Lieve Evelyn, ik lees je reacties hier en vraag me af waarom je toch zo sterk reageert op het moment dat de hulp verleners naar het complete plaatje willen kijken. Vergeet niet dat deze hulpverleners het voor jouw kindje doen, en jij brengt het direct naar jezelf (want jij vind het zo vervelend, en wil de uitslag al niet eens meer horen) in plaats van dat je deze mensen hun werk laat doen. Wees juist blij dat ze eerlijk toegeven dat ze het een hele moeilijke analyse vinden, en dat ze juist beter willen kijken, zodat je niet wordt afgepoeierd met een standaard "We weten het niet, mevrouw."
Een kind reageert het sterkst op zijn / haar omgeving, en dat kunnen ze nu eenmaal het beste bekijken bij jou in huis. Denk er dan ook aan, dat ze jullie nu niet aan het doorlichten zijn, maar dat ze alles in relatie tot Ashley vragen. Ze willen je helpen, dus zie ze ook ajb zo.
Je bent het misschien niet eens met hun methodes, maar dat betekend niet dat je van de boodschap niet veel zou kunnen leren.
En sorry dat ik je nu misschien tegen je schenen aan moet schoppen, maar ik kan je dan ook alleen maar vragen: Sta alsjeblieft open voor wat ze hebben te zeggen, en zie niet alles als een aanval. Het draait hier wel om jullie kindje en die mag toch niet de dupe worden van jullie eigenwijsheid?
Groetjes Julien
Dank je Julien, dat had ik even nodig.
En nee Ashley mag inderdaad niet de dupe worden van dit alles.
Maar ik sta erg sceptisch tegeover dit soort hulpverleners.
Mijn moeder vroeg hulp voor mij.
Wat dragen ze aan, en tijdelijke uithuisplaatsing in een crisiscentrum. Was dat goed voor me? Nee.
Daarna ging het niet beter, nee tuurlijk niet in de tussentijd heb ik zoveel andere jongeren ontmoet die zich nog negatiever opstelden dan ik. Met nog meer streken voor een 13 jarige. Blowen, sex met jan en alleman. Schijt aan de huisregels en ga zo maar door.
Na de crisisopvang weer naar huis, waar niets was veranderd. En nee ook in de crisisopvang geen gesprekken over 'wat ga je doen als je thuis bent?' 'wat kan je veranderen enz'. Helemaal niets!
Daarna openlijke geweldpleging, heeft er iemand naar me omgekeken tijdens voorarrest? Nee, kreeg niet eens een bidon met water, terwijl dat standaard is. Geen gesprekken met jeugdreclassering, geen psychologisch onderzoek, helemaal niets.
Ik kwam thuis en dezelfde middag werd ik opgehaald om in een pleeggezin te gaan wonen, Geen gesprek met m'n moeder kunnen hebben over wat ik had gedaan, hoe ik me voelde oid. Nee helemaal niets. Thuis en meteen weer weg.
En ook in het pleeggezin, geen gesprekken over mij, hoe ik alles ervaard heb. Wat ik verwacht, wat mijn leefstijl is oid. Nee je woont hier onze dingen onze regels en je moet je aanpassen. Geen voorlichting over wat mijn rechten als pleegkind zijn, geen begeleiding van gezinsvoogd, geen gesprekken ondertussen met hulpverleners, Nee je zit in een pleeggezin en dan houd het op.
Pleegouders die nauwelijks naar je om kijken, die niet naar je jeugd kijken maar er van uit gaan dat je overal zelf mee komt. Met andere woorden, je woont hier wil je wat hebben moet je het maar vragen en voor de rest zoek het maar uit.
En nu, vraag je hulp voor je kind. Eventueel een diagnose ADHD, maar in ieder geval handvaten om met haar om te gaan. Als het even niet gaat en je geeft dat aan, duurt het eeuwen voor er hulp aangeboden word. En dan hoeft het al niet meer, hebben we het zelf al opgelost. Ze kunnen geen diagnose ADHD stellen, daarvoor heeft ze (nog) niet genoeg kenmerken.
Maar willen ze wél meer weten over haar regressieve gedrag.
Waarom ze op schoot kroop bij het intake gesprek, in haar beer beet, waarom ze ook tijdens het testen ineens kinderlijk ging praten. Ze grote verhalen verteld, die een beetje overdreven zijn. Waarom ze wegloopt als ze buiten speelt.
En wat halen ze aan? een hechtingsproblematiek.
Als ze naar het totaal plaatje gaan kijken, kunnen ze beter ook meteen de hele buurt meenemen. Want ja waar je mee omgaat word je mee besmet zoals we dat hier zeggen. EN nee de buurt is geen pretje. De halve bijlmer woont hier in de buurt.. voor mij zegt dat genoeg. De kinderen hier uit de buurt, zijn brutaal, lopen met chips en cola over straat, met 12 is het hier 'normaal' dat je blowt en drinkt. Over coke snuiven en andere zaken maar niet te spreken.
En jawel we worden wel doorgelicht, onze jeugd komt uitgebreid aan bod en natuurlijk beoordelen ze dat. Tijdens het gesprek kwam de mevr. waar ik mee sprak zelf al met het idee dat ik mijn therapie ook via hun kon voorzetten. Dan zou het geen psychotherapie meer zijn maar cognitieve therapie. Ze pushte zelfs met de zin 'er zijn meer gezinnen die allemaal hier onder behandeling staan. Ja nou en? Ik ga en wil niet weg bij mijn therapeute en ik laat me zeker niet ompraten omdat het zoveel makkelijker is. Alles onder 1 dak.
Waar ik bang voor ben?
Bij mij hebben ze het grandioos verkloot, bij mijn man hebben ze het verkloot omdat hij een van de eerste MBD kinderen is en ze niet wisten wat ze met hem moesten doen. Prop maar in een tehuis. Gooi maar vol met medicijnen. Hij slikt nu 10.5 tablet dexamfetamine 5 mg PER DAG!.. Ja ritalin werkt niet meer dat heeft hij z'n hele jeugd al geslikt.
Doordat de jeugdzorg in het algemeen grote fouten en nalatig is geweest, staan er over mij onjuiste dingen in de rapporten, verslagen en analyses. Ik ben emotioneel gestoord, nee er is gewoon nog nooit een fatsoenlijk gesprek aangeknoopd over wat ik er van vind, hoe ik het ervaar en wat ik graag veranderd wilde zien. Ze kijken echt niet naar het kind, zeker niet als het jong is. ONder de 12.. geen recht van spreken, je bent nog te jong. Wat doet jouw mening er toe?
Goed van haar ze is wat harder geworden.. Nee niet goed van mij, hard zijn is bij mij een vorm van afsluiten voor de buitenwereld.
Het slaat in mijn ogen nergens op om in een gesprek aan te halen 'jullie zijn nog jong'
Ja we zijn jong, nou en. We doen het stukken beter dan de gemiddelde ouder hier in de buurt. Thuisbegeleiding, video home training en school heeft niets op ons aan te merken. We doen het goed!
En wat onze jeugd betreft. Ja we zijn zoals ze het noemen 'moeilijk'.
In dit geval is dat alleen maar heel makkelijk, voor ons.
Voor hun zullen we een pain in the ass zijn, met onze kritische kijk en het feit dat we echt niet zomaar alles aannemen en overal mee akkoord gaan. Ze zullen echt moeten wennen aan hoe wij dingen bekijken. En zeker aan het feit dat ik meer voel voor de 'spirituele aanpak'.
En of dat positief gaat uitpakken is maar de vraag. ALs ze ons te lastig vinden is het natuurlijk heel makkelijk om ons door ons verleden als niet capabel af te schilderen.