Mijn verhaal...
Gaat over dat ik erachter ben gekomen dat ik een hoogsensitiviteitspersoon ben.
Mijn leven vanaf mijn jeugd af tot nu toe was een wanorde van gevoelens en dingen weten van te voren, dromen die ik nooit kon plaatsen, kon verwoorden wat het allemaal betekende.
Sinds 3 maanden geleden vielen de puzzelstukjes werkelijk steeds meer op zijn plaats. Ik heb oa een boek gelezen Hoogsensitiviteit als kracht van Carolina bont..en een wereld ging voor mij open. Ik herkende zoveel in het boek.. de verhalen de eigenschappen, dingen waar ik ook net zo over denk maar het nooit kon verwoorden.
Gevoelens overnemen van mensen..precies weten hoe ze zich voelen, wat ze moeten doen om zich beter te voelen, voelen of er iets slechts of iets goeds bij hun is.
Dit was al heel mijn leven aan de gang, maar ik wist het niet, ik kon het niet verwoorden.
Als klein kind tot mijn 4de herhinner ik me als een blij, gezellig vrolijk meisje die dingen snel leerde, snel kon praten, moeilijke woorden.. en snel kon lopen. Mensen waren dol op me omdat ik zo ''vrolijk'' was.
Ik verheugde me zo erop om naar school te gaan.
De dag dat ik naar de basischool ging was werkelijk een dag die heel mijn leven omdraaide.
De eerste 3 jaar heb ik elke dag gehuild toen ik naar school ging en me moeder me wegbracht. Me moeder werd boos op me en de leraren ook..de kinderen vonden mij raar.
Er werd aan me gevraagd waarom ik altijd zo moest huilen...ik kon werkelijk geen antwoord geven hierop..en voelde me weer zo anders en dan andere..of dat ik wat verkeerd deed.
Ik was heel vaak ziek..om zo niet naar school te hoeven..
Ik had geen veel vriendjes en vriendinnetjes..
Ik wist heel snel hoe iemand was en of ik die gene mocht of niet.
Mensen vonden mij ''verlegen''...maar in werkelijkheid wist ik veel beter hoe hun waren dan dat ze zelf wisten..
Dit is zo heel mijn jeugd door gegaan. Er was nooit iemand die mij begreep, omdat ik mijzelf niet ''begreep''.
Tot 3 maanden geleden een wereld voor mij open ging..en ik alles kon plaatsen en kon begrijpen/ kon verwoorden waarom ik zo was.
Dat ik nooit naar school wilde en er een hekel aan had om tussen zoveel kinderen te zijn die zoveel lawaai maakte..en dan ook nog eens precies kon voelen hoe ze zich voelde, hoe ze waren en wat ze moesten doen om zich beter te voelen... Hierdoor was ik zo vaak ziek omdat ik alles een soort van ''overnam'' de gevoelens van hun.
Nu kan ik pas begrijpen waarom dit alles zo is gegaan en nog veel meer dingen maar dat wil ik hier allemaal niet opschrijven
Het voelt goed om dit alles nu te weten, want nu kan ik er meer mee. Alleen het blijft soms moeilijk in sommige situaties.
Want wat zal jij doen als je precies weet hoe iemand zich voelt..wat zijn problemen zijn waar hij mee zit...wat hij moet doen om zich beter te voelen..?? Negatieve..of positieve energie voelen..
Je zou het die gene kunnen vertellen..maar word het geaccepteert?
Staat die gene ervoor open??
En buiten dat ''kan'' je het wel vertelen..is het wel de tijd voor die gene om dit allemaal al te weten..
Want soms voelt het zo alsof ik nog beter dan die gene weet..hoe die gene in elkaar steekt en hoe die gene is en wat die gene moet doen...terwijl hij hetzelf nog niet eens weet.
In persoonlijke relaties..vind ik dit erg moeilijk. Ik kan met die gene gewoon iets leuks doen..of praten maar tergelijkertijd voel ik van alles..over die gene..allemaal gevoelens. En dan is het moeilijk om ze gescheiden te houden om er niet in mee te gaan. Soms word het teveel...en dwaal ik af met mijn gedachtens naar de gevoelens van die andere..en raak ik overspoeld door van alles.. ik raak een soort van geblokkeerd ''overprikkeld'' en kan geen woord meer zegen.
Er word dan gevraagd wat is er? Ik zeg dan maar dat er niks is...want kan ik dit allemaal wel vertellen aan die gene...zou die gene het wel accepteren en begrijpen.
Kan ik sommige dingen wel zegen die ik voel..of zouden ze ''te hard'' zijn.
Deze gevoelens zijn zo heftig bij mij...dat ik soms gewoon moet huilen...omdat ik voel wat die gene voelt en dat niet goed is...
Verder kan ik er nu wel wat beter mee omgaan, omdat ik het kan begrijpen en accepteren...hoe het zit allemaal.
En dat voelt heel goed maar ik ben nog niet uitgeleerd en wil nog veel meer over dit onderwerp leren om mezelf nog beterder te accepteren en te begrijpen..en er mee om te kunnen gaan
Dit was even mijn verhaal wat ik met jullie wilde delen, ik denk dat hier veel mensen zijn die dit ''herkennen'' en misschien hebben jullie weer een andere kijk erop. En kunnen we van gedachten wisselen.
Groetjes aNNe