Loading...
nl

Oordelen, mag dat wel over mezelf?

JulienMoorrees
JulienMoorrees jul 11 '08
Origineel bericht van: gast
Alleen kreeg hij ws niet het antwoord waar hij naar zocht wink

Het was voor mij niets meer dan een conclusie van wat er hier feitelijk gebeurd.

Ik wil niet oordelen, maar volgens mij beantwoord je de vraag niet. Wat bedoel je met de opmerking dat ik niet het antwoord kreeg waarnaar ik zoek?

Wil jij hier iets mee zeggen, iets mee vragen, of iets duidelijk mee maken?
gast
gast jul 12 '08
Origineel bericht van: NiMS
Even een vraagje tussen door aan anderen;

Vinden jullie het belangrijk dat er over anderen geoordeeld wordt? En hoeveel waarde hechten jullie daar aan? En over jezelf, hoe oordeel je over jezelf?

Ja ik vind het belangrijk dat er geoordeeld wordt, want dat is een kwestie van prioriteiten stellen en bepalen wat er belangrijk voor je is. Als ik niet zou oordelen, zou ik teveel tijd kwijt zijn met het afhandelen van iedere scheet die op mijn pad kwam. Omdat ik hier geboren ben met een taak (offtopic, dus diep ik niet verder uit hier), oordeel ik bij alles of het past binnen mijn opdracht. Het is voor mij dus essentieel om te oordelen. Zo hoop ik ook dat de rest het doet, anders zouden we gewoon maar dingen doen, zonder intentie en zonder motivatie (zoals ik het zie).

Als dat jou natuur is om te oordelen dan is dat zo. Daar kan ik niet over oordelen wink

Quote:

En over veroordeling; is de rechtgang die er nu is een aanwinst voor het leven op aarde? Het is in mijn ogen nl een beetje "op de plaats van God zitten". Moeten we het leven niet gewoon het leven laten? En als je dat niet vind; waar ben je in wezen bang voor?

Ik vind dat je dat niet moet laten en ben bang voor wat ik hierboven al schreef. Samengevat: Chaos.

In de natuur is geen chaos. De enige chaos die er is wordt door de mens zelf veroorzaakt door te denken dat zij de natuur moeten beheersen. Er achter komen dat de mens (en dan heb ik het in deze over de denkwereld/het ikje) daar niet geschikt voor is op dit moment is de les die geleerd dient te worden.

Quote:
Ik zal ook proberen uit te leggen waarom ik dat tegen natuurlijk vindt. Energie heeft van oorsprong al de neiging om structuren te vormen en bij elkaar te komen. Deze basisregel is in alles om je heen terug te vinden. Materie is niets anders dan een opeenhoping van energie. Jouw ziel is ook niets anders dan een opeenhoping van energie.

Daar zit als belangrijkste koppeling: "Beoordeling en oordeling". Namelijk, hoort dit energie deeltje bij dit andere deeltje? Zou er niet meer geoordeeld worden, en dus energie-deeltjes geen voorkeur meer zouden hebben, zou onze essentie uit elkaar vallen, en is er niets meer over.

Dus gast, als antwoord op jouw vraag. Ik geloof dus juist wel dat oordelen de bedoeling is, omdat het de essentie van alles wat er hier om ons heen is, is. Ik kan mijn essentie ook niet ontkennen, want dan zou ik mezelf ontkennen.

Ik ontken mijn essentie ook niet. Dat is wel wat anders dan er over oordelen.
Denk je het te weten, leef je dus in je denkwereld (illusies), of weet je dat je onderdeel bent van de natuur en dat jou essentie dezelfde is net als dat de zee en het druppeltje bij elkaar horen en dezelfde eigenschappen bezitten.
JulienMoorrees
JulienMoorrees jul 12 '08
En waarom denk je dat sommige elementen dezelfde eigenschappen bezitten dan anderen? En waar komen deze eigenschappen vandaan? Wat bepaalt deze eigenschappen.

Als je deze eigenschappen weghaalt (en daarmee dus de structuur en het beoordelen van deze eigenschappen) wat houdt je dan nog over?
gast
gast jul 12 '08
gast
gast jul 12 '08
Quote:
En waarom denk je dat sommige elementen dezelfde eigenschappen bezitten dan anderen? En waar komen deze eigenschappen vandaan? Wat bepaalt deze eigenschappen.

Die eigenschap wordt door ons denken bepaald. Het denken accepteerd het Zijn zoals het Is niet en verdeeld alles. Het denken is dus de tweedrachtzaaier in ons bestaan. In principe is hier niets mis mee want het is de manier om de materie te ordenen en te kunnen ervaren. Tot zo ver hebben wij dezelfde gedachte volgens mij. Alleen is het m.i. niet nodig/van nut over die ordening te oordelen. Die is zoals die is, niets meer niets minder.

Een oordeel is niet negatief of positief. Ik kan van mezelf zeggen dat had ik beter anders gedaan. Als ik de volgende keer als ik een soortgelijke situatie meemaak dan wel goed handel heb ik het oordeel positief gebruikt, als ik dan niets anders zou doen of ik zou het om de een of andere reden expres slechter doen (om iemand te dwarsbomen) heb ik het oordeel ofwel niet gebruikt ofwel bij het laatste negatief gebruikt. Dus een oordeel is niet negatief of positief het is wat we ermee doen.
En daarom vind ik het niet slecht dat je over jezelf oordeeld - als je dit dan positief gebruikt.
gast
gast jul 13 '08
Nims, kun je de wereld niet alleen waarnemen in wat het is. Is dat niet voldoende om de orde te handhaven?
Wat ik geleerd heb van oordelen is dat zodra je een oordeel uitgesproken hebt het tegendeel altijd bewezen gaat worden op wat voor manier ook. En dat een veroordeling van een ander mens altijd weer als een boomerang jou laat zien dat je niets meer bent dan die ander en dat je datgene waar je de ander net op veroordeeld hebt zelf ook in je hebt.

Dus kun je oordelen wel gebruiken om te weten en te ervaren wat hun paargenoot is en veroordelen om je bewust te worden van wat er in jezelf leeft.
Maar ja, de meeste mensen doen het onbewust en zien niet dat wat zij in een ander veroordelen iets is wat in hun zelf ook leeft. (want dat is anders wink)

Maar goed, oordelen is wel een wezenlijk onderdeel van de levensboom en moet door iedereen ervaren worden wat de essentie ervan is.
Volgens sommigen
Volgens sommigen jul 13 '08
Mensen zijn van nature geneigd om vanuit hun menselijk instinct aan ´landje pik´ te doen en dan krijg je vanzelf ook behoefte aan grenzen die de zgnmd; orde handhaven. Een systeem van eeuwen heeft tijd nodig om te evolueren.
gast
gast jul 13 '08
Ja dat is zo, Pacho. Helaas zou ik bijna zeggen, maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat het ooit zal veranderen. Alles heeft z'n reden dus zal het op dit gebied niet anders zijn. Evolutie is niet tegen te houden.
Pagina's: Vorige 1 2 3

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420