Liefde en grenzen maakt van kinderen leuke mensen.
Ik blijf het zeggen want ik geloof echt dat het waar is.
Aan de concurentiestrijd doen ik en mijn kinderen niet mee, ik heb ze bewust zo opgevoed dat ze met een t-shirt van de zeeman net zo blij zijn als de buurjongen met zijn nike-shirt.
En als ze echt een driftbui hebben doet een koude douche wonderen!
Ik weet dat andere mensen zoals hier boven gezegd soms hun kids niet straffen uit angst voor een negatieve reactie uit de omgeving, heel jammer want kinderen ruiken dat en buiten dat op een gegeven moment uit.
Mijn oudste zoon maakte laatst de opmerking, "ik ben nu 18 en nu heb je niets meer over mij te zeggen..", mijn antwoord was,"zolang jij onder mijn dak woont leef je naar mijn regels, zoniet dan zul je een eigen stekje moeten creeeren", kijk keuzes in het leven moet hij zelf maken, wil hij advies zal ik zo goed mogelijk proberen te helpen (nadat hij eerst zelf een en ander heeft uitgeplozen natuurlijk). Maar de regels in huis gelden van 0 tot 100 jaar.
Zolang we onze kinderen als van "ons"zien is het voor mijn gevoel ook veel moeilijker, op het moment dat je je kind als "los"persoon kan zien is het wellicht makkelijker om naar hun gedrag te kijken.
Vooral als kinderen klein zijn zijn ze gevoelsmatig (noem het telepatisch) nog enorm verbonden aan hun ouders, verkeerd gedrag is snel overgenomen.
En eerlijk is eerlijk, ook ik wapper wel eens met mijn handjes, als in de natuur een jong dier over de grens gaat krijgt het ook een knal van moeders.
Daar bedoel ik dan wel een corrigerende tik mee.
Het valt voor veel ouders ook niet mee, velen krijgen steeds later kinderen en alles moet dan op de "perfecte"manier, met perfecte kamertjes, lees de bladen maar, het resultaat is vaak een draak van een kind en ouders die niet begrijpen wat ze nu verkeerd hebben gedaan, het stond toch zo in de boekjes?
Als kanttekening wil ik nog wel even plaatsen dat het natuurlijk niet altijd aan de ouders ligt.
Sommige kinderen zijn lastiger als anderen.
Neem ik even mezelf als voorbeeld, zeiden mijn ouders dat ik beter links kon gaan ging ik standaard naar rechts.
Oh mag ik niet op stap mam? Karin klom uit het raam en was verdwenen. Consequenties waren er zeker, mijn vader was enorm streng, toch weerhield dat mij er niet van om toch alles 1 keer te willen uitproberen. Weken op mijn kamer zitten en compleet genegeerd worden, zomervakanties thuis moeten blijven terwijl het hele gezin op vakantie ging, niets hielp, blauwe plekken van de klappen, ook geen nut.
Dus ik wil maar zeggen, soms ligt het ook aan de inborst van je kind.