Loading...
nl

Niet meer weten wat je doet, ontoerekeningsvatbaar

Lena
Lena aug 3 '08
ja wat is werkelijk lief hebben in deze,als de een alleen maar geeft en een ander neemt.......
Volgens sommigen
Volgens sommigen aug 4 '08
Origineel bericht van: Thomas A
Pacho je vraagt; "Wat was voor jou de echte definitieve ommekeer?"

Dat was eigenlijk vanaf een augustus weekend in 2001
Op zaterdagmiddag kwamen er een paar gasten in de winkel die niet van plan waren om iets te kopen. Ik ben nog nooit zo bang geweest als in die minuten.
Op zondagmiddag vroegen mijn kinderen aan mij of ik hun moeder wilde helpen. Zij wilde uit het leven stappen. Ik zei hen toen dat ik dat niet kon omdat er nog 'dingen' tussen ons lagen. Daarop sprak ik mijzelf aan en heb in een uren durend gesprek alles met haar uitgepraat en verder wat nodig was met haar besproken. Na dat gesprek kreeg ik een visioen, dat de tunnel en het licht was. Heel bijzondere ervaring!!
Op maandag zat ik op het promenade dek van de 'Friesland' op weg naar een week Terschelling. Halverwege springt er een 16 jarige knul over de railing het buiswater van de schroeven in. Er brak iets in mij > iets vertrok leek het wel. Het nummer op de dichtst bijzijnde boei kon ik niet doorgeven via 112 omdat ik het niet meer opnam...........

Vanaf dat weekend ben ik de weg naar mijzelf aangegaan. Dat proces is nog steeds gaande en wordt telkens gemakkelijker......

Tjeetje Thomas, daar wordt ik op mijn beurt even stil van, wat een verschrikkelijke ervaring moet dat geweest zijn na al het andere dat je juist hebt ervaren. Wonderlijk hoe de dingen die we meemaken dan plots zo samenkomen en op elkaar aansluiten. Je was blijkbaar in staat om het waar te nemen en op het juiste moment de waarde van de ervaring eruit te halen. Dat vraagt absolute oprechtheid naar jezelf, ik vind dat zo mooi om te zien in een mens, zo krachtig! Dank je wel dat je mijn vraag wilde beantwoorden.
Liefs, Pacho
Volgens sommigen
Origineel bericht van: Karin
Mooi gezegd Pacho, volgens mij is het ook zo.

Ja, het zijn ingewikkelde, indrukwekkende, maar ook hele bijzondere momenten, die een totaal andere kijk op jezelf en de ander geven. Groei..
grin
Volgens sommigen
Origineel bericht van: Lena10
ja wat is werkelijk lief hebben in deze,als de een alleen maar geeft en een ander neemt.......

Wat ik nooit zal vergeten Lena, zijn die ogen als hij weer ging ...verschrikkelijk.. één groot zwart gat, leegte, kilte, monsterlijk, niet te bevatten en niet uit te leggen, totaal iemand anders. Ik zal niet zeggen dat moet je meegemaakt hebben, maar dat is gewoon niet te beschrijven en verschrikkelijk om te ervaren. Daarom komen jouw nuchtere opmerkingen soms nogal hard aan, maar ik begrijp dat niet iedereen zoiets meegemaakt heeft en het dus moeilijk is om je daar werkelijk in te verplaatsen.
gast
gast aug 4 '08
Ondanks alles Pacho, alles wat je mee maakt en alles wat je meegemaakt hebt, komt het vanuit jezelf. Als jij dit niet in je had gehad had je het nooit in de ander herkent. Had je het nooit zo kunnen benoemen. Dit betekend niet dat jij hetzelfde zou zijn als hij, maar je kunt niet anders dan het erkennen dat dit (zwarte)zaad ook in jou is. Het enige dat nodig is om het niet tot ontkiemen te laten komen is het te erkennen dat het er is. Als je dat niet kunt vermengt het zich met het andere zaad en zul je het blijven tegen komen.
Volgens sommigen
Origineel bericht van: gast
Ondanks alles Pacho, alles wat je mee maakt en alles wat je meegemaakt hebt, komt het vanuit jezelf. Als jij dit niet in je had gehad had je het nooit in de ander herkent. Had je het nooit zo kunnen benoemen. Dit betekend niet dat jij hetzelfde zou zijn als hij, maar je kunt niet anders dan het erkennen dat dit (zwarte)zaad ook in jou is. Het enige dat nodig is om het niet tot ontkiemen te laten komen is het te erkennen dat het er is. Als je dat niet kunt vermengt het zich met het andere zaad en zul je het blijven tegen komen.

Nou ik denk als je dit in een crisisopvang roept er toch wel zo´n 20 mensen spreekwoordelijk, over je heen zullen duiken hoor tongue

Ik begrijp wel wat je zegt en wat je bedoeld. Wanneer we het hebben over liefde voor jezelf voelen, ergens slachtoffer van zijn en van daaruit reageren, op dat stuk zeg ik ja. Ik vond alles goed en zoals iemand me hier eens vertelde het deurmatsyndroom tonguedat zegt: Kom, loop maar over me heen, ik begrijp je, ik vind het niet erg dat je zo tegen me doet, ik kan er tegen, ik ben het gewend van vroeger en ik geef mijn grenzen toch niet zo snel aan, ik ben begripvol. En dat deed hij dus ook, want die ruimte gaf ik hem. Hij reageerde daarin juist tegenovergesteld, onze overeenkomst was dat we waren beide slachtoffer van iets uit onze jeugd waren, maar hebben gekozen er verschillend mee om te gaan.

Er is een verschil tussen projectie en reflectie. In de ander kom je lang niet altijd tegen wie je bent, maar in de ander kom je ook tegen ook wie je niet bent, en daar leer je dan weer van, dat heeft met grenzen en ruimte te maken, zien waar je je bevind en zien hoe je zelf de dingen ervaart. Verder vind ik het een typisch spirituele misvatting die snel uitgetrokken wordt. We zoeken niet altijd onze gelijke.

Zou een jong oorlogsslachtoffer de oorlog in zich hebben of die oorlog overleven en leren wie het zelf wel is?

Lijk jij bijvoorbeeld op je partner? Draag jij hetzelfde witte en zwarte zaad als hij? Je schreef in het ander topic bijvoorbeeld dat jou man jou nogal zweverig vind. Dat zijn dus gewoon verschillen in beleving tussen jullie. Zoals je het hier beantwoord hebt zou hij dus ook zweverig zijn en dat herkennen in jou? Of herken je soms stukjes van jezelf in de ander en leer je juist van elkaars tegenstellingen? Het zal van alles wat zijn, niet?

Dat is juist wat ik van deze relatie geleerd heb, de verschillen in perceptie en de mogelijkheid tot het maken van verschillende keuzes.
gast
gast aug 4 '08
Pacho, ik denk dat je niet helemaal begrijpt wat ik bedoel. Je kijkt naar het jasje, het concept, de uitingvorm. Ik zeg niet dat de ander jou gelijke is maar dat alles wat je meemaakt/ervaart in jou aanwezig is anders zou het onmogelijk zijn dat je het meemaakt/ervaart. Er is wezenlijk dus ook geen verschil in projectie en reflectie want voor bijde tellen dezelfde voorwaarden; nl het aanwezig zijn van het gene dat gereflecteerd dan wel geprojecteerd wordt.
Zolang je nog in het dualisme gevangen bent zul je het tegendeel in de ander tegen komen om ont-dekt te worden.

Er zijn verschillende filmen geweest, ik kan zo niet op de naam komen van welke, maar waar mensen op een plek komen waar spiegels staan. Geen gewone spiegels maar spiegels die jou innerlijk weerspiegelen (het tegenovergestelde van hoe jij je voordoet). Veel mensen die in deze spiegels kijken schrikken van wat ze daar in zien. Want deden ze niet overkomen dat ze nobel, lief, edelmoedig ed zijn en wat zien ze in de spiegel; angst, ijdelheid, haat ed. De spiegel laat dus het dualisme zien dat in de mens aanwezig is.

Niet alleen liefde komt uit je als die nog onderdeel is van het dualistisch systeem. Het inderdrukken van het tegendeel zal er alleen maar voor zorgen dat die steeds groter wordt en op een gegeven moment barst ook die bom.
Volgens sommigen
Pacho, ik denk dat je niet helemaal begrijpt wat ik bedoel. Je kijkt naar het jasje, het concept, de uitingvorm. Ik zeg niet dat de ander jou gelijke is maar dat alles wat je meemaakt/ervaart in jou aanwezig is anders zou het onmogelijk zijn dat je het meemaakt/ervaart. Er is wezenlijk dus ook geen verschil in projectie en reflectie want voor bijde tellen dezelfde voorwaarden; nl het aanwezig zijn van het gene dat gereflecteerd dan wel geprojecteerd wordt.
Zolang je nog in het dualisme gevangen bent zul je het tegendeel in de ander tegen komen om ont-dekt te worden.

Er zijn verschillende filmen geweest, ik kan zo niet op de naam komen van welke, maar waar mensen op een plek komen waar spiegels staan. Geen gewone spiegels maar spiegels die jou innerlijk weerspiegelen (het tegenovergestelde van hoe jij je voordoet). Veel mensen die in deze spiegels kijken schrikken van wat ze daar in zien. Want deden ze niet overkomen dat ze nobel, lief, edelmoedig ed zijn en wat zien ze in de spiegel; angst, ijdelheid, haat ed. De spiegel laat dus het dualisme zien dat in de mens aanwezig is.

Niet alleen liefde komt uit je als die nog onderdeel is van het dualistisch systeem. Het inderdrukken van het tegendeel zal er alleen maar voor zorgen dat die steeds groter wordt en op een gegeven moment barst ook die bom.

Juist, dan begrijp ik je toch goed. Uiting is een uiting van wie we van binnen zijn. Dat is datgene wat we direct zien en kunnen delen.

Ik geloof inderdaad niet in dualisme, dat is een term die ook weer door mensen in het leven geroepen is om iets te proberen te bevatten, wat in de basis gewoon is zoals het is. Het veroorzaakt zelfs een bepaalde stroming. Ik geloof niet in positieve of negatieve ervaringen of je man of vrouw zijn in een zogenaamd spirituele zin.

Ik geloof in ervaringen en ´zijn´, dus waarom zouden we perse met zogenaamde verborgen stukken geconfronteerd hoeven worden? We worden iedere dag met onszelf geconfronteerd, als we maar durven te bewegen en durven op te merken en in staat zijn onszelf waar te nemen. Uiting is het enige dat we letterlijk kunnen zien.

Alles blijft een beeld, een perceptie, dat is naar mijn idee never nooit niet inzichtelijk te maken, dat is zoeken naar antwoorden die we vanuit ons menszijn helemaal niet kunnen bevatten, als ze er al zijn.

Je kunt hooguit ervaringen opdoen en er iets van leren. Van mij behoeft dat geen naam want iedere ervaring is van betekenis en heeft zelfs geen naampje als positief of negatief nodig, want dat is wat wij als mens ervan maken.

Innerlijk voelen is echter voelen en verteld ons waar we kunnen evolueren, als je daar inderdaad niet naar luisterd dan komt er vanzelf een moment in jezelf in interactie met de ander waarop dat gevoel er wel uit komt en je alsnog kunt evolueren. Dat ben ik helemaal met jou eens.

gast
gast aug 4 '08
Juist ja, wat de mens er zelf van maakt is het dualisme ofwel onze emotie. Emoties zijn niets anders dan een interpretatie van ons denken van de informatie die ons lichaam opvangt in relatie tot zijn omgeving.
Dus zolang je vanuit je denken (emoties) leeft leef je weldegelijk in het dualisme. Als je vanuit je gevoel leeft ben je één met je omgeving.
Alleen zijn er maar weinig mensen die werkelijk vanuit hun gevoel leven. Waaruit je dat kunt opmaken is de manier hoe iemand reageert.

Er is trouwens niets verkeerd aan vanuit je emoties leven. Het is onderdeel van het proces wat we gaan. Want zoals Osho ook wel heeft gezegt; je kunt jezelf niet bevrijden/verlichten van iets wat je niet hebt.
Thomas A
Thomas A aug 4 '08
Mooi gesprek hoor en opmerkelijk dat juist die blinde stukken van ons denken (emoties) iets zeggen over ons mogelijk grenzenloze gedrag (of juist de acceptatie hiervan). Dat brengt mogelijk ook ontoerekingsvatbaar gedrag voor een aantal onder ons. Niet weten wat je doet is immers blind gedrag.
Volgens sommigen
Juist ja, wat de mens er zelf van maakt is het dualisme ofwel onze emotie. Emoties zijn niets anders dan een interpretatie van ons denken van de informatie die ons lichaam opvangt in relatie tot zijn omgeving.
Dus zolang je vanuit je denken (emoties) leeft leef je weldegelijk in het dualisme. Als je vanuit je gevoel leeft ben je één met je omgeving.
Alleen zijn er maar weinig mensen die werkelijk vanuit hun gevoel leven. Waaruit je dat kunt opmaken is de manier hoe iemand reageert.

Er is trouwens niets verkeerd aan vanuit je emoties leven. Het is onderdeel van het proces wat we gaan. Want zoals Osho ook wel heeft gezegt; je kunt jezelf niet bevrijden/verlichten van iets wat je niet hebt.

Huh, ik zit nu even verbaasd te zijn gast, emoties komen voort uit ons denken? Dus als ik ontroerd ben door gewoon te kijken naar mijn kind en een traan laat rollen vanuit die ontroering, dan komt dat uit mijn denken?

Dat vind ik heel boeiend wat je daar zegt over weinig mensen die vanuit hun gevoel leven, want ik geloof dat er toch veel mensen vanuit hun gevoel leven. Dwz voor zover ik kan kijken natuurlijk, ik heb een aantal mensen om me heen die zo leven en ik leef zelf vanuit mijn gevoel en dat geeft leuke reacties trouwens tongueEr zijn ook mensen die wel degelijk uit hun gevoel leven maar dat niet altijd willen of kunnen delen met anderen, wat ook niet hoeft. Er zijn allerlei manieren waarop we ons gevoel kunnen uitdrukken of onze intentie laten zien.

Leuk gesprek gast, dank voor je boeiende reacties tot nu toe!
**Angela**
**Angela** aug 4 '08
Ik huil.........
ik verschuil......
ik zoek er naar..........
ik wantrouw elk helpend gebaar.....
ik zou graag kunnen, wat jullie adviseren........
ik ben erg hard aan het proberen........
ik denk dat ik samen met Ria, mijn therapeute, een heel eind kom...........
Ik weet dat ik vaak behoorlijk brom..........
ik doe dat omdat ik niet weet hoe dan wel.........
Ik leef echt niet meer in de hel.........
Ik heb sinds een jaar goede begeleiding gehad.........
Ik ontmoette ook mijn allerliefste schat.......
Ik weet wat er fout zit en waarom....

Nu nog leren hoe ik daar vanaf kom!!!!!!!!!!!!

Ik heb NU echt wel vertrouwen in mezelf en mijn heelproces....
Maar dit alles was wel een hele harde les.......!!!!!!
inneke
inneke aug 4 '08
Geduld en vertrouwen...Soms denk je dat je stilstaat, dat je niet snel genoeg gaat...en dan ineens merk je dat er vanalles in je in beweging is, dat het zichtbaar wordt: de resultaten van al dat werken. Het leven laat zich niet dwingen door onze wensen van waar we nu zouden willen zijn. Het leven kent een eigen ritme. Vertrouwen en geduld, laagje na laagje kom je dichter bij je levendige kern.
**Angela**
**Angela** aug 4 '08
grin
gast
gast aug 4 '08
Origineel bericht van: Pacho
Huh, ik zit nu even verbaasd te zijn gast, emoties komen voort uit ons denken? Dus als ik ontroerd ben door gewoon te kijken naar mijn kind en een traan laat rollen vanuit die ontroering, dan komt dat uit mijn denken?

Dat kan maar hoeft niet een emotie te zijn, het kan ook gewoon een reactie van het gevoel zijn. Hangt er een beetje van af of en wat je erbij denkt.

Gevoel is meestal niet in woorden te omschrijven terwijl emoties meestal verklaart kunnen worden.
gast
gast aug 4 '08
Goed om te horen Angela.
Pagina's: Vorige 1 2 3

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie