Karin, volgens mij is er niet gezegd dat Ashley te jong zou zijn.....wanneer ik persoonlijk praat over 'kind' bedoel ik kind van de ouders.
Over het klakkeloos aannemen..... het blijft hier een verhaal vanuit onszelf geschreven en ik ga er dan ook van uit dat dat iemand z'n 'waarheid' is, als ik dat niet zou kunnen geloven kan ik beter inpakken....
De waarheid van 'het kind' neem ik heel serieus en dat komt misschien wel omdat ik te lang mijn eigen kind-verhaal heb genegeerd en dat moest ik met een prijs betalen.(ik vermoed mijn vele lichamelijke klachten)
Ik ben eerder verbaasd waarom er niet méér wordt gereageerd op het stuk pijn wat hier wordt neergelegd...( of is het normaal dat stiefvaders gemeen zijn, ouders niet willen luisteren ed.) i.p.v. met oplossingen te komen of verklaringen te zoeken , ook al zijn ze goed bedoeld.
Ik heb dit gevoel wel vaker en vaak houd ik me stil. Veel van onze pijn komt voort uit onze kindertijd, maar er heerst een taboe op om dat te benoemen. Veelal worden ouders in bescherming genomen en moeten wij komen tot begrip en vergeving of iets dergelijks. (omdat ze zelf ook weer een produkt zijn van hun opvoeding) Maar in de beleving van een kind , en dit wordt opgeslagen in het lichaam, doet het enorm zeer als je niet gehoord wordt, je eigen pijn er niet mag zijn, of erger nog: je verantwoordelijk wordt gemaakt daarvoor.
Waarom zouden we ouders niet verantwoordelijk mogen noemen als ze daarvoor wel verantwoordelijk zijn. Wat ik al eens eerder heb aangegeven, dit hoef je niet perse letterlijk naar je ouders te uiten... maar het innerlijk verwonde kind heeft er m.i. recht op zijn woede hierover 'er te laten zijn' en te uiten.... om er uiteindelijk bevrijd uit te komen.
Alice Miller zegt: 'ouders veranderen niet automatisch door het inzicht en de vergiffenis van hun volwassen kinderen. Zij kunnen alleen zichzelf veranderen als zij dat willen'.
Ook ik maak vele fouten als moeder, ben soms schuldig. Wat is er mis mee om dat te horen en/ of toe te geven.... (ookal is dat ook moeilijk)