Nee ik verwar gehechtheid zeker niet met verslaving. En ik ben zelf nergens aan gehecht, en er is niets waar ik niet zonder zou kunnen. Zoals vandale definieert:
verslaving = lichamelijk of geestelijk afhankelijk van een bepaald middel door gewenning. Gehechtheid valt dus niet onder verslaving omdat daar het stukje gewenning in ontbreekt. Gehechtheid zegt meer iets over het niet willen nemen van afscheid. Verslaving gaat verder zodra de persoon afhankelijk wordt van deze Alcohol,Knuffel,Speen, Kraaltjes,.....
Nims,
Ik heb zelf ook die dikke vandaal in de kast, maar mijn opmerking was meer bedoeld om vanuit jezelf te antwoorden, niet uit het woordenboek. Het gaat mij om wat het begrip jou zegt.
We kunnen van tevoren niet voorzien of het geven van kraaltjes een gehechtheid of een verslaving tot stand zal brengen, er zijn zelfs nog meer opties: dat er helemaal niets gebeurt bijvoorbeeld. Ik vind vanuit mijn belevingswereld gesproken verslaving nogal een groot woord voor een klein kind. Vandaar mijn reactie. Mijn kids waren behoorlijk verknocht aan hun speentje destijds. Maar ze liepen er niet op hun 7e nog mee rond zodat ze een spjaakgebjek drvan kregen zoals je wel eens ziet om je heen. Die verknochtheid hoorde bij een fase. We hebben ze wel met veel toeters en bellen uit die fase moeten helpen, daar niet van, maar inderdaad daar zijn ouders voor: bijsturen als het te gek wordt. Als ze het zelf niet overzien en wij wel met onze levenservaring. Is het nog niet gezegd dat we gelijk hebben of het goed doen, soms kies je uit twee kwaden. Geloof me maar, mijn moeder zei het ook al en haar moeder ook: opvoeden is het moeilijkste dat er is. Of zou dat aan mij als kind gelegen hebben, haha
En ik ben het ook met Gast eens en het rijstpotjesverhaal: soms word je beter van een beetje ellende, hoe raar het ook klinkt. Van een beetje tegengas groeit het innerlijk bewustzijn van je eigen kracht en identiteit. Als je niet weet wat wind en storm is, weet je ook niet hoe je je voeten stevig op de grond moet planten om niet omver geblazen te worden. Als je wel dat anker hebt kan je voelen dat je zelf net zo sterk bent als de wind...
Het is fijn dat je zonder iets kan, Nims, nergens aan verslaafd of gehecht bent. Good4U. Het mooiste (i.m.o.) is iets niet nodig hebben, maar er wel van kunnen genieten. Ik ben nog op weg naar zo'n verstandhouding met chocola....
Hoe is het inmiddels met het onderwerp van onze discussie, Jessy?