grootgebracht.

Een quote van Adolf Hitler zelf:
Mijn pedagogie is hard. Het zwakke moet weggeranseld worden. In mijn kaderscholen zullen jongeren opgroeien van wie de wereld zal schrikken. Gewelddadige, gebiedende, onverschrokken, wrede jongeren wil ik. Dat alles moeten de jongeren zijn. Pijn moeten zij kunnen verdragen. Zij mogen geen enkele zwakheid of tederheid kennen. Het vrije, schitterende roofdier moet weer uit hun ogen stralen. Sterk en schoon wil ik mijn jongeren.....Zo kan ik het nieuwe scheppen.
sarina
sarina sep 2 '08
Dat hij het in zijn jeugd niet goed heeft gehad heb ik inderdaad ook gelezen. Toch doet de één er andere dingen mee dan de ander, er zal best ook een stukje persoonlijkheid bij zitten waardoor het bij deze mensen zo excessief is geworden.
liesanne
liesanne sep 4 '08
Esoterisch fundamentalisme van Jozef Rulof in opmars

De populariteit van de esoterische racist, seksist, antisemiet en homo- en gehandicaptenhater Jozef Rulof groeit. Deze "helderziende" beweerde tijdens "astrale reizen" in contact te staan met "meesters aan gene zijde", die hem opdracht gaven om zieken te genezen en om boeken en schilderijen te produceren. Uitgeverij en Rulof-fanclub Wayti kreeg onlangs in de media harde kritiek. Daardoor nemen sommige new age-organisaties nu nadrukkelijk afstand van Rulof.

"De meesters" zouden Rulof "spirituele romans" hebben gedicteerd over de toekomst, "de eeuw van Christus". Ze verkondigen een soort occult christendom met "kosmische wetten" en een meedogenloze karma- en reïncarnatieleer. De in 1952 overleden Rulof schreef in de jaren 30 en 40 tientallen boeken. De mensheid zou volgens hem ingedeeld zijn in 7 "rassen", waarvan "de laagste graad" uit "oerwoudbewoners" bestaat en "de hoogste" uit "blanken en enkele oosterse rassen". Kolonialisme zou dienen om de "lagere ontwikkelingsgraden" te verheffen tot "hogere". Homoseksuelen zouden "halfontwaakten" zijn die net zouden zijn "losgekomen van een vroeger dierlijk leven". Mensen met het Down-syndroom zouden "psychopaten" zijn die "een verwrongen ontwikkeling" doormaken, wat al aan hun gezichten te zien zou zijn.

Zelfmoord is volgens Rulof ontoelaatbaar, evenals abortus, euthanasie, crematie, bloedtransfusie en orgaandonatie. Dat zou namelijk ernstige verstoringen van de karma- en reïncarnatiecyclus opleveren. Blanken zouden in vorige levens allemaal wel eens een zwarte huidskleur hebben gehad. Als ze een slecht leven leiden, dan zouden ze in een volgend leven opnieuw "karmisch degraderen" tot "kleurling". Joden zouden Jezus hebben vermoord en daardoor een grote "karmische schuld" hebben goed te maken. De shoah zouden ze aan zichzelf te wijten hebben. Hitler zou de joden in staat hebben gesteld om die schuld af te betalen. Maar volgens Rulof hebben ze de zin van "Gods pak slaag" niet begrepen. Hij voorspelde dat Hitler in een komend "Duizendjarig Rijk" een herkansing zou krijgen. "Adolf, ga verder en maak je taak af", moedigde Rulof hem aan. Volgens "de meesters" zouden aan het einde der tijden, na talloze reïncarnaties, alle mensen getrouwd zijn en een blanke huidskleur hebben. Alle ziekten zouden dan uitgeroeid zijn, omdat zieken niet meer zouden mogen trouwen en mensen van verschillende "levensgraden" zich niet meer zouden mogen vermengen. Vrouwen zouden zich uitsluitend moeten wijden aan het moederschap en "de ziekte" homoseksualiteit zou niet meer voorkomen.1 (......)lees verder: http://www.gebladerte.nl/10893f56.htm
Ayasha
Ayasha sep 4 '08
Origineel bericht van: sarina
Dat hij het in zijn jeugd niet goed heeft gehad heb ik inderdaad ook gelezen. Toch doet de één er andere dingen mee dan de ander, er zal best ook een stukje persoonlijkheid bij zitten waardoor het bij deze mensen zo excessief is geworden.

hij had dacht ik een vrij agressieve vader, hij zelf had echter ook niet de beste manieren (sloeg naar zijn zuster enz)

Verder was hij wél een geboren leider, dat moet je hem nageven.
Pagina's: Vorige 1 2 3 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420