Beste Mirreke,
Ik weet niet of je deze topic af en toe nog controleerd en weet niet of je iets hebt aan mijn reactie....
Ik heb paniek aanvallen sinds het jaar 2000. En moet zeggen dat ik het aardig onder controle heb. Het overvalt je en je vraagt je af waar het vandaan komt. Je wilt niet meer zo leven maar weet niet hoe je het moet veranderen.
als eerste is de vraag waar het vandaan komt nu nog niet relevant...het is er....de vraag is hoe ga je er mee om?
Ik ben naar een hypnotherapeut gegaan en heb aangegeven dat ik graag mn panniekaanval wilde begrijpen en het kunnen opvangen en een plekje geven.
Wanneer je deze levensles geleerd hebt ligt aan jezelf. Dit klink misschien heel rot, maar de keuze ligt bij jou. Een paniekaanval is een visuele cirkel,:
1. je voelt paniek opkomen
2. je zoekt een uitvlugt ---> (of je besluit eruit te stappen)
3. je laat je door paniek overweldigen
4. wanneer het eindelijk voorbij is ben je uitgeput
die je zelf kunt onderbreken bij nummer 2 als je erin zit.
Wanneer je hiermee begint ligt bij jezelf. Een hypnotherapeut of regressietherapeut kan je hierbij helpen. Door de paniekaanval bewust op te roepen kun je leren jezelf afteleiden en de aanval te onderbreken waardoor je vanzelf weer rustig wordt.
Je kunt het ook zelf proberen te doen om te voelen wat ik bedoel. Zoek een paniekaanval op bijvoorbeeld: je voelt je heel onprettig op een groot plein met veel mensen. Denk je in dat je op dat plein staat of er naar toe loopt en je voelt de paniekaanval opkomen. net voordat je in paniek raakt draai je je om en ren je weg. Zo.... nu wordt je rustiger het was namelijk je eigen keuze om daar weg te gaan bij iets wat je niet prettig vond.
In de praktijk kun je dit oefenen door maar een hele korte periode naar een moeilijk iets te gaan. Heb je een verjaardag, ga de eerste keer alleen een kadootje afgeven....je prikkelt jezelf tot wat je kunt..... blijf de keer erop een kwartiertje....bouw dit op....zo krijg je je leven weer terug. Let wel je zult moeten vechten en het is een lange weg.....toch geeft het voldoening elke keer dat je iets bereikt dat eerder niet lukte. Je voelt jezelf groeien en sterker worden en wellicht was dat de les wel die we moesten leren.
Ik heb me aangeleerd van een toillet een veilige plaats te maken. Overal zijn toilletten en overal zien ze er ongeveer het zelfde uit. Wanneer ik ergens vreemd was, was dat de plek waar ik me even alleen kon terug trekken om mezelf weer rustig te maken. De eerste keer uit eten heb ik meer op het toillet gezeten dan in het restaurant...wel was ik apetrots dat ik mee was geweest.
Ik heb gekozen voor de weg zonder enkele vorm van medicijnen. Op het diepste punt kwam ik nauweljks nog van de bank en nu na 7 jaar kan ik zeggen dat er weer ben en mn leven weer oppak als voorheen.
Ik bleek hoogsensitief te zijn....wieweet ben jij dat ook....dan reageer je gevoeliger op je omgeving....hierover is veel te lezen bijv. Hoog Sensitieve Personen van Elaine N. Aron.
en het kan helpen jezelf beter te begrijpen......
Wellicht heb je een hele moeilijke tijd achter de rug of iets anders vervelends meegemaakt dat je nog een plekje moet geven. Een regressietherapeut kan je helpen dat te vinden en
een plekje te geven.
Als je ook lichamelijke klachten hebt kun je bio-energetica proberen, dan maakt je fysiek weerbaarder.
Ik wens je heel veel kracht toe in je weg hier mee om te leren gaan.