Lieve Ashley, zeg maar gewoon jij hoor... en ik ben niet gekwetst, ik hou juist van eerlijkheid! Ik heb inderdaad niet met alle kinderen even veel en even goed contact, en dat heeft verschillende redenen. Ten eerste zijn de twee oudste dochters eigenlijk 'stief'dochters, en ben ik een 'stief'moeder. Ik heb een hekel aan deze bewoordingen, want dan lijkt het net of je geen goede relatie met elkaar hebt. Ik heb wel een goede relatie met mijn oudste twee dochters, en noem ze ook gewoon dochters omdat ze me even lief zijn als de rest.
Maar natuurlijk heb je door de situatie op een andere manier contact met elkaar. Ze wonen bij hun moeder, en komen om de beurt bij ons. We zien elkaar vaak omdat we wel in de buurt van elkaar wonen, dus door de weeks komen ze ook wel eens langs. Dit heeft tot gevolg dat ze veel aandacht krijgen van iedereen als ze er zijn, omdat het zo leuk is ze weer te zien. Aan de andere kant 'missen' ze een stukje van ons gezinsleven, dus krijgen ze weer minder aandacht. Mijn kinderen (nummer 3 en 4)gaan in principe om de twee weken een weekend naar hun vader, maar wonen bij ons. De jongste twee zijn natuurlijk altijd bij ons.
Afgezien van de situatie is elk kind ook gewoon anders, en door hun leeftijd krijgen ze op een andere manier aandacht. Voor de tweeling moet je er overdag veel zijn, 's avonds lees ik voor en ga ik daarna bij ieder apart even in bed erbij liggen en liedjes zingen. Mijn dochter van 9 lees ik voor uit Harry Potter als ze naar bed gaat, die van 13 gíng ik vaak even een kusje brengen in de loop van de avond (zij zit altijd lekker te keutelen op haar eigen kamertje), maar eerlijk gezegd doe ik het niet zo vaak meer als vroeger, en ze zegt ook wel (terecht) dat ze dat niet zo leuk vindt. De oudste twee zitten altijd heeeeeel lang gezellig bij ons beneden als ze er zijn, en dan kijken we samen televisie of we praten wat.
Na negen uur begint 'mijn' tijd, want ik heb het ook wel nodig om even lekker aandacht te geven aan mezelf, ha ha. En ik ben ik niet altijd zo'n leuke moeder hoor... Ik kan ook echt wel eens lelijk doen als ik niet lekker in mijn vel zit. Ik zeg soms wel tegen de kids 'geef me alsjeblieft een beetje lucht...' of 'nee ik ga je niet helpen met je huiswerk, doe het maar zelf..'
Ik heb dus inderdaad niet altijd 'goed' contact met allemaal, en ook niet altijd 'evenveel'. Het ene kind heeft ook meer aandacht nodig dan het andere, en allemaal weer op een andere manier. En ik kan het niet altijd geven, maar als kinderen echt ergens mee zitten ben ik er wel voor ze en zet ik alles opzij.
Stille, rustige mensen, zoals inderdaad mijn tweede dochter is, lopen het risico geen aandacht te krijgen, omdat ze gewoonweg niet opvallen. In haar geval weet ik dat ze dat juist prettig vindt, dus laat ik haar met rust.... Ik weet ook van haar dat ze op haar tijd echt wel gaat praten.... Zij vindt het ook vreselijk om iets voor de klas te doen, of om sowieso op te vallen. Daar doe je niet zoveel aan, dat is gewoon haar 'aard'. Ze wil bijv. ook nooit dat er een foto van haar wordt gemaakt. Vindt ze echt niet leuk.
Het is in deze wereld zo dat de mensen die lawaaipapagaai zijn de meeste aandacht krijgen, ze zórgen er wel voor. (bewust of onbewust). Gelukkig zijn er ook mensen zoals jij die rustig zijn. De grote kracht van rustige mensen vind ik dat ze vaak heel veel dingen opmerken (omdat ze geen lawaai maken en op afstand dingen observeren) en goed kunnen luisteren. Ik zeg zo vaak tegen mijn dochter dat ik blij ben dat ze er is, en geen herrie maakt, ha ha. Maar ik meen het echt.
Als je in je puberteit komt ga je erg nadenken over jezelf. Niet handig, want juist dan gieren de hormonen door je lijf en ben je onhandig met je eigen lichaam. Ook geestelijk moet je op ontdekkingstocht naar jezelf. Geloof me, ik wordt echt niet vrolijk van mezelf als ik erop let, ik ben bijzonder onhandig, heel slecht in namen onthouden en nogal verstrooid... Gelukkig ben ik bijna 42 en kan ik echt lachen om mijn 'domheid'. Maar vroeger was ik er niet blij mee en schaamde ik me soms heel erg. Ik wist wel zeker dat anderen me soms 'raar' vonden....
De kunst is om te bedenken dat iedereen iets heeft waar hij/ zij niet blij mee is. In je puberteit komt dat extra naar voren, omdat je dan zo over jezelf nadenkt.... Anderen valt het misschien niet eens op.... Ik heb geleerd dat je er niet gelukkig van wordt als je alsmaar denkt te weten wat er iemand anders zijn hoofd omgaat. Immers, er is maar één hoofd waar je het echt van weet, en dat is je eigen hoofd! De gedachten die anderen hebben kunnen wel heel anders zijn dan jij denkt. Bijv. dat meisje kan goed luisteren, of wat fijn dat ze zo rustig zit te genieten.
De dingen waar jij bang voor bent zijn voor heel veel mensen erg eng en confronterend. De dokter en de tandarts krijg ik ook buikpijn van hoor! Ik laat het alleen nooit merken, ha ha, dan krijg ik niemand van ons meer naar het de tandarts ....En veel kinderen uit mijn klas sterven het af van de zenuwen als ze hun spreekbeurt moeten doen....
Nou Ashley, het is weer een heel verhaal geworden. Je moet ook maar eens lezen wat ik in het topic '50 manieren om goed zo te zeggen' heb geschreven voor Nimue.... En wat je moeder betreft, misschien denkt ze wel dat het erg goed gaat met je, omdat je niet klaagt.... zou het helpen als je gewoon zegt tegen haar dat je haar nodig hebt? (vinden moeders altijd erg prettig om te horen....) Ik zeg maar iets hoor.... Ik hoor het wel weer van je....