Loading...
nl

weer een niveau'tje hoger...

Ayasha
Ayasha jul 14 '08
Hihi, jullie vragen je waarschijnlijk heel erg af waar het in godsnaam over gaat. Wel over deze twee dames:

Ofwel, over mijn kleine merrie Pretty Woman en mezelf. smilePretjewetje is voor mij, hoewel ik er zelf nog altijd niet uit ben waarom, een heel bijzonder paard. Altijd geweest en ze zal het altijd blijven. Ook al haalt ze me van tijd het bloed onder mijn nagels uit en vertikt ze 99% van de tijd te doen wat ik vraag. laugh

Ongeveer twee jaar geleden diende de kleine madame zich aan bij me. Of eerder haar eigenaar die een beetje wanhopig werd van haar. Pret verzette zich nl nogal en zijn dochter kon daar niet mee om. Dus Pretty werd vijf jaar op weide gegooit en verwend om U tegen te zeggen! Pretje had daar natuurlijk geen probleem mee maar de eigenaar vond het toch een beetje zonde (en terecht!) 28 Juni 2006 zijn we haar uiteindelijk gaan ophalen...Pret is dus alweer twee jaar bij mij. smileWat was (ben) ik blij met haar smileLiefde op het eerste gezicht! Pret ophalen ging zo van: Zien, halster aan doen, meenemen! laughZo moet dat gaan als je een paard gaat kopen...Het dier in de ogen kijken en denken "dit is em..." die klik moet er zijn...Anders begin je aan een avontuur vol teleurstellingen.

Begrijp me niet verkeerd, Pretty en ik hebben ook onze teleurstellingen gehad. We hebben het echt niet zo gemakkelijk gehad met elkaar de afgelopen twee jaar! We botsen nog geregeld en hebben al een hoop ruzie'tjes gehad met elkaar. Pret en ik hebben nou eenmaal hetzelfde karakter. We willen heel graag ons zinnetje en daar vechten we voor!

Ik ben Pretty nu ongeveer anderhalf jaar aan het starten. Dat begon heeeeeel slecht. Ik was al blij als ik haar rond kreeg...De eerste proef kreeg ik haar niet eens rond. Pret zag de jury en bleef gewoon op haar plek staan. Toen ik haar doordreef besloot madame dat ze echt niet voorwaarts wilde en dus ging ze maar omhoog. (zucht eens bij de gedachte)

Hihi, de jury was gelukkig begripvol en sloot me wel uit, maar gaf me eveneens de tijd om het op dat zelfde moment rustig op te lossen...En inderdaad, de tweede proef ging mijn dame wél! Ben mijnheer Jury nog steeds dankbaar...En hij heeft een "boontje" voor mijn merrie laughAls hij er is moet ik steevast gaan vertellen hoe het mij verging de afgelopen wedstrijden want mijn uitslagen kent hij haast van buiten laugh

Hoe dan ook...Waar ik het dus eigenlijk over wilde hebben. Pret en ik hebben dus anderhalf jaar in die E gereden, we hadden al na 1 seizoen meer dan genoeg punten om over te gaan maar ik durfde niet...Ik dacht dat mijn kleuter er nog lang niet klaar voor zou zijn! Het lot beslistte dat we door die keuze van mij de Beker van Limburg moesten missen en dat we gisteren voor het eerst A startte bij een te veel aan winstpunten.

De eerste proef was ze ronduit irritant! Een echte merrie! Echt Pretty...Ze bedacht zich in de helft van de proef ineens dat ze nog niet geschrokken was en begon dus aan een inhaal manoeuvre! Foei stoute Pret! Kleine etter!
http://www.youtube.com/watch?v=0plG6Kh2sjs
Zelfs ongeoefende ogen kunnen zien dat ik overal wat aan het bijsturen en regelen ben om Pret in het gareel te houden...Tja 500kg eigenzinnigheid houd je niet zomaar. Ik ben zelf ook maar een klein lichtgewichtje dus laugh

Ik was, na deze proef, dus al helemaal ontmoedigt voor mijn A...Als ik mijn E proef al nauwelijks gereden kreeg, hoe kon ik dan die A voor elkaar krijgen? Wederom had ik gewoon moeten vertrouwen op goede oude Pretty...Ze laat me toch nooit in de steek? smile
We gingen losrijden en klieren dat ze deed! laughPffft! Ik moet met haar heel veel verruimen en weer terugrijden, daar word ze fijn licht van op de hulpen. Dus ik rijd vooruit, Pret krijgt een collega in het oog en besluit net wat meer te verruimen om zo snel mogelijk bij die collega te raken...Ineens zie je dus een kleine merrie sneller draven dan haar beentjes kunnen....Zonder duidelijke aanleiding... laughHeb haar dus op een volte van tien meter getrokken zodat ik haar even terug bij me kon nemen...Na een klein "ongelukje" amper een week geleden ben ik niet zo happig op Pret die er alleen op uit trekt. laugh

Maar ik had haar vlak voor ik binnen moest fijn aan de hulpen. Nog niet gelijk thuis maar ach...Ik heb gisteren ook weer wat "ontdekt" dat gaat helpen om haar fijner te krijgen op wedstrijd. Dus we geven het nog wat tijd.

Eenmaal binnen ging ze een klein beetje moeilijk doen. Maar ik had haar er door voor ik binnen moest en ze legde een prima proef af! :j Hier en daar nog wat foutjes door mijn schuld...Er schort nog wat aan de afwerking... En dat is ik die dat er weer even in moet krijgen. Het is heel goed te zien dat we wat routine missen. smileMaar alles komt goed! laughWe hebben nu weer twee weken om daar even aan te werken. Pret heeft em echt aangenaam verrast met de proef die ze liep. Heerlijk los in de hand, hier en daar wel even wat twijfelen. Haar middendraf op de diagonaal kan ze bv veeeeeeel beter maar ze wilde niet naar die hoek laughWaarom kan je een paar oefeningen voor de middendraf zien op het filmpje laugh
Achterwaarts is ook helemaal mijn fout. Ben veel te ruw met mijn handen. Als ik nou volgende wedstrijd wat rustiger ben en weer normaal rijd ben ik er zeker van dat Pret hele mooie A proeven gaat afleggen! :j
http://www.youtube.com/watch?v=fFl0kP2Y08M
We eindigde op een vierde plek! De drie voor ons waren er drie die de A als inrijproef hebben en dus eigenlijk een niveau hoger horen! Knappe meid!

Twee jaar geleden was ik nog bang dat ik haar nooit op een normale manier zou kunnen laten galopperen... Ondertussen verlang ik al aardige galopoefeningen van haar... Wat kan er veel gebeuren op twee jaar. Pret is een fantastisch paard en iedereen die haar ziet zegt dat er nog veel meer in zit...Dat voel ik ook en dat gaan we er ook echt uit krijgen! Mijn kleine danseresje moet nog wat zelfzekerder worden...

Ik ben heel heel heeeeel trots op onze prestatie van zondag dus daarom dat ik het even post! laughNu ik door krijg dat het alweer twee jaar is moet er natuurlijk ook een filmpje komen van "twee jaar Pret". Maar ik weet niet of jullie daar wel interesse in hebben laughIk weet zelfs niet of jullie hier interesse in hebben...Maar ach... Daar staan we dan...Weer in het A. Net als ik 2 jaar geleden met Explo stond... Nog even en we mogen net als de echte grote met Stang en Trens rijden... Hihi...Ben benieuwd wat Pret daar van zou zeggen eerlijk gezegd laugh



Delen:
Volgens sommigen
Volgens sommigen jul 14 '08
Wat leuk om te ´horen´ Kath dat jullie zo´n bijzondere band hebben samen. Terecht dat je dat trots bent, je hebt er steeds in geloofd, van harte gefeliciteerd met jullie prestatie!

Liefs,

Pacho
Ayasha
Ayasha jul 14 '08
Ik weet niet of zij er ook zo over denkt hoor pacho. Ik weet alleen dat ik haar heel speciaal vind. Wat zij van mij vind is me nog onduidelijk. wink
Bedankt. Ik hoop er de volgende wedstrijd beter bij te zijn, niet te nerveus...Zodat Pret ook meer vertrouwen heeft.
admin
admin jul 15 '08
Fijn dat het zo goed is gegaan Kath, ik heb ooit in een ver verleden ooit 1 keer een dressuurwedstrijd gedaan, het resultaat zal ik maar niet vertellen maar ik weet wel dat het moeilijk is!
gast
gast jul 15 '08
Langzaam maar zeker gaat het toch lukken Kath.
Vraagje; hebben ze in de proeven in België geen zijgangen?
(Het is een heel ander systeem dan in Nederland en weet niet precies wat er in jullie proeven voor komt.)
Hoe is bij jullie de volgorde (in NL: B, L, M, Z, enz)
Ayasha
Ayasha jul 15 '08
de landelijke rij vereniging (LRV) gebruikt jullie oude proeven. Bij ons is de volgorde E, A, L, M en dan kom je richtin intermediere en dus nationaal/internationaal.

Zijgangen komen bij ons pas echt vanaf die M. smileMaar wij beginnen bv veel vroeger met oefeningen die verzameling vergen zoals die eenvoudige wissel. smileDaar word vanaf de a echt al op gedramt dat die perfect uitgevoerd moet worden. Anders haal je het simpelweg niet. smileOok komt er in de andere a proef een keertwending om de voorhand voor.

Vanaf L komt er een keertwending om de achterhand en komt de contra er bij, ook komen er halve voltes van tien meter (keertvoltes) in galop bij en word er dus nog meer verzameling gevraagd. Bovendien komt er dan echt de overgang verzamelde draf-middendraf-verzamelde draf en om vanuit achterwaarts aan te springen in verzamelde galop.

De M ben ik nooit geraakt met mijn pony wegens tijd gebrek maar ik weet wel dat ze vanaf dan appuyementen, schouderbinnenwaarts in draf en appuyementen ook in galop vragen.

Ik ben dus nu vollop bezig met Pretty het begrip "correct wijken" duidelijk te maken om van daaruit richting die appuyementen te gaan. winkSchouderbinnenwaarts snapt ze al. Als je wil plaats ik een paar foto's van hoe ze nu loopt. smileHeb vandaag foto's gemaakt. Ook mag ik vanaf de L met S&T rijden en ik denk dat ik dat ga doen eigenlijk.

Karin; mijn eerste wedstrijd met Pretty wil je ook niet weten hoe dat ging hoor..De jury sloot me uit uit veiligheid voor mezelf....Hij dacht dat ze me de dood in zou jagen als ik die druk erop bleef leggen om het proefje te rijden..Vandaar dat hij me uit sloot en het me rustig liet oplossen laugh
gast
gast jul 15 '08
Kath bedankt voor je info. Het is toch wel iet wat anders als in Nederland. Doen jullie geen travers? Weet je dat als je travers doet terwijl je van hand veranderd dit een makkelijke manier is van appuyeren leren. (deze tip kreeg ik een keer tijdens een clinic en vond het jammer dat nooit iemand mij dit eerder had verteld want het maakt het appuyeren een stuk simpeler)
Ben benieuwd naar je foto's.
Ayasha
Ayasha jul 15 '08
travers is nog een beetje een "moeilijkheidje" van Pret en we snappen maar niet waarom. Ze kan prima wijken, schouderbinnenwaarts en keertwendingen om voor en achterhand. Maar travers krijg ik er niet in. We moeten het overigens ook niet tonen in de proeven maar ik weet wel dat het een hele fijne oefening is om dat achterbeen net wat meer onder te laten treden.

De foto's zijn van vandaag, mijn pony was uitgebroken dus Pret was fokswild. Heb dus af en toe mijn binnenhand er danig bij :+ Ze stond op ontploffen.


verzameld galopje en inzet volte tien meter in galop. Beetje voorbereiden op die keertvolte naar contra toe.

rechterhand arbeidsgalopje

en verzamelen en proberen om die hals ietsje "hoger" te krijgen zonder dat ze haar rug wegdrukt.

middendrafje en vanvoor er bij houden zodat ze niet op die voorhand wegkletterd


dit is dus richting wijken maar madame begreep het fout :+

volte van 8 meter inzet vanuit verzameling. Hier zie je me haar echt erbij nemen met die binnenhand zodat ze er niet vandoor zou kletteren :

wijken waar ze haar achterhand niet mee nam dus tikte even iets feller naar achter aan met mijn been. smileOp de zweep reageert ze nl heel heftig als ik haar zo wil corrigeren.

Schouderbinnenwaarts
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HH4YMZE7.jpg
en nog eentje die op vier sporen is.

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-GYLDPGNJ.jpg[/img]
schouderbinnenwaarts op haar moeilijke kant, weer stout binnenhandje van mij. Maar goed dat ik de neiging heb om mijn binnenteugel langer te laten worden.
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-GRBVSZV3.jpg[/img]
in draf naar die verzameling toe proberen te rijden. Hoewel dit meer op verkorten lijkt.
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-DCCWXLX8.jpg[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-4EO8KNEJ.jpg[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-WLUXPJNQ.jpg[/img]
en weer iets langer rijden om af te sluiten.
Niet ons uitdraven/galopperen overigens dat gaat zo;
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-TFBT6QPA.jpg[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-DYTEYS7U.jpg[/img]
gast
gast jul 15 '08
Ik denk ook wel dat travers een stuk moeilijk is dan schouder binnenwaarts voor de meeste paarden. Heb je al geprobeerd om het eerst zonder lengtebuiging te doen. Dus eigenlijk een beetje hetzelfde als dat je met schouderbinnenwaarts ook meestal eerst begint met schouder voor dus eerst zonder de lengtebuiging en daarna, als ze dat begrijpen en aan kunnen lichamelijk de lengte buiging erbij pakt. Ik weet van mezelf dat ik er de fout mee in ging te denken dat het allemaal in één keer kon omdat ze ook al schouderbinnenwaarts kon. Maar het is toch wel een andere beweging voor ze en dus niet in één keer te doen is, tenzij je een sterk elastisch paard hebt. Dan komen er wel weer andere moeilijkheden bij kijken, als ze het te makkelijk doen wink

Probeer wel altijd je geduld te bewaren als je ze iets aan leert dat ze nog niet kent. Het is geen onwil.
Ayasha
Ayasha jul 15 '08
Weet het, voel aan haar heel goed wanneer ze zo iets heeft van "doe het lekker zelf baas" of wanneer ze echt denkt van "ksnap er niks van!" smile
Ik was aan het denken om haar gewoon eens volledig recht te zetten met haar hoofd naar de hoefslag toe, een klein beetje te stellen en haar dan een pasje op zij te duwen met mijn been. Een a twee, niet meer, en dan gewoon vooruit stappen. smileTot ze dat vat...En van daaruit verder te werken.
gast
gast jul 15 '08
Ik denk wel dat dat een goed uitgangspunt is Kath. Gewoon stapje voor stapje. En dat "doe het lekker zelf baas" kan ook zijn dat het gewoon niet lekker voelt in haar lijf. Als je het langzaam op bouwd zal ze dat ook minder snel denken, denk ik wink
Ayasha
Ayasha jul 15 '08
hm gast onderschat die kleine merrie niet. Ze heeft jarenlang enkel haar eigen zin mogen doen en af en toe krijgt ik echt wel een hele dikke FY van haar :+ En daar is ze dan ook heeeuuul trots op want dan zie je haar echt zo kijken van "gheghe en wat wilde je nu doen?" met die oortjes naar voren geprikt :))
gast
gast jul 15 '08
Haha, ik ken dat wel van een merrie die ik gehad heb. Prik oortjes naar voren en alles wat maar in de buurt was als excuus nemen om iets niet te hoeven doen. Maar ja, had je liever eentje gehad die alles klakkeloos doet wat jij wil? Dit houd het ook wel weer spannend toch! (ookal kan ik het maar al te goed begrijpen dat je er af en toe genoeg van hebt en zo iets hebt van "kom op nu, je hebt 22 uur op de dag dat je je eigen kan vermaken, doe dat dan niet in mijn tijd")
Ayasha
Ayasha jul 15 '08
oh maar dat is nog niet het meest frustrerende gast. Maar dat kreng heeft er een hoefje van aan om de hele week lekker te lopen en die 12 minuten dat ik op wedstrijd écht gehoorzaamheid van haar eis...te gaan spelen :roll: dát is pas frustrerend! Als ze in de training af en toe een sprintje trekt heb ik zo iets van "ach laat maar gaan, ze kan der maar plezier in hebben" gezien ik wéét dat ze dat gewoon af en toe nodig heeft...Maar op wedstrijd kan ik daar van dood vallen :+ Ik vraag potverdikke 12 min concentratie van der :+

En nee, ik ben absoluut geen type voor eentje die alles zomaar doet winkMijn lesgeefster heeft dat nog niet zo lang geleden tegen mijn moeder gezegd als verdediging toen die er over kloeg dat ik weer zo'n moeilijke moest kiezen :+ Volgens haar stop ik na een maand met rijden als ik zo'n paard heb :+
gast
gast jul 15 '08
Ja Kath, dat geloof ik direct dat jij uitdaging moet hebben. Wat dat betreft zijn we niet echt verschillend van elkaar wink

Er wordt trouwens niet voor niets aangeraden om thuis een niveau hoger te zijn dan op wedstrijd. Dan heb je nog een beetje speling want het is niet alleen voor je paard maar voor jou ook een andere omgeving en andere omstandigheid. Dus ook in jou psyche. En dat voelt je paard ook hoor.
Maar het gaat echt wel goed komen, en hoe ver jullie zullen komen zal de tijd je leren.
Ayasha
Ayasha jul 18 '08
sorry voor de late reactie, ik moet inderdaad uitdaging hebben. Klopt, met mijn lesgeefster train ik ook standaard een niveau hoger. Pret was vorig seizoen al klaar voor Niveau 1 in training laughWaarschijnlijk gaan we nu richting niveau 2 beginnen trainen. Ik ben daar stiekem al een beetje mee bezig, maar eens ik in niveau 2 zit ga ik terug moeten terugvallen op Micheline om verder te trainen want dat heb ik zelf nooit gereden. Ik merk ook dat ik Pret perfect niv 2 klaar zou kunnen krijgen. Maar ik heb geen idee hoe ik aan die oefeningen van niveau drie moet beginnen omdat ik ze simpelweg nooit gereden of gevoeld heb. smileAch, Pret en ik zijn nu al veel verder dan iemand ooit gedacht had. Er zijn mensen die er hun hoofd op wilde zetten dat Pret nooit verder dan niveau 0 zou raken...En kijk es aan smile

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki