Zonder ontvangen kun je ook niet goed zenden, denk ik.
Ontvangen is vaak moeilijker dan zenden, veel ouders hebben van kleins af aan geleerd dat naar kleine kinderen niet wordt geluisterd, zo ging het in mijn tijd tenminste.
Je kent het geijkte zinnetje wel, als grote mensen praten moeten kleine kinderen zwijgen....de grootste onzin vind ik persoonlijk.
Kleine kinderen hebben wel degelijk iets te zeggen, het zijn de mooiste en zuiverste spiegels, kijk maar eens in de ogen van een pasgeborene, daarin kun je de hemel zien.
Het is zeker heel belangrijk dat je als ouder van jezelf houdt, hoe moet jouw kind het anders leren?
Voorbeeldje (heerlijk om mijn eigen kids te kunnen "misbruiken" hiervoor).
Mijn oudste zoon kwam een week of twee naar beneden, hij worstelt nogal met zijn keuze voor later, hij heeft net zijn HAVO diploma behaald (yay!).
"Mam" zei hij, "ik verbaasde me altijd, je hebt geen dure chique meubels, een halfgare computer (ja die zijn voor hem erg belangrijk), je bent niet rijk maar je bent wel gelukkig".
"Vroeger vond ik dat vreselijk"zei hij, "maar nu zie ik dat jij heel gelukkig bent en tevreden".
Het ging er hem om dat het voor hem belangrijk is dat je iets "bereikt". Maar zei hij daarna,"jij hebt bereikt wat je wilde".
Het geeft een waanzinnig goed gevoel als je kind dat van je overneemt puur door naar je te kijken, niet omdat ik het er heb ingepompt.
Niet omdat het nu persé mijn normen en waarden zijn, maar omdat het voor mijn gevoel toch wel zo hoort.
Het gaat niet om bezit, rijkdom, macht, aanzien, dat kun je allemaal niet meenemen toch?
Het enige wat je later meeneemt ben jezelf en dan neem ik graag een gelukkige ik mee.