Sarina, dat van het jezelf vergeven, ik snap het nog niet helemaal.... en wat bedoel je met 'nadenken over gevoelens zonder die gevoelens te veroordelen'?
Ik reageer misschien vanuit mijn 'allergie', als ik het gevoel krijg dat het gaat om "schuld" van jezelf, want als je jezelf moet vergeven zou er dan iets van schuld kunnen zijn?
Hoewel ik mij vaak genoeg schuldig maak, mijn verantwoordelijkheid niet wil ontlopen, denk ik dat een kind niet verantwoordelijk is voor de pijn door zijn opvoeders aangedaan, dus daarom snap ik dat jezelf vergeven niet zo... Snap je?
Je draagt zoveel mee van je opvoeding, van de maatschappij, van wat er met je gebeurd is.... Het is helemaal begrijpelijk dat je daar niet zomaar overheen kunt stappen. Natuurlijk heb je geen verantwoordelijkheid voor de pijn die je is aangedaan, maar je hebt wel pijn.... en je hebt de vrijheid om keuzes te maken wat je doet met die pijn.... En als je er even niets mee kunt, dan is het ook goed, dan hoef je even niet. Je merkte bijvoorbeeld op dat je niet zo 'verlicht' was als Jezus. Je hoeft ook niet zo verlicht te zijn! Dus als je haatgevoelens hebt, veroordeel jezelf niet, vergeef jezelf die gevoelens want ze zijn terecht....
Ik denk bijvoorbeeld heel veel na over mezelf, en het is nooit goed genoeg. Wat anderen ook zeggen, ik denk altijd dat ik het beter had moeten doen. Ik ben dus erg streng voor mezelf. Ik moet me er toe zetten mezelf te vergeven dat ik niet alles kan.... Door dit te beseffen kan ik gelukkig nu wat makkelijker zijn dan vroeger, ik vergeef mezelf steeds vaker dat ik niet voldoe aan mijn eigen ideaalbeeld. In die zin bedoelde ik het, dat je niet te streng hoeft te zijn voor jezelf....