Loading...
nl

Vrijheid proeven...Op een paardenrug

Ayasha
Ayasha mei 12 '08
Het zonnetje schijnt en dat is een periode waarin ik heerlijk actief word! Dus vandaag lekker mijn oude kameraadje nog eens van stal gehaald...Voor eens wat anders dan dressuur. Nouja, we hebben ook fijn gedressuurd! ;)

lekker uitrazen moet ook gebeuren... ;)

Laat ik even wat vertellen over deze witte prins...
Dit is dus een 18jarige hengst, hij is sinds zijn 14 jaar bij mij. We hebben twee jaar lang samen wedstrijd gereden maar door een leeftijdsgrens moesten we stoppen...Ondanks dat ze me probeerden te verleiden met heeele mooie bedragen....Besloot ik mijn maatje te houden...Het is dan wel een vierbener, maar je beste kameraadje verkoop je toch ook niet voor een mooie som geld? Ik kan lezen en schrijven met mijn kereltje en vertrouw hem mijn leven toe als dat nodig is...God ik zou mijn leven geven als dat betekende dat hij 1 jaartje langer mocht rondlopen... Wat een prachtdier is het ook...

Deze foto's zijn voor mij vrijheid...Vrijheid op een paardenrug. Het was een tijdje geleden, in de winter durf ik het ivm schuifpartijen niet goed te doen...Omdat ik hem iets minder kan ondersteunen als ik zonder tuig rijd. Maar hij deed het als vanouds!

En natuurlijk praten Explosion en ik altijd nog even na over de rit!

De mensen die willen...Voel je vrij de foto's te readen maar dat is niet de voornaamste reden waarom ik ze plaats...Ik wil hiermee enkel laten zien dat het niet is, omdat je op en top dressuurruiter bent, dat je daarom ook voldoet aan alle vooroodelen die over "ons" geveld worden...Niet alle (dressuur)ruiters eisen enkel van hun paard...Er zijn er ook minstens zoveel waarbij wederzijds respect de basis is.

Er is overigens niets bewerkt aan de foto's, er wordt echt zonder tuig gereden. :)
Delen:
gast
gast mei 12 '08
Mag ik dan even een vooroordeel van mijn kant spuien; je bent pas een goede (dressuur)ruiter als je met respect je paard behandeld en door samenwerken je doel berijkt. En dat is zowel met als zonder tuig.

Het ziet er goed uit!
sarina
sarina mei 12 '08
Ik vind het prachtige foto's! Ik wilde altijd heel graag paardrijden, maar toen ik uiteindelijk één les deed (toen ik een jaar of 25 was) vond ik het heel eng, en helemaal niet leuk..... Ik heb het nooit meer geprobeerd.... Maar dat gevoel van vrijheid, heerlijk lijkt me dat. Ik zie ook dat je heel veel van je paarden houdt, dat is het allerbelangrijkste!
Ayasha
Ayasha mei 12 '08
gast: Niet met alle paarden is dit mogelijk. Ondanks dat ik een heilig respect heb voor mijn merrie zou ik never nooit zo op haar kruipen. Je bent een goede ruiter als je weet wat je (met) je paard kan en rekening houd met zowel de mogelijkheden als de onmogelijkheden. Ooit ben ik dit wel van plan met Pret (met Phara gaat het al :DHoewel die een tikkeltje eigenzinnig is maar das hij ook onder het zadel) maar nu is ze daar simpelweg nog niet klaar voor. Een paard moet hierin groeien en ook de kans krijgen om er in te groeien.

Dus nee, een ruiter die dit niet doet en beweerd het ook niet te kunnen, vind ik verstandig en een goede ruiter. Want je kan je kunnen pas volledig toepassen als je weet wat je niet kan.

Sarina: Veel mensen vinden het eng...Het zijn dan ook ontzettend grote dieren. Heb je geen kennissen waarmee je met deze prachtige dieren kan kennis maken vanaf de grond? Op die manier een beetje vertrouwen opbouwen?
gast
gast mei 12 '08
Kath ik zeg ook niet dat iedereen dit zonder tuig zou moeten doen/kunnen. Net als je zegt; bij de één kan dit wel, bij de ander niet. Het ging mij om het respect en de samenwerking die iemand een goede ruiter maakt. Maar toch denk ik dat je dit wel met ieder paard zou kunnen doen als je er de tijd voor neemt, zoals jij ook zegt. Pret heeft ook een andere geschiedenis als Exlposion en een ander karakter maar als je haar van veulen af aan gehad zou hebben had je het misschien met haar wel gekent.

Het is trouwens ook niet gezegt dat iemand die geen respect voor het paard heeft niet ver zou kunnen komen. Ik ken voorbeelden genoeg van mensen die hun paarden nu niet echt met respect behandelen en op hoog niveau hebben gereden. Bij paarden, en dan vooral bij ruinen, kun je met dwang ver komen hoor! Alleen als ze dan op een merrie of hengst stappen dan lukt het ze niet meer. Het houd ook wel een keer op bij de ruinen en dan moeten ze ineens weg want ze zijn niet meer geschikt voor het werk wat ze moeten doen.

Doe je ook wel eens grondwerk met Pret? Dat is wel een mooie opstap naar het zonder tuig rijden.

Die merrie die ik verzord heb kon je, naar zeggen, ook niet zonder zadel, laat staan helemaal zonder tuig, rijden. Ik heb het zelf nooit geprobeerd dus zou niet kunnen zeggen of het met mij wel gelukt zou zijn. Ik weet wel dat ik in zijn geheel heel anders tegen deze merrie aankeek als haar eigenaren.
Kan het nu ook niet meer proberen :?

Ik vind Explosion wel een heel leuke pony trouwens.
Ayasha
Ayasha mei 12 '08
Ik weet het niet. Explosion was ook beslist geen gemakkelijke pony (en dat is hij nog steeds niet) met beslist een eigen willetje. Pretsel is wat omstuimiger...Maar ook zij heeft geen kwaad in zich, niet meer iig. Ik weet niet hoe ze geweest zou zijn als ik haar van veulen af aan had gehad...Dat vraag ik me soms ook wel eens af.

Quote:
. Bij paarden, en dan vooral bij ruinen, kun je met dwang ver komen hoor! Alleen als ze dan op een merrie of hengst stappen dan lukt het ze niet meer

Niet met je eens. Ik heb een ruin thuis staan, en geloof me, als je hem probeert te dwingen vlieg je. Ik vind dit, wederom, een verschrikkelijk vooroodeel. Ruinen, hengsten, merrie's, het zijn allemaal paarden. Het hangt niet van het geslacht af maar van het karakter van het dier. Ik ken merrie's waar je álles mee kan, die alles over zich heen laten komen en heb thuis een ruin staan...nóu. Als ik eentje móet kiezen om te dwingen. Dan is het deze hengst hierboven, daarna de merrie... := Maar niet de ruin hoor...Daar begin ik zelfs niet aan.

Nee ik doe geen grondwerk met Pret, ook niet met Ex overigens. Ik heb ooit een Natural laten komen om Pret op de trailer te krijgen en om haar te leren dat bekappen helemaal niet zo eng is. Dat is het dichtste dat ik ooit bij grondwerk gekomen ben. Het trekt me niet zo en ik zie het nut er niet van in voor mijn paarden. Grondwerk is om vertrouwen op te bouwen en er is tussen elk van mijn drie paarden een ontzettend groot vertrouwen. De stappen voor het zonder tuig rijden zullen net zoals bij ex worden om eerst eens zonder zadel uit te stappen en dat op te bouwen naar zonder zadel rijden (wel met hoofdstel) Daarna kijken of ze het zonder bit, maar wel met halster ook nog doet, en als ze dat nog doet stilletjes aan beginnen met de koorden los te laten aan het halster en haar zo te rijden. En als dat goed gaat, halster af. :)

Sommige paarden zijn niet gemaakt voor dit soort dingen. Die zijn te nerveus, te springerig... :)Pret is op dit moment ook nog te springerig. ;)
gast
gast mei 12 '08
Ja Kath, het geldt ook niet voor alle ruinen. Want een ruin die laat gecastreerd is is ook weer anders dan eentje die vroeg gecastreerd is. En het karakter telt zeer zeker mee maar een ruin is nu eenmaal minder macho (meegaander) dan een hengst en makkelijker te onderdrukken (wat niet wil zeggen dat ze dit van begin af aan doen maar ze geven wel sneller op dan een hengst). Ookal heb je er hengsten bij die makkelijker zijn dan ruinen. Het is ook geen vooroordeel in die zin dat ik alle paarden over één kam scheer maar het is het grootste gemiddelde waar dit zeker wel voor telt. Dus zal ik de laatste zijn die zegt dat het voor die paarden van jou opgaat.
Ik heb zelf een ruin gehad (vanaf zijn geboorte) die pas met drie jaar gesneden is en hoog in de rangorde stond in de opfok kudde. Hij werd als jaarling al bij de twee jarigen gezet omdat hij teveel praatjes had. En dat terwijl hij de jongste was van de groep (hij was van 13 augustus) Dit was er ook eentje die je niet kon dwingen maar hij deed alles en vond ook alles goed wat je deed als hij je vertrouwde.

Je manier om tot rijden zonder tuig te komen is zeker een goeie maar neemt niet weg dat grondwerk er een basis voor kan zijn (om vertrouwen op te bouwen). En zonder het zelf door te hebben doe je al grondwerk zonder dat je het als zodanig betiteld.
Ayasha
Ayasha mei 12 '08
Hoe bedoel je dat gast?

En inderdaad, mijn ruintje is op anderhalf gecastreerd maar heeft nogal een rot tijd gehad in dat korte leventje dat hij niet bij mij geleid heeft :)Dus dat speelt beslist ook mee.
gast
gast mei 12 '08
Als je die vraag stelt naar aanleiding van het grondwerk; je paarden moeten toch voetje geven om hoeven te krabben, stilstaan met optuigen en poetsen, wachten tot je het hek open hebt om ze in land te doen, naar je toe komen als je ze uit het land haalt, meelopen wel of niet zonder halster en touw, dit alles zou je ook als grondwerk kunnen zien. Ook longeren is een soort grondwerk. Ik weet niet of je dit allemaal doet maar het zijn een beetje de standaard dingen die je ongemerkt je paard op een bepaalde manier aanleert (zonder erop te zitten).
sarina
sarina mei 15 '08
Origineel bericht van: kath
Veel mensen vinden het eng...Het zijn dan ook ontzettend grote dieren. Heb je geen kennissen waarmee je met deze prachtige dieren kan kennis maken vanaf de grond? Op die manier een beetje vertrouwen opbouwen?

Ik heb geen kennissen met paarden nee, wel kinderen in mijn klas die veel met paarden bezig zijn. Ik heb het nu ook gewoon te druk om me echt met paarden te verbinden. Ik vind het prachtige, intelligente dieren, en vind het zo leuk om te zien hoeveel liefde de kinderen uit mijn klas voor hun dier hebben. Het rijden op een paard is iets wat ik wil leren als ik rust genoeg heb... Dan zal het waarschijnlijk ook pas gaan werken....

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki