Ashley, ik reageer met dit bericht op Es en heb het even ‘over’ jouw situatie, maar wat ik wil zeggen is natuurlijk ook voor jou bedoeld.
Jij zit voor je moeder in te vullen dat ze zich schuldig voelt (en dat is misschien ook wel zo, dat doen namelijk de meeste moeders, die voelen zich verantwoordelijk), en voor je vader dat hij druk is (en dat is waarschijnlijk ook inderdaad zo). Maar hiermee ontneem je ze de mogelijkheid om je te kunnen helpen. Want ook zij kunnen niet voor jou invullen hoe het met je gaat en hoe je je voelt. Dat weet alleen jij zelf, en je zal toch echt met iemand hierover moeten praten in je familie, hoe moeilijk het ook is! Je vader neemt vast graag de tijd voor een gesprek met jou, ik weet zeker dat hij van je houdt, en je moeder ook.
Maar jij moet echt de eerste stap zetten, jij hebt hierin je eigen aandeel. Zet hem op!!!
lieve Es, ik wil vooraf even zeggen dat ik je niet persoonlijk wil aanvallen, maar ik voel zeer de behoefte om wat je hier zegt te weerleggen. Ik snap wat je uitlegt, dat het voor elkaar invullen en van daaruit reageren vaak niet handig en zelfs destructief kan zijn.
Maar waar ik op reageren wil is wat je in het laatste stukje zegt.
Allereerst dat er voor de moeder wordt 'ingevuld' dat ze zich schuldig voelt, dit is niet wat ik hier boven terug lees, Ashley zegt: “Ze wordt altijd boos op me of ze zegt dat het haar schuld is.” Haar moeder geeft dit dus zelf aan. Nog los van wat deze opmerking van een moeder naar een kind toe doet, is het zo dat –omdat de meeste moeders dat doen- het iets is wat ‘goed’ te praten is?
Een therapeut zei eens het volgende tegen mij: een moeder die zegt, ‘het is mijn schuld’ of ‘ik voel me schuldig ’ stelt zich op als slachtoffer, vraagt als het ware begrip van het kind voor haar moeilijke situatie en legt de ‘lading’ bij het kind neer….beter zou het zijn als de moeder kon zeggen ik bén schuldig.
En Ashley haar vader is druk…maar ontneemt
zij dan de ouder de mogelijkheid om haar te kunnen helpen, naar mijn gevoel wordt zij dan aangesproken op iets wat geheel aan de kant van de ouder zou moeten liggen. Natuurlijk, wat al eerder, ook door anderen is gezegd snap ik: het advies om Ashley aan te sporen met haar gevoelens naar buiten te komen, maar hoeveel moed en kracht is daarvoor nodig als je 16 bent en je ouders niet ‘thuisgeven’, of niet met jouw misère geconfronteerd willen worden?
Je zegt dat je zeker weet dat haar ouders van Ashley houden, ik vraag me af of Ashley dat ook zo beleeft( en Ashley die vraag zou ik aan je voor willen leggen.)..... In haar verhaal lees ik geen beschrijving van ouders die hun liefde tonen. Want welke liefhebbende moeder laat haar kind lijden onder een stiefvader die "altijd gemeen is en zich nooit eens positief uit tegen/over haar” zoals Ashley heeft verteld? Is dat liefde te noemen? En de andere dingen die ze noemt?
Wij allen willen graag geloven dat onze ouders van ons houden en en vanuit de ‘beste’ bedoeling handelen. Echter voor diegenen die dat niet daadwerkelijk ervaren en hun kinderlijke verwondingen hieraan oplopen is het heel moeilijk om dan maar te moeten denken dat het erom gaat dat ze van je houden. Alsof die ’zogenaamde’ liefde dan alles kan toedekken. Een reactie kan zijn dat je je innerlijke pijn moet inslikken en/of de oorzaak bij jezelf gaat zoeken. Dit kan zich uiteindelijk gaan wreken in je lichaam……
Wat ik wil doen is opkomen voor “het verwonde kind’ in Ashley, (en voor alle verwonde kinderen in mensen), die er in principe
geen enkel aandeel in heeft als haar ouders er, op wat voor manier dan ook, niet kunnen zijn…. De ‘schuld’ ligt m.i. geheel aan de kant van de ouder, als die verzaakt er voor een kind te zijn.
Ik ben momenteel zelf “De opstand van het lichaam” van Alice Miller aan het lezen en er zijn weer een paar schellen van mijn ogen gevallen… het gaat precies over wat ik hier met mijn woorden probeer uit te leggen.
Volgens Miller houden wij nog steeds de moraal hoog van het ‘eren van ouders', daarmee lopen we het gevaar ons af te splitsen van onze innerlijke pijn, met alle gevolgen van dien: of het wreekt zich in ons lichaam of wij geven het weer door aan de volgende generatie.