Loading...
nl

Wat is Macht? En wanneer heb je dat?

Volgens sommigen
Volgens sommigen jul 17 '08
Macht is controle over iets of iemand willen hebben. Wil hoort bij macht.

Macht klinkt heel zwaar, maar ik denk dat ieder mens zo wel eens een moment heeft om onbewust de dingen onder controle te willen houden. Het speelt op als we ruimte met elkaar gaan delen of ons in groepen bewegen.

Natuurlijk, ik heb me er ook wel eens schuldig aan gemaakt, door bijvoorbeeld graag iets op mijn manier te willen doen. En daarmee van de ander te verlangen dat hij/zij daar in mee gaat. Het is misschien wat klein om macht te noemen, maar het is zeker een vorm van controle willen hebben over een situatie.

Ook ben ik op mijn levenspad de andere kant tegengekomen, iemand die elke seconde van de dag zicht en controle over me wilde hebben. Ik begrijp nu waarom die behoefte aan controle er was. Hij was van binnen verschrikkelijk bang te verliezen. En dat gebeurde dus ook.

Ik heb er van geleerd dat macht uiteindelijk altijd voortkomt uit ANGST. Bang dat iets niet goed gaat, bang dat we iets verkeerd doen, bang iets te verliezen, bang om afgewezen of veroordeeld te worden en ga zo maar door. Er zijn 1001 redenen waarom we bewust of onbewust bang kunnen zijn, al (h)erkennen we het lang niet altijd in onszelf (of de ander).

Angst is iets dat we in ons denken creeren. Als we het maar lang genoeg creeren in onze gedachten, manifesteren we het ook, omdat we ons naar onze gedachten gedragen en de ander daar dan weer op reageert.

Wanneer we begrijpen dat we angst helemaal niet nodig hebben, hebben we ook geen macht meer nodig en kan ook niemand macht over ons uitoefenen omdat we compassie mogen zijn.

Nieuwetijdskinderen dragen deze prachtige boodschap bij zich..
Lena
Lena jul 17 '08
geloof niet dat het alleen uit angst voorkomt
er zijn nu eenmaal mensen die macht kunnen uitoefenen over andere mensen.dit is bv hun werk (leidinggevende posities)politie
de politiek, groepsleiders in tehuizen.

macht wordt dus iedere dag gebruikt
de rechter die zijn oordeel velt enz enz
Volgens sommigen
Volgens sommigen jul 17 '08
Origineel bericht van: Lena10
geloof niet dat het alleen uit angst voorkomt
er zijn nu eenmaal mensen die macht kunnen uitoefenen over andere mensen.dit is bv hun werk (leidinggevende posities)politie
de politiek, groepsleiders in tehuizen.

macht wordt dus iedere dag gebruikt
de rechter die zijn oordeel velt enz enz


Hebben zij macht nodig om leiding te geven of gebruiken zij wel eens macht om leiding te geven?
gast
gast jul 17 '08
Of gebruiken ze die macht omdat ze nooit anders hebben geleerd?
Heel veel machts-uitingen zijn al zo oud als de weg naar Rome en worden niet eens meer als zodanig herkend, ze zijn zo ingeburgerd en menselijk geworden dat alleen de excessen opvallen.


Volgens sommigen
Volgens sommigen jul 17 '08
Origineel bericht van: gast
Of gebruiken ze die macht omdat ze nooit anders hebben geleerd?
Heel veel machts-uitingen zijn al zo oud als de weg naar Rome en worden niet eens meer als zodanig herkend, ze zijn zo ingeburgerd en menselijk geworden dat alleen de excessen opvallen.




En hebben we dat nodig?
JulienMoorrees
JulienMoorrees jul 17 '08
Macht is voor mij de mogelijkheid te hebben om dingen naar je eigen hand te zetten. Zo kan je macht hebben over mensen, dieren of spullen. Het maakt eigenlijk niet eens zoveel uit, of je dit tegen de wil van andere mensen doet, of dat ze het met je eens zijn.

Zo is een sekte-leider vaak iemand met heel veel macht en staan zijn volgelingen er volledig achter. Maar ook jezus had heel veel macht en kon hij de dingen naar zijn eigen hand zetten.

Macht op zich is helemaal geen vies woord, het is alleen maar de mogelijkheid om dingen naar eigen inzicht in te vullen. Zo is macht over je eigen leven helemaal niet verkeerd en kan ik iedereen aanraden.
gast
gast jul 18 '08
Ik denk dat het wel uit maakt of je de macht puur uit eigenbelang gebruikt (zoals dat nu veel gebeurd) of dat je het voor het grote geheel gebruikt.

Er zijn altijd een aantal mensen die "de dienst" uitmaken.
Er is een joodse legende die ervan uit gaat dat er altijd ongeveer 35 mensen op de wereld zijn die bepalen hoe de loop van de wereld is. Deze mensen weten het niet van zichzelf. Volgens de legende moet je iedereen zo behandelen als dat het één van die 35 is.
Ik vind het wel en mooie legende.
Volgens sommigen
Volgens sommigen jul 18 '08
Origineel bericht van: NiMS
Macht is voor mij de mogelijkheid te hebben om dingen naar je eigen hand te zetten. Zo kan je macht hebben over mensen, dieren of spullen. Het maakt eigenlijk niet eens zoveel uit, of je dit tegen de wil van andere mensen doet, of dat ze het met je eens zijn.

Zo is een sekte-leider vaak iemand met heel veel macht en staan zijn volgelingen er volledig achter. Maar ook jezus had heel veel macht en kon hij de dingen naar zijn eigen hand zetten.

Macht op zich is helemaal geen vies woord, het is alleen maar de mogelijkheid om dingen naar eigen inzicht in te vullen. Zo is macht over je eigen leven helemaal niet verkeerd en kan ik iedereen aanraden.


Wat inderdaad essentieel is bij een discussie als deze is, is dat het om de interpretatie gaat die je geeft, want met jouw uitleg ben ik het eens. Alleen zou ik dat zelf dan meer sturing of leiding willen noemen.

Iedere ziel krijgt de verantwoordelijkheid over zijn/haar eigen lichaam en leven mee. We kunnen dan ons zelfsturend of een zelfregulerend vermogen gebruiken om daar mee om te gaan.
admin
admin jul 18 '08
Quote:

Er zijn altijd een aantal mensen die "de dienst" uitmaken.
Er is een joodse legende die ervan uit gaat dat er altijd ongeveer 35 mensen op de wereld zijn die bepalen hoe de loop van de wereld is. Deze mensen weten het niet van zichzelf. Volgens de legende moet je iedereen zo behandelen als dat het één van die 35 is.
Ik vind het wel en mooie legende.


Ships, ik ben ontmakserd.. laugh

Heel mooi Gast, ik heb er nog nooit van gehoord!
JulienMoorrees
JulienMoorrees jul 18 '08
Origineel bericht van: gast
Ik denk dat het wel uit maakt of je de macht puur uit eigenbelang gebruikt (zoals dat nu veel gebeurd) of dat je het voor het grote geheel gebruikt.

Dat denk ik ook. Alleen gaat dat dan meer over het gebruiken danwel misbruiken van iemands macht. Het blijft nog steeds macht in al zijn facetten.
Paradijs
Paradijs jul 18 '08
Macht is pas macht als je los kan laten....

Doordenkertje...

Groet Paradijs..
gast
gast jul 18 '08
Machtig hè!
Alicja
Alicja jul 20 '08
Ik heb ook in een macht spel van 2 mensen gezeten ben er nog niet helemaal over heen en de intentie van dat negatieve gedrag is me nog niet allemaal duidelijk mijn ex waar 7 jaar relatie had heeft me een nu een half jaar achtervolgt en me dingen afgenomen wat me lief is en een andere relatie te hebben heeft ze mijn nieuwe vriendin afgepakt en natuurlijk heeft mijn vriendin het toe gelaten en zich mee laten slepen door negatief gedrag van mijn ex samen hebben ze hun eigen intentie naar dingen die gebeuren maar ik was het zwakte schakel dus werd er over mij heen gelopen en macht spel gespeelt heeft me veel verdriet gedaan ik had het niet verwacht van mijn nieuwe vriendin en of ze van mij gehouden heeft ik weet niet meer het ging me allemaal te ver ik moest keuze om dat macht spel te stoppen omdat het me te persoonlijk werd en ik zelf ook kinderen heb die er aan onder leiden.
Wat ik moeilijk vind is mijn nieuwe vriendin loslaten want mijn ex heeft haar in haar macht. Mijn vriendin speelt op haar manier haar machtspel ten opzichte van mij en haar.
Doet me veel pijn maar wat zal deze les voor mij nou betekenen.
Dat ik waarschijnlijk uit dat negatieve macht spelt moest stappen hoe moeilijk het ook voor mij ook is ik hield van haar en ik hoop ook zij van mij alleen haar eigen gedrag en tekort komingen heeft haar zo gemaakt ik moest hier uitstappen met pijn in mijn hart.
Pagina's: Vorige 1 2

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki