Origineel bericht van: Centaine
Origineel bericht van: Bezoeker
Ik heb gemerkt dat zelfkritische mensen er juist nóg zelfkritischer van worden en dat zijn vooral degenen die je niet zo hoort. Een dergelijke visie nodigt uit tot perfectionisme die wel eens ten koste van onszelf zou kunnen gaan. Het nodigt uit om al die gevoelens maar weer in te slikken, omdat het blijkbaar onze eigen balk is die spreekt.
Ja, ik voel het zo aan. Ik heb het daar moeilijk mee.Een voorbeeldje: Ik zou graag verhuizen o.a. omdat mijn buren af en toe ruzie maken (ik moet daar geen tekeningetje bij maken hé). Maar hoe weinig het ook is; ik hou daar echt niet van. Ik oordeel over hen. Maar daarna kijk ik kritisch naar mezelf. Ik zou niet mogen oordelen maar accepteren. Door het accepteren zal het universum wel zorgen dat ik kan verhuizen of dat het stil wordt. En ik word daar zo moe en gefrustreerd van want niemand gaat verhuizen. Daarna kijk ik weer kritisch naar mezelf want ik weet dat het zo niet werkt; ik mag geen verwachtingen stellen.
Moeilijk hoor...
Ik hoor hiernaast de buren ook wel eens ruzie maken, dat kan nou nooit eens zonder grove scheldwoorden en gebam met deuren en gestamp op de trap. Ruzies komen in de beste relaties voor en d´er zit natuurlijk ook maar twee bakstenen dik tussen, maar je hoort iets waar je eigenlijk geen deelgenoot van wilt zijn. De laatste tijd zet ik de muziek wat harder of mijn koptelefoon op. Na een nummer of twee is het wel voorbij.
Ik heb eigenlijk veel te weinig verwachtingen in mijn leven gehad, zo voorkwam ik teleurstellingen, maar ja nooit eens iets verwachten is ook niet goed denk ik. Het land tussen groot en klein is natuurlijk onnoemelijk groot, en steeds sta je weer even opnieuw in dat land.