Inneke,
Ik ben het niet eens met die docent en ervaar het zelf niet zo, dat Alice Miller mensen aanmoedigt om in de slachtofferrol te blijven. Zij wijst juist op de 'stille' slachtoffers: degenen die hun innerlijke pijn (door hun opvoeders aangedaan door mishandeling, misbruik ed.)hebben moeten verdringen vanwege de moraal van 'het eren van ouders'. Mensen kunnen op deze manier ziek worden, vluchten in verslavingen, depressies of grootheidswanen ed. of een vroegtijdige dood sterven...
Door het toelaten van boosheid en de 'misdaden' niet te vergeven zou je toch juist heel veel recht kunnen doen aan het innerlijk verwonde kind, waardoor het juist kan genezen? Sommige misdaden zijn misschien niet te vergeven? Ik geloof absoluut in vergeving en in een hemel voor een Hitler, maar moet ik als méns alles kunnen vergeven? Is dat aan mij? Ja, in spirituele en religieuze kringen staat vergeving en dankbaarheid hoog in het vaandel, en daar plaatst Miller voor mij nu zulke goede kritische kanttekeningen bij.
Waar brengt dit alles ons als wij er niet werkelijk door veranderen, onze pijn met ons mee blijven dragen of doorgeven aan onze kinderen......
Natuurlijk, ook ik zie dat destructief recht en het familiekarma van mijn ouders, hun slachtoffer-zijn. Maar ik zou ten onder zijn gegaan als ik in mijn advocaatrol zou zijn gebleven.
Misschien heb ik te veel schijn-heiligheid en onechtheid gezien tav. vergeving dat ik er minder in ben gaan geloven. Maar ik houd hier zeker geen pleidooi voor het in opstand en boosheid blijven. Want dat wat echte aandacht krijgt zal toch altijd transformeren, daar geloof ik in.... Boosheid laten-zijn en in boosheid blijven hangen zijn twee verschillende dingen. Het eerste bevrijdt en het tweede maakt je tot slachtoffer.
Want hoe moet ik het -misbruikte of mishandelde- kind nu leren: wat dat is, 'je vader eren'? Daar struikel je toch over.....