Loading...
nl

Nieuwetijdskinderen en Kristalkinderen

liesanne
liesanne jun 12 '08
Origineel bericht van: NiMs
Waarom zoek je een goddelijke kern in jezelf, als alles goddelijk is, liesanne?

die zoek ik dus niet: Het ware zelf hoef je m.i. niet te zoeken, het ware Zelf is een toestand van Zijn.
JulienMoorrees
JulienMoorrees jun 12 '08
Wat spreekt je hieruit precies aan? Als ik goed lees, staat er

Je Ware Zelf = Je Geest. (ook wel het ware Zelf genoemd of de geest)

Waarom een andere naam aan hetzelfde geven? Ik begrijp dat niet helemaal.
JulienMoorrees
JulienMoorrees jun 12 '08
Origineel bericht van: liesanne
het ware Zelf is een toestand van Zijn.

Wat betekend dat, een toestand van zijn? Wat is er mis met gewoon zijn? Waarom moet je er een toestand van maken wink?
liesanne
liesanne jun 12 '08
Quote:
Wat betekend dat, een toestand van zijn?

oké, ander woord : een staat van zijn.....of zo je wilt gewoon zijn ....

wie maakt er hier nou een toestand? crazy
liesanne
liesanne jun 12 '08
Origineel bericht van: NiMS

Waarom een andere naam aan hetzelfde geven? Ik begrijp dat niet helemaal.


zoiets als NiMs en Julien?
JulienMoorrees
JulienMoorrees jun 12 '08
Ja, oftewel een synoniem.

Ik begrijp echter alleen nog steeds niet waarom je wilde weten wat ik versta onder "je ware-zelf". Waarom was mijn antwoord hierop zo gewenst dat je er meerdere keren om moest vragen? (Niet dat ik dat erg vind hoor, maar gaf me een indicatie dat je het erg belangrijk vond, dus vroeg me af, waarom eigenlijk).
liesanne
liesanne jun 12 '08
Ik probeer jouw uitleg ( t.a.v. -het geen ziel hebben- van een engelmens ) te snappen en ja, dan kom ik tot vragen. Ik was gewoon benieuwd hoe het in het plaatje past (of niet)....

En omdat ik dacht dat je de vraag niet had gezien bleef ik vragen....niet dat dit nou zo bijzonder belangrijk was.
JulienMoorrees
JulienMoorrees jun 13 '08
Oh ok. Is het je nu wel duidelijk geworden, of heb je nog steeds vragen?
liesanne
liesanne jun 13 '08
Het wordt me wel duidelijker hoe jij het ziet, maar ik zet er voor mezelf 'vraagtekens' bij.....

Quote:
Na het loslaten van de identiteit, wordt de mens volledig gevormd door de bron. Engelmensen zijn daadwerkelijk goddelijke wezens. Hun intenties zijn niet meer gevormd door de wens van uniek (de ziel) te zijn, maar zijn volledig in balans met het grotere geheel.


Waarom wil jij bv de beste spirituele website van Nederland hebben...?

Is er behalve hier op Merudi elders nog meer informatie te vinden over de Engelmens?
JulienMoorrees
JulienMoorrees jun 13 '08
Origineel bericht van: liesanne


Waarom wil jij bv de beste spirituele website van Nederland hebben...?

Er kan er maar één de beste zijn, en waarom zou merudi dat niet mogen zijn? Ik houd graag van uitdagingen en vooruitgang. Als ik dat doel heb, dan blijft Merudi vernieuwend en vooruitstrevend. Zou ik dat namelijk niet doen, dan had ik waarschijnlijk veel minder tijd in Merudi gestoken.

En het is toch leuk om de beste te zijn? Zou jij niet willen dat Merudi de beste spirituele website van Nederland is?
Origineel bericht van: liesanne

Is er behalve hier op Merudi elders nog meer informatie te vinden over de Engelmens?

Weinig. Ook op Internet is het spaarzaam. Er zijn wel engelstalige site die informatie hebben, maar daar heb ik me nooit uitgebreidt in verdiept. Daarnaast heb ik ook niet de behoefte om verder te zoeken.
liesanne
liesanne jun 13 '08
Origineel bericht van: NiMs
En het is toch leuk om de beste te zijn? Zou jij niet willen dat Merudi de beste spirituele website van Nederland is?

Dat is voor mij niet zo belangrijk, wat ik hier be-leef, daar gaat het mij om....

Naar mijn idee gaan spiritualiteit en 'de beste willen zijn' niet zo goed samen.....
Daar ligt ook precies mijn moeite met al die beschrijvingen over nieuwetijdskinderen en engelmensen. Ik heb moeite met een uitzonderingspositie voor de 'sterken'. De 'goddelijke kern' is in een ieder van ons....
Lena
Lena jun 13 '08
eenvoud siert de mens smile
JulienMoorrees
JulienMoorrees jun 13 '08
Origineel bericht van: liesanne
Ik heb moeite met een uitzonderingspositie voor de 'sterken'.

Dan moet je ze ook niet als uitzondering zien en behandelen. Het is jij die er hier een etiketje op geplakt heeft, en niemand anders.
Lena
Lena jun 13 '08
ja we moesten maar eens ophouden met etiketjes plakken!
ieder mens is uniek
gast
gast jun 13 '08
Etiketjes zijn een wanhoopsdaad van de beheers maatschappij.
liesanne
liesanne jun 13 '08
Origineel bericht van: NiMS
Origineel bericht van: liesanne
Ik heb moeite met een uitzonderingspositie voor de 'sterken'.

Dan moet je ze ook niet als uitzondering zien en behandelen. Het is jij die er hier een etiketje op geplakt heeft, en niemand anders.


het was niet mijn bedoeling om etiketten te plakken......


Quote:
De Engelmens verandert langzaam het collectieve bewustzijn van de mens door op subtiele wijze één enkele krachtige nieuwetijdse te laten inzien waar het om draait. Deze ene persoon zal het effect doorgeven aan de volgende persoon. Hiermee wordt de wereld verbeterd.


Quote:
Een Engelmens wordt door dit superego vaak als egoïstisch ervaren. Hoewel de Engelmens er voor de mensen is, gebruikt het dit ego ook als natuurlijk schild. Het stoot de niet nadenkende en niet zo sterke mens af, waarbij door middel van natuurlijke selectie, vanzelf de sterken door de Engelmens geholpen worden.


Quote:
De Engelmens voelt zich heerser van de wereld. Ze draagt het bewustzijn van een God en heeft de meeste mensen aan haar vingertoppen. Ze kan mensen bespelen en beïnvloeden. Ze weet precies het lot te beïnvloeden dat eruit voortkomt wat ze wenst.
gast
gast jun 13 '08
Dus 'Ik ben' had zich beter engelmens kunnen noemen dan was jij niet zo tegen hem geweest wink
sarina
sarina jun 13 '08
Origineel bericht van: NiMS

De geest is hetgeen dat kan denken, beredeneren, beslissingen nemen, vooruitdenken, reflecteren en signalen kan interpreteren. Het stuurt het lichaam aan om bepaalde acties uit te voeren. In de geest zitten de herinneringen (van het huidige leven), emoties, gevoelens, instincten en verwachtingen. Het is dat wat jij nodig hebt om te kunnen leven op deze aarde.

De ziel is je identiteit, je persoonlijkheid. Al je wensen, je voorkeuren, je afkeuren en je capaciteiten maken deel uit van je ziel. Je ziel weet wie je graag wilt zijn en wie je niet wilt zijn. Je ziel vormt het doel dat je nastreeft in het leven.


Ik heb toch nog steeds moeite met het feit dat engelmensen geen 'ziel' zouden hebben, want volgens mij kun je zonder ziel niet functioneren in het aardse leven. Ik heb maar eens op Wikipedia gekeken naar de term 'ziel', en daar vond ik het volgende:

De term ziel wordt door de verschillende religies anders geïnterpreteerd, vaak (onder andere in het christendom) als het ondeelbare en onsterfelijke deel van de mens, diens essentie. In het christendom bestaat de mens uit geest, ziel en lichaam. De geest zou je je wil of je geweten kunnen noemen. Het stelt de persoon in staat om empathie en emoties te voelen en te uiten. Het is meestal de bron van je geestelijke zowel vleeslijke verlangen. In het christendom wordt de geest niet van de ziel gescheiden; de ziel is van een geestelijke natuur en dit is de reden dat de ziel blijft voortbestaan. Dit in tegenstelling tot de dieren en planten waar de ziel niet geestelijk is en de ziel dan ook niet blijft voortbestaan.

Het lichaam is als het ware de tijdelijke omhulsel om te kunnen functioneren in de natuurlijke wereld. Het lichaam kan niet zonder de ziel functioneren,omdat de ziel de ware persoon is die in het lichaam huist.

De ziel is de essentie die een persoon levend maakt. Geschapen uit de adem van God maakt het de ziel het onvergankelijke gedeelte van de mens. De ziel heeft het lichaam nodig om te zien, horen, ruiken, proeven en spreken; om tot kennis van de buitenwereld te komen. Omdat het lichaam en de ziel van nature bij elkaar horen (voor de erfzonde bestond de dood niet) is doodgaan niet natuurlijk. Daarom worden op het einde der tijden lichaam en ziel weer één.

Volgens een andere uitleg van de bijbelse leer over ziel, geest en lichaam is de geest het deel van de mens dat contact maakt met God, de ziel het deel waar wil, gevoel en verstand heersen. Deze leer wordt onder andere uitgewerkt door de bekende Chinese christen Watchman Nee.

Het hindoeïsme gaat er van uit dat ieder schepsel zijn oorsprong heeft in het Paramatman, opperwezen, het universele, alles omvattende, alles doordringende zelf, Brahman of Paramatman, Atman is in dat geval synoniem voor ziel maar in dat geval onlosmakelijk van de Brahman, Kosmische ziel. Door emanatie, karma, kan een ziel drager van geest en/of lichaam zijn. En zo in de schepping emaneren. De wijsheid gekoppeld aan de ziel is het karmisch schaduwlichaam (geest) van de ziel. Dit emaneren herhaalt zich op basis van karma en beschikking tot het einde van een kalpa. Door zich bewust te worden van de Atma en te hechten en te identificeren met één en dezelfde Atman in elk schepsel van de schepping creëert de mens een eenheid tot Paramatman (het universele zelf). Dit kan omdat het zelf aanwezig is in alle zielen. Volgens het Hindoeïsme is dit de relatie tussen schepper en schepsel, ziel en superziel of Atman en Paramatman.

Het boeddhisme ontkent het bestaan van een permanente ziel. Het beschouwt alles als anatta (pali); 'niet-zelf', 'leeg van zelf' of 'zonder zelf'. Het geloof in een essentie of kern van jezelf wordt geassocieerd met het als waar aannemen van concepten als 'ik', 'mijn' en 'mijzelf'. Een van de kenmerken van een heilige in het boeddhisme is dat hij dit niet meer doet. In het boeddhisme is de weg om een dergelijke toestand te bereiken de meditatie.

In de Egyptische mythologie bestond de ziel van een persoon, of persoonlijkheid, uit meerdere elementen.

In de new age wordt met de ziel het niet-materiële deel van de mens aangeduid; dat wat de beweegredenen vormt voor het individuele handelen en leven. In ruimste zin: al die verschijnselen van een individu die niet tot het lichamelijke te herleiden zijn. De ziel wordt er vaak gezien als 'het ware Zelf' van een individu. Soms wordt de ziel gezien als een verbinding tussen geest en lichaam. In die laatste opvatting is de geest 'het ware zelf'. De term ziel is daarmee een filosofisch begrip dat veelal in religieuze context gebruikt wordt om de (of één) niet-stoffelijke component van het menselijk bestaan te benoemen. Die niet-stoffelijke component kan veel omvatten: zelf, bewustzijn, zelfbewustzijn, karakter, denken, intuïtie, wijsheid, ervaren, wil, leven, begeerte. Soms wordt de ziel gezien als drager van zo'n niet-stoffelijke component, soms wordt zij voorgesteld zelf zo'n component te zijn.


Er zijn dus veel interpretaties, en het is maar net vanuit welke invalshoek je het bekijkt. Ikzelf vind het concept van een ziel die ontstaan is vanuit de Goddelijke vonk aannemelijk. Ik herinner me de discussie over tweelingzielen en zielegroepen. Als je ervan uitgaat dat je een tweelingziel hebt, dan moet een engelmens toch ook gewoon een ziel hebben? Wat is daar mis mee? Of is er een spraakverwarring met het woord 'geest'? Ik herinner me ook dat in de discussie over tweelingzielen werd gemeld dat je tweelingziel vaak als gids (engel) bij je is. Dan heeft een engel dus ook een ziel toch?
sarina
sarina jun 13 '08
Origineel bericht van: NiMS
Kristalkinderen en nieuwetijdse kinderen zijn volgens mij helemaal niet zielloos, want het zijn geen engelmensen. Daarom hebben nieuwetijdse kinderen ook regelmatig enorme problemen met zichzelf....


Nieuwetijdse kinderen zijn gewoon kinderen, hoe vaak moet ik het nu nog zeggen! En ze zijn allemaal anders. Ik ken er veel die helemaal geen problemen hebben met zichzelf! En ik ken er ook een paar die dat wel hebben. Maar dat geldt ook voor oudetijdse kinderen, én oudetijdse en nieuwetijdse volwassenen!
sarina
sarina jun 14 '08
Origineel bericht van: Lena10
ja we moesten maar eens ophouden met etiketjes plakken!
ieder mens is uniek


Je hebt gelijk Lena, ieder mens is uniek. Maar etiketjes plakken is niet zo erg wat mij betreft. Het hoort bij het 'mens' zijn. Je moet etiketjes plakken om het overzichtelijk te houden, een grove indeling te maken als het ware. Het is een nuttig principe. Waar het om gaat is wat je met die etiketjes doet.

Als je het gebruikt om inzicht te krijgen in jezelf of de ander (optimist, ram, flegmatisch, nederlander, voetbalfan, tv-freak) is het een goed instrument. Als je het gebruikt om iemand zonder nuance in een bepaalde hoek te drukken (je bent een voetbalfan, dus stom) is het geen goed instrument.

Het etiketjes plakken op zich is niet erg, het gaat erom wat je met die etiketjes doet..... Als je gevoelig bent voor vooroordelen, loop je het risico te generaliseren. Dat is waarom veel mensen een hekel hebben aan die etiketjes. Maar eerlijk is eerlijk. Ik ben Hollander, vrouw, getrouwd, gescheiden, spiritueel, juf, enz...... Iedereen plakt etiketjes, het hoort erbij ......
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki