Ik had ook mijn Bruno-beer (en ik zeg altijd, die gaat met mij de kist in), maar ik zie en snap Julien z'n punt ook wel.....
Aletha Solter (in 'baby's weten wat ze willen') opende echt mijn ogen met de uitleg dat knuffels, spenen, duimzuigen, het geven van extra voeding en zelfs wiegen e.d. als 'controlepatroon' gebruikt kan worden. Een controlepatroon is een (star, dwangmatig) gedragspatroon dat het ontladingsproces onderdrukt. Deze cotrolepatronen van kinderen kunnen veranderen in verslavingen als zij volwassen zijn. De afhankelijkheid van contolepatonen verdwijnt als iemand zich begint te
ontladen.
(voorbeelden die ze noemt: verslaving aan vruchtesap kan op volwassen leeftijd overgaan in verslaving aan alcohol, verslaving aan moedermelk of flesvoeding kan verslaving aan suiker worden en duimzuigen kan als iemand volwassen is, zich ontwikkelen tot rookverslaving)
Niet alles wat helpt of werkt is per definitie 'goed', denk ik.
Met de beste bedoelingen geven wij onze kinderen deze 'controlepatronen', we zien onze kinderen nou eenmaal liever niet in verdriet of pijn. Als kinderen hun toevlucht nemen tot een controlepatroon, voelen ze zich naar; ze ontladen zich echter niet omdat ze zich er niet toe aangemoedigd voelen. In plaats daarvan
houden ze hun gevoelens binnen en in de loop van de tijd lopen de spanningen op.... Wat goed bedoelde hulp lijkt, is het dus in kern eigenlijk niet als het een controlepatroon wordt.....
Ik geloof hier heel erg in, maar toch zie ik ook wel dat je een hulpmiddel, zoals een knuffel of een steen mag gebruiken, maar ik houd altijd bovenstaand verhaal in gedachte. (ik vind het af en toe ook wel lekker om eens door te zakken
)
Ik heb er nu wel spijt van dat ik mijn zoon vroeger een speen heb gegeven, maar ik was 'onwetend', de informatie die ik wist, was dat kinderen een zuigbehoefte hebben.... En ik heb kilometers met hem door het huis gelopen om hem maar niet te laten huilen (wat hij veel deed). Ik ben benieuwd hoe het gegaan zou zijn als ik hem kon láten huilen... (wel altijd in nabijheid van de ouder).
Karin, het was waarschijnlijk ook niet zomaar dat je een knuffel had vroeger....