wow Raymond, respect!
me nog maar sinds kort echt bewust van het feit dat dit mechanisme zich in mij afspeelt, vind ik het prachtig om vooral je laatste reactie te lezen. Het is namelijk heel herkenbaar! (en blijkbaar vind ik dat prettig. Het waarom daarvan is weer een hele andere discussie, dus daar ga ik verder niet over door.)
Ik zou graag door de angst heengaan, maar ik ben er nog (lang)niet. Soms kriebelt en borrelt de angst, maar dan opent zich het zuigende gat dat gulzig zoekt naar alle mogelijke vluchtwegen dmv afleiding: roken, dansen, drinken, snoepen, tv-kijken, de kat aaien, vrienden bellen... noem maar op. Ik begin nu net te detecteren wat er zich afspeelt en soms detecteer ik het niet eens, of pas veel later. En tja, zo ongeduldig als ben, raak ik natuurlijk
enorm gefrustreerd, probeer ik het af te dwingen, ga ik doelbewust op zoek naar mijn angst, wat me alleen maar verder van huis helpt. Hoe harder ik probeer, dwing, forceer, hoe minder het lukt. Dus ik probeer geduldig(er) te zijn, het te laten zijn, het te zien en vooral niet te doen. Poeh, niets doen is voor mij nog een hele klus, dat kan ik je/jullie wel vertellen!
grrrrrrrrr...zucht......