Loading...
nl

Is de media te vertrouwen?

Lena
Lena jul 28 '08
kennelijk niet Nims,als je hierboven leest legt gast het op een voor mij duidelijke wijze uit.
Debiorah
Debiorah jul 28 '08
Ik zie de media als een bril om door te kijken, mij valt vaak op hoe eenzijdig informatie via de media wordt gepresenteerd. Als voorbeeld noem ik het midden oosten, israel en palestina. Zonder te oordelen over wie er in dit conflict de schuldige is valt het mij op dat er vaak 1 kant dramatischer wordt belicht dan de andere kant. Let maar eens op als er weer iets in het nieuws komt over israel en palestina....
Als er een bom afgaat, shovel op mensen inrijd of schoolbus wordt opgeblazen in israel komt er een bericht van enkelen minuten voorbij alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Maar als er een verweer komt van israel richting palestina dan zijn de rapen gaar!

Overigens vind ik het ook geen nut hebben om geweld met geweld te vergelden maar het valt me op dat het beeld wat gegeven wordt alles behalve objectief is.

Een ander voorbeeld uit de geschiedenis gaat over de molukkers, u kent vast wel het bericht van de verschrikkelijke en traumatische gijzelingen en treinkapingen. Nou als dit in de media werd uitgemeten waren de molukkers criminele en geweldfadige mensen, hierdoor is het stereotype beeld van de molukker in nederland ontstaan. Maar heeft ooit iemand zich afgevraagd hoe deze mensen hiertoe kwamen????? Zijn ze ooit op bezoek geweest bij de molukkers in de voormalige kampen van de nazi's??? Heeft de bevolking gezien in welke omstandigheden ze leefden, wat ze hadden meegemaakt in indonesie, weet iemand waarom ze naar nederland zijn gekomen en wat de belofte van de nederlandse staat was voor wie zij hun leven hebben gegeven.....

Helaas zijn er veel mensen die in de media geloven, want wat in de krant staat en op tv komt dat is waar! Door eenzijdige berichtgevingen krijg je geen compleet beeld van de situatie, van alle betrokkenen en de geschiedenis daarvan....en dat vind ik persoonlijk erg jammer.
admin
admin jul 28 '08
Ja Deborah, ik heb de verhalen gehoord van de Molukkers.
In Vught staan barakken waar sommigen nog wonen, deze mensen zijn in deze barakken gepropt toen ze naar Nederland kwamen om als gastarbeiders te werken.
Hardwerkende mensen waar heel erg op werd neergekeken en nog soms helaas...

En je hebt gelijk toen ik als klein ukkie de beelden van de kaping zag heeft dat enorm veel indruk op mij gemaakt en zag ook ik deze mensen als heel slecht, ik wist toen immers niets van de achtergrond van deze mensen en het werd op televisie ook niet verteld.
Dus nee, ik denk dat je de media met een korreltje zout moet nemen en je pas een mening moet vormen als je het verhaal aan alle kanten hebt onderzocht.
JulienMoorrees
JulienMoorrees jul 28 '08
Helaas zijn er vaak teveel kanten om te onderzoeken, dus waar begin je en waar houdt het op?
sarina
sarina jul 29 '08
Mooi voorbeeld Thomas......
**Angela**
**Angela** jul 30 '08
Tja, hoe weet ik nu dat wat ze in dat filmpje zeggen WEL klopt???????????????? blush

Dat kan dus net zo goed valse informatie zijn! confused
Thomas A
Thomas A jul 30 '08
Alle informatie uit het filmpje is na te trekken op Google Angela. Ik had het filmpje overigens niet geplaatst als ik het meeste niet al wist van andere bronnen.
dragon
dragon jul 30 '08
de media ZIJN niet te vertrouwen...

grrrrrrrrrrrr
liesanne
liesanne jul 30 '08
Opzienbárend nieuws voor mij op je nieuwssite, Julien.........vooral de categorie 'lekker' (aangezien ik toch eerder een Psychologie koop dan een Playboy).
Lekker ook, hoe mensen hierop kunnen reageren........

Veel kut, maar weinig krachtig..... frown
JulienMoorrees
JulienMoorrees jul 30 '08
Tja, soms moet je de massa voeden. 300.000 bezoekers per maand zijn er duidelijk toch naar op zoek.
gast
gast jul 30 '08
Mindcontrole of programming, Nims?
Volgens sommigen
Volgens sommigen jul 30 '08
Zou vertrouwen uberhaupt wel bestaan?

Het betekend voor iedereen iets anders.

Of het nu de pers is, mensen die je tegenkomt, mensen om je heen. Voel gewoon wat je voelt en ga iets aan of ga verder, het is beide goed.

De krant lees ik matig, de tv staat bijna altijd uit op een goeie film of actualiteiten programma na, noem me maar onbetrokken, maar niets is minder waar. Ik doe andere dingen waaruit blijkt dat ik juist heel betrokken ben bij wat er gebeurd, ik ben er voor de mensen om me heen, ben bezig met goede doelen tov kinderen, minderheidsgroepen, natuurbehoud, zet me in als vrijwilliger, concreet en direct. Het echte belangrijke nieuws bereikt me toch wel. De tsunami voelde ik van binnen , ik wist dat er aan de andere kant van de aarde iets vreselijks gebeurde met veel mensen. En dan zoek ik of dat klopt en of ik iets kan doen.

Ik heb heerlijke mensen om me heen.Buren die regelmatig eens langskomen, zomaar , mijn container die zomaar buitengezet wordt, of een visje komen brengen of wat mooie muziek, kinderen die hier graag zijn. Of ik ze vertrouw? Ik vraag het me niet eens af, ik vind het gewoon fijn, het voelt goed van binnen en als het niet uitkomt of niet goed zou voelen, dan is er respect en vrijheid om dat te zeggen.

Het lijkt alsof ik afdwaal maar de pers vertrouwen is praten over iets dat wezenlijk niet uitmaakt.Voel gewoon van binnen wat je daarbij voelt. Het nieuws is en blijft een weergave door oge gezien. Lees het gewoon als je dat wilt en er iets mee kunt of leg het naast je neer. Ook dat mag..al schijn je de krant vandaag de dag te móeten lezen.

Nou ik wordt daar niet blij van hoor, echt niet.
dragon
dragon jul 30 '08
Pacho, ik ben het met je eens. Mooi gezegd!
Volgens sommigen
Volgens sommigen jul 31 '08
Origineel bericht van: dragon
Pacho, ik ben het met je eens. Mooi gezegd!

Lief!
dragon
dragon jul 31 '08
smile
Thomas A
Thomas A aug 1 '08
Maar goed, de media zijn niet perse een betrouwbare nieuws brenger dus en dat is al eeuwen zo. Altijd worden er zaken - ook die over het volk gaan - gekleurd, weggelaten, verdraaid of juist gebagateliseerd. Ook is het zo dat wij zelf vragen om berichtgevingen op een bepaalde manier, omdat we anders het nieuws zelf niet eens echt goed volgen. Radio en tv programma makers weten dit natuurlijk maar al te goed en maken er soms echt een show van.

Als je echt wilt weten wat er in deze wereld speelt zul je gewoon zelf op zoek moeten gaan.
Thomas A
Thomas A okt 8 '08
Wie geen kranten leest
is beter geïnformeerd
dan wie ze wel leest
- T. Jeffersen
gast
gast okt 8 '08
Haha, mijn idee laugh
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 Volgende

Social Services

Delen: