Loading...
nl

(bijna) een jaar later

inneke
inneke aug 15 '08
Het is ongeveer een jaar geleden dat ik mijn eerste lettertjes las en schreef op dit forum. Eén van mijn eerste posts was de tekst die ik had geschreven voor mijn huwelijk. Het ging over onze moeilijke start, over vertrouwen, kwetsbaarheid, elkaar wederzijds stimuleren in ieders eigen-heid...

Onze eerst huwelijksverjaardag nadert. In november zijn we 7 jaar samen. Onze huwelijksintentie is brandend actueel. Kunnen we samen-zijn zonder elkaar te verstikken? Kunnen we de knopen tussen ons ontwarren? Blijft er iets over als we beiden helemaal op onszelf durven staan? Hoe kunnen we werkelijk in contact treden? Willen we eigenlijk wel echt...? Het is een fase van niet-weten. Woede, verdriet, angst en opluchting. Toegeven aan onszelf dat we niet durfden kijken, dat we wilden geloven in illusies.

De woede die ik in mij voel zuivert. Ik kan en wil niet meer het kleine afhankelijke broze zieke kindvrouwtje zijn. Ik wil niet meer gepamperd worden telkens ik iets van mijn ware gevoel laat zien. Ik heb de kwetsbaarheid naar mezelf toe ruimte gegeven. Ik heb de zorg voor mezelf terug aan mezelf gegeven. Op het moment dat ik dat deed was er ineens ruimte voor de boosheid die ik al sinds mijn kindertijd meedroeg. De boosheid over het niet boos mogen zijn, over het steeds maar trachten 'goed' te zijn, lief en aardig...Mijn kracht onderdrukken heeft me totaal uitgeput. Ik wérd het overgevoelige zieke schepseltje...Ik kon het allemaal goed verstoppen (dacht ik). Ik rationaliseerde dat het geen naam had.

Wanneer ik in mijn relatie met Giorgo even iets van kracht en onafhankelijkheid naar boven liet komen, werd hij bang. Ik was razend over de stagnatie. Hij suste me dat we evolueerden, dat ik moest kijken naar wat wel goed was. Dat was zijn stuk. Hij heeft geleerd te zorgen voor de ander om liefde te krijgen. Nu zijn we op het punt beland dat we beiden beseffen dat we moeten springen, los van elkaar- helemaal voor onszelf. Het is een opluchting dat ook hij zijn maskers wil afzetten. We gaan 'samen' ons eigen proces aan. Maar of dat samen een samen zal blijven, dat weten we niet. Iets in mij zegt dat we deze crisis wel zullen overleven en er sterker uit zullen komen. Daar zijn we een jaar geleden voor gegaan. Toen hadden we beiden (gelukkig) niet in de gaten dat het zo hard zou zijn, dat we zoveel moed nodig zouden hebben. Dat er een punt zou komen waarop we zouden zeggen: dit niet meer. Ik wens ons beiden de moed toe om de werkelijkheid recht in de ogen te kijken en om te kiezen. Wat het resultaat ook zal zijn.

Wie tot hier is geraakt: dank je voor het lezen wink. Het deed weer deugd het even te vertellen. Ik babbel er liever niet met te veel mensen uit mijn omgeving over. Het is te gevoelig om goedbedoelde adviezen van vrienden te moeten aanhoren.
Delen:
Lena
Lena aug 15 '08
Inneke het kan niet anders dat het me raakt,op een vreemde manier voel ik altijd iets van verdriet als mensen dit mee moeten maken. Je schrijft: Toen hadden we beiden (gelukkig) niet in de gaten dat het zo hard zou zijn, dat we zoveel moed nodig zouden hebben.Dat is het ,je weet het niet van tevoren.
Wel vind ik het fijn om te lezen,dat jullie dit samen zo hebben kunnen besluiten voor dit moment.
Wat ik destijds niet begreep maar vele jaren later, dat het ook een weg is naar een vorm van volwassenheid,jij verandert en hij verandert.
Wat ik zeker herken is de beschrijving dat je voelt dat je niet meer een bepaalde stempel op je wil laten drukken.Kracht en onafhankelljk kunnen in een relatie wel als de een de ander laat zijn.... .Als je dit proces samen kan ondergaan en er blij van wordt dan zou het goed moeten kunnen gaan....
Maar gek genoeg krijgen we vaak te maken met oordelen:wat ben je veranderd enz enz.
Datgene waar je eerst zo verliefd op was kan dan als bedreigend worden ervaren gek he?
Maar zoals jullie er samen naar kijken en je masker af kan doen,is niet velen gegeven denk ik .
Wens je kracht.
Thomas A
Thomas A aug 15 '08
Inneke, hoe bijzonder; ik heb in jou nooit iets van zwak of afhankelijks gezien, wel de kwetsbaarheid en juist veel durf. Dat laat je ook weer zien in de post beschrijft, daaruit lees ik juist durf en lef dus kracht - immers stil teuggetrokken leven dat het goed zou zijn terwijl het dat niet is, daar heb je geen kracht voor nodig, integendeel............

Ach ja en boos zijn; prima hoor, en let er enpassant ook even op wat het met jouzelf doet en of ja dat wilt (wat dat doet)

Met een lach..............
gast
gast aug 15 '08
Inneke, mooi dat je het met je lief kan delen en dat jullie samen op weg zijn.

Speciaal voor jou en je lief:

Het huwelijk

Toen sprak Almitra opnieuw en zei: En het huwelijk, meester?
En hij antwoordde als volgt:
Samen kwam je ter wereld en samen zul je voor immer zijn. Je
zult tezamen zijn als de witte wieken van de dood je dagen
verstrooien.
Ja, zelfs in de stille herinnering van God ben je bijeen.
Maar al ben je samen, laat er ruimte tussen je zijn
En laat de winden van het luchtruim tussen je dansen.

Heb elkander lief, maar maak de liefde niet tot een verplichting.
Laat zij liever een zee zijn die deint tussen de kustlijnen van je
beider ziel.
Vul elkanders beker, maar drink niet uit een en dezelfde bokaal.
Geef elkander te eten, maar eet niet van een en hetzelfde
brood.
Zing en dans samen, maak het leven tot een feest, maar laat
elkander vrij,
Zoals de snaren van een luit op zichzelf staan, al doortrilt het
dezelfde muziek.

Geef je hart, maar geef het niet bij elkaar in bewaring,
Want alleen de hand des levens kan je beider hart bevatten.
Sta bij elkaar, maar niet te dicht opeen,
Immers, de zuilen van de tempel staan op zichzelf,
En de eikelboom en de cipres groeien niet in elkanders schaduw.

Kahlil Gibran uit "de profeet"
liesanne
liesanne aug 15 '08
Omarm Me

Hoe ver je gaat
Heeft met afstand niets te maken
Hoogstens met de tijd
En ik weet niet hoe het komt
Dat ik weg wil
Maar het treft me hard en zuiver
En het houdt hardnekkig stand
Dus hier sta ik
Met een uitgestoken hand

Lief, ga dan mee
Omarm me
Omarm me, omarm me
Lief, ga dan mee
Omarm me
Omarm me, omarm me
En breng me nergens heen

Hoe diep je gaat
Heeft met denken niets te maken
Hoogstens met een wil
En het voelt alsof ik weet
Waar ik heenga
Het leidt me in het donker
En het spot met mijn verstand
Hier sta ik
Met mijn uitgestoken hand

Lief, ga dan mee
Omarm me
Omarm me, omarm me
Lief, ga dan mee
Omarm me
Omarm me, omarm me
En breng me nergens heen

Lief, ga dan mee
Omarm mijn lijf en leden
Omarm mijn waanideeën
Omarm me, omarm me
Lief, ga dan mee
Omarm heel mijn verleden
Omarm mijn zeven zeeën
Omarm me, omarm me
En breng me nergens heen

Hoe recht je staat
Heeft met zwaarte niets te maken
Hoogstens met de wind


http://nl.youtube.com/watch?v=coZ8Mp11EOI&feature=related

veel liefs, Liesanne
inneke
inneke aug 15 '08
Dankjewel lieve mensen. Met tranen in de ogen las ik jullie. Het geeft troost én kracht. Kahlil zegt het helemaal...

Thomas, op het forum toon ik verschillende kanten van mezelf. Andere niet...Het neurotische, aanklampende, jaloerse, agressieve, geschifte( etc...) verstop ik graag. smileHet is inderdaad niet de echte 'ik', maar jammer genoeg wel het deel van mij dat Giorgo verschrikkelijk vaak te zien heeft gekregen en dat op de één of andere bizarre manier onze relatie 'diende'. (hoewel we allebei riepen hoe vreselijk het was) Maar de angst om de patronen af te breken bezwijkt nu onder de zuiverende woede om het onechte zelf dat ik leef. Ik was altijd bang van woede(boos zijn mag niet), maar nu weet en voel ik dat het een enorme kracht geeft ze toe te laten ipv dat ze er verwrongen uitkomt. Vooraleer iets nieuws opgebouwd kan worden, moet er eerst vanalles afgebroken worden he wink

Dank je lieve schatten. Ik ga m'n weg verder...
Volgens sommigen
Volgens sommigen aug 15 '08
Tjee Inneke, respect voor hoe jullie er blijkbaar mee om kunnen gaan. Inspirerend! Het is een bijzonder mooie weg, ondanks dat de weg niet altijd laat zien waar ze naar toe gaat.
Thomas A
Thomas A aug 15 '08
ok, echte liefde dus en nu dan maar eens de spiegel omdraaien..........., of er dwars doorheen kijken..............
Volgens sommigen
Volgens sommigen aug 15 '08
Origineel bericht van: inneke
Dankjewel lieve mensen. Met tranen in de ogen las ik jullie. Het geeft troost én kracht. Kahlil zegt het helemaal...

Thomas, op het forum toon ik verschillende kanten van mezelf. Andere niet...Het neurotische, aanklampende, jaloerse, agressieve, geschifte( etc...) verstop ik graag. smileHet is inderdaad niet de echte 'ik', maar jammer genoeg wel het deel van mij dat Giorgo verschrikkelijk vaak te zien heeft gekregen en dat op de één of andere bizarre manier onze relatie 'diende'. (hoewel we allebei riepen hoe vreselijk het was) Maar de angst om de patronen af te breken bezwijkt nu onder de zuiverende woede om het onechte zelf dat ik leef. Ik was altijd bang van woede(boos zijn mag niet), maar nu weet en voel ik dat het een enorme kracht geeft ze toe te laten ipv dat ze er verwrongen uitkomt. Vooraleer iets nieuws opgebouwd kan worden, moet er eerst vanalles afgebroken worden he wink

Dank je lieve schatten. Ik ga m'n weg verder...


Hai Inneke, onze vorige berichtjes kruisten elkaar juist en nu las ik deze nog en dat geeft me het wel gevoel dat je jezelf nu wat tekort doet en dat je jezelf nu wat negatiever neerzet dan de werkelijkheid aanvoelt. Je komt daarin heel rationeel over nu, bijna streng naar jezelf. Wellicht is dat mijn interpretatie, maar zo voelt het aan deze kant iig aan als ik je nu zo lees.

Maar naar mijn idee ligt niet altijd alles ligt bij ons zelf of onze partner, er zijn legio aan redenen waarom we reageren zoals we reageren en ook niet alles is op te lossen of te verklaren. Sommige dingen lopen ook gewoon zoals ze lopen en reacties lokken elkaar uit, ook niet reageren lokt iets uit bijvoorbeeld en kan je eigen reactie sterker maken. I.i.g. klaren onze emoties (welke dan ook) weer de lucht en verdwijnen ze als het goed is ook in de lucht, waardoor er weer ruimte vrij komt. Dat zijn en blijven allemaal reacties, maar dat zegt niet meteen ook iets over jou intentie of essentie.Welke naar mijn idee ´gewoon´ een hele integere, liefdevolle en oprechte is. Dat wilde ik toch nog even kwijt. Liefs, pacho
liesanne
liesanne aug 16 '08
Origineel bericht van: inneke
op het forum toon ik verschillende kanten van mezelf. Andere niet...Het neurotische, aanklampende, jaloerse, agressieve, geschifte( etc...) verstop ik graag. smileHet is inderdaad niet de echte 'ik', maar jammer genoeg wel het deel van mij dat Giorgo verschrikkelijk vaak te zien heeft gekregen en dat op de één of andere bizarre manier onze relatie 'diende'. (hoewel we allebei riepen hoe vreselijk het was)


Maar dat wat je 'verstopt' (en misschien ook wel veroordeelt) 'ben' je toch ook?
Het boze, jaloerse, aanklampende, etc in (kind) Inneke verdient toch juist (jouw) aandacht (zodat het er niet op een verwrongen manier uit hoeft te komen, zoals je zegt). Deze kant verdient onvoorwaardelijke liefde!! wink
Ach, dit weet je natuurlijk wel..... wink
Thomas A
Thomas A aug 16 '08
Het licht doet alles ver-anderen.
Volgens sommigen
Volgens sommigen aug 16 '08
Zeker ons inhouden heeft geen zin, emoties komen er altijd vroeger of later wel uit, dus het beste is in het nu, als het meteen in de situatie ligt die zich voordoet. Dus is het essentieel te weten wat je voelt. Ik vraag me enkel het volgende af. Behoeft dat dan een naam?Is onze reactie wie we zijn in essentie of is het ons gedrag dat voortkomt uit onnoemelijk veel interne maar ook externe factoren die niet altijd te herleiden zijn? Doet het er toe om die patronen vanuit ons denken allemaal in te zien? Het is boeiend hoor, bijvoorbeeld in de boeken van Alice Miller staan ontzettend veel patronen beschreven waar we ons soms in bevinden, ik heb ze allemaal opgeslorpt. Boeiend om te zien hoe patronen vanuit het gezin invloed hebben in het gezin dat we zelf creeren. Maar is het daadwerkelijk nodig dat allemaal in te zien en te kaderen? Is dat de weg naar zelfliefde? Ik vraag me dat gewoon in alle eerlijkheid hardop af, want mij heeft alleen absolute vergeving geholpen, vergeving naar mezelf en anderen. Acceptatie van wat ik voel en wat de ander voelt en dat kunnen laten zoals het is. Daarna worden emoties veel rustiger. Het blijft een ontdekkingsreis voor ons allemaal.

Ik wilde overigens niet jouw gevoel tekort doen hoor Inneke, als jij dat zo voelt dan werkt dat zo goed voor jou, het doet me alleen zeer als iemand zichzelf allerlei eigenschappen toebedeelt die soms ook gewoon een natuurlijke reactie op de situatie zijn. Ik wilde alleen een andere invalshoek geven vanuit mijn eigen ervaring.

Vind je voor zover ik je hier ken, iig een kanjer! Liefs, Pacho
liesanne
liesanne aug 16 '08
Origineel bericht van: pacho
mij heeft alleen absolute vergeving geholpen, vergeving naar mezelf en anderen. Acceptatie van wat ik voel en wat de ander voelt en dat kunnen laten zoals het is. Daarna worden emoties veel rustiger.


Vergeven (of soms juist niet), is een thema wat me bezighoudt, misschien wil je er een keer wat meer over delen, hoe dit (ge)werkt (heeft) voor jou.
o.a. in het topic ‘het ego (voorheen miniwijsheden)’ hebben we een tijdje geleden hierover gediscussieerd : http://nlforum.merudi.net/ubbthreads.php/topics/28022/1.html
inneke
inneke aug 16 '08
Ja, streng zijn voor mezelf dat kan ik heel goed. Maar ik denk dat ik me wat 'gebrekkig' heb uitgedrukt. Het gekke is dat de woede die ik voelde omtrent die patronen net vrijgemaakt is nadat ik heel intens contact had gemaakt met de kwetsbaarheid van het innerlijk kind. Het was alsof het deurtje openging naar wat ik'echt' voelde onder al die lagen hulpeloosheid. Rauwe woede verstoppen, mijn werkelijke verlangen wegduwen en in mezelf wegtrekken was altijd veiliger. Nu ik mezelf de veiligheid heb gegeven om te mogen zijn, is er ineens plaats voor. Het is eerder uit liefde voor mezelf dat ik durf te gaan staan voor...En ja kwetsbaarheid hoort daarbij, maar schadelijke automatische patronen niet. (en ook ik heb al lang inzicht in het hoe en waarom ervan, maar inzicht alleen bracht nooit verandering)

Met liefde kunnen zien wat is, is de basis. Maar uit liefde kun je soms ook zeggen: stop, het is genoeg zo.

Fijn dat er weer een discussie uit voortkomt smile
inneke
inneke aug 16 '08
Dit gezegd zijnde besef ik dat ik alweer veel te veel heb gezegd.
bla bla

Ik weet het gewoon effe helemaal niet meer. En dat is ok. wink
Lena
Lena aug 16 '08
en zo menselijk
JulienMoorrees
JulienMoorrees aug 16 '08
Bijna een jaar later en daarin vele jaren gegroeid. Soms groei je samen, soms groei je uit elkaar en soms groei je naar elkaar toe.

Ik heb jou tijdens dit jaar op allerlei manieren in allerlei richtingen zien groeien. Erg mooi hoe jij jezelf daar ook bewust van bent en dat je het met ons wilt delen.

Ik hoop dat jullie er vooral samen uitkomen met wat het beste voor jullie samen is. Veel sterkte de komende tijd.

Volgens sommigen
Volgens sommigen aug 16 '08
Origineel bericht van: inneke
Dit gezegd zijnde besef ik dat ik alweer veel te veel heb gezegd.
bla bla

Ik weet het gewoon effe helemaal niet meer. En dat is ok. wink


@ Inneke, haha, hoezo herkenbaar, soms denk ik ach haal maar weer weg, het was deze keer al te laat, maar wilde je toch een hart onder de riem steken al komt dat soms niet helemaal over in tekst hoor..

Zeker is dat ok het even niet meer te weten, al is het soms even wennen, daar begint nét onze innerlijke stilte..

@Liesanne, ik kom daar nog op terug als je dat echt zou willen weten? Ik zag dat het topic best uitgebreid was om zo even te lezen..
dragon
dragon aug 19 '08
Een dikke kus voor een dappere vrouw X

Dragon
marinet
marinet aug 19 '08
Lieve Inneke,

Als ik dit lees ben ik geraakt. Geraakt door je openheid. Je verwoord voor mij een proces wat veel mensen door maken. In ieder geval ik. Kiezen voor je eigenheid, jezelf neerzetten zoals je bedoeld bent vereist moed. Moed die je in jezelf kunt vinden. Maar vaak ver weg gestopt is doordat we gevormd door onze omgeving in een bepaald rollen en verwachtings patroon hebben laten stoppen. Waar ik althans nu van besef dat ik door te zorgen voor een "mooie omgeving" voor de ander mezelf heel erg vergeten ben. Dan voel je je kwetsbaar knaagt er iets en je weet niet wat. Totdat je weer de ontdekking doet dat jij voor jezelf mag zorgen omdat je er gewoon in al jouw volheid mag zijn.

Ik wens je alle moed .
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki