@ Anne
Mooi je verhaal en zeker mooi om te zien hoeveel er meer duidelijk voor je is geworden en hoe je met dingen om hebt leren gaan .
In aansluiting op wat oa gast en Thomas zeggen , wil ik je proberen te vertellen hoe ik het zie en er mee omga.
Als je zo gevoelig bent en van alles oppikt van je omgeving is dat lastig. Het enige wat je daar jezelf voor aan kan leren is je wat meer af te sluiten en 'keuzes' te maken van wie je wel wilt voelen ( voor zover mogelijk ) en bij wie je er eventueel wat mee wil doen ( je hoeft niet de hele wereld te helpen
)
Maar nog veel belangrijker volgens mij zegt het juist iets over onszelf.
Op het moment dat ik iets waarneem van gevoel van een ander, is dat iets dat ik herken. Is het iets wat ik mooi vind of een plek heb gegeven hoef ik er niet zo echt meer wat mee, behalve dat ik de ander er ook in zou willen helpen er de rust in te vinden.
Maar door daar een voorbeeld in te zijn en open te communiceren over MIJN gevoel in zo;n situatie , kan je de ander ook helpen .
En ik denk dat dat de bedoeling is, door ervaring en het delen van je ervaring een licht op eventueel iets bij een ander schijnen . Maar wel vanuit je eigen gevoel en aan de ander de keuze of zij / hij daar iets mee doet of kan doen.
Ook ervaar ik wel dat iemand een gevoel bij mij oproept dat een 'negatief ' gevoel geeft. In plaats van dan te reageren naar die ander van ja zeg...., vindt ik het veel belangrijker om te kijken van ok waarom reageer ik nou , waarom maakt dit me nu boos , verdrietig, machteloos etc. Waar zit het stukje van mij hierin.
En daar zit volgens mij weer een stukje naar jezelf wat je kan leren , maar waar evt de ander ook weer wat aan kan hebben .
Ik ben het wel eens met gast en Thomas dat elk gevoel , in principe van jezelf is. Ooit nu ..of vorig leven ...heb je het gekend, anders zou er nu de herkenning niet zijn.
En ik denk door bewust naar die gevoelens te kijken , en vanuit JOUW ervaring te delen je zonder dat bewust te zijn andere mensen kan helpen. Ik geloof niet dat het aan ons is , mensen op hun gevoel te wijzen ( al weet ik uit ervaring hoe verdomde lastig dat kan zijn ) , maar dat ieder zijn eigen les te leren heeft.
En door onszelf te zijn, onze ervaring, ons lichtje te laten schijnen we veel meer bereiken . En degenen die er aan toe zijn dat op zullen pikken.
Tot hier mijn gedachten
Ps ik heb nog een heel mooi gedicht over helpen ...maar eh speurneus is heb even zoek
GEVONDEN !! Sluit niet 100% aan , maar ik zet hem bij de gedichten.