Loading...
nl

hoe weet je wanneer je een volwaardig leven leid?

Incripted
Incripted nov 12 '06
hoe weet je wanneer je een volwaardig leven leid?
wanneer je er alles uithaalt wat eruit te halen valt?

mijn idee? : wanneer je voor jezelf uitmaakt dat dit niet beter meer kan worden,leven is een interpretatie,en wordt dus door elke mens anders ervaren.
dit slechts als mijn bescheiden mening.

gewoon benieuwd naar de reacties van jullie hierop.
Delen:
Thomas A
Thomas A nov 12 '06
leven vanuit je ziel. Dat ligt niet zo voor de hand tegenwoordig. maar leven vanuit je ziel is het enige dat een blijvend gevoel van zingeving brengt en je zal vullen met liefde, warmte en te-vrede-nheid. Alle andere invullen maken een rusteloze strever van een mens die in het slechste geval uit is op bezit, roem, macht, enz. en die daar bovendien altijd maar meer van wil!
leven vanuit je ziel maakt uiteindelijk een liefdevolle medemens van ons..............

Thomas
LPChip
LPChip nov 13 '06
Inderdaad, leven vanuit je ziel zal je een volwaardig leven laten ervaren.

Ik denk dat je kan meten of je verleden als volwaardig kan worden beschouwd door de volgende vraag te stellen:

"Als ik opnieuw was geboren en nog wist welke beslissingen ik heb gemaakt om te worden wat ik nu ben, zou ik deze beslissingen dan opnieuw maken?"

Ik heb in het verleden beslissingen gemaakt die niet altijd even leuk waren, maar ik ben wel erg gelukkig met wat ik nu ben, wat mede door deze beslissingen is gekomen, dus ik zou deze beslissingen zo weer maken.
Incripted
Incripted nov 13 '06
ok zoals ik dus al zei, iedereen heeft er een eigen interpretatie van , het enige wat een mens dus moet doen is gelukkig zijn met zijn leven!

zo leef je dus volwaardig.
JulienMoorrees
JulienMoorrees nov 15 '06
Wat is een volwaardig leven eigenlijk? Ik denk dat een boom een heel volwaardig leven heeft. Voor ons lijkt het misschien saai, maar de boom heeft wel degelijk een hele belangrijke functie te vervullen. Ik denk zelf dat ieder leven volwaardig is. Het maakt niet zoveel uit, wat je ermee doet op het moment dat je leeft, maar wat je ervan leert als je het gedaan hebt. Ik denk zelf dat deze lessen precies hetgeen is, wat het verschil tussen een goed leven, en een minder goed leven maakt.
Aart
Aart nov 29 '06
Mijn bescheiden mening is, dat de vraag eigenlijk al het antwoord is. Daar bedoel ik mee dat als je wat ik noem 'je ding doet' in het leven (dat wat Thomas A zo mooi, 'leven vanuit je ziel' noemt), dat die vraag dan niet op komt. Dan doe je gewoon wat de ziel hier op aarde 'heeft te doen'. Pas als dat niet het geval is dan gaan we dat merken door bv gevoel dat iets niet oke is, `t zoeken naar iets (uit zich in talloze varianten), allerlei lichamelijk en/of geestelijke klachten, etc. Volgens mij kan het dus voor de 1 zijn dat hij/zij bv. een liefdevol leven 'moet' leiden of zich ergens bewust van 'moet' worden en voor de ander kan het zijn dat bv. 'feesten en zuipen' of moorden het 'zielsdoel' is. Het gaat dus niet om goed,slecht,waardevol,zinvol,gelukkig zijn, etc maar gewoon 'je ding doen'. Dat kan aanvoelen als gelukkig zijn maar daar ben je dan niet mee bezig, gelukkig zijn is volgens mij alleen iets van 'het denken' dat ergens achteraf een labeltje op plakt. Dat is het zelfde als dat je lekker zit te eten, het 'gaat' om het lekker zitten te eten als handeling niet om de woorden die je daarna zegt zoals; ik heb lekker gegeten.
JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 20 '11
Ik denk dat de enige die kan beoordelen of een leven volwaardig is, jezelf bent. Pas als je echt doet wat je wilt en je gevoel kunt volgen, je pas echt volwaardig leeft!
Serenity
Serenity jan 21 '11
Ja ik ben het daar ook mee eens en ook waneer je alles eruit haal wat je 'wilt' eruit halen.
Volg je dromen en kijk wat haalbaar is, en viola je hebt een volwaardig leven voor jezelf.
En als je nou ook nog eens positief in het leven sta en compassie voor je medemens en alles wat leeft hier op aarden.
Dan leid je ook nog eens een goed volwaardig leven!! ^^
Mimosa
Mimosa jan 21 '11
Wauw, wat mooi om te zien dat dit oude bericht opeens weer naar boven wordt gehaald.
Je hebt helemaal gelijk Nims dat de enige die dit kan bepalen jezelf bent.
Dit heeft me heel lang bezig gehouden en sinds ik 4 jaar geleden ogenschijnlijk vanuit het niets werd teruggeworpen op mezelf door ziekte heeft het me nog meer bezig gehouden. Als je niet meer aan het soort leven kunt meedoen wat de meeste mensen leiden, als je beperkt wordt in je doen en laten doordat je lichaam niet meer alles toestaat, worden dit soort vragen meer dan belangrijk.
Lange tijd werd ik heen en weer geslingerd tussen gevoel en verstand ook op dit gebied. Maar ik kan nu eindelijk zeggen dat mijn gevoel de overhand heeft. Ik weet nu dat ik een volwaardig leven leidt. smile
Serenity
Serenity jan 21 '11
Zo Mimosa daar zeg je me toch wat!
Inderdaad, ik heb met mijn ziektebeeld ook beperkingen waardoor ik geen gemiddeld leven leid maar ik lijd daar niet onder.
Ik geniet, ben vrolijk en blij met alles wat mij tegemoet komt en dat is echt heel veel, tuurlijk heeft iedereen wel eens een dipje en door omstandigheden of energieeën kan je het even somber inzien maar dat zijn moment opnamen ....een moment gevoel/emotie die misschien wel fel en sterk aanwezig is maar het gaat zoals het is gekomen ook weer heel snel weer weg!


Nou ja alles komt toch weer goed en op zijn pootjes terecht , so no worry's about that!

Lekker genieten en alles eruit halen wat ik acht eruit te mogen halen .^^

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki