Loading...
nl

Helderziend/Heldervoelend

Psijkik
Psijkik mei 14 '08
Ik zou graag in contact willen komen hier op het forum met mensen die ervaring hebben met helderziend of heldervoelendheid op wat voor manier dan ook. Ik heb dat zelf en wil er meer kennis over opdoen en het delen met mensen.

Ik ben 20 jaar. Heb STPS (schizotypische persoonlijkheidsstoornis).
Delen:
JulienMoorrees
JulienMoorrees mei 14 '08
Ik heb er wel ervaring mee. En dan vooral in de vorm van helder wetendheid. Uiteindelijk is deze website het resultaat van deze helderwetendheid.
sarina
sarina mei 14 '08
Ik ben ook helderwetend, alleen wist ik dat heel lang niet.... Nu begin ik er steeds meer van te begrijpen. Verder ben ik heel soms helderziend, helderruikend, helderhorend.... Wat wil je precies weten dan?
Kamizja
Kamizja mei 14 '08
Heb je dat wel echt, die stoornis? Dokters plakken graag etiketjes hoor...Als je informatie om je heen oppakt uit andere bron dan de gewone zichtbare en hoorbare en voelbare wereld kan het lijken alsof je "koekoe" bent, maar zodra je er meer leert mee omgaan en onderscheiden wat werkelijk van jou is en wat tot je komt van anderen (levend of uit een andere sfeer) dan leer je je eigen kern beter kennen en afbakenen en kan het zijn dat je zo stabiel wordt dat je geen stoornis hebt.
Ik ben ook al eens een en ander genoemd door een psych maar weet nu wel beter.... Mediteren heeft mij goed geholpen en sporten en veel lezen over allerlei onderwerpen buiten het "normale".
Succes met je zoektocht naar kennis!
Psijkik
Psijkik mei 15 '08
Bedankt voor jullie reacties.

@ sarina:
ik zou graag willen weten hoe je weet dat wat je voelt of dat echt is of niet. enkele voorbeelden zijn: gisteren zat ik met een vriend van mij te praten die relatieproblemen had, we besloten een stukje te gaan lopen richting het winkelcentrum, hij wou zijn vriendin bellen maar ik weerhield hem daarvan door te zeggen je hoeft niet te bellen we komen haar zo tegen bij het winkelcentrum. wat dus ook zo bleek te zijn. (normaal gesproken hangt zijn vriendin nooit bij het winkelcentrum) een ander voorbeeld is dat als ik soms bepaalde objecten aanraak die mensen ook hebben aangeraakt in datzelfde uur ofzo, dan krijg ik beelden door (alsof het geprojecteerd word op me netvlies maar niet zodat ik niet meer normaal kan zien) van die persoon wat die persoon op dat moment aan het doen was of de pijnen van die mensen of de gebeurtenissen van die dag.

de vraag is nu, hoe kan ik weten dat dat echt is, want ik heb het ook vaak bij mensen die ik helemaal niet ken, en dan is het moeilijk te controleren, kan moeilijk ff vragen van ga jij dit en dat doen vandaag en heb jij dit of dat meegemaakt. dat lijkt me wat onbeleefd.

het gevoel is soms zo sterk dat ik er aan ga twijfelen, juist omdat het zo sterk aanwezig is, dan denk ik; nee joh dat is heus niet zo dat denk je alleen maar.

@ Kamizja:
ik heb verschillende psychologen gesproken 4/5 jaar geleden, deze hadden ook hun etiketten klaar, maar daar trapte ik niet in, dus ben dr ook niet op in gegaan. vanaf kinds af aan zijn er al onverklaarbaar dingen 'mis' met mij. pas toen ik ouder werd ging ik zoeken naar 'wat ik had'. na 5 jaar onderzoek kan ik 100% zeggen dat ik die stoornis (STPS) in mij heb. Het is zelfs genetisch overgedragen, ik heb het van mijn vader. De stoornis beperkt niet mijn functioneren omdat ik over het grootste gedeelte er controle over heb. Ik accepteer de symptomen en probeer die om te zetten naar iets positiefs, niet door het te verdraaien maar door mijn 'gaves' positief te gebruiken.
Anne
Anne mei 15 '08
Hej psijkik,

Dat vind ik soms ook lastig. Hoe weet je dat wat je voelt en weet echt klopt? En zeker als het moeilijk te achterhalen is zoals bij personen die je niet echt kent dus niet zomaar op iemand afstapt en erover gaat praten wat je weet en voelt over die persoon. Of het kan ook nog eens zo zijn als je aan een persoon iets vertelt over wat je weet en voelt over die persoon dat die gene zich aangevalle voelt en er verder eigenlijk niet wil over praten en het afketst dat het niet waar is, maar wel komt met verglijkbare feiten over zich zelf die jij dan net ervoor hebt genoemd maar anders hebt verwoord.

Waar ligt de grens van het zeker weten of iets klopt? Dit is iets wat ik mezelf ook al meerdere malen hebt afgevraagd. Het is per slot van rekening menselijk door ervaringen op te doen en te weten te komen of iets klopt of niet, dat je hier meer zelfvertrouwen in jezelf erover krijgt.
Maar zulke dingen zoals iets voelen of iets weten van te voren zijn niet altijd zo makkelijk te achterhalen, daar moet je gewoon rekening meehouden.

Ik heb ook altijd heel erge sterke gevoelens over mensen die ik ken of mensen die ik zomaar op straat tegen kom. Ik weet precies hoe die persoon is en wat zijn problemen zijn en wat hij eraan kan doen om zichzelf beter te voelen.
Het is alleen zo dat dit niet altijd kan worden vertelt tegen die persoon in kwestie, of dat het niet begrepen kan worden..omdat het nog niet de tijd voor die persoon is om het te weten als het ware.
Eerst bergreep ik dit ook niet goed en wilde iedereen altijd maar helpen omdat ik zo goed wist hoe iemand zich beterder zou voele en van zijn problemen af kwam. Maar ik heb geleerd dat dat niet de oplossing is omdat je dan jezelf voorbij loopt.
Daarom is het belangrijk om altijd eerst aan jezelf te denken of het voor jou niet schadelijk is om iets te vertellen, en of die persoon ervoor open staat om het te ontvangen wat je te vertellen hebt. Vraag deze dingen jezelf altijd af wink

Zowiezo wat kamizja zegt dat psychiaters makkelijk etiketten opplakken op mensen is ook zo, vooral als je een hoogsensitiviteitspersoon bent.

Weet je wat je eraan hebt om dingen van te voren te weten? en als je dingen aanraakt beelde te zien? Kan je er wat mee om het zo te zegen, geeft het je voldoening smile??

Groetjes aNNe
Psijkik
Psijkik mei 15 '08
bedankt voor je reactie Anne

ik vind het een mooi iets en het verbaasd mij iedere keer als ik het heb, het voelt alsof ik er veel meer van wil, ik wil het meer, vaker en sterker. ik weet dat het in me zit maar moet proberen het eruit te halen. vaak gebeurd het nog onbewust maar ik wil is gaan proberen om het bewust te gebruiken. iemand ervaring of meer kennis daarover?
seppe
seppe mei 15 '08
Uit reactie van aNNe;
Daarom is het belangrijk om altijd eerst aan jezelf te denken of het voor jou niet schadelijk is om iets te vertellen, en of die persoon ervoor open staat om het te ontvangen wat je te vertellen hebt. Vraag deze dingen jezelf altijd af

Dat je eerst naar jezelf moet kijken vond ik vroeger heel egoistisch maar nu zie ik het als;
Als je je zelf niet goed voelt kun je geen goed gevoel aan andere mensen overbrengen.
Maar hoe weet je wanneer iemand echt klaar is om iets te verwerken/ontvangen.
Weet dat niet enkel het (hoger) zelf en gidsen/leermeesters wanneer iemand er klaar voor is?
en wat als je iemand iets te vroeg laat leren kan die persoon daar dan geen negatieve gevolgen van ondervinden?

Psijkik:
Het is niet om de boeman uit te hangen maar als ik denk als je iets te snel bekomt of leert kan het zijn dat je er niet goed mee overweg kan en verkeerd gaat gebruiken.
Volgens mij moet je dit uit jezelf op zen eigen tempo laten komen.
Ikzelf zou ook vele dingen liever nu zien gebeuren dan later.
Maar als je geduld hebt zullen de dingen die voor jou bestemd zijn komen en misschien nog wel meer dan je ooit had durven dromen.
Misschien als je iets minder "wil" kan de energie vrijer stromen en kan het zijn dat het sneller komt dan je gedacht had.
Ik hoop dat je er nog veel positieve ervaringen mee hebt en dat het jezelf en misschien andere kan helpen.

Seppe
inneke
inneke mei 15 '08
Dat is mooi gezegd Seppe.
Anne
Anne mei 15 '08
Hej seppe,

'''Dat je eerst naar jezelf moet kijken vond ik vroeger heel egoistisch maar nu zie ik het als;
Als je je zelf niet goed voelt kun je geen goed gevoel aan andere mensen overbrengen.
Maar hoe weet je wanneer iemand echt klaar is om iets te verwerken/ontvangen.'''''

Dat weet je als het goed voelt om die gene te vertelle wat je wilt vertellen. Je kan dit ook bekijken door te kijken hoe iemand in het leven staat, en of open staat voor die dingen die je wilt vertellen.


'''''Weet dat niet enkel het (hoger) zelf en gidsen/leermeesters wanneer iemand er klaar voor is?
en wat als je iemand iets te vroeg laat leren kan die persoon daar dan geen negatieve gevolgen van ondervinden?'''

Nee je kan iemand niet iets te vroeg leren denk ik, stel je gaat die gene iets vertelle waar die nog niet klaar voor is, dan zal die gene er verder ook geen energie insteken en het langs zich heen laten gaan, als iemand er wel klaar voor is zal die gene erover nadenken nadat je dat hebt vertelt wat je wilde vertellen en dan is het nog maar de vraag of die gene gelijk een verandering in zijn leven brengt wat betreft je die gene hebt verteld, dit kan namelijk ook nog een hele tijd duren.

Groetjes aNNe
Psijkik
Psijkik mei 15 '08
Het niet willen van deze helderheden, hebben jullie daar ook ervaring mee? soms heb k een dag dat het echt uit alle hoeken en gaten komt en dan loop ik bijvoorbeeld door de stad en dan komt het gevoel van elk individu af waarnaar ik kijk soms krijg ik dan rillingen want er zijn ook mensen tussen die dingen meemaken of gaan meemaken die ik niet wil weten.

het wel willen van helderheden; handig in sommige gevallen. een keer zij ik iets tegen mezelf in de spiegel en een halve minuut later stelde iemand een vraag aan mij en het antwoord was precies hetgeen ik in de spiegel tegen mezelf had gezegd even daarvoor.
Kamizja
Kamizja mei 15 '08
Aha, je hebt de stoornis, maar je hebt ook ontdekt dat je niet de stoornis bent maar meer dan dat... je bent al een hele weg gekomen dus.
Ik wil het soms ook niet weten wat ik zie, of weiger het te geloven... maar vaak klopt het wel. En ik zet gewoon soms de "scanner" uit als ik er geen zin in heb, ik noet me ook wel focussen en leegmaken en concentreren als ik wel informatie wil ontvangen en dan ook bewust mn eigen wensgedachten uitzetten van wat ik graag zou willen horen. Zo een voudig is het alemaal nu ook weer niet, maar echt last heb ik er niet van.
gast
gast mei 16 '08
Wat mij bezig houd; is het niet hebben van helder denken, weten, voelen niet een gebrek. En dan wel een gebrek die we sinds het begin van het "menselijk denken" steeds verder ontwikkeld hebben.
Ik ben zelfs van mening dat de helderheden waar het hier om gaat meer werkelijk zijn dan alles wat we denken te weten.
Dus wat is (para)normaal indeze; het weer helder kunnen zien, voelen, weten wat er in de wereld om je heen IS of het leven vanuit een denkbeeld?
Denkbeeld is dat wat je aanleerd, overerft, zelf bedacht, geindoctrineerd, geinterpreteerd hebt uit informatie die meestal via andere mensen op welke manier ook tot je gekomen is en je daar aan identificeerd. Cultuur is bijvoorbeeld een denkbeeld.

Hoe is het mogelijk dat dieren wel helder voelend, wetend en horend zijn en (de meeste) mensen niet?
Lena
Lena mei 16 '08
Ja wat is normaal en wat is paranormaal goede vraag gast!

Maar blijf het toch bijzonder vinden dat bij de ene mens net zoals bij dieren ,deze eigenschappen wel heel sterk ontwikkelt zijn.
gast
gast mei 16 '08
Ik denk zelf dat ieder mens deze eigenschappen in zich heeft maar dat door het denken sluiers zijn opgeworpen die het beletten deze waarnemingen te ervaren. De ervaringen van helder weten, denken of voelen die nu sporadisch doorbreken als het ware zijn de tipjes van de sluier die in deze eindtijd opgetilt worden. Wat er verder gaat gebeuren als de sluiers helemaal weg zijn, tsja, wie het weet kan het niet zeggen wink

Dieren denken niet die reageren op wat er op dat moment IS.
Dat wat wij "meer" hebben in vergelijking met dieren is gelijk ook onze grootste valkuil en daarmee ook het grootste gevaar voor het universele welzijn. Wij denken het allemaal te weten en het ook nog eens beter te weten dan de natuur zelf. Achter de sluiers zien we wat werkelijk is......
Lena
Lena mei 16 '08
Kijk daar wordt ik nou helemaal blij van. wink
Maar ben zo nieuwsgierig hoe het voelt of is!
seppe
seppe mei 16 '08
ik heb dat juist eens opgezocht want wist niet wat dat wou zeggen stps.
Dan heb ik dat ook hoor.
Als ik ooit naar een psychipater geweest zou zijn zouden ze mij ook wel die stempel gegeven hebben.
Alles wat ze bij wikipedia opsommen komt mij wel bekend voor.
Tegenwoordig laat ik veel meer doorschijnen hoe ik denk/ben en dan zeggen ze altijd doe normaal,
waarop ik doodleuk antwoord jamaar dat is normaal smile.
dat is eigenlijk niet meer als denkpatronen ontwikkelen tegen hunne winkel en dan word je maar afgeschilderd als ziek/abnormaal.
Als ze je niet binnen hun norm valt of hun denkpatronen niet wil volgen tel je niet meer mee en moet je geholpen worden.
De uitleg die op wikipedia staat vind ik al lachwekkend.
Niet dat dat niet bij mij past of dat ik daar vroeger geen problemen mee had met anders te zijn.
Maar als je meer en meer te weten komt over jezelf kan je hoe je bent veranderen en gebruiken naar en op een opositieve manier.
Trek het je niet aan als je zulk een stempel opgeplakt krijgt.
Er zijn meer mensen die anders zijn dan je denkt.
Bij sommige zie je het harder vanbuiten en andere die denken weer anders.
Vooral niet laten wijsmaken dat die gaven ilusie is hoor.
Die gave zijn meer waarheid dan de ilusie van geld die de mens voor zichzelf geschapen heeft.

Seppe
Psijkik
Psijkik mei 17 '08
Wikipedia: "Een illusie is een schijnbare werkelijkheid of een onjuist idee van de werkelijkheid. Het beeld dat iemand van de werkelijkheid heeft is gebaseerd op diens waarnemingen via de zintuigen en verwerking van deze signalen in de hersenen."

een illusie is dus gewoon gezichtsbedrog, de realiteit word vervormd maar is nog steeds aanwezig.

dat wat ik zie, voel, hoor of ruik is geen vervormde realiteit maar een stukje extra realiteit die toevallig ik wél kan waarnemen en de meeste anderen niet.

zo denk ik erover, en geef je helemaal gelijk Seppe!

(als je vragen heb over STPS moet je die stellen)
Thomas A
Thomas A mei 17 '08
Het is bijzonder hoe onze condities de werkelijkheid kunnen kleuren. Wensgedachten, een door ervaringen zelf geschapen beeld van hoe iets zou moeten zijn, vertekent stuaties zoals deze in werkelijkheid zijn. Dus niet dat wij waarnemen is onjuist, maar hoe we het waargenomene intrepreteren kan gekleurd worden door onze eigen condities. Stoppen met oordelen en dingen in de juiste proporties zien, maakt dat het juiste beeld zichtbaar wordt. Niet zo eenvoudig omdat ons ego ons doorlopend op het verkeerde been wil zetten. Toch kun je je hier gemakkelijk in oefenen. Dit vraagt wel een paar dingen van ons, zo ondermeer onoordeel vrij in het leven gaan staan; zo als de kinderen dit doen; onbevangenheid dus.

Helderziend, heldervoelend; iedereen heeft het binnen zijn/haar ver-mogen, echter de wijze van het in de maatschappij staan doet deze ver-mogens verbleken. Het ontwikkelen van gevoeligheden blijft ver achter bij alle maatschappelijke condities waaraan wij zouden moeten voldoen in deze tijd. Gelukkig veranderd er veel de laatste jaren en komt er steeds meer aandacht voor allerlei geestelijke aspecten.............

Wisten jullie dat het de eerste pausen waren die de belangrijke spirituele elementen uit de bijbelse verhalen schrapten om te voorkomen dat het "gewone"volk te helderziend zouden worden en de machthebbers de macht zouden kwijtraken???? met dit erfgoed zitten wij nu nog steeds............
Lena
Lena mei 17 '08
Zou je kunnen uitleggen hoe dan onbevangen te zijn? als een kind lukt me niet meer, teveel gebeurd en teveel gezien!
Wel vertrouwen,maar onbevangen?? smirk
Pagina's: 1 2 3 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki