Loading...
nl

Vrijheid van meningsuiting op Merudi

Volgens sommigen
Volgens sommigen jul 31 '08
Soms dagen mensen dat juist (bewust of onbewust) uit Inneke en ik heb in mijn leven geleerd dat we van zwijgen niet altijd verder komen, meestal niet zelfs en ik geloof niet in de mantel der liefde die alles maar voorbij laat gaan en goed vind. Ik houd ook niet van betutteling en mensen maar stimuleren en koesteren, juist dát is een verhouding die uitnodigt tot eindeloze manipulatie als je daar al in geloofd.

Je kunt dat heel mooi aan de reacties van Paradijs zien, deden deze mensen daar ook zo hun best de ander dan de ruimte te geven? O nee dan toch weer niet, dan duiken we er bovenop en er ontstaat een zogenaamd fantastisch groepsgevoel om heen omdat iemand controversioneel is en eens werkelijk iets anders laat zien. Doet het er toe dat het niet je ding is? Nee hoor, neem het mee of niet. Maar o wee als dat eens teruggerflecteerd wordt.

Deze mensen nemen ook zelf wel de vrijheid naar anderen om ze te willen veranderen,en dat is the point en daar kan ik me inderdaad aan storen, doe dat dan zelf ook niet en leer daar eerst zelf eens wat van. En dat mag dan bij deze mijn zwakke plek zijn hoor. Ik kom daar gewoon voor uit en laat dat dan ook merken. E-MOTION...ik houd ze niet voor me.

Werkelijke liefde doet mi zijn mond af en toe eens open en dat heeft werkelijk niets met manipulatie te maken ik denk dat die eerder eens teruggekaatst is. Bovendien ben je alleen manipuleerbaar wanneer je denkt iets van anderen nodig te hebben. Daarnaast is manipulatie niet altijd negatief. Manipulatie is beinvloeden, positief of negatief en geen mens ontkomt daaraan, in de verste verte niet. Zie je in wezen verwacht jij nu van mij dat ik het op jouw wijze doe, is dat niet hetzelde?

Ik heb daar geen moeite mee, je laat me iets zien en ik heb het even serieus binnen laten komen omdat ik dat waardeer als iemand gewoon zegt wat ie voelt en denkt. Ik neem mee waar ik iets mee kan of niet.

Ik geloof ook niet in slachtofferrollen, al kun je weer uren discusseren of dat wel of niet terecht is dat ik dat hier en nu zeg. Ik er al veel te veel van gezien en dan is een flinke duw soms het enige dat op lange termijn iets duidelijk maakt. Ik geloof zelfs dat daar in wezen zelfs om gevraagd wordt omdat het zelf nogal duwt en trekt, snappie? En dan mag iemand best moeite met me hebben, daar heb ik geen problemen mee.

Als er niets in zat in wat ik schreef, had je waarschijnlijk niet eens gereageerd. Het bijzondere is ook dat je zegt het kind niet te straffen, maar dat je zelf nu ook alleen maar wijst naar wat jij vind, is dat ook opnieuw niet hetzelfde?

Niet dat ik het erg vind hoor..ik waardeer dat juist in mensen.
Lena
Lena jul 31 '08
Origineel bericht van: NiMS
Origineel bericht van: Lena10
Origineel bericht van: NiMS
Volgens mij ben jij een van de weinige lena, die dat soort reacties met enkel een smilie geeft, waarvan de meerwaarde van dit soort berichten toch erg in twijfel kan worden dan enkel het verhogen van je postcount.

ja daar ben ik erg mee bezig het verhogen van m,n postcount? laugh

Misschien zou je wat meer met belangrijkere dingen bezig kunnen zijn wink?

Heb jij een idee? wink
Het is maar wat je belangrijk vindt Nims
liesanne
liesanne jul 31 '08
Origineel bericht van: Thomas A
Ja mooi Liesanne en je hebt dan wellicht ook iets met ver-draagzaamheid........

Ver-draagzaamheid, mooi: misschien samen-dragen.....
Toch kan -denk ik- verdraagzaamheid je pas echt 'eigen' worden als je jezelf ook de ruimte kan geven om je te uiten. Ik ben wel voor confronteren en er is m.i. niets mis met je irriteren, je boosheid laten zien ed. Maar ....het is denk ik goed om je dan te realiseren dat de oorzaak van je irritatie/boosheid die je naar de ander voelt ook heel vaak voortkomt uit je eigen 'bron' van allergieën, oude pijn en kwetsingen en dus ook jezelf enorm kan confronteren.....

Wanneer je zo jezelf een spiegel kan voorhouden ( zonder jezelf te veroordelen), ga je ook anders kijken naar ( de reacties van) een ander................
Ik ben ervan overtuigd dat als we leren ons prachtig aangeboren mechanisme om ons emotioneel te uiten, meer toe te laten in ons leven, er meer verdraagzaamheid zal ontstaan...........
Thomas A
Thomas A jul 31 '08
Tja maar ligt er toch wel een beetje aan welke e-moties. Ik heb bv. wel eens een emo iemand achter mij aan gehad met slagersmes
liesanne
liesanne jul 31 '08
dat lijkt me doodeng...

De oorzaak dat zo iemand naar zo'n middel grijpt ligt o.a. zeer waarschijnlijk in het feit dat hij (vroeger) niet de ruimte heeft gekregen zich (constructief) emotioneel te uiten.....?

inneke
inneke jul 31 '08
Ja Pacho, ik heb je aandachtig gelezen en zie bij mezelf waar mijn reactie uit voortkomt.
Ik heb het er heel moeilijk mee wanneer iemand (vanuit een juist aanvoelen of wijsheid of mensenkennis...) zich boven iemand stelt om die iemand uit te dagen eerlijker te zijn. Omdat ik ervan uitga dat wanneer iemand zich beschermt/afschermt daar goede redenen voor zijn. Een keer confronteren is nog iets anders dan keer op keer wijzen naar de zere plek. Ik denk dat iemand zo in het nauw gedreven wordt en nog meer in de weerstand of verdediging schiet. Ik besef dat mijn reactie voortkomt uit mijn persoonlijke pijn van 'te moeten' zijn op een bepaalde manier. Ik kan in sommige situaties helemaal dichtklappen en niet meer in contact staan met wat ik voel. Ik wordt dan boos en voel me gedwongen...Het enige wat dan voor mij de deur weer opent is het ervaren dat ik ok ben en dat ik helemaal niks hoef te voelen, te uiten...Dat ik mijn kwetsbaarheid mag beschermen en bewaren voor het moment en de persoon die ik vertrouw.

Daarbij komt zeker ook confrontatieangst. Ik heb geleerd dat ik koste wat koste mensen niet moet confronteren met mijn emoties en zienswijzen, maar wel alle verantwoordelijkheid zelf moet dragen en die emoties maar moet zien kwijt te raken.Hoewel ik van nature de neiging heb enorm te confronteren! ;-)

Je ziet, mijn reactie is gekleurd door mijn eigen gekwetste kind. Daardoor reageer ik te voorzichtig vaak. Maar tegelijk denk ik dat het goed is bewust te zijn dat de intentie niet altijd het beoogde resultaat garandeert. Niet alle mensen hebben er baat bij op dezelfde manier aangepakt te worden. "Gras groeit niet harder door eraan te trekken..."
Volgens sommigen
Volgens sommigen jul 31 '08
Origineel bericht van: inneke
Ja Pacho, ik heb je aandachtig gelezen en zie bij mezelf waar mijn reactie uit voortkomt.
Ik heb het er heel moeilijk mee wanneer iemand (vanuit een juist aanvoelen of wijsheid of mensenkennis...) zich boven iemand stelt om die iemand uit te dagen eerlijker te zijn. Omdat ik ervan uitga dat wanneer iemand zich beschermt/afschermt daar goede redenen voor zijn. Een keer confronteren is nog iets anders dan keer op keer wijzen naar de zere plek. Ik denk dat iemand zo in het nauw gedreven wordt en nog meer in de weerstand of verdediging schiet. Ik besef dat mijn reactie voortkomt uit mijn persoonlijke pijn van 'te moeten' zijn op een bepaalde manier. Ik kan in sommige situaties helemaal dichtklappen en niet meer in contact staan met wat ik voel. Ik wordt dan boos en voel me gedwongen...Het enige wat dan voor mij de deur weer opent is het ervaren dat ik ok ben en dat ik helemaal niks hoef te voelen, te uiten...Dat ik mijn kwetsbaarheid mag beschermen en bewaren voor het moment en de persoon die ik vertrouw.

Daarbij komt zeker ook confrontatieangst. Ik heb geleerd dat ik koste wat koste mensen niet moet confronteren met mijn emoties en zienswijzen, maar wel alle verantwoordelijkheid zelf moet dragen en die emoties maar moet zien kwijt te raken.Hoewel ik van nature de neiging heb enorm te confronteren! ;-)

Je ziet, mijn reactie is gekleurd door mijn eigen gekwetste kind. Daardoor reageer ik te voorzichtig vaak. Maar tegelijk denk ik dat het goed is bewust te zijn dat de intentie niet altijd het beoogde resultaat garandeert. Niet alle mensen hebben er baat bij op dezelfde manier aangepakt te worden. "Gras groeit niet harder door eraan te trekken..."

Hai Inneke, ik begrijp zeker wat je hier deelt en ik heb er bewondering voor dat je je hier zo kwetsbaar in op durft te stellen en begrijp ook wat je me wilt laten zien.

Ik herken dit stuk wat je hier weergeeft zeker wel en ben om die reden vaak naar de middenweg gegaan in situaties als deze.
Ik merk ook dat veel mensen die met spiritualiteit bezig zijn die neiging hebben. Het is echt niet zo dat ik steeds confrontaties zoek hoor ;), maar als het me echt iets zegt van binnen, ga ik het aan. Beweging is groei en dat gebeurd aan alle kanten, dus ook bij mij. Soms helpt een duw iemand ook over zijn angst heen. Het kan inderdaad meerdere uitwerkingen hebben.

Ik reageer meestal gewoon in het nu, op het moment dat ik iets lees en op een zeker moment voel ik, ok laat nu maar los. Het is niet mijn intentie boven iemand te gaan staan, ik reflecteerde alleen iets terug en terug en terug. Niet met de intentie steeds te confronteren, dat is toch iets anders denk ik. Het blijft zeker de vraag hoe lang ga je door en daar zijn alle gesprekspartners verantwoordelijk voor. Maar iets halverwege laten liggen en weer dood laten bloeden is ook zo jammer. Dan maar even door...

Door ons werkelijk uit te spreken, juist op die frust momenten, krijgen we nieuwe invalshoeken en komen we in beweging. Onze emotie mag er zijn, die mag eruit.Hoe kunnen we van elkaar leren als we nooit eens een reflectie krijgen of ons uitspreken? Mijn moeilijkste inzichten zijn achteraf mijn fijnste inzichten geweest en heb ik kunnen opdoen omdat een goede vriend of vriendin de moed had me eens een flinke por in mijn zij te geven, en nog een en nog een. wink Een zinvol gesprek hoeft niet altijd harmonieus te verlopen, het kan wel, confrontaties zijn zeker niet altijd even gemakkelijk.

Wat ik bijvoorbeeld erg jammer vind is als je dan positief reageert er soms nauwelijks naar wordt gekeken, maar een paar berichtjes op volgen. Er lopen ook sensatiebeluste mensen in spiriland, en dan richt ik me absoluut niet tot jou en een heleboel andere integere mensen hier, maar ik ben zo beperkt om te denken dat dát zeker geen zoden aan de dijk zet, echt niet, het houdt dingen alleen maar in stand en er komt geen beweging in. Het helpsyndroom, de hulpverlenersdriehoek.

Het kan best zinvol zijn de lucht eens lekker op te klaren. Uiteraard in een gesprek Thomas ;), die andere dingen zijn een heel ander verhaal, maar ik mag hopen dat we zoiets extreems niet aan het uiten van emoties gaan koppelen?

En je hebt helemaal gelijk Inneke, wanneer je zegt dat ik scherp mag blijven op te veel naar het resultaat te kijken, ik heb de neiging meteen naar de kern te willen gaan, doelgericht, en soms hebben mensen even tijd nodig. Dat vergeet ik wel eens en is zeker mijn zwakke plek, ik ben daar ongeduldig in en houd niet van gedraai. Die neem ik weer even met me mee, dus goed dat je me daar op attent maakt.

Dank je wel voor je fijne en oprechte reactie.

Liefs,

Pacho
Jij ook bedankt Pacho. Deze uitwisseling brengt weer een groei-momentje mee voor mij :-) Inderdaad veel meer dan zachte zalvende woorden die enkel bevestigen of verbloemen.Het is het wederzijdse respect dat beweging mogelijk maakt.
Volgens sommigen
Volgens sommigen aug 1 '08
Jij ook bedankt Pacho. Deze uitwisseling brengt weer een groei-momentje mee voor mij :-) Inderdaad veel meer dan zachte zalvende woorden die enkel bevestigen of verbloemen.Het is het wederzijdse respect dat beweging mogelijk maakt.

Haha ben ik helemaal met je eens tongue
Dank je wel voor je inspiratie, want dat is het.
Lena
Lena aug 22 '08
Vrijheid van meningsuiting op Merudi hoe zit het met die van angela,s???????????????????????????????
JulienMoorrees
JulienMoorrees aug 22 '08
Lena,

Als je moeite hebt met sommige dingen, spreek mensen er dan persoonlijk via een PB op aan. Dit soort reacties in dit topic hebben er niets meer mee te maken en komen erg over als sensatielust en opjetsen.

Stop er gewoon mee ok? Het helpt niemand en zorgt alleen maar voor irritatie.
Lena
Lena aug 22 '08
de boel opslot gooien ook
inneke
inneke aug 22 '08
Ik ben het eerlijk gezegd wel met Lena eens dat Kath wel heel doortastend heeft opgetreden. Was er nu echt genoeg reden om het topic op slot te zetten??
JulienMoorrees
Origineel bericht van: Lena10
de boel opslot gooien ook
Dan nog hoef je er geen openbare klaagzang van te maken. Er staat duidelijk bij waarom hij op slot is, en daarbij is het iets tussen kath en angela dus waarom heb je toch steeds de noodzaak om je overal mee te bemoeien?
JulienMoorrees
Ik ben het eerlijk gezegd wel met Lena eens dat Kath wel heel doortastend heeft opgetreden. Was er nu echt genoeg reden om het topic op slot te zetten??

Ook dit is een vraag die prima via PM kan worden gevraagd. En daarbij geld ook hier weer? Is er reden voor je om je ermee te bemoeien?
Ayasha
Ayasha aug 22 '08
Hoho, er is helemaal niets tussen Kath en angela winkHet is alleen niet erg nuttig om twee topics te openen die hetzelfde inhouden of wel soms? Hetgeen dat in het begin bericht stond had angela al in haar eerdere topic gemeld. Er staat dudielijk waarom het topic op slot gegooit is. Ben je het er niet mee eens? Mij best, PB me dan. Desnoods Pb je NiMS. Dan zal die beslist een middenweg vinden. Ik heb er geen probleem mee om een fout toe te geven (ik ben ook maar een mens) maar niet op deze manier. Dit vind ik ronduit kinderachtig.

Lena10 wat is jouw issue met mij? Zou je me dat eens willen Pb'en? Want ik begin het stil aan zat te worden.
Lena
Lena aug 22 '08
nee geen pb kath openheid alom, vond het jammer dat het topic gesloten werd maar snap nu dat het om het woord idioot ging en die stomme buurvrouw en dat jij het zat wordt vertelt iets over jouw
Ayasha
Ayasha aug 22 '08
Lena dat geloof ik dus inmiddels al lang niet meer, van mij part doe je het hier in het topic. Maar ik ben het meer dan zat dat jij constant, bij elke opening die je krijgt, kritiek levert op me. winkIk wil nu eindelijk wel eens weten wat ik jou zo misdaan heb dat je me op elke mogelijke manier wilt aanvallen.

Gek he dat ik het zat word?
Elke actie die ik uit voer bekijk je met arendsogen om toch maar iets te vinden waarover je kan klagen. En in de plaats van me dan iets te vrágen waarom ik iets doe, heb je liefst zo snel mogelijk je oordeel klaar. Is dát jouw visie van die nieuwe wereld waar iedereen hier zo over bezig is? Verander de wereld, begin bij jezelf.
Lena
Lena aug 22 '08
Origineel bericht van: Kath
Lena dat geloof ik dus inmiddels al lang niet meer, van mij part doe je het hier in het topic. Maar ik ben het meer dan zat dat jij constant, bij elke opening die je krijgt, kritiek levert op me. winkIk wil nu eindelijk wel eens weten wat ik jou zo misdaan heb dat je me op elke mogelijke manier wilt aanvallen.

Gek he dat ik het zat word?
Elke actie die ik uit voer bekijk je met arendsogen om toch maar iets te vinden waarover je kan klagen. En in de plaats van me dan iets te vrágen waarom ik iets doe, heb je liefst zo snel mogelijk je oordeel klaar. Is dát jouw visie van die nieuwe wereld waar iedereen hier zo over bezig is? Verander de wereld, begin bij jezelf.

tja kath als dat het is wat jij gelooft????? waarom toch vragen aan jou wat er gebeurd, ik kan zelf toch lezen of niet??, jij hebt een oordeel over mij hier toch??Verander de wereld, begin bij jezelf lijkt je dat hier van toepassing?
inneke
inneke aug 22 '08
Mijn reactie (bemoeienis) is gebaseerd op verbazing. Gewoon omdat ik me afvraag of een topic (of een persoon) zo snel gecensureerd moet worden. Ik doe dit niet via pb omdat het 'op slot' doen ook openbaar voor iedereen te zien is. Ik reageer niet persoonlijk op Kath of Angela want daar gaat het mij niet om, wel om ieders (dus ook mijn) vrijheid om zich te uiten.
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420