Origineel van Mirreke:
Hoe bedoel je dat precies? Kijken welke ellende van mij is en welke niet?
Wat ik hiermee bedoel is het volgende:
Jij hebt het bijvoorbeeld over de ellende die je hebt doordat jij bijvoorbeeld bang bent dat je zomaar dood neervalt. Om te kijken of het jouw ellende is, kun je een aantal vragen stellen die dit voor jou duidelijk maken:
-Ben ik zelf de oorzaak van dit probleem?
-Ben ik in staat om dit probleem zelf op te lossen, of moet iemand anders dit probleem voor mij oplossen?
-Heb ik enige invloed, zodat ik de situatie kan veranderen?
-Kan ik met dit probleem leven?
Deze vragen kun je in principe bij ieder probleem stellen dat je tegenkomt, maar ik zal het als voorbeeld doen bij het probleem dat je bang bent om zomaar dood neer te vallen.
-Ben ik zelf de oorzaak van dit probleem?
>Nee, dat komt doordat ik in het verleden iets heb meegemaakt waardoor ik denk dat dit kan gebeuren.
-Ben ik in staat om dit probleem zelf op te lossen, of moet iemand anders dit probleem voor mij oplossen?
>Nee, ik zou wel een extra gezondheidscontrole kunnen doen om mij gerust te stellen, maar oplossen kan het niet.
-Heb ik enige invloed, zodat ik de situatie kan veranderen?
>Nee, als het mijn tijd is, dan gebeurt het toch wel.
-Kan ik met dit probleem leven?
>Ja, want de kans is groter dat je een auto ongeluk krijgt dan dat je spontaan dood neervalt.
Doordat deze vragen beantwoord zijn kun je dus de in dit voorbeeld de conclusie trekken dat het niet JOUW ellende is. Je kan er niets aan veranderen, de oorzaak ligt niet bij je zelf, en je hebt totaal geen invloed erop. Daarnaast kan je er ook mee leven als je het relativeert.
Dit kun je dus in theorie met alle problemen doen, en alleen je energie steken in die dingen waar je daadwerkelijk WEL iets mee kunt doen. Snap je wat ik bedoel?