En wat ik eerlijk gezegd niet zo goed begrijp Evelyn dat je dus de ouders van al die kindjes in de speeltuin in principe ook "beoordeeld", terwijl je dat voor jezelf eigenlijk niet wilt (begrijpelijk hoor, dat je daar niet op zit te wachten).
Ik word dagelijks beoordeeld door andere ouders.
Meestal om m'n uiterlijke verschijning.
Anders wel om de hoeveelheid kinderen die we hebben.
Het doet mij pijn om te zien hoe sommige ouders met hun kinderen omgaan.
voorbeeldje:
moeder komt in de speeltuin kijken hoe het met de kinderen gaat.
haar dochter wil laten zien dat ze kan koppeltje duikelen op het rek.. zegt dat ook, moeder kijkt niet. Terwijl ze later weer terug wil lopen naar huis vraagt ze aan haar moeder of ze haar even op het klimrek wil zetten zodat ze kan laten zien dat ze het kan wijst de moeder haar af en loopt weg, zonder om te kijken oid.
Kinderen van 5 met 1.5 liter flessen cola en grote zakken chips op straat, die maar rondhangen in de buurt met flessen cola.
De grotere kinderen 8 / 9 uit de buurt zijn erg agressief, zoeken ruzie met elkaar, jagen elkaar na in groepjes en slaan en schoppen elkaar dan.
Nee de buurt waar we in wonen werkt ook niet mee aan het totaalplaatje, dat heb ik ook al aangekaart daar (jeugdpych). De kinderen onderling zijn erg hard tegen elkaar, slaan en schoppen elkaar van de fiets als ze die willen hebben. Taalgebruik is ook niet alles kutkind, kankerlijer en voor de kunstjes van toen zijn ook andere namen gekomen.. Waar is dat voor nodig?
Laat mij dan maar de hele dag in de speeltuin spelen met de kleintjes, kletsen met de groten, spelletjes doen en het helpen met het oplossen van problemen onderling. Hun wijzen op hun taalgebruik, zeggen dat ze hun troep in de vuilnisbak moeten gooien, ze nieuwe spelletjes en vaardigheden leren.. Als onze kinderen wat te drinken krijgen, roosvicee of water overdag, krijgt de rest ook. Maar alleen hetzelfde wat onze kinderen ook krijgen. Sommigen willen wel, anderen niet.
Ik hoef de ouders niet te bereiken, als die komen kijken, maken we een babbeltje, vertellen hoe het gaat enz. Je gaat ze steeds beter leren kennen met sommigen klikt het wel, met anderen niet en sommige ouders, die ken ik nog niet.
Wat ik veel leuker en belangrijker vind, omdat er duidelijkheid is voor iedereen, niet schelden, niet slaan of schoppen enz. En er hulp is bij het oplossen van problemen. Met z'n 3en op 1 fiets springen om te gaan fietsen bijv. Is er bijna geen ruzie, word er normaal gepraat tegen elkaar, is de speeltuin opgeruimd.
Sommige kinderen vinden het niets dat er 'toezicht' is, die spelen hier niet meer. Daarvoor in de plaats zijn er wel meer kinderen bij gekomen die het wel naar hun zin hebben. En die het ook leuk vinden om te spelen met Ashley, die weer goed bezig is met zich houden aan gemaakte afspraken. Die weer beter word met het sneller uiten van emoties, wensen enz. Michelle gaat vooruit met omgaan met andere kinderen, leren delen, op je beurt wachten, samen rollenspelletjes spelen.
Je krijgt een andere positieve blik op je kind, en niet alleen op mijn kinderen kreeg ik dat, maar ook van andere kinderen. Dat stoere jochie, met de grote mond die toch niet van de glijbaan durft. Die help je dan even, he dan hou ik je hand vast, dan durf je vast wel... En na 2x gaat ie zonder hulp.
Uiterlijk zegt niet alles. En in deze buurt is je uiterlijk en je Imago erg belangrijk. Kinderen van 6 die andere kinderen pesten omdat ze geen merkkleding hebben, de verkeerde schoenen aanhebben oid. Wees kind, ga spelen, word vies.
En ja je herkent de wat kwetsbare kinderen, moedigt die wat extra aan. De stoere kinderen zijn vaak erg grappig, willen je aandacht vertellen je van alles. Soms vragen ze ook dingen, waar ging je heen op schoolreisje in groep 8, hoe oud was je toen je ging samenwonen, welke sporten ik heb gedaan, en vandaag waarom ben je zo dun. En dan krijg je de opmerking, ze is dun, maar wel sterk. ( ik tilde gisteren michelle en jillian tegelijk naar binnen). Dan zie je dat het werkt. Dan prikken ze ook door jouw uiterlijk heen net zoals je dat bij hen doet.
Bij sommige ouders is dat alleen niet zo makkelijk, die zie je nauwelijks of niet en praten als ze komen ook niet tegen je. Dan zou je wel willen dat ze erdoorheen prikten, maar daar krijg je de kans niet voor. En bij andere ouders word het 'ik zou het anders doen' gevoel versterkt. Als ze dan komen en een babbeltje maken en je ze verteld dat ze hebben leren hinkelen, zie je ze echt bedenkelijk kijken, hinkelen.. wat was dat ook alweer.. Je zet ze toch aan het denken. Misschien is het ook wel dat we nog jong zijn. Het is pas 13 jr terug dat ik van de basisschool kwam en als ik er aan terug denk kan ik precies het schoolplein zien. Ik draai nog steeds rondjes aan het klimrek en vind het leuk om te zien dat er meer aan gehangen enz word als je ze dingetjes laat zien die ze kunnen proberen, en ze je laten zien hoe goed ze het kunnen.