Loading...
nl

Jankdag!

es
es mrt 17 '08
Vandaag kreeg ik het een beetje te kwaad. We zijn nu een maand bezig met de onderzoeken van Menno, gesprekken en speelobservaties.
Ergens maak ik me geen zorgen, Menno blijft Menno natuurlijk. Maar ik zie ook wel dingen die gewoon niet kloppen, die gewoon niet goed zijn. Vanochtend de hele tijd rond gelopen met een brok in mijn keel en tranen achter mijn ogen. Toen ik Menno uit school ging halen vanmiddag kwam de juf naar me toe, dat hij vandaag wel heel erg afwezig was, ze had moeite hem te bereiken, hij zat de hele tijd te spelen... Op de fiets hield hij mompelend hele verhalen, als ik vroeg wat hij zei, zei hij dat hij met zichzelf zat te praten. Bij de slager rende hij langs de toonbank heen en weer, heen en weer, en kon geen antwoord geven op de vraag wat hij wilde eten. Toen ik de keuze dan maar voor hem maakte, was het niet wat hij wilde.
Toen ik thuis kwam was ik op, toen de kinderen boven aan het spelen waren heb ik een tijd zitten huilen. Ik wil dit gewoon niet!! Ik wil dat het goed gaat!!! Dat hij gewoon onthoudt dat hij niet de hele tijd zo moet smakken met eten, dat hij zijn veters kan strikken, dat hij op school functioneert, dat hij 4-op-een-rij snapt en niet steeds verliest.
Af en toe is het gewoon heel moeilijk, verlies ik alle hoop.
Maar, aan de andere kant, Menno is gewoon Menno en dat is een lekker ventje. En we gaan vast alle hulp krijgen die hij nodig heeft!!
Delen:
Thomas A
Thomas A mrt 17 '08
Jammer dat je alle hoop soms verliest. Hem ruimte geven? Meer samenzijn zonder iets te verwachten, gewoon in een stil moment?
Maar snap je ook hoor, heb ook kinderen begeleid. Loslaten werkt wel een heel stuk en wekt veel minder spanning, alwaar een kind zo gevoelig voor zijn kan en dus nog lastiger te benaderen en dus minder vertrouwd kunnen zijn
Wullabee
Wullabee mrt 17 '08
hi lieve es,
weet niet wat er precies is met je kleine jongen,maar ik wilde je gewoon effe een dikke knuf geven.
alles lieve,soullove
gast
gast mrt 17 '08
Wat zou de wereld toch mooi zijn als we niet aan een standaard hoeven te voldoen.
Lieve Es, waar ben je nu zo bang voor? Menno moet zijn eigen weg invullen en gaan, niet die van de standaard die ons opgelegt wordt als zijnde "goed". Laat hem een spel doen wat hij wel zelf begrijpt, geef hem klitteband schoenen, laat hem door je eigen gedrag zien wat gewenst is maar leg het hem niet op (werkt averechts). Oké ik weet dat ik makkelijk kan praten zo zonder kinderen, maar ik krijg zo het gevoel dat je het jezelf en daarmee ook Menno zo moeilijk maakt om maar in deze "wereld" te passen. Hoe goed je het ook doet, in andere ogen zul je het nooit goed doen. Doe het niet voor de buitenwereld. Laat het los om alles maar perfect te willen doen voor die buitenwereld. Alles gaat zoals het gaan moet, ook als je je er wel of geen zorgen over maakt.
dragon
dragon mrt 18 '08
gast, ik vind je irritant, maar toch zo scherp en to the point, dus toch eigenlijk niet irritant :P.

Es, het komt wel goed en je doet het goed!
Jank, schreeuw, huil, fluister. Het is goed...

Dragon
admin
admin mrt 18 '08

Voor degene in een shuilhoek achter glas
Voor degene met de dichtbeslagen ramen
Voor degene die dacht dat-ie alleen was
Moet nu weten, we zijn allemaal samen

Voor degene met `t dichtgeslagen boek
Voor degene met de snelvergeten namen
Voor degene die `t vruchteloze zoeken
Moet nu weten, we zijn allemaal samen

refr.:
Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder
Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder
Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder
Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder
Niet zonder ons

Voor degene met de slapeloze nacht
Voor degene die `t geluk niet kan beamen
Voor degene die niets doet, die alleen maar wacht
Moet nu weten, we zijn allemaal samen

Voor degene met z`n mateloze trots
In z`n risicoloze hoge toren
Op z`n risicoloze hoge rots
Moet nu weten, zo zijn we niet geboren

refr.

Voor degene met `t open gezicht
Voor degene met `t naakte lichaam
Voor degene in `t witte licht
Voor degene die weet, we komen samen

refr.
es
es mrt 18 '08
Jullie hebben allemaal gelijk. Ik ben ook niet degene die problemen heeft met Menno, integendeel, ik vind het een heerlijk mannetje.
Maar ja, de buitenwereld, de maatschappij, de school, de kinderpsychiater, noem maar op. Daar voldoet hij niet aan 'de norm', en het is toch mijn taak om hem daar klaar voor te stomen.
We hebben klittenbandschoenen, ik laat hem lekker knutselen en spelen wat hij wil, maar ik maak me toch zorgen over hoe dat moet als hij straks groot is.
Ik weet wel dat ik het los moet laten, en dat lukt me ook over het algemeen, maar af en toe niet, en dat is nu. Ik ben tenslotte zijn moeder. :)
Moet je zo'n vragenformulier invullen, heeft uw kind het laatste half jaar drugs gebruikt, iemand geslagen, diefstal gepleegd, gelogen en bedrogen, etc. Gelukkig niet, dus het valt allemaal reuze mee, ik weet het wel, maar je maakt je gewoon af en toe zorgen....
Bedankt allemaal, en een dikke knuffel terug, en ik jank nog effe door, haha!

esther
sarina
sarina mrt 18 '08
Lieve Es, alleen bijzondere moeders krijgen bijzondere kinderen... Hij is bij jou gekomen, en niet voor niets. De school, de psychiater, de maatschappij..... hij komt er wel, geloof me maar, als jij er voor hem bent. Blijf uitleggen aan hem dat hij mooi is zoals hij is, maar dat de wereld er nog niet klaar voor is om hem te begrijpen.... Maak het niet zwaar of zo, maar lach er samen om.... Leg ook uit dat het voor hem (en jóu) soms moeilijk is (want hij voelt jouw verdriet) en dat dat er ook mag zijn. Met natuurlijk het vooruitzicht dat er na regen altijd weer zonneschijn komt.... Wees gewoon jezelf en geniet van je mooie mannetje... Dit zijn de kinderen die straks de nieuwe wereld gaan besturen, wat een voorrecht dat jij hem mag begeleiden.... Ik heb al veel van dit soort kinderen mee mogen maken en ben altijd ontroerd door hun echtheid en gevoeligheid.... Zet hem op, dikke kus van de juf...
Thomas A
Thomas A mrt 18 '08
Je verwoord het zo mooi Sarina, ontwapend en o zo waar(devol)............
Anne
Anne mrt 18 '08
Lieve es,

Laat menno gewoon menno zijn. Laat hem wel zien wat goed is en slecht natuurlijk. Hecht niet zoveel waarde aan de buitenwereld wat die vinden en willen. Probeer sterk in je schoenen te staan en leer jezelf kennen wat je wilt en wat je vind.
Laat menno zich alleen niet alleen voelen door dingen die jij eigenlijk anders zou willen zien bij hem. Laat hem zijn wie menno is, ieder heeft een eigen weg te gaan.

Groetjes aNNe
Lena
Lena mrt 19 '08
Hou vertrouwen in jezelf en in Menno,slechte dagen,goede dagen ze komen en gaan.
es
es mrt 19 '08
Dank jullie wel hoor, en dat is ook zo. Gewoon vertrouwen en de angsten loslaten. Hopen op een betere wereld tegen de tijd dat Menno groot is.
Vanmorgen had ik het erover met de moeder van Menno's vriendje. Over haar kind worden precies dezelfde dingen gezegd, speelt niet met andere kinderen als Menno niet op school is, kan niet tegen veranderingen. Ze lijken zo op elkaar, die twee, het zijn niet voor niets vrienden. Gelukkig hebben ze elkaar!! :)
admin
admin mrt 19 '08
Hé Es, so what draagt hij klittebandschoenen!
Eerder vertelde ik je al dat mijn Tony (12) ook klittebandschoenen draagt. Ik probeer het zo te zien, Tony hoeft zich van mij niet aan de maatschappij aan te passen, dat zal absoluut niet met alles lukken maar met een hoop dingen wel.
Is hij een ander kind omdat hij klittebandschoenen heeft, omdat hij niet kan strikken, daarentegen kan Tony wel punnikken.
Natuurlijk is het eng om je kind dadelijk losser te laten, red hij het wel..
Jouw kind hoeft zich niet aan te passen, maar je kunt wel een heel eind de wereld om hem heen aanpassen.
Zo zit ik met het probleem dat Tony erg slecht fietst, elk vliegje of vlindertje ziet hij en dan is hij dus niet meer met zijn hoofdje bij het verkeer. Ik was zo aan het piekeren, busje zeiden mensen, nee zei ik, als het niet anders kan dan kan het niet anders maar ik zal alles in het werk stellen om dat te kunnen voorkomen.
Busje= weer een stempel in mijn beleving.
Nu moet ik binnen korte tijd verhuizen en heb ik besloten een huis te zoeken in de buurt van de school waar hij na de lagere school naartoe moet.
Het is een leuke en mooie wijk en zeer gewild, dus kleine kans.
Weer ben ik allerlei instantie afgeweest met de eis (niet vraag) om mij te helpen. Ik ga Tony niet meer pushen en trekken omdat de maatschappij zoveel van hem verlangd. Dus eigenlijk draai ik het dan om, niet Tony veranderen maar het beeld dat de maatschappij heeft, hij kan het niet dus is dat gewoon zo.
Misschien is hij er over een paar jaar wel klaar voor, maar nu nog niet. Dat hebben ze maar te accepteren.
Es, jij weet net als ik hoe bijzonder deze kindjes zijn, laat je alsjeblieft niets anders wijs maken.
Het is moeilijk, maar niet omdat menno sommige dingen niet kan, maar omdat jij misschien een bepaald beeld hebt opgedrongen gekregen waaraan hij moet voldoen.
Laat los, Menno is exact hoe hij moet zijn!

Dikke knuffel het komt goed!
Thomas A
Thomas A mrt 19 '08
ja ja Karin!!!!
Thomas A
Thomas A mrt 19 '08
Raymond Stevens uit Diest (Belgie) schreef eens; "nieuwetijds kinderen bestaan bij de gratie van nieuwetijds ouders". (google)

uit de verklarende woorden;

Aan de kinderen

Jullie hebben niet gevraagd om geboren te worden in deze dolgedraaide grotemensenwereld. Ooit zag de wereld er zo niet uit. De grote mensen hebben voor jullie de aarde en het leven verknoeid. Heel lang geleden, voordat de mensen rare ideeën in hun hoofd kregen, was de aarde prachtig. Het was een paradijs om in te leven. Er was voor iedereen genoeg eten. Er was geen ruzie en geen oorlog. Alles was voor iedereen. Niemand hoefde te werken want iedereen had altijd vrij. Kinderen hoefden niet naar school want leven hoef je niet te leren. Iedereen ging slapen als hij moe was en at als hij honger had. Verder hoefde er niets. Het was altijd vakantie. Mensen woonden niet in huizen, er waren geen steden en fabrieken en kantoren. Iedereen was gelukkig en tevreden. De mensen maakten een schuilplaats voor de nacht en gingen slapen als de zon onderging. Als de zon opging ontwaakten ze en trokken weer verder. Er was nooit iemand ziek want tevreden en gelukkige mensen worden niet ziek. Kinderen hoefden ook niet gezond te eten want dat is onzin. Gelukkige kinderen kunnen eten wat ze willen zonder ziek te worden. Van kou vatten, vitamines en tanden poetsen had nog nooit iemand gehoord. Toch was nooit iemand verkouden en had nooit iemand kiespijn. Mensen leefden dus heel anders dan jullie denken dat normaal is. Ze hadden ook geen kleren aan want niemand schaamde zich voor een ander en iedereen zag er prachtig uit van zichzelf. Niemand hoefde zich mooi te maken want iedereen vond zichzelf mooi genoeg. Mensen hielden van zichzelf en de anderen met een onvoorwaardelijke en belangeloze liefde. Mensen hadden geen namen en praatten ook niet want dat was nergens voor nodig. Praten hoeft alleen als mensen het niet met elkaar eens zijn en als ze iets van elkaar willen. Toen was iedereen het met elkaar eens en niemand wilde wat van een ander. Iedereen was voor elkaar gelijk. Er waren geen meerderen en geen minderen. Ouders voedden hun kinderen niet op maar waren er gewoon voor ze en keken toe hoe hun kinderen opgroeiden. Iedereen wist hoe hij gelukkig moest leven. Ouders waren nooit boos want ze wilden niets van hun kinderen. Er was niemand die het beter wist. Schrijven en lezen deed ook niemand want dat is helemaal niet nodig om te leven. Bovendien had niemand een mening en niemand hoefde dus na te denken. De aarde was zonder wegen, zonder auto's en treinen. Geen vliegtuigen of schepen waren er. Niemand had ooit haast. Er gebeurden nooit ongelukken, want gelukkige mensen overkomen geen nare dingen. Mensen dachten niet aan verleden of toekomst. Iedereen leefde gewoon. Elke dag was weer een nieuwe dag en mensen genoten alleen maar van elkaar en van de prachtige aarde die zij gekregen hadden. De aarde was bedekt met wouden, alle rivieren waren zo schoon dat je eruit kon drinken en overal groeiden vruchtbomen en eetbare gewassen. De dieren hoorden bij het schouwspel waar de mensen van genoten. Toen dacht niemand eraan dat je dieren ook kon slachten en opeten of dat je ze kon temmen en gebruiken. Niemand haalde dat in zijn hoofd en niemand vond dat nodig. Dat dieren wild waren of gevaarlijk was nooit in hun hoofd opgekomen. Mensen zwierven over de aarde. Ze volgden de seizoenen zoals nu de trekvogels nog doen. Geen grenzen hielden hen tegen en met alle mensen die ze onderweg tegenkwamen konden overweg. Er waren nog geen talen, want aan de buitenkant van mensen kun je alles aflezen. Angst en verdriet was iets dat ze niet kenden. Kinderen huilden nooit. Er was geen geld en niemand had iets voor zichzelf. Mensen hadden niets, ze waren er gewoon. Soms vergiste iemand zich wel eens, maar dan voelde hij zich niet prettig of had pijn en dan wist hij dat hij dat niet meer moest doen. Dat hulpmiddel hadden de mensen gekregen om te zorgen dat ze gelukkig zouden blijven. Mensen dachten niet, ze voelden en genoten.
Zo was de aarde aan in de oorspronkelijke tijden. Zoals de aarde nu is hebben zij hem zelf gemaakt. Dat is nooit de bedoeling geweest. Grote mensen zijn zo dom en kortzichtig. Heel lang geleden is het fout gegaan met de grote mensen. Als ze zich niet gelukkig voelden gaven ze de schuld aan andere mensen of aan de omstandigheden. De een ging de baas spelen over de ander. Ze hadden woorden nodig om macht over elkaar uit te oefenen. Er kwamen leiders en volgelingen. De leiders bedachten van alles en het volk vertrouwde daarop. De een ging zich beter voelen dan de ander. Ze raakten het spoor bijster en er kwamen priesters die goden uitvonden. Zij wisten in het vervolg wat goed en kwaad voor de mensen was. Zij wisten wat de bedoeling van hun goden was. Mensen begrepen zichzelf en de wereld niet meer. Ze werden bang voor elkaar en bang voor de wereld om zich heen. Ze dachten dat het toeval was of hun lot als ze ziek werden Ze durfden niet meer rond te zwerven over de aarde en sloten zich op in hun huizen en dorpen. Ze verloren het contact met zichzelf en de natuur. Hun leven werd kunstmatig. Er kwamen ruzies en oorlogen. Mensen luisterden niet meer naar zichzelf maar naar hun leiders. Mensen werden ziek en er gebeurden ongelukken. Er kwamen medicijnmannen, die allerlei verklaringen en geneesmiddelen bedachten. Er kwamen meesters en knechten. Taken werden verdeeld en iedereen werd van andere mensen afhankelijk. Mensen gingen zich voor elkaar schamen en daarom dragen mensen kleren. Ze gingen voedsel produceren en dieren temmen en slachten. Niemand wist meer wat vrijheid en geluk was. Generaties kwamen en generaties gingen. De mensen raakten steeds verder van huis. Zo verdreven ze zichzelf uit het paradijs en zo ontstaat er een wat grote mensen beschaving noemen. Daar leven jullie nu in en ze hebben jullie geleerd dat dat normaal is. Mensen die niet zijn zoals zij noemen grote mensen primitief of onderontwikkeld. Dat zijn jullie voor hen ook en daarom doen ze hun best om jullie hun manier van leven bij te brengen. Jullie kunnen zelf zien wat de grote mensen met de aarde hebben aangericht. In hun hebzucht en egoïsme vernielen ze de natuur. Ze praten ingewikkeld en hun verhalen kloppen niet. Ze willen dat jullie net zo worden als zij en daarom voeden ze jullie op. Ze worden boos op jullie en straffen jullie want jullie moeten je aan hun wereld aanpassen. Als jullie niet luisteren worden ze nog bozer en straffen nog harder. Jullie kunnen geen kant op want jullie zijn van hen afhankelijk. Daar maken ze misbruik van. Jullie mogen niet blijven zoals jullie zijn want jullie moeten beschaafde en volwassen mensen worden. Ze verwachten zelfs dat jullie hen daar dankbaar voor zijn want ze doen het allemaal voor jullie bestwil. Ze vergiftigen jullie met hun meningen en overtuigingen. Zij bepalen wat goed en kwaad voor jullie is. Zij maken jullie ziek en vertellen jullie dat je gezond moet eten. Jullie moeten naar school omdat jullie een radertje in hun maatschappij moeten worden. Ze vullen jullie hoofden met hun rare gedachten. Jullie worden er ziek van maar ze gaan met jullie naar de dokter zodat ze gewoon door kunnen gaan met het veranderen van jullie. Ze zadelen jullie op met hun eigen angsten en onzekerheden. Ze leren jullie wat leuk is en mooi. Ze doen leuke dingen met jullie omdat het leven zelf niet leuk meer is. Ze proberen het gezellig te maken om dat rare leven dat ze leiden dragelijk te maken. Ze geven jullie cadeaus om jullie in te palmen. Jullie hebben geen keus. Ze kunnen jullie maken en breken. Als ze het een niet kunnen doen ze het andere. Langzaam maar zeker worden jullie net zo als zij en weer is er een generatie verknoeid. Neem het hen niet kwalijk want ze weten niet wat ze doen. De grote mensen hebben de wereld op hun kop gezet. Ze hebben alles omgedraaid. Terwijl jullie een voorbeeld voor de grote mensen zijn denken zij dat zij een voorbeeld voor jullie moeten zijn. Neem ze niet serieus, speel hun spel maar mee maar wordt nooit als zij. Jullie hebben zo weinig te verliezen en zij zoveel. Laat ze maar kletsen en vertrouw ze niet. Er is er geen een die deugt. Ze zijn niet eerlijk en zeggen nooit wat ze denken. Het is zo'n chaos in hun hoofden dat ze niet eens weten wat ze denken. Ze begrijpen zichzelf en de wereld niet en zeggen hoe jullie moeten leven. Ze zijn allemaal gestoord door hun ingewikkelde en vreemde gedachten. Zij hebben het leven voor zichzelf en voor jullie ingewikkeld gemaakt. Ze gaan nog liever dood dan dat ze jullie hun ongelijk bekennen. Laat ze maar.

bron: http://thomasevangelie.fol.nl/




gast
gast mrt 19 '08
Prachtig, Thomas!

Handig hè zo'n naamgenoot ;)

De kinderen van nu moeten het karma wat zich eeuwen heeft opgestapeld weer afbreken om de ware kern blood te leggen.
Zoek niet waar we naar toe gaan maar zoek naar waar we vandaan komen.
sarina
sarina mrt 20 '08
Prachtig, dank je Thomas!
es
es mrt 20 '08
Mooi Thomas! Dank je wel. Het is even confronterend, maar het is wel waar. Die zogenaamde vooruitgang is eerder achteruitgang gebleken. Helaas voor jou wil Menno uitvinder worden, of astronaut, whahahaha!! Sorry, moest ik toch even zeggen, hihi! ;)
Vanochtend weer een gesprek gehad, 3 april krijgen we het eindgesprek met Het Oordeel. We zullen zien!

Es
Thomas A
Thomas A mrt 20 '08
Ha ha ha, kan nog helemaal goedkomen hoor, Einstein was dislectisch.........
sarina
sarina mrt 22 '08
En had waarschijnlijk ook ADHD, of Asperge... en hij was een beeldendenker.....
Ha ha ik heb een filmpje gezien waarbij hij gekke bekken trok tegen de burgemeester van New York, echt humor... De burgemeester wist zich geen raad...

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki