Loading...
nl

over het willen.........

Thomas A
Thomas A jun 28 '08
Over het willen
"Onzuiver en misvormd is de blik vanuit het willen. Eerst als wij niets begeren, eerst als ons kijken zuivere beschouwing wordt, opent zich het wezen der dingen de schoonheid. Wanneer ik een bos bekijk, dat ik kopen, pachten, omhakken kan, waarin ik wil jagen, dat ik met een hypotheek belasten wil, dan zie ik niet het bos, maar alleen wat met mijn willen, met mijn plannen en zorgen, met mijn portemonnaie te maken heeft. Dan bestaat het uit hout, het is jong of oud, gezond of ziek. Wanneer ik er echter niets van wil en zo maar gedachteloos diep in het groen staar, dan pas is het bos, is het natuur, is het mooi, geeft het verwondering. Zo is het met mensen en gezichten ook. De mens, die ik met vrees, met hoop, met begeerte, met bedoelingen, met eisen aankijk, is niet een mens, hij is niet meer dan een troebele weerspiegeling van wat ik wil. Wetend of onbewust, zie ik hem aan met vragen, die louter vernauwen en vervalsen: Is hij toegankelijk of trots? Heeft hij achting voor mij? Kan ik iets van hem loskrijgen? Verstaat hij wat van kunst? Met duizenden vragen kijken wij de meeste mensen aan, met wie wij te maken hebben en wij gaan door voor mensenkenners en psychologen, als het ons lukt in hun verschijning, in hun voorkomen en gedrag dat op te merken, wat onze bedoeling dient of weerspreekt. Maar deze houding is armzalig en in dit soort zielkunde is de boer, de venter, de oplichter, de versierder, ervaarder dan de meeste politici of geleerden. Op het ogenblik, dat het willen tot rust komt en de beschouwing, het zuivere en toegewijde zien opstijgt, wordt alles anders. Een mens houdt op nuttig en gevaarlijk te zijn, geïnteresseerd of verveeld, vriendelijk of lomp, sterk of zwak. Hij wordt weer natuur, hij wordt mooi en opmerkelijk evenals ieder ding, waarop de zuivere beschouwing zich richt. Want beschouwing is immers niet onderzoek of kritiek, zij is niets dan liefde. Zij is de hoogste en de meest te wensen toestand van onze ziel: liefde zonder begeren."

schrijver onbekend
Delen:
admin
admin jun 28 '08
Amen
gast
gast jun 28 '08
smile
Claire
Claire jun 28 '08
:)Wil nog geen amen zeggen...... want volgens mij betekent dat
einde verhaal.
Wat te zeggen, te kijken naar onze eigen wil.......
of het niet willen, waar ons verzet en weerstand ligt??
gast
gast jun 28 '08
Waarom zou "het zij zo" einde verhaal betekenen? Welk verhaal?
Claire
Claire jun 28 '08
Voor mij betekende amen, einde...dat was wat er op dat moment boven kwam drijven.....vandaar mij reactie.
Amen als "het zij zo" over de inhoud van die kant had ik het niet bekeken......
Thomas A
Thomas A jun 28 '08
Amen = zo is het!
Lena
Lena jun 29 '08
kinderen wordt vaak verteld je hebt niets te willen. ik wil, jij wilt, het wordt altijd als negatief ervaren.
snap je verhaal Thomas vanaf het moment dat je iets wil verandert het al van kleur.

maar net als kinderen wel menselijk toch?
als ik later groot ben wil ik,
ik wil een andere baan,
ik wil meer geld verdienen,
ik wil die leuke auto,
enz enz

maar of je het dan ook krijgt??????
gast
gast jun 29 '08
Oh maar ik ben er zeker van dat je die ook wel krijgt al is het alleen al om jou er van te doen gewaar worden dat dit niet is wat jou dat eeuwige geluk geeft waar je naar op zoek bent.
Lena
Lena jun 29 '08
dat dan weer wel natuurlijk laugh
JulienMoorrees
JulienMoorrees jun 30 '08
Iedereen krijgt wat die nodig heeft, en niet wat die wil.

Law of attraction.


Amen wink
admin
admin jun 30 '08
wink
Lena
Lena jun 30 '08
ik wil nog steeds een open- haard laugh
JulienMoorrees
JulienMoorrees jul 1 '08
Maar heb je er ook eentje nodig wink
admin
admin jul 1 '08
Jaahaa, om te besparen op de stookkosten en omdat ik anders een kouwe kont krijg...
JulienMoorrees
JulienMoorrees jul 1 '08
Dan ga je er vast eentje krijgen smile.
Lena
Lena jul 1 '08
ik ook???
JulienMoorrees
JulienMoorrees jul 1 '08
Als je het nodig hebt en wilt, dan vast en zeker.

Law of attraction werkt voor iedereen, dus ook voor jou.
Lena
Lena jul 1 '08
pfffffff gelukkig maar.
denk zelf altijd mensen die vragen worden overgeslagen laugh
JulienMoorrees
JulienMoorrees jul 1 '08
Mensen die vragen weten meer smile
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki