Loading...
nl

Ego?

seppe
seppe dec 16 '08
Nederigheid naar het leven zelf. En aanvaarding dat alles gelijk is aan het zelf. -> Een ander wezen is niet meer of niet minder dan jou of mij. Het is het zelf in een andere vorm en op een ander pad.

Wanneer is iets volwassen?
Als iets aan ons denkbeeld dat wij hebben over volwassen zijn voldoet, of wanneer iets geen storend gedrag meer vertoont?
(wat in mijn ogen in de huidige maatschappij redelijk hetzelfde is.)
liesanne
liesanne dec 16 '08
Nederigheid heeft voor mij niet met (ego)zwakte te maken of met het jezelf 'moeten' wegcijferen. Je kunt denk ik pas echt nederig zijn als je 'weet' wat je waard (en gelijkwaardig) bent. Echte nederigheid word geboren uit kracht, een kracht van waaruit je wilt delen. Ware nederigheid beoogt naar mijn idee juist eenheid en verbinding....

Jezus zei: 'leert van mij, want Ik ben nederig van hart'


Origineel bericht van: Takhihiii
Waarom heeft iemand een veelvoud aan subpersoonlijkheden? Was niet het ego dat deel van ons waardoor we onszelf onderscheiden van anderen? Ik denk dat het nog verder gaat; het ego is ook dat deel van onszelf waardoor we onze subzelven scheiden van onze subzelven. En daarin gaat het veel te ver. Mijn vraag aan liesanne; wanneer is het ego volwassen?


Ik zie het zo. We zijn alles en staan met alles in verbinding. Noem het Ich, Uber-ich en Es, ouder, volwassene of kind…of deel het op in nog meer ‘persoonlijkheden’…in feite verschillen we hierin niet zoveel van anderen. Waar het om gaat is of we ons hiervan bewust zijn. Ons ego is onze uitvoerende kracht. (het deel wat denkt, handelt, onderscheidt en beslist.) We zijn op weg om een bewust ego te kunnen ontwikkelen….. Wanneer het ego de ruimte kan geven aan al zijn ‘ikken’, de verschillende kanten in zichzelf (ook de verstoten kanten), kunnen we misschien spreken van een gezonde ‘volwassenheid’ ?

Pas wanneer de mens zijn ego ten volle beheerst kan hij het afleggen en zijn 'ware zelf' bereiken. Pas wanneer je een gezond en sterk ego bezit -niet overontwikkeld- kun je het gebruiken om het te transcenderen. Pas wanneer je ego gezond en sterk is kun je weten dat het niet het uiteindelijk antwoord, niet de laatste dementie is. Dan gebruik je het om het te overstijgen en een volgende, hogere bewustzijnstoestand te bereiken.(pierrakos 1987)

liesanne
liesanne dec 19 '08
hoi gast, had je mijn vraag (op 16 dec) nog gezien, ben nog wel benieuwd... en ook: hoe zie jij "God"?
gast
gast dec 19 '08
Niet zo makkelijk uit te leggen maar ik zal het proberen.
"God" is voor mij niet de schepperGod maar de naamloze, onnoembare, ondeelbare eenheid waarin het universum ontstaan is.
Zie het als een lichaam. Ik ben als celletje in dit lichaam nederig voor en afhankelijk van dit lichaam. Het lichaam werkt als geheel en iedere cel wordt in dit geheel aangestuurd door het geheel. Ik kan als cel geen onderscheid maken in wat ik wel en wat ik niet doe want ik heb geen weet van die andere processen waar ik onderdeel van uit maak. Als ik dat wel zou doen, en dus maar een klein deel zou dienen omdat ik van de rest niets wil weten omdat ik het niet ken, dan ben ik niets meer dan een ziek makende cel die het lichaam ontregelt omdat ik alleen het eigen belang dien. Een lichaam is gezond als alles in balans is. Die balans kan pas zijn als alle cellen samen werken, ongeacht het de ander kent of niet.
Alles heeft met elkaar te maken, ook in deze wereld. Het is geven en niet terug verwachten van degene die je geeft, maar erop vertrouwen dat je zelf krijgt wat je nodig hebt van wie of wat dan ook. Ik zou kunnen zeggen: ik geef wat ik in me heb aan het lichaam (alles en iedereen dus) en ik ontvang dat wat ik nodig heb van het lichaam.
Lena
Lena dec 19 '08
Origineel bericht van: liesanne
hoe zie jij "God"?


zou een mooi topic zijn liesanne wink
liesanne
liesanne dec 22 '08
dank voor je uitleg gast, het is me nu duidelijk hoe je het bedoelt... wink

goed idee, Lena wink
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki