Loading...
nl

Het verschil tussen emoties en gevoelens

Lena
Lena jul 30 '08
Er zijn veel verschillen tussen emoties en gevoelens.

Bij emoties is het belangrijk ze niet te onderdrukken en eraan te werken. Los te laten.

Gevoelens zijn anders van aard en worden totaal anders waargenomen, als een stille fluistering en kan naar je toe komen vanuit verschillende lagen en dimensie terwijl bij emoties het voelbaar is in het fysieke lijf.

Bij emoties wordt je geprikkeld van buiten af, door iets of iemand, het komt ook vanuit de verstandelijke of mentale laag.

Bij gevoelens is het een innerlijk gebeuren, het komt uit je eigen innerlijke bron.

Bij emoties zul je niet zijn wie je werkelijk bent, je draagt als het ware een masker, terwijl als je naar je gevoelens leert luisteren, je zult zijn wie je werkelijk bent.

Bij emoties zul je te maken krijgen met reacties die je niet begrijpt, er zit als het ware een sluier voor, iemand kwetst je en je voelt boosheid of pijn opkomen. Bij gevoelens zal het zijn alsof je zachte aanmoedigingen krijgt, je weer iets intuïtief en het gevoel brengt je steeds dieper bij jezelf.

Wanneer je vanuit een emotie handelt zal het altijd zijn onder voorwaarden, bij gevoel doe je iets zonder dat er voorwaarden aan zijn verbonden, maar doe je het omdat je het zo voelt.

Bij emoties heb je zelf de keuze: Doe ik er iets mee, ga ik mijn reacties baseren en mijn gedrag aanpassen, of laat ik het zoals het is.

Wanneer je vanuit het gevoel handelt, overstijgt de emotie het verstand. Er is geen keuze meer. Je weet dat het het juiste is….

Emoties zijn heftig van aard. Angst, paniek, pijn, woede, etc.

Gevoelens zijn er als een innerlijk weten, rustig en kalm van aard. Het kan moeilijk onder woorden worden gebracht.

Bij emoties zul je het gevoel hebben vast te zitten, terwijl je bij het voelen de grenzeloosheid gaat ervaren.

Bij een emotie heb je iets of iemand buiten jezelf nodig die het aanraakt.

Gevoelens zul je ervaren in de stilte.

Een emotie staat zelfs het voelen in de weg. Je zult vanuit de rust weten wat te doen en hoe te handelen…..




Bij een emotie is de aandacht bij het verleden, is wat je is aangedaan terwijl bij het voelen de aandacht in het hier en nu is…

Emotie……

Een emotie mag dus omgezet worden naar gevoel, van onbewust naar bewust.

Een emotie wil door jou herkend worden. Belangrijk is dan ook maar je los te maken van een emotie en er vanuit de stilte, vanuit rust naar te kijken. Je moet een emotie niet onderdrukken. Laat een emotie eens helemaal toe. Voel het helemaal in je lichaam met het volle bewustzijn. Waar ervaar je het in je lichaam, waar voel je sensaties.

Neem bijvoorbeeld afgewezenheid. Het gevoel van afgewezenheid kun je toestaan helemaal te voelen, je kunt deze energie helemaal ervaren in je lichaam, terwijl je er als het ware vanachter een muurtje naar blijft kijken en neutraal waarneemt hoe de afgewezenheid in jou werkt.

Wat er op dat moment gebeurt, is dat je de emotie, die in wezen onduidelijk voor je is -waarom gebeurt dit?, waaraan heb ik dit verdiend?-, omringt met jou volledige bewustzijn.

Je omringt de emotie met liefde en begrip, waardoor er geen oordeel op zit en hij op kan lossen. Je gaat van buiten naar binnen je kunt zelf kiezen: accepteer ik nog langer deze emotie of blijf ik me verzetten.

Je kunt er namelijk zelf voor kiezen deze emotie niet langer vast te zetten in je lichaam. Ook geef je iets buiten jezelf niet meer de schuld van jouw emoties. Het maakt niet meer uit waardoor of door wie de emotie werd opgeroepen. Je neemt zelf de verantwoordelijkheid, door naar je reacties te kijken, de buitenwereld los te laten en de verantwoording bij jezelf leggen.

Jij kunt de emotie gaan sturen. Jij krijgt grip op je emoties. Maar dat vraagt eerlijk te zijn naar jezelf en liefde voor jezelf. Je veroordeelt jezelf niet meer maar je geeft jezelf liefde.

Dan maak je het onbewuste in jezelf bewust. Vaak wil je toch de emotie niet helemaal zien, en dan blijft het een strijd want de emotie wil toch gezien worden, anders groei je niet. Hij kan zich dan gaan vastzetten in je lichaam, angsten en depressies veroorzaken, spanning, noem maar op. Je moet je gaan realiseren dat je niet de emotie bent. Maar dat het een rol is die gespeeld wordt. Belangrijk is dus dat je de emoties niet vastzet, maar ook niet onderdrukt. Maar verantwoordelijkheid neemt. Ik voel dit, ik kies voor deze reactie, dus ik kan haar ook helen.

Gevoel…….

Voelen, een golf van energie lijkt je soms te overweldigen. Het kan lijken alsof alles in de war wordt gestuurd en je de controle van alles wat er in je leven gebeurt helemaal kwijt bent. Maar je zult merken dat wanneer alles wat tot rust is gekomen, voelen veel eenvoudig is, misschien zo nu en dan wat eng, omdat je het niet kunt sturen. Want........Voelen is ervaren.

Wanneer voelen nog overweldigend is, kun je de neiging hebben om het te willen stoppen. Om te doen alsof je het niet voelt. Maar als je niets voelt, leef je niet.

Depressiviteit, angst heeft allemaal te maken met niet werkelijk voelen. Mensen voelen zich letterlijk doods, het leven is saai en daardoor zoeken ze in veel gevallen naar surrogaat middelen om toch even iets te voelen van opwinding, van geluk en zoeken dat door middel van middelen buiten zichzelf. Eten, kleding, gokken, drugs noem maar op.

Vaak moet er iets ingrijpends gebeuren in het leven, waardoor men wordt gedwongen om werkelijk te voelen dat je nog leeft, maar vaak worden er dan medicijnen voorgeschreven, maar wanneer je daarmee stopt vallen ze in veel gevallen weer terug in het oude patroon. Men wordt bang voor de gevoelens, bang om te leven en bang om andere mensen te voelen.

Maar dat werkt niet meer wanneer je groeit in bewustzijn. Gevoelens zul je moeten ervaren.

Veel mensen zijn bang gevoelens van andere mensen over te nemen. Dat het zomaar binnenkomt en dat je daar geen zeggenschap over hebt. Dat kan niet want jij bent degene die toestaat dat deze gevoelens binnenkomen.

Dit is een jaar waarin gevoelens waar je niet naar wilde kijken, tevoorschijn gaan komen. Dingen waar je bang voor was. Dingen die je niet accepteerde van jezelf. Gevoelens die je nog niet in evenwicht hebt gebracht in al die voorgaande levens. Belangrijk is dat je er niet meer tegen gaat vechten. Dat je geen weerstand meer biedt aan gevoelens die er zijn. Maar dat je ze gaat accepteren. Ze niet meer wegstopt. Niet meer doet alsof ze er niet zijn. Dat zal niet meer werken. Het zal blijven beperken als je op deze manier met gevoelens omgaat.

Belangrijk is dat je gaat voelen wat jouw gevoelens zijn en wat de gevoelens zijn van de ander. Ook zul je gevoelens gaan ervaren op verschillende lagen. In jezelf. Voelen is doorleven en je er op elke laag bewust van zijn. Voel de dieptes. Veel energieën zijn er op de aarde aan het uitzuiveren.

Wanneer je twijfel voelt, voel de diepte. In de eenheid is geen twijfel. Voel wat je verstopt voor jezelf. Voel dat tegenover twijfel kracht en zelfvertrouwen staat. Waar kies je voor. Twijfelen hoort bij het denken. Is een spel. Wanneer je voelt is er geen twijfel, maar een weten. Je doet alsof je niet weet wat je moet kiezen. Het vraagt afstemming op het voelen. Wat voel ik…

Wanneer je verdriet voelt, voel de diepte. In de eenheid is geen verdriet. Is er geen vreugde. In de eenheid is er het zijn. Zonder stempel. Voel wat je behoefte is, voel dat ook vreugde een deel van je kan zijn. Maar dat dat in je leven komt, wanneer je je bewust wordt dat je het patroon wilt doorbreken.

Wanneer je angst voelt, voel de diepte. Voel de illusie die je in stand houd. In de eenheid is geen angst. In de eenheid is het een ervaring. Voel dat tegenover angst vertrouwen staat. Voel het en weet dat jij dit niet BENT. Het is geen deel van jou. Het is het spel van de dualiteit. Een doorleving. Je kunt gevoelens van anderen voelen, maar je bent het niet.

Jouw werkelijkheid is wat jij kiest. En naarmate je meer en meer gaat voelen zal je merken dat je meer en meer vergeet. Omdat alles wat je nodig hebt in het nu er zal zijn. Kennis is ballast, wijsheid is een deel van je.

Wanneer je groeit in bewustzijn, je meer en meer gewaar gaat worden van het voelen, zal je lichaam zich moeten gaan aanpassen aan deze veranderingen. Verschillende dingen kunnen zich manifesteren als spierpijnen, hoofdpijn, maagklachten, darmklachten. Je lichaam moet zich aanpassen aan deze veranderingen. Is niet gewend om zoveel te voelen. En je ervaart opeens nieuwe dingen die je verstand niet kan begrijpen.

Opeens doe je anders als je altijd hebt gedaan. Expansie is iets heel nieuws en daar moet je lichaam aan wennen. Opeens ga je anders om met situaties en problemen, op een manier die nog nooit is geweest op aarde.

De gevoelens ga je ervaren op een zeer hoog nivo, ze worden steeds verfijnder en zullen steeds duidelijker zijn. Het moeilijkste is om deze gevoelens te gaan brengen in het dagelijkse leven. Je kunt het ervaren alsof er een muur is, een weerstand is om die zuivere energie toe te staan en naar beneden te laten vloeien naar de andere lagen van bewustzijn, die van het mens zijn. Het leven van alle dag. Je krijgt zuivere inzichten vanuit de hogere dimensies, maar het mens zijn verhinderd het vorm te geven op aarde.

Wanneer je je werkelijk gaat openen en je werkelijk gaat voelen kan het overweldigend zijn. Wanneer je ongefilterd gaat voelen kan dat voor je lichaam en geest overweldigend zijn als ze het bewustzijn nog niet ingehaald hebben. Je lichaam en verstand begrijpen nog niet hoe ze moeten omgaan met die overweldigende gevoelens waardoor je je er weer voor gaat afsluiten. Maar het gaat niet over jou. Het is geen deel van jou. Het moet eerst in evenwicht komen.
Bron: Jeanne Kroon
Delen:
Volgens sommigen
Volgens sommigen jul 30 '08
Wat een boel afstandelijke woorden voor iets dat je gewoon kunt voelen en ervaren en dan vanzelf bemerkt. Daarom spreken eigen ervaringen van mensen mij zo aan, dan spreekt hun gevoel en komen we wérkelijk tot de kern en kunnen we wérkelijk iets delen.
gast
gast jul 31 '08
E-motie = stilstaan bij je gevoel.
inneke
inneke jul 31 '08
emotie: motion...beweging (en in beweging zijn ze heel gezond, maar vastgezet berokkenen ze schade)
Volgens sommigen
Volgens sommigen jul 31 '08
Origineel bericht van: inneke
emotie: motion...beweging (en in beweging zijn ze heel gezond, maar vastgezet berokkenen ze schade)


Goh, dat vind ik nu eens echt mooi gezien, hier staat in feite alles. Motion...beweging..of vasthouden.
**Angela**
**Angela** jul 31 '08
Mooie duidelijke uiteenzetting Lena!! grin

Nu nog leren hoe ik van een gevoelsmens die zich laat leiden (en lijden) door haar emoties, weer gewoon mezelf word!! blush

Want het is wel mooi om tegen iemand te zeggen hoe het hoort te zijn.........maar meestal vertellen ze er niet bij hoe je het ook bereikt zo te zijn............ confused
Volgens sommigen
Volgens sommigen jul 31 '08
Origineel bericht van: **Angela**
Mooie duidelijke uiteenzetting Lena!! grin

Nu nog leren hoe ik van een gevoelsmens die zich laat leiden (en lijden) door haar emoties, weer gewoon mezelf word!! blush

Want het is wel mooi om tegen iemand te zeggen hoe het hoort te zijn.........maar meestal vertellen ze er niet bij hoe je het ook bereikt zo te zijn............ confused


Jezelf toestaan te voelen wat je voelt lieve Angela, gevoelens uiten, alleen maar uiten en je realiseren dat het jouw gevoel is, accepteren dat het van jou is en alleen van jou is. Uiten, totdat je zelf ziet wat je wel en niet gelukkig maakt.

Je gaat regressie doen begreep ik, wellicht helpt het je. Heb je ook al eens aan creatieve therapie gedacht? Wat we niet met woorden kunnen zeggent of soms niet bij komen, kunnen we soms wel met onze handen maken en doordat we zien wat we gemaakt hebben kun je van jezelf letterlijk zien wat je voelt.

Tekenen, schilderen, dansen, drama, beeldhouwen, collages maken. Op een grote of kleine manier, dat maakt niet te uit, al pak je gewoon een vel papier en gaat knippen en plakken, gewoon iets dat je aanspreekt in expressie, begin gewoon ergens en verwacht niet van jezelf dat je een perfect werkstuk moet maken. Het er mee bezig zijn is hetgeen dat helpt.
Lena
Lena jul 31 '08
Origineel bericht van: **Angela**
Mooie duidelijke uiteenzetting Lena!! grin

Nu nog leren hoe ik van een gevoelsmens die zich laat leiden (en lijden) door haar emoties, weer gewoon mezelf word!! blush

Want het is wel mooi om tegen iemand te zeggen hoe het hoort te zijn.........maar meestal vertellen ze er niet bij hoe je het ook bereikt zo te zijn............ confused


nee angela,dat klopt dat is iets wat jij alleen kan bewerkstelligen,kijk en voel. Soms heb je het geluk dat je de juiste persoon(en) in je leven tegenkomt,en door er mee aan de slag te gaan ben je al op weg om hier ook beter mee om te kunnen gaan.Begrijpen is niet altijd eenvoudig,maar als het bovenstaande je wat zegt,dan is inzicht onderweg smile

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki