Loading...
nl

Om over na te denken?

Lena
Lena apr 20 '08
Zingeving en relatie
Misschien is de meest elementaire vraag van zingeving wel: Heb ik er zin in?

Bijna iedereen heeft momenten waarop hij zich bezig houdt met zingeving. Zingeving heeft alles te maken met vragen omtrent de zin van het leven. Wat in je leven geeft jou zin en hoe geef zin jij aan het leven? Waar doe je het allemaal voor en waar leidt het toe? Wat is jouw persoonlijke doel in dit leven, waar liggen je kwaliteiten en leerpunten? De zin van het leven is niet altijd te begrijpen of even duidelijk onder woorden te brengen. Toch hebben we het er vaak over met anderen, soms naar aanleiding van alledaagse dingen. Zingeving komt op elk moment en in elk facet van het leven voor. Zingeving heeft niet alleen met onszelf te maken, maar ook met de relaties met anderen om ons heen. Het leven is geen solotrip. Zingeving vertaalt zich in communicatie en uitwisseling met anderen.

Wat heeft het voor zin?
Je staat op en stapt gewoontegetrouw onder de douche. En meteen schiet er al vanalles door je heen over wat je die dag gaat doen. Je bedenkt wat er voor die dag allemaal op de agenda staat. Je vraagt je af of je dat allemaal af gaat krijgen en hoe je dat dan gaat aanpakken. En zo herhaalt zich dat elke dag. Op sommige van dit soort momenten kun je je plotseling bezig houden met zingeving. Je vraagt je op zo'n moment opeens af waarom je eigenlijk leeft voor je agenda. Je overpeinst wat het nut is van al die drukte en van de stress die dat oplevert. Het kan toch niet de bedoeling zijn van het leven om alleen maar te rennen van A naar B en dan doodmoe weer in bed te kruipen? We willen toch allemaal wel eens even rust en genieten van het leven? Maar ja, dat levert weer niets op aan de wereld en is dat dan wel zo zinnig?

Vertrouwen in een zinvol leven
Wij kunnen (en willen) ons niet voorstellen dat het leven zinloos is. Er moet toch een zeker doel zijn? Veel mensen zoeken hun zingeving in filosofie of spiritualiteit. Het geloof dat iemand heeft kan zijn leven zin geven. Zo iemand kan ook steun vinden bij het feit dat er een God is en een hiernamaals. Het feit dat het leven doorgaat en niet opeens stopt, lijkt de zingeving van het leven te ondersteunen. Maar ja, anderzijds, als we alleen leven omwille van het hiernamaals, wat is dan de zin van het leven hier op aarde? Er zijn genoeg mensen die in hun leven zodanig bezig zijn met angst voor de dood en/of vooruitzicht op een hiernamaals, dat ze vergeten te leven. Dit doet mij denken aan een film van Alfred Hitchcock over een man die bang was levend begraven te worden. Hij maakte voor zichzelf een grafkelder die voorzien was van allerlei luxe snufjes en bouwde ook verschillende ontsnappingsmogelijkheden in. Elke dag verbleef hij in zijn grafkelder om allles uit te proberen. Natuurlijk was het plot dat hij zichzelf insloot en dat zijn voorzieningen niet werkten. Hij was nu echt levend begraven, maar feitelijk was hij dat al die tijd al. Zijn leven stond in het teken van angst en eenzaamheid. Bij vragen over zingeving stellen we ons eigen bestaan ter discussie, maar ook dat van de anderen in onze nabijheid. We kunnen ons er ook niets bij voorstellen hoe het voelt om alleen op de wereld te zijn (op een enkele kluizenaar na dan...).

De essentie van dit leven
Veel zingevingsvragen hebben te maken met het feit dat we geboren worden en weer sterven. We kunnen ons niet voorstellen er ooit niet meer te zijn. We kunnen ons trouwens ook maar moeilijk voorstellen - noch herinneren - dat we er ooit nog niet waren. Vanuit dit idee gaan velen er vanuit dat we zullen voorleven in een hiernamaals. Sommigen menen zelfs dat we er voor onze geboorte ook al waren. Zij geloven in een hiervoormaals zo je wilt of in reïncarnatie. En toch ligt de essentie van dit leven vooral in dit leven zelf. Niet in verleden of toekomst, maar in het hier en nu. Een leven dat we trouwens niet alleen leven, maar met anderen. Anderen waar we in dit leven rekening mee houden en met wie we dingen uitwisselen. We leren van anderen en geven onze kennis weer door. We zijn aardig, of juist niet zo vriendelijk voor anderen. We zijn verliefd, we krijgen kinderen en we worden oud. Door goed te communiceren op het betrekkingsniveau kunnen we zin geven aan deze relaties. We ontdekken dat het in het leven niet altijd gaat om de inhoud, maar meer om de manier waarop we met elkaar omgaan. Iets voor elkaar kunnen betekenen geeft het leven zin. Al is het maar het idee dat we anderen iets kunnen meegeven of nalaten wat hun leven meer waarde geeft. Niet iets materieels, maar iets van onszelf, zoals de levenslessen die we zelf ontvangen hebben. In die zin zijn we in ieder geval onsterfelijk. We dragen iets van onszelf over aan anderen. Communicatie maakt deel uit van deze zingeving.

communicatie en zingeving
Het leven krijgt zin door de relaties met de mensen om ons heen. De kwaliteit van die relaties wordt bepaald door de manier waarop we met anderen communiceren. Bij communiceren denken we vaak het eerst aan hoe we met anderen praten en waarover dat dan gaat. Dat kan gaan over uiterlijkheden: je baan, het avondje uit, de laatste soap, je nieuwe i-pod. Woorden zijn daarvoor het handigste communicatiemedium. Daarbij gaat het om de inhoud. Maar als het gaat om aspecten over de relatie zelf, schieten woorden vaak te kort. Word je gewaardeerd? Krijg je aandacht? Wie neemt de leiding? Vind je de ander aardig? Hoe voel je je op dit moment? Hoe kom ik over? Dit zijn dingen waar het bij de contacten met anderen vaak om gaat. Dit wordt vooral weergegeven door lichaamstaal. Het gaat er dan niet meer om wat we zeggen, maar hoe we het zeggen.

Bron: zingeving en relaties
Delen:
Anne
Anne apr 20 '08
Zingeving is het leven

Leren van de dingen die je mee maakt, de problemen die je doorleeft en uiteindelijk het doel ervan in ziet waarom je ze hebt meegemaakt hierdoor word je sterker dan dat je eerst was, ookal was je in de tijden van die problemen misschien erg onzeker of zag je het allemaal niet meer zo helder of wat dan ook. Ookal kom je er pas jaren later achter waarom je iets zo hebt moeten meemaken, zoals was gebeurt. Als je uiteindelijk het doel ervan in kan zien dan word je daar echt sterk van.
sarina
sarina apr 20 '08
Zingeving is voor mij: Ik ben blij dat ik er ben, ik ben blij dat ik er voor anderen ben....
Evelyn Maureen
Evelyn Maureen apr 23 '08
Zingeving is voor mij is groeien.
Groeien in mezelf, maar ook alles om me heen te zien groeien tot wat ze worden.
Het groeiproces volgen van begin tot eind geeft veel inzicht in het proces en alle mogelijkheden onderweg.
es
es apr 23 '08
Da's ingewikkeld. Voor mij is de zin van het leven gewoon het hier zijn, het ervaren van alles wat ik meemaak. Alle leuke, de saaie, de verschrikkelijke, de pijnlijke en de goede dingen.
Lena
Lena mei 17 '08
Vond dit ook een mooi stuk
Eenheid
welkom zijn, bewust zijn
Paul Ricken

Zou het kunnen zijn dat we hebben leren leven met een illusie; dat we afgezonderd zijn van de rest? Kan het zijn dat als we pijn of verdriet voelen, we afgezonderd zijn van datgene en diegene waarvan we houden? Kan het zijn dat als we geïnspireerd of enthousiast zijn we ons één voelen met datgene of diegene waarvan we houden? Zou het kunnen zijn dat alle uitdagingen en successen van de mens uitgelegd kunnen worden vanuit dit bewustzijn?
Als we van iemand houden dan voelen we ons één met die ander. Als het ware; twee zielen; één vlam. Als we iets doen waarvan we houden, of iets doet ons hart resoneren en gloeien, dan komt dat omdat we ons er één mee voelen; we zijn het! Als we de pijn voelen van de deplorabele staat van onze natuur of de toenemende gewelddadigheid in de wereld, dan voelen we dezelfde pijn. We delen deze pijn omdat we één zijn. Zou het kunnen zijn dat als we als individu een leven leiden dat we zelf creëren in verbondenheid met anderen in onze omgeving, dat daarmee de energie van het één zijn groeit?

Zou het kunnen dat als we in iedere ontmoeting die we hebben de ander welkom heten we zelf welkom worden geheten?

welkom
WELKOM staat voor waarachtigheid, eendracht, liefde, konditie, onbevangenheid en moed. Welkom heten van de ander vanuit die waarden zorgt voor ontmoetingen van hart tot hart. Het zorgt bij jezelf ook voor leven vanuit je hart. Het zorgt voor leven met respect voor de omgeving, zowel fysiek als sociaal. Het zorgt ervoor dat je duurzaam leeft. Het zorgt ervoor dat je kunt zorgen voor deze aarde, zowel op micro, meso en macro niveau. Leiderschap en duurzame ontwikkeling van organisaties, relaties en onze aarde komen zodoende bij elkaar.

Maar het is een vreemd mechanisme. 9 September 2001, de Tsunami of op micro niveau persoonlijke crises zorgen pas echt voor beweging vanuit bewustwording. Waarom niet eerder? We moeten eerst de pijn voelen bij onszelf of bij anderen om in beweging te komen. Dan komt opeens onze vrouwelijke energie naar boven. De vrouwelijke energie van van betekenis willen zijn voor je omgeving. Dan gaan we massaal helpen, doneren of we starten nieuwe initiatieven vanuit mededogen. De mannelijke energie van realiseren, doelen bepalen, resultaten bereiken verdwijnt dan even naar de achtergrond. We bewegen richting zingeving.

impact op bewustzijn
Gebeurtenissen die impact hebben op ons bewustzijn zijn echter een geschenk. Ze zijn bedoeld om ons bewustzijn te versterken. Zowel op individueel, groep en universeel niveau. Ze zijn bedoeld om te leren. Of we nu een onderdeel zijn van de gebeurtenis of het aanschouwen, onze reacties zijn altijd van ons zelf. Of we ons nu schuldig, woedend, verdrietig, angstig, geblokkeerd, bedrogen, onmachtig, egoïstisch of onzeker voelen.

We ervaren vaak geen eenheid omdat we last hebben van ons ego, angst, schuld, woede, verdriet, blokkades, onmacht, bedrog en onzekerheid. Onze schaduw maar wel delen van onszelf. We strijden tegen onze schaduw. Daarom blijven we in een diepe slaap (schaduw) onze dingen doen omdat dat nu eenmaal verwacht wordt van onze omgeving. Sommigen waken, anderen zijn echt wakker geworden. Je kunt slechts wakker worden als je jouw schaduw kent en aanvaardt. Dan kunnen we ons verlangen invulling geven. Ten diepste willen we liefde, geluk, vreugde, vrede, kracht, vrijheid, overgave, aanvaarding, plezier en onbevangenheid ervaren. Als je dat ervaart in het hier en nu ben je wakker en kun je anderen wakker maken.

Maak de volgende zin maar eens af; ‘Leven, geluk en het streven naar……..’ Of stel jezelf de vraag; ‘Wat is mijn diepste verlangen?’ En deel je antwoorden eens met mensen in jouw omgeving. Je zult gesprekken hebben die jouw essentie en die van de ander raken. En delen leidt tot helen. Een heilige is iemand die geheeld is. Je hoeft geen heilige te worden, je kunt wel het Goddelijke wat in ieder mens aanwezig is aanraken en activeren door je moed te gebruiken.

moed
Moed is de sleutel tot een liefdevol en krachtig leven. Moed is ook een geringe vatbaarheid voor angst, enerzijds omdat je er minder gevoelig voor bent, anderzijds omdat je angst gemakkelijk of zelfs met genoegen draagt. Moed is ook van het hier en nu. Je bent niet moedig als je dat al een keer geweest bent of als je je voorneemt het te zijn. Het is een beslissing, een daad. Vanuit het hier en nu wordt het mogelijk de kracht van je mentale vermogens (ideeën en gedachten vanuit helderheid) te beleven. Je voelt de kracht van intuïtie. Je voelt je welkom in je eigen lijf. Je laat de kracht van intuïtie toe om op die gebieden waar je competent bent, de juiste beslissingen te nemen. Je weet je eigen hart te bereiken. Het hart waar je ziel en het Zelf huizen. Je ervaart een enorm veld van mogelijkheden. Mogelijkheden om jou talenten te leven en nieuwe talenten geboren te laten worden. Je leeft jouw waarden door ze te zijn en uit te dragen. Je staat open en bent ontvankelijk in ontmoetingen. Daardoor weet je te verbinden van hart tot hart. Dan is er geen sprake meer van ruimte nemen of ruimte krijgen. Je omarmt het gezegde; waarachtigheid is geheel eigenwijs jouw eigen Wijze vinden.

Voor het toelaten en ontsluiten van jouw oneindige mogelijkheden heb je veel konditie nodig. Je weet dat je leven draait om leren en afleren. Je weet dat je je lichaam moet koesteren en doet daarom aan beweging en je eet verantwoord. Je weet dat je je hart moet verwennen door je ademhaling op je hart te richten. Je weet dat je momenten van stilte moet creëren om bij je hart te komen. Je weet dat je moet spelen, ervaren, dansen, zingen, ontspannen en gek moet doen; kortom onbevangen zijn. Dan namelijk doe je nieuwe ontdekkingen, je staat in het hier en nu, je ervaart wat je meemaakt in pure zin en je relativeert jezelf en bedrijft zelfspot. Je weet dat je meester bent over jouw ervaringen en dat jouw interpretaties, oordelen en veroordelingen van jou zijn. Je weet dat je daar de controle over hebt zodat jij als levend organisme jouw organen niet vervuild. En tenslotte; check je iedere dag of je die waarden en talenten geleefd hebt. Niet alleen bij jezelf maar vooral via de anderen waar je contact mee hebt gehad.

topprestatie
Als je dat kunt en doet lever je een topprestatie. Schijnbaar. Want als we de kracht van liefde durven te omarmen, wordt alles licht. Licht in twee betekenissen, je zult licht ervaren en zien in alles en iedereen om je heen en je voelt je licht. Energie stroomt rijkelijk, in jou en om je heen. Je kunt liefde zien als een sterke genegenheid tot een mens of object. Wat vaak tot uiting komt in een seksuele relatie. Daar zitten egoïstische trekjes aan. Liefde kun je ook zien als een samenbindende factor in het universum, een universele aantrekking tussen al wat is. Deze liefde is onvoorwaardelijk; legt niet aan banden, heerst niet, maakt niet tot slaaf maar wil vrijlaten, aanmoedigen en anderen de vrijheid geven hun eigen waarheid te ontdekken.

Daardoor is een leven in harmonie en eendracht mogelijk omdat er geen verschillen meer zijn. We zien het grotere verband, het geheel. Eenheid verschijnt en verlangen verdwijnt. Kortom, wees WELKOM en heet anderen WELKOM. Dan ontstaan sprankelende relaties, sprankelende organisaties en een sprankelende aarde.
Lena
Lena mei 29 '08
Zou je pas aan het einde van je leven weten wat nou je opdracht was in dit leven???
Anne
Anne mei 29 '08
Nee denk het niet.
Iedereen heeft allemaal "kleine soort opdrachtjes" die allemaal met elkaar te maken hebben. Uiteindelijk.
De opdrachtjes kom je nu ook te weten in je leven. Je hebt misschien duidelijk voorkeur voor iets en andere dingen niet. Je hebt misschien ideeen die je moet uitvoeren..en andere dingen laat voor wat ze zijn.
Ik denk als je jezelf goed kent en naar je intuitie luistert dat je leven vol met ''opdrachtjes'' zit en daar veel voldoening uit kan krijgen..als je er maar naar luistert
Lena
Lena mei 29 '08
Ja Anne ben het soms helemaal kwijt,dan denk ik teveel tongue
Thanks voor de reminder!
Anne
Anne mei 29 '08
winkkomt goed lena geloof in jezelf
Lena
Lena mei 29 '08
Altijd fijn zo,n opsteker! smile
proost
proost jun 3 '08
Soms overkomt 'zingeving' me als ik iets zinnigs of onzinnigs tegen kom om op te reageren en wat is dan wijs voor zowel die ander als mezelf als de rest van de wereld daar omheen?
Lena
Lena jun 3 '08
Origineel bericht van: proost
Soms overkomt 'zingeving' me als ik iets zinnigs of onzinnigs tegen kom om op te reageren en wat is dan wijs voor zowel die ander als mezelf als de rest van de wereld daar omheen?

ja wat is wijsheid.blijkbaar denk jij er over na voor je ergens op in gaat(dit is een veronderstelling persoonlijk ken ik je niet),en een ander reageert uit een actie = reactie

maar je kunt gewoon anders tegen dingen aan kijken als die ander.en mag je dit na mijn inziens wel bespreken immers jij zelf bepaalt dat op zo,n moment.

ja en het spreekwoord spreken is zilver en zwijgen is goud,komt ook ergens vandaan. smile

verder kun je je inderdaad afvragen dient het de medemens,wereld,jij??

maar er zijn nu eenmaal leermeesters in het leven,dus waarom niet leren wink
gast
gast jun 3 '08
"Verander de wereld, begin bij jezelf" en de rest volgt er achteraan.
Lena
Lena jun 3 '08
Origineel bericht van: gast
"Verander de wereld, begin bij jezelf" en de rest volgt er achteraan.

ik weet niet of de rest er achteraan volgt gast.
maar de uitdrukking is bekend en zegt veel,maar af en toe heb je wel een richtingaanwijzer nodig.
admin
admin jun 3 '08
Ik vond dit wel een mooie richtingwijzer....

Lena
Lena jun 3 '08
ja karin een waar woord ,maar zelfs die afslag mis je wel eens wink

denk dat bij mij de O inderdaad wel eens scheef staat smile
admin
admin jun 3 '08
Mijn "tom-tom" laat mij ook wel eens struikelen hoor wink
gast
gast jun 3 '08
Er van uitgaande dat je de wereld ervaart zoals je die zelf schept kan het niet anders zijn dan dat de rest volgt. Maar dit heeft wel alles met bewust zijn te maken en vanuit wat je de wereld ervaart. Vanuit je eenheid of vanuit je afgescheidenheid.
gast
gast jun 3 '08
Vanuit de eenheid is alles liefde.
Pagina's: 1 2 3 4 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie