Loading...
nl

Merudi recepten,spiritueel eten?

admin
admin okt 8 '08
Quote:
steeds dat goedkope vette gehakt,worst,speklap en plofkip


Been there, done that.
Mij komt het ook mijn neus uit en inderdaad, zo'n echt stukje vlees smaakt ook veel beter.
Maar het is best pittig voor je portemonnee, dus dan toch maar weer gehaktballen smile
De plofkip vind ik minder, daar heb ik nog littekens van op mijn linker-onder arm.. rot kiloslager.
Die kip ontplofte gewoon echt in de pan, volgens mij spuiten ze gewoon water in het vlees, hoe kan het anders ploffen?
gast
gast okt 9 '08
Mag ik jullie nog jaloerser maken; je koopt hier lomito (ossenhaas) vanaf 18 gulden (uit de vriezer) tot ongeveer 45 gulden (bij AH) per kilo! Dit komt neer op ongeveer neer op 7 euro tot 18 euro per kilo! Dus wordt er veel en vaak lomito gegeten. Varkensvlees is hier trouwens in verhouding duurder en de kippen zijn nog niet opgespoten of vol met hormonen maar zijn af en toe een beetje taai maar wel heel smaakvol.

PS. het is niet zo goedkoop door overheids subsidies en de dieren hier worden niet in kokjes gehouden waar ze de kont net kunnen keren. Het meeste vlees komt uit zuid Amerika waar ze meer land hebben dan in Nederland en de koeien en varkens gewoon vrij rond lopen. He het met de kippen zit weet ik niet.
admin
admin okt 9 '08
Nee nu is het wel zat laugh
Maris1976
Maris1976 sep 3 '09
Ik heb nu een recept gezien, simpel en lekker.
Wraps met garnalen en kerriemayonaise.

*ijsbergsla in dunne repen
*2 rode puntpaprika's in dunne repen
*250 gram grote gekookte Noorse garnalen
*4 grote wraptortillas

En de kerriemayonaise kun je ook zelf maken:
*4 el yoghurt
*4 el mayonaise
*2 tl kerriepoeder
*2 bosuitjes fijngehakt.

Ik ben deze van plan et weekend voor mijn vriend te maken en hem daarmee te verassen.

Ik ben toch al van de vis en daar kun je me snachts voor wakker maken...mosselen met verse koriander..mmmmmmm

Ik zit er aan te denken om vlees te schrappen of at least flink te minderen, want ik merk dat ik er buikpijn van krijg en een opgeblazen gevoel.
Bij kip heb ik dat dan weer niet.

Hebben jullie weleens "last" van vleeseten?
Maryssa
Maryssa sep 3 '09
Oooo dat klinkt als een heerlijk recept! Ga ik ook een keer maken.

Ik kan ook niet goed tegen rood vlees. Het verteert moeizaam, ik word er raar suf van en het geeft mij een opgezette, gevoelige buik. De boel stagneert dan gewoon daar helpt geen Activia of Yakult tegen. Kip, vis of vegetarisch is het vooral wat ik eet en goed kan verdragen.
Maris1976
Maris1976 sep 3 '09
Hmm ja rood vlees inderdaad, ik heb het ook veel bij varkensvlees, elke keer de laatste tijd.

Ik heb nog een lekker vegetarisch soepje:

*pan water met 2 groenteblokjes bouillon
*wortels snijden en er in doen naar smaak
*bloemkool snijden en er bij doen
*knoflookjes en ui snijden en erbij doen
*verse koriander er op het laatst bij doen (veel);)

Staafmixer eroverheen als alles gaar is en smikkelen maar.

Ik ben dol op koriander
Fatna
Fatna sep 3 '09
heb genoeg lekkere recepten maar goed, mijn keuken is mediteranees...je moet er maar van houden..want het is zelden vegetarisch en erg lekker maar niet zo heel erg gezond (denk aan kaas, boter etc)

als er interesse is zal ik recepten plaatsen
Maris1976
Maris1976 sep 3 '09
ja lekker Fatna, kaasgerechten zijn altijd lekker, gesmolten kaas is hemels.
Islandlady
Islandlady sep 3 '09
Origineel bericht van: Maris1976

Ik ben dol op koriander


haha dat is duidelijk.... Ik vind het ook lekker.
Zal eens nadenken over lekkere recepten.
Fatna
Fatna sep 3 '09
lasagna:

voor de tomatensaus:
1 grote ui
5 grote rijpe tomaten of twee blikjes tomatenblokjes van 400 gram
500 gram gehakt
zout
peper
rode paprikapoeder (optie)

voor de bechamelsaus: (let op ik doe het op gevoel dus is niet afgewogen)
1 koffiekopje bloem
50 gram boter
melk tot je de saus dik genoeg vindt
twee eetlepels geraspte grana padano

de uien snij je klein en fruit je in boter of olie, als het glazig is voeg je de gehakt toe en rul je het.
peper, zout en paprikapoeder naar smaak toevoegen en dan de klein gesneden (ontvelde) tomaat erbij of de twee blikjes tomatenblokjes!
laat het geheel even koken op hoog vuur en daarna op een laag vuurtje laten binden.

de bechamel saus maak je als volgt.
smelt de boter in een melkpannetje en als het gesmolten is voeg je beetje bij beetje de bloem toe, blij goed roeren om geen klontjes te krijgen..
als de bloem in de boter is opgenomen giet je beetje bij beetje de melk al roerende toe tot het een gladde smeuige saus is dan zet je het vuur laag en laat je het nog even een paar minuten doorkoken terwijl je de grana padano erbij doet en dit in de saus laat smelten, hij mag best een beetje dik zijn

vervolgens vet een ovenschaal in en beleg je die om en om met eerst een laag lasagna bladeren, tomatensaus, bechamelsaus..

dit doe je tot alles of 1 van de producten op is, je eindigt met een bechamelsaus...hier strooi je rijkelijk geraspte kaas over en zit dit voor 45 min in een voorverwarmde oven van 180 graden..

Lekker met gekookte mais en een frisse salade
buon appetito
Heidelroos
Heidelroos sep 3 '09
Origineel bericht van: Fatna
heb genoeg lekkere recepten maar goed, mijn keuken is mediteranees...je moet er maar van houden..want het is zelden vegetarisch en erg lekker maar niet zo heel erg gezond (denk aan kaas, boter etc)

als er interesse is zal ik recepten plaatsen


Ik ben STAPELGEK op mediterane keuken.. !!
Kep een bourgondische collega..
en euhm, we hebben het altijd over eten..

Die bourgondische levensstijl van mij, levert wel het één en ander aan verhoogde bloeddruk enzo op ahaha.. (rozemarijn, zout, kaas)
Fatna
Fatna sep 4 '09
ja klopt heidelroos maar ja, ik zeg altijd ik hou teveel van het leven om niet lekker te mogen eten (let op enigzins gezond lekker eten, dus niet elke dag mac of zo)
Maris1976
Maris1976 sep 4 '09
Hier ook een gezin waar eten centraal staat, de moeder van mijn partner is Indonesisch en daar is het normaal dat eten gezellig is, echt een samenkomen van familie. Genieten voor een lekkerbek als mij.
Heidelroos
Heidelroos sep 4 '09
Origineel bericht van: Fatna
ja klopt heidelroos maar ja, ik zeg altijd ik hou teveel van het leven om niet lekker te mogen eten (let op enigzins gezond lekker eten, dus niet elke dag mac of zo)


IEKS, fastfood!!
Als mijn gezin daar zich aan toegeeft, gooi ik een lekker visje in de oven..
HMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM
Maris1976
Maris1976 sep 4 '09
Vis...lekkerr

Ok ik ga ontbijten, wel laat, maar tis hier nog vakantie en de 3 musketiers vroegen mama-aandacht en huishouden doen, vergeet ik mezelf gewoon.
Fatna
Fatna sep 4 '09
vooruit een visschotel

gerecht voor 4 personen:
4 zalmfilets of 4 zalmmoten
2 grote aardappelen
1 flinke winterpeen
2 tomaten

voor de vismarinade
1 klein blikje tomaten purree
1 bosje peterselie (klein hakken)
een halve citroen (uitpersen)
2 eetlepels olijfolie
zout, peper en komijn poeder, zout en peper naar smaak natuurlijk, de komijn een mespuntje

om de marinade te maken doe je alle bovenstaande ingredienten in een kom en roer je alles goed door elkaar, vervolgens leg je de vis hier voor een paar uur in, de schaal afdekken en weg zetten in de koelkast

als de vis genoeg gemarineerd heeft, schil en snij je de aardappelen en winterpeen in plakken van iets minder dan een centimeter dik, de tomaat snij je ook in zulke plakken.

vet een ovenschaal in met olie, beleg de bodem met schijven aardappel, als die op zijn de winterpeen tot die op is, daarop leg je de gemarineerde vis en daarboven op de plakken tomaat (dit zodat de vis niet droog wordt)

maak de rest van de marinade aan met water en schenk dit in de ovenschaal tot aan de helft van de vis toe, de tomaten en vis hoeven niet onder de saus te liggen,

dek je schaal af met aluminium folie en zet het voor 1 tot anderhalf uur in een voorverwarmde oven van 180 graden

je mag af en toe eens met een mes prikken in de peen een aardappel...zodra die gaar zijn is het gerecht klaar...

eet smakelijk
Fatna
Fatna sep 4 '09
lekker bij bovenstaand recept is de sigaar gevuld met feta kaas en peterselie (sigara borek)

nodig:

20 vellen fillodeeg
1 blik van 500 gram fetakaas bij de turk (of ergens anders)
1 flinke bos peterselie
1 losgeklopt ei
chilisaus

de fetakaas verkruimel je en meng je samen met de fijngehakte peterselie...

vervolgen leg je onderaan de vel fillodeeg een flinke eetlepel vol van de feta mengsel, vouw de zijkanten van de vel fillodeeg naar binnen en rol het zo op tot je een sigaar hebt...het uiteinde bestrijk je met ei zodat het niet openschiet tijdens het frituren..

je kan de sigaren frituren in olie tot ze goudbruin zijn of voor 20/25 minuten in de oven op 200 graden tot het goudbruin is..

lekker om met chilisaus te eten
Pagina's: Vorige 1 2

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki