Macht is controle over iets of iemand willen hebben. Wil hoort bij macht.
Macht klinkt heel zwaar, maar ik denk dat ieder mens zo wel eens een moment heeft om onbewust de dingen onder controle te willen houden. Het speelt op als we ruimte met elkaar gaan delen of ons in groepen bewegen.
Natuurlijk, ik heb me er ook wel eens schuldig aan gemaakt, door bijvoorbeeld graag iets op mijn manier te willen doen. En daarmee van de ander te verlangen dat hij/zij daar in mee gaat. Het is misschien wat klein om macht te noemen, maar het is zeker een vorm van controle willen hebben over een situatie.
Ook ben ik op mijn levenspad de andere kant tegengekomen, iemand die elke seconde van de dag zicht en controle over me wilde hebben. Ik begrijp nu waarom die behoefte aan controle er was. Hij was van binnen verschrikkelijk bang te verliezen. En dat gebeurde dus ook.
Ik heb er van geleerd dat macht uiteindelijk altijd voortkomt uit ANGST. Bang dat iets niet goed gaat, bang dat we iets verkeerd doen, bang iets te verliezen, bang om afgewezen of veroordeeld te worden en ga zo maar door. Er zijn 1001 redenen waarom we bewust of onbewust bang kunnen zijn, al (h)erkennen we het lang niet altijd in onszelf (of de ander).
Angst is iets dat we in ons denken creeren. Als we het maar lang genoeg creeren in onze gedachten, manifesteren we het ook, omdat we ons naar onze gedachten gedragen en de ander daar dan weer op reageert.
Wanneer we begrijpen dat we angst helemaal niet nodig hebben, hebben we ook geen macht meer nodig en kan ook niemand macht over ons uitoefenen omdat we compassie mogen zijn.
Nieuwetijdskinderen dragen deze prachtige boodschap bij zich..