Loading...
nl

bijbelteksten

Helma
Helma aug 13 '08
'Zalig de armen van geest, want hunner is het Koninkrijk der Hemelen,'

Omdat mijn vader niet langer de kracht had om het leven aan te kunnen, en zijn leven werd vergeleken met dat van Job, vond ik deze tekst bij de situatie passen. Niet omdat hij arm van geest was, maar omdat de geest te zwak was om staande te blijven door alle rottigheid uit zijn leven. In '85 ging ik er nog van uit dat er iets zou zijn als een hemel, maar dan wel anders dan hoe ik hem nu zie. Volgens mij zie ik de hemel nu nog mooier als toen, maar wel anders.

Als iemand uit een warm nest komt, en een stabiele jeugd heeft gehad, kan hij of zij het leven wat volgt beter aan. Denk ik.

Het enige dat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet. smile
sarina
sarina aug 13 '08
Die zaligsprekingen zijn zo wijs.... Zalig de armen van geest, want hunner is het koninkrijk der Hemelen.... Hoe meer je dingen probeert te verklaren, hoe moeilijker wordt het de essentie van het Goddelijke te bevatten...

Je kunt beter maar niet teveel (willen) weten, al dat denken brengt je nergens. Als je arm van geest bent (en Jezus bedoelde in dit geval denk ik mentaal minder begaafd) of een kind (laat de kinderen tot mij komen, want hunner is het koninkrijk Gods) heb je het vermogen dingen aan te nemen zonder ze te willen beredeneren.....

Misschien is de beste zekerheid wel niets zeker te weten???
liesanne
liesanne aug 13 '08
zeker weten grin


In de Nieuwe Bijbelvertaling staat het zo omschreven:
"gelukkig wie nederig van hart zijn, want voor hen is het koninkrijk van de hemel."

Zo heeft een ieder zijn eigen interpretatie bij dit soort teksten en dat vind ik nu juist mooi om te kunnen delen.....
liesanne
liesanne aug 13 '08
Alles heeft zijn tijd

Voor alles wat gebeurt is er een uur,
een tijd voor alles wat er is onder de hemel.
Er is een tijd om te baren
en een tijd om te sterven,
een tijd om te planten
en een tijd om te rooien.
Er is een tijd om te doden
en een tijd om te helen,
een tijd om af te breken
en een tijd om op te bouwen.
Er is een tijd om te huilen
en een tijd om te lachen,
een tijd om te rouwen
en een tijd om te dansen.
Er is een tijd om te ontvlammen
en een tijd om te verkillen,
een tijd om te omhelzen
en een tijd om af te weren.
Er is een tijd om te zoeken
en een tijd om te verliezen,
een tijd om te bewaren
en een tijd om weg te gooien.
Er is een tijd om te scheuren
en een tijd om te herstellen,
een tijd om te zwijgen
en een tijd om te spreken.
Er is een tijd om lief te hebben
en een tijd om te haten.
Er is een tijd voor oorlog
en er is een tijd voor vrede.

Prediker 3
Lena
Lena aug 13 '08
de tijd zal het uitwijzen smile
gast
gast aug 13 '08
De tijd wijst het toch al uit, Lena.
Lena
Lena aug 13 '08
ja maar je weet niet wat....... smile
gast
gast aug 13 '08
Hoe bedoel je dat, Lena?
Lena
Lena aug 13 '08
dat je niet weet wanneer iets plaats vindt
gast
gast aug 13 '08
Dat het gebeurd is toch al goed genoeg. Anders zou je het weer gaan manipuleren en laat je het niet zijn wat het is. Als je die nijging niet meer hebt, het willen beheersen/manipuleren/vasthouden, dan kun je wel zien hoe en wanneer iets gaat gebeuren. Dat noemen ze dus helderziend wink
Lena
Lena aug 13 '08
ben jij helderziend?

weet je een mens is een mens toch, smileen zeker niet perfect,maar begrijp wel wat je wil zeggen.
door alles los te laten ga je het juist wel zien.
gast
gast aug 13 '08
Lena, als ik jou zeg dat ik helderziend ben wat is dan jou idee over mij?

uit het Thomas evangelie:

Logion 5
Jezus zei:
Ken dat wat voor je aangezicht is
en wat voor je verborgen is
zal je worden geopenbaard.
Want er is niets verborgen
dat niet openbaar zal worden.

Logion 17
Jezus zei:
Ik zal jullie geven wat het oog niet heeft gezien
en wat het oor niet heeft gehoord
en wat geen hand heeft betast
en wat niet is opgekomen in het hart van de mensen.
liesanne
liesanne aug 13 '08
Dwaasheden

Ik heb onder de zon iets gezien dat voor wijsheid doorging. Het was verbijsterend. Er was een kleine stad met weinig inwoners. Een machtig koning trok tegen het stadje op, omsingelde het en bouwde grote belegeringswerken. Er woonde daar een man van lage afkomst, die wijs was en met zijn wijsheid de stad had kunnen redden. Maar niemand schonk aandacht aan die onbeduidende persoon. Ik zei daarom tegen mezelf: Wijsheid is beter dan macht, maar de wijsheid van een mens van lage afkomst wordt geminacht en zijn woorden vinden geen gehoor. Het is beter dat je luistert naar de kalme woorden van de wijzen dan naar het geschreeuw van een heerser onder dwazen. Wijsheid is beter dan het wapengekletter van zo’n dwaas; hij alleen richt al veel goeds te gronde.

(prediker 9)

Wijsheden

Beter een goede naam dan een kostbare geur, de dag waarop je sterft is beter dan de dag waarop je wordt geboren. Het is beter dat je naar een huis vol rouw gaat dan naar een huis vol feestrumoer, want in een huis vol rouw eindigt iedereen. Dat neme ieder mens zijn leven lang ter harte. Je kunt beter droevig zijn dan vrolijk, want bij een droevig gezicht maakt het hart het goed. De gedachten van de wijze zijn graag in een huis vol rouw, die van de dwaas in een huis vol plezier. Je kunt beter luisteren naar de berisping van de wijzen dan naar de lofzang van de dwazen, want zoals de dorens knetteren onder de pot, zo knettert het lachen van de dwaas. Ook dat is enkel leegte.
Afpersing maakt de wijze dwaas, steekpenningen richten het hart te gronde. Beter de voltooiing van de dingen dan dat ze beginnen, beter geduld dan ongeduld. Heb een lange adem en beheers je rusteloosheid, want rusteloosheid heerst in het hart van de dwazen. En vraag jezelf niet af waarom het vroeger beter was dan nu. Het getuigt van weinig wijsheid als je daarnaar vraagt. Bezit kan beter samengaan met wijsheid; dat is nuttiger onder de zon. Ze bieden beide schaduw, maar het voordeel van de wijsheid is dat ze de mens meer schaduw in het leven biedt.

(Prediker 7)
Lena
Lena aug 13 '08
Origineel bericht van: gast
Lena, als ik jou zeg dat ik helderziend ben wat is dan jou idee over mij?


ik kan me geen idee voorstellen over jou gast,want alles wat ik denk te weten is dat waarheid??
stel dat jij helderziend zou zijn??,dan blijf je dezelfde gast voor mij smile
gast
gast aug 14 '08
smileGelukkig maar smile
Helma
Helma sep 2 '08
Openbaringen: wat vinden jullie van de voorspellingen?

Laatst las ik in het boek openbaringen (laatste bijbelboek nieuwe testament) en hier staan erg veel voorspellingen in. Wat vinden jullie daarvan? Heeft iemand zich er ooit in verdiept? Het is mij nogal vaag allemaal,e n heb het idee dat je sommige zaken op je eigen manier kunt interpreteren, maar sommige dingen zijn nogal frappant. Mij ontbreekt nu even de tijd om letterlijk iets over te nemen, maar ben wel benieuwd wie zich er eens in verdiept heeft. Thomas wees mij bijv. op het feit dat er ergens staat dat de mensen gemerkt zouden zijn op hun voorhoofd: later las ik dat er ook stond stond: 'of aan hun rechterhand'. In de toekomst zou er sprake kunnen zijn van het feit dat we allen gechipt zouden gaan worden, met als opgegeven reden dat we dan te traceren zouden zijn als we vermist zijn, of bij andere criminele activiteiten. Dit is maar zo een voorbeeld.

Iemand die hier meer van weet?
sarina
sarina sep 2 '08
Op Discovery heb ik daar wel eens een programma over gezien. De voorspellingen en beeldspraak zijn allemaal terug te voeren naar de tijd waarin ze geschreven zijn. Het is zelfs niet zeker dat ze echt geschreven zijn door de Johannes uit de bijbel. Hoogst waarschijnlijk zijn ze later geschreven en door een andere Johannes... In die tijd was de wereld behoorlijk chaotisch, en deze Johannes gaf zijn visie op de wereld van die tijd. Uiteindelijk zou het goede overwinnen, en zou de toenmalige keizer het onderspit delven. Maar zoals zo vaak heeft de kerk zijn eigen ideeën over goed en kwaad eraan gehangen, en is openbaringen hét boek geworden over het 'einde der tijden'. Omdat de wereld door de eeuwen heen steeds chaotisch is gebleven, zijn de openbaringen ook altijd van toepassing geweest op allerlei theorieën en berekeningen over hoe en wanneer de wereld zou vergaan. Net als bij de voorspellingen van Nostradamus waar iedereen elke keer toch weer iets inziet van deze tijd. Uiteindelijk zijn ook die voorspellingen voornamelijk gericht op de tijd waarin hij leefde.
sarina
sarina sep 2 '08
Origineel bericht van: HiddenWings
dat de mensen gemerkt zouden zijn op hun voorhoofd: later las ik dat er ook stond stond: 'of aan hun rechterhand'.


Dat gebeurde in die tijd ook met gevangenen en slaven....
fdsajkl
fdsajkl sep 2 '08
Origineel bericht van: HiddenWings
Openbaringen: wat vinden jullie van de voorspellingen?

Laatst las ik in het boek openbaringen (laatste bijbelboek nieuwe testament) en hier staan erg veel voorspellingen in. Wat vinden jullie daarvan? Heeft iemand zich er ooit in verdiept? Het is mij nogal vaag allemaal,e n heb het idee dat je sommige zaken op je eigen manier kunt interpreteren, maar sommige dingen zijn nogal frappant. Mij ontbreekt nu even de tijd om letterlijk iets over te nemen, maar ben wel benieuwd wie zich er eens in verdiept heeft. Thomas wees mij bijv. op het feit dat er ergens staat dat de mensen gemerkt zouden zijn op hun voorhoofd: later las ik dat er ook stond stond: 'of aan hun rechterhand'. In de toekomst zou er sprake kunnen zijn van het feit dat we allen gechipt zouden gaan worden, met als opgegeven reden dat we dan te traceren zouden zijn als we vermist zijn, of bij andere criminele activiteiten. Dit is maar zo een voorbeeld.

Iemand die hier meer van weet?

Je bedoelt Project L.U.C.I.D. http://home.wanadoo.nl/henryv/lucid.html
Klinkt nogal radicaal, maar zo typisch maatschappelijk. Je wordt er gewoon misselijk van.

Naar mijn mening is het Boek Der Openbaringen erg nauwkeurig wanneer je tussen de regels door kunt lezen, maar volgens mij zullen sommige dingen gewoonweg niet uitkomen omdat de geschiedenis niet geheel verlopen zoals het toendertijd al 'vast' stond.
Helma
Helma nov 28 '08
Mijn trouwtekst op 20 juni 1990.

Psalm 139

Here, Gij doorgrondt en kent mij;
Gij kent mijn zitten en mijn opstaan,
Gij verstaat van verre mijn gedachten;
Gij onderzoekt mijn gaan en mijn liggen,
met al mijn wegen zijt Gij vertrouwd.
Want er is geen woord op mijn tong,
of, zie, Here, Gij kent het volkomen;
Gij omgeeft mij van achteren en van voren,
en Gij legt uw hand op mij.
Het begrijpen is mij te wonderbaar,
te verheven, ik kan er niet bij.

Waarheen zou ik gaan voor uw Geest,
waarheen vlieden voor uw aangezicht?
Steeg ik ten hemel - Gij zijt daar,
of maakte ik het dodenrijk tot mijn sponde - Gij zijt er;
nam ik vleugelen van de dageraad,
ging ik wonen aan het uiterste der zee,
ook daar zou uw hand mij geleiden,
uw rechterhand mij vastgrijpen.
Zeide ik: Duisternis moge mij overvallen,
dan is de nacht een licht om mij heen;
zelfs de duisternis verbergt niet voor U,
maar de nacht licht als de dag,
de duisternis is als het licht.

Want Gij hebt mijn nieren gevormd,
mij in de schoot van mijn moeder geweven.
Ik loof U, omdat ik gans wonderbaar ben toebereid,
wonderbaar zijn uw werken;
mijn ziel weet dat zeer wel.
Mijn gebeente was voor U niet verholen,
toen ik in het verborgene gemaakt werd,
gewrocht in de diepten van het aardrijk;
uw ogen zagen mijn vormeloos begin;
in uw boek waren zij alle opgeschreven,
de dagen, die geformeerd zouden worden,
toen nog geen daarvan bestond.
Hoe kostelijk zijn mij uw gedachten, o God,
hoe overweldigend is haar getal.
Wilde ik ze tellen, zij zijn talrijker dan het zand;
als ik ontwaak, dan ben ik nog bij U.
............
......
Doorgrond mij, o God, en ken mijn hart,
toets mij en ken mijn gedachten;
zie, of bij mij een heilloze weg is,
en leid mij op de eeuwige weg.



Heel bijzonder voor mij en een grote troost.
Pagina's: Vorige 1 2 3 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki