Loading...
nl

Kan je mensen dingen laten inzien?

inneke
inneke aug 6 '08
Dat is het he Hiddenwings. Dat is de reden waarom ik soms zo baal van mijn forumverslaving. Het is fijn te kunnen schrijven en lezen over Maar hoe maak ik het mens-zijn waar in het dagelijks leven, in contact met mensen van vlees en bloed?

Ja Nims, mensen willen zich veilig voelen, gehoord, erkend om dan de antwoorden in zichzelf te vinden. DAt bedoel ik met 'eigen tempo'. Je kunt mensen niet dwingen dingen in te zien. Enkel ruimte maken opdat mensen naar binnen durven gaan. En dat is nu de beperking van dit medium dat in woorden blijft steken...
Delen:
gast
gast aug 6 '08
Ja Inneke ik kan me daar wel in vinden hoe je het verwoord.
Zoals we al vaker hebben moeten vaststellen; er zijn gewoon geen woorden voor.
JulienMoorrees
JulienMoorrees aug 6 '08
Origineel bericht van: inneke

Ja Nims, mensen willen zich veilig voelen, gehoord, erkend om dan de antwoorden in zichzelf te vinden. DAt bedoel ik met 'eigen tempo'. Je kunt mensen niet dwingen dingen in te zien. Enkel ruimte maken opdat mensen naar binnen durven gaan. En dat is nu de beperking van dit medium dat in woorden blijft steken...

Klopt, je kan ze niet dwingen iets in te zien. Je kan echter wel de juiste dingen op hun pad leggen. Het is aan hen deze op te rapen.
Volgens sommigen
Volgens sommigen aug 7 '08
Origineel bericht van: NiMS
Origineel bericht van: inneke

Ja Nims, mensen willen zich veilig voelen, gehoord, erkend om dan de antwoorden in zichzelf te vinden. DAt bedoel ik met 'eigen tempo'. Je kunt mensen niet dwingen dingen in te zien.

Zie je, hiermee plaats je jezelf buiten door te spreken voor andere mensen in het algemeen, maar is dat zo voor die mensen? Of is dat een aangenomen waarheid? Ik wil niets omverschoppen en begrijp de liefdevolle intentie (die voel ik) van waar uit je dit schrijft, maar er valt je zoals je hieronder weergeeft iets op aan anderen, wat je hiermee zelf neerzet, je verteld hen op jouw manier wat goed voor ze zou zijn. Ruimte maken opdat zij naar binnen zouden gaan. Weet je zeker dat die persoon dat nodig heeft? Of denk je dat die persoon dat nodig heeft? Wie zegt dat je die persoon al volledig hebt gezien, wat je blik onmiddelijk zou kunnen veranderen. Nogmaals ik wil je niet onderuit halen, maar enkel laten zien wat ik zie en ook niet wil zeggen dat ik het juist zie (die waarheid bestaat immers niet) net zoals jij mij dingen laat zien. Waar ik je oprecht dankbaar voor ben.

Enkel ruimte maken opdat mensen naar binnen durven gaan. En dat is nu de beperking van dit medium dat in woorden blijft steken...


Klopt, je kan ze niet dwingen iets in te zien. Je kan echter wel de juiste dingen op hun pad leggen. Het is aan hen deze op te rapen.


Hmm, ik begrijp je reactie Nims, maar wat maakt dat wij het voor de ander bij het juiste eind menen te hebben? Dat is iets wat me juist zo opvalt als we met hulpverlenen bezig zijn, het is goed en nuttig om te helpen, maar de vraag is hoe doen we dat eigenlijk, staan we in onszelf, delen we vanuit onszelf of richten we ons volledig op de ander? We zijn op zo´n moment bezig zijn met de ander vanuit onze eigen perceptie, iets waar je niet aan ontkomt en veel valkuilen omvat.

Internet is inderdaar een handig maar ook een beperkt medium is, zoals Inneke ook al weergeeft. We missen immers een heleboel essentiele signalen in de communicatie. Signalen waar in ons dagelijks leven het grootste deel van de communicatie uit bestaat. Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat 70-90% van onze communicatie op een andere wijze plaatsvind dan de woorden op zich.Dus non-verbale signalen, voelen etc..

Verder hangt het er ook erg vanaf vanuit welke intentie we schrijven, willen we de ander iets duidelijk maken? Willen we gehoord worden? Willen we iets delen (emotie, wijsheid, ervaringen etc..)? Zoeken we reflectie? Willen we zelf iets helder krijgen in onszelf en de ander? Er zijn onnoemelijk veel intenties vanuit waar we zelf komen.

Ik geloof daarom steeds meer dat we alleen onze eigen waarheid kunnen delen en dan nog kunnen we die nooit volledig laten zien, want het zijn altijd maar stukjes uit die prachtige, kleurrijke energie aan ervaringen, wijsheid en essentie die we zijn. We kunnen hooguit luisteren, zien, voelen en waarnemen wat die van de ander is. Zolang we ons bewust zijn dat we reageren vanuit een perceptie en ontvangen in onze eigen perceptie, kunnen we een andere invalshoek op onze eigen werkelijkheid krijgen.

Ik ben gek op de boeken van Bill Cosby en Else Marie van de Eerenbeemt. Bill Cosby schrijft ergens dat hij in zijn leven veel goed raad gegeven had aan vrienden en naasten. Maar dat zijn ogen open gingen toen een van de kinderen ontreddert thuiskwam na een verbroken liefdesrelatie. Hij had dit al vaker meegemaakt en besloot alleen te luisteren, hij zie dus niets en knikte alleen maar. Na anderhalf uur zei zijn kind. ´Goh, bedankt pa, voor je goede raad´, ik voel me een stuk beter. eek
grin
JulienMoorrees
JulienMoorrees aug 7 '08
Pacho, ik heb er eigenlijk een heel simpel antwoord op:

"Heb vertrouwen in Merudi".
Volgens sommigen
Volgens sommigen aug 8 '08
Origineel bericht van: NiMS
Pacho, ik heb er eigenlijk een heel simpel antwoord op:

"Heb vertrouwen in Merudi".


Dat heeft niets met vertrouwen in merudi te maken, vind dat nogal snelle conclusie. Dit gaat over ons bewustzijn. Of we ons eigenlijk wel bewustzijn dat we anderen helemaal geen dingen in kunnen laten zien of dingen op het pad van de ander zouden hoeven leggen, dat gaat vanzelf als je reageert vanuit je zijn, dat hoeven we helemaal niet te sturen of ons in te plaatsen. Door te zeggen ´kan je mensen dingen laten inzien?´ dáár spreekt juist weinig vertrouwen uit en wel naar de mensen die het dan volgens die uitspraak niet zouden zien? En vervolgens helder gemaakt moet worden? In mijn beleving ben je je dan aan het onderscheiden. Maar we verschillen daarin dan blijkbaar van waarheid, wat prima is.

Ik denk trouwens dat Seppe dit ook al helder verwoord heeft in het topic ´waarom komen mensen op merudi´
Ayasha
Ayasha aug 8 '08
NiMS Merudi vertrouwen om mensen wat te laten in zien? winkIk vertruow liever op mezelf eerlijk gezegd.

Pacho, of je het juist hebt of niet weet je niet. Maar zolang je hen de vrijheid van "vrije wil" geeft maakt dat ook niet uit, dan is het aan hen om te beslissen of het juist is of niet. smileJe kan wel praten met mensen en proberen hen te laten in zien dat ze volgens jou fout bezig zijn, maar wel op zo'n manier dat je hun vrije wil niet beinvloed. Die hebben ze nodig... En uiteindelijk, als je het zo aan pakt, kunnen ze zelf bepalen of het juist is voor hen of niet.

Iets wat ik mis in de traditionele hulpverlening overigens. Er is geen ruimte voor vrije keuze. Wat de hulpverlener zegt is juist. En daar doe je het mee. Zo niet ben je fout bezig...Tja, zonde.
Volgens sommigen
Volgens sommigen aug 8 '08
Dat is het juist Kath, ik vind helemaal niet dat iemand fout bezig is, integendeel, daar geloof ik helemaal niet in. In mijn beleving zijn we gewoon in discussie en elkaars waarheid aan het bekijken. Ik reageer dan ook slechts in vrijheid op wat er in vrijheid wordt gezegd en stel daarbij kritische vragen. Op zulke punten wordt het wat mij betreft juist boeiend want dan gaan we eens verder kijken dan aangenomen waarheden, maar blijkbaar heeft niet iedereen daar zin in en ook dat is prima. Volgens mij schrijf ik ook nergens dat ook maar iemand die visie aan zou moeten nemen, dus ik zou niet weten waar de vrije wil beinvloed wordt. Ik ga er vanuit dat ieder hier dat gewoon voor zichzelf kan en zal bepalen, groter respect kun je in mijn ogen juist niet tonen. Wellicht zit em daar de crux? grin

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki