Loading...
nl

Checklijst voor Nep Goeroes

Kamizja
Kamizja apr 16 '08
Wat soms nog enger is dan de "leider" is het kleine groepje ingewijden om de leider heen of de rechterhand van de leider.
Die kunnen best fanatiek zijn. Geen aanname, maar eigen ervaring. Alleen heb ik me nooit laten inlijven of de autoriteit van een spiritueel leider geaccepteerd, maar ik heb ze wel meegemaakt. Was leerzaam. Vooral hoe het niet te doen van geleerd, haha.

Ik vind het prima om mensen alert en bewust te maken met zo'n lijstje, benoemen wat de valkuilen zijn.
Voor sommigen misschien kompleet overbodig, voor anderen een herkenning of een eyeopener.

Ik ben mezelf trouwens voortdurend kwijt en dat is maar goed ook, anders zou er nooit wat veranderen of verbeteren aan mij.
Maar nu heb ik het over mijn ego, en niet over mn onveranderlijke kern.

Iemand zin om goeroe Kamizja te volgen na deze wijze woorden?
Haha, relativerende zelfspot, hoor, ik ben wel de laatste die volgelingen zou willen hebben, brrrr. De mens in zijn eigen kracht en wijsheid laten geloven en groeien is voor mij het mooiste wat ik voor een ander zou willen kunnen betekenen.

grtjs
Lena
Lena apr 16 '08
De mens in zijn eigen kracht en wijsheid laten geloven en groeien is voor mij het mooiste wat ik voor een ander zou willen kunnen betekenen

Ieder mens in zijn waarde laten,want eigen wijsheid is niet altijd wijs.
;)
JulienMoorrees
JulienMoorrees apr 17 '08
Misschien een interessante vraag. Was Jezus een goeroe?
gast
gast apr 17 '08
haha, Lena, ik ben mezelf constant kwijt daarom ben ik een eeuwige zoeker want aan die zoektocht komt nooit een eind omdat die , voor ons, oneindig is. Houd het wel spannend want iedere keer als je denkt het gevonden te hebben ontdek je wel weer iets anders.
En ja, alles wat van toepassing is op anderen is ook op mij van toepassing.
Kamizja
Kamizja apr 17 '08
nims, daarin heb je ook gelijk maar dan is het "eigenwijsheid", hihi, die wijsheid

ik laat mijn kids ook af en toe gewoon hun builen vallen en daarvan leren, hoe moeilijk dat ook is, want met je eigen ervaring zie je al van kilometers aankomen dat het misgaat en dan moet je je enorm inhouden om niet te zeggen "zie je wel, zei ik toch"
ze moeten het soms zelf ervaren, he
Kamizja
Kamizja apr 17 '08
Is iemand een goeroe omdat ie zichzelf zo benoemt of door anderen zo wordt genoemd?

Ik denk niet dat Jezus zichzelf een goeroe noemde, maar wel dat hij in de functie-omschrijving pastte....
Thomas A
Thomas A apr 17 '08
Voor mij is een goeroe iemand die met haar/zijn wijsheid mijn hart kan raken. Dat is soms gewoon een kind, of misschien kan ik beter zeggen 'dat is vaak een kind'. Wijsheid en weten van (mede)mensen die rakend is voor mij, bewegen mijn zielebewustzijn en geven mij nieuwe inzichten of laten mij anders naar (levens-)aspecten kijken. Alles opweg naar liefde en sereniteit, voor mij en voor een ander. Andersom mag de laatste zin ook.

Voor mij is een leraar nu in dit moment en in de context van dit topic, iemand die mij in een diepere verbinding met het Al brengt en de zelfzucht absoluut afgelegd heeft................

Nee dat lijkt mij ook niet dat Jesus zchzelf goeroe noemde, integendeel ;-)
Lena
Lena apr 17 '08

Heel mooi Thomas,
Leren van anderen om zelf te kunnen en mogen groeien.
Delen van visies en gevoel.
Lena
Lena apr 17 '08
gast
gast apr 17 '08
We leren van iedereen en alles om ons heen als we er voor open staan.
Zoek je het in een afgebakende leer dan zou je zelf ook wel eens in afscheiding van het leven kunnen zijn.
inneke
inneke apr 17 '08
Daar kom ik ook telkens heel snel bij uit, dat een 'leer' voor mij niet werkt. Ik stuit telkens heel snel op 'weerstand'.En telkens opnieuw leidt dat me back to basics...
sarina
sarina apr 17 '08
 Origineel bericht van: gast
We leren van iedereen en alles om ons heen als we er voor open staan.
Zoek je het in een afgebakende leer dan zou je zelf ook wel eens in afscheiding van het leven kunnen zijn.

Ik leer net als Thomas nog elke dag van kinderen, maar ook van anderen (het verhaal van de spiegel). De houding om open te staan om te leren is denk ik bepalend. Maar ik neem nooit klakkeloos iets aan. Ik denk er over na en bepaal dan of iets 'waar' is (voor mij) of niet. Het gaat ook over simpele dingen. Bijvoorbeeld: Als kinderen hoesten zegt iedereen altijd: 'hand voor je mond'. Ik heb al jaren geleden bedacht dat dat nou juist erg onhygiënisch is.... Dat is voor mij geen waarheid, en ik roep al jaren: hoest in je mouw, of in je arm.... Moet je maar eens opletten hoeveel dingen voor 'waar' aangenomen worden die eigenlijk heel dom zijn, maar omdat iedereen het roept wordt het als 'waar' ervaren. Nog zo ééntje over hoofdluis: Een hoofdluis heeft een hekel aan schoon haar... Tja, ik moet de eerst luis nog ontmoeten die zo kieskeurig is.... Maar het staat zelfs in sommige folders!!!

Gewoon een beetje je gezonde verstand gebruiken, dan kom je al een heel eind. Ik doe dat ook met spirituele zaken, ik kijk ernaar met een 'open mind'. Op die manier wordt een afgebakende leer nooit een afscheiding van het leven. Eigenlijk is het voor volgelingen van welke leer dan ook niet mogelijk om afgescheiden te zijn van het leven, omdat dat voor hen het leven is.... Net zo goed als iedereen ook nog steeds roept 'hand voor je mond', en er niet over nadenkt dat het een onwaarheid is.... Dus waarheden blijven waarheden, verkondigd door wie dan ook, tot er een moment komt dat je voor jezelf gaat bepalen wat 'waar' is (voor jóu).
liesanne
liesanne apr 17 '08
 Origineel bericht van: sarina
Moet je maar eens opletten hoeveel dingen voor 'waar' aangenomen worden die eigenlijk heel dom zijn, maar omdat iedereen het roept wordt het als 'waar' ervaren.

Het lijkt me leuk een nieuw topic te openen hierover.....
ik ga het gewoon doen! :)

Thomas A
Thomas A apr 18 '08
Waar?
Waarnemen?

Ook goeroes en profeten kunnen daar moeite mee hebben. Nog maar te zwijgen over de belangen en de ego strelende aandacht die leraren kunnen hebben. Als spiritueel leider dien je toch minstens 'klaar' te zijn met het ego. Dat is nog niet zo gemakkelijk en het werkt al helemaal niet om het ego af te leggen vanuit de wil, want dan zit je alweer in je ego. Het ego laat zich enkel afleggen door voor de weg van (naaste)liefde en onbaatzuchtigheid te gaan. Zo verdwijnt het egocentrisme vanzelf
Verlichte zielen hebben er niets aangedaan om van hun ego af te komen. Zij zijn slecht een ander pad opgegaan.

Zelfzucht maakt een mens tot een onduidelijke 'doelzoeker' en als deze zich opwerpt als spiritueel leraar, dan ben je toch een beetje overgeleverd aan zijn/haar grillen en grollen.

Gelukkig beschikken we over onze intuïtie en kunnen wij zelf haarfijn aanvoelen wat - voor ons - klopt en wat niet. Wat raakt ons hart; beweegt ons innerlijke vermogen tot het maken van onderscheid? Wat is onze waarheid? Wat klopt er van de woorden en wat niet? Het lijkt mij dat een goed (spiritueel) leraar ons in verbinding zal brengen met onze eigen vermogens tot waarnemen en het maken van onderscheid via ons eigen ge-weten.........
JulienMoorrees
JulienMoorrees apr 18 '08
Wat is eigenlijk de definitie van een goeroe voor jullie? Thomas heeft het mooi omschreven, maar hoe zit het met de rest?
Lena
Lena apr 18 '08
Thomas heeft het al zo mooi neergezet,en heb er echt niets aan toe te voegen.

Wijsheid en weten van (mede)mensen die rakend is voor mij, bewegen mijn zielebewustzijn en geven mij nieuwe inzichten of laten mij anders naar (levens-)aspecten kijken :)
admin
admin apr 18 '08
De echte leraar (guru)
gooit het beeld om dat de leerling van hem heeft.
Lena
Lena apr 20 '08
"Je moet van binnenuit groeien. Niemand kan je dat leren, niemand kan jou spiritueel maken. Er is geen andere leraar dan je eigen ziel."

Gedachte van Swami Vivekananda (1863-1902), India
gast
gast apr 20 '08
Dat is een rake uitspraak van Swami Vivekananda!
inneke
inneke apr 20 '08
Eh ben voila!
Pagina's: Vorige 1 2 3 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie