Dan moet je De telegraaf lezen die schreven dat Jeugdzorg op de hoogte was niet ik verzin dat.
di 22 jul 2008, 05:30
Kinderen aan hun lot overgelaten
Vader krijgt alleen gelaten dochtertjes op Cyprus niet mee
Johan van den Dongen
PALODIA/AMSTERDAM - De Nederlander Gerard Rotteveel (40) zit al ruim een maand klem op Cyprus, vanwaar hij zijn twee dochtertjes Sanne en Amber wil terughalen. Die zouden door zijn Nederlandse ex-vrouw ernstig zijn verwaarloosd, mishandeld en in de steek gelaten. De Cypriotische autoriteiten weigeren de meisjes mee te geven, zolang moeder Sabine (32) haar handtekening niet heeft gezet. Probleem is echter dat de vrouw spoorloos is.
De zaak rond Sanne (11) en Amber (9) is groot nieuws op het eiland in de Middellandse Zee. Politie, rechtbank, kinderbescherming, parlement en de media zitten erbovenop. Tegen moeder Sabine loopt een arrestatiebevel. De politie in Limassol wil haar horen over de verwaarlozing en mishandeling van haar kinderen, waarvan ze wordt beschuldigd. Sabine en haar twee blonde meisjes streken 4,5 jaar geleden neer op Cyprus. De vrouw zou na haar scheiding van Gerard Rotteveel een nieuw leven beginnen. Beide ouders hebben het ouderlijk gezag, "Maar", zegt Rotteveel, "met veel pijn en moeite heb ik mijn dochters nog twee keer in Nederland mogen hebben. Na 2005 heeft mijn ex alle contact verbroken."
Via internet vroeg hij zijn kinderen contact op te nemen. "In plaats van mijn kinderen begonnen er allemaal mensen uit Cyprus te bellen en te mailen. Ze kwamen met allerlei Ze kwamen met allerlei verbijsterende verhalen over de leefomstandigheden: een enorm smerig huis, met overal katten- en hondenstront en kapotgekauwd speelgoed. Sanne en Amber stonken zo erg, dat ze al van drie scholen waren afgepest. De balletschool had hen weggestuurd omdat ze te smerig waren. Ik heb meteen het vliegtuig gepakt." Eenmaal op Cyprus bleek de moeder Sabine gevlogen. "Ik hoorde dat ze in de kroeg een jonge Amerikaanse oppas had geregeld en zelf voor familiebezoek naar Nederland was gevlogen. Ze heeft niets meer van zich laten horen."
Wantoestanden
Intussen viel Rotteveel op Cyprus naar eigen zeggen van de ene verbijstering in de andere. "De kinderbescherming blijkt al maanden op de hoogte van de wantoestanden. Tegenover de kinderbescherming heeft een van mijn dochters zelfs verklaard dat haar moeder heeft geprobeerd haar te wurgen. Ik zat er in een hoekje bij toen ze dat vertelde. Uiteindelijk hebben Sanne en Amber me zelf alles verteld. Als het laat werd in de kroeg, moesten ze in de auto slapen, soms met straalbezopen mannen erbij. Ze zeiden dat hun moeder gewoon met vreemde mannen in bed lag, terwijl zij erbij lagen in de kamer. Gelukkig zijn ze niet misbruikt, maar dat was een kwestie van tijd geweest met die dronken kerels."
Hoe het verder moet, weet Rotteveel niet. "Ik ben als de dood dat ik hier nog weken moet blijven. Cyprus stelt dat ik me schuldig maak aan kidnapping als ik met de meiden het land verlaat. Ik zal ze niet het land uit smokkelen. Ik heb me altijd aan de wet gehouden en dat blijf ik doen. In elk geval ga ik hier niet weg zonder mijn dochters, al duurt het nog zo lang. Ze mogen niet nog een keer in de steek gelaten worden." Volgens het ministerie van Buitenlandse Zaken ligt het lot van Rotteveel en zijn dochters in handen van de Nederlandse rechter. "Beide ouders hebben het ouderlijk gezag, dus beide ouders moeten tekenen. Alleen als de moeder onvindbaar is, dan volstaat de handtekening van de vader. De rechter bepaalt of ze onvindbaar is, op basis van onderzoek van de Nederlandse overheid", aldus een woordvoerster.
Bron: De Telegraaf