Nee dat ben ik niet met je eens gast, omdat het wel degelijk gaat om tegen wie het gezegd wordt. Het is een gesprek tussen twee mensen uit onze cultuur, en dat rechtvaardigd dus helemaal niet dat iemand zegt dat je een domme koe bent. Dat is gewoon beledigend voor de persoon tegen wie dit is gezegd.
Iemand die goed in staat is te communiceren past zijn bewoording aan, aan het filter van een ander. Dat rechtvaardigt niet, dat je anderen bewust mag kwetsen.
Je kan het ook als eerlijkheid zien als iemand uit komt hoe hij over je denkt. Als ik iets heel doms doe en iemand zegt "wat ben jij een stomme koe" dan kan ik hem alleen maar gelijk geven. Maar ik vat het niet op als dat ik alleen maar een stomme koe zou zijn maar dat het alleen maar slaat op wat ik dom deed.
Het heeft denk ik te maken met in hoevere je zelfzeker bent of je het jezlef aantrekt of niet en wat je er mee doet verder.
Het is niet echt eerlijk om iemand bewust te kwetsen maar als je er een andere bedoeling mee hebt kan het wel nuttig zijn als je mensen wijst op dingen die jou opvallen. Of dat nu wel of niet aardig is daar gaat het niet om m.i.
Onvoorwaardelijke liefde is ook niet zelf aardig gevonden willen worden, het is mensen geven wat ze op dat moment nodig hebben.
En daar kan een ander dan de ontvanger niet over oordelen.