Mijn ervaringen in de zorg?
Een manuele placenta verwijdering
ZONDER verdoving.
Op de verloskamer van het ziekenhuis. Kan je verzekeren dat het ontzettend zeer doet en verschrikkelijk vernederend is.
Een ingeleide bevalling waarbij om de placenta los te laten komen 2x een injectie heb gehad en een vol infuus dat met noodgang leegliep. Voor mij als HSP ( en nee ik verdraag echt geen hormonen ook de pil niet) een overdosis ongeveer. Jillian werd 's avonds na bloedprikken opgenomen omdat ze misschien een ontsteking had (gezien haar bloedspiegel, maar die is de eerste dagen ook hoger ivm de antistoffen die ze meekrijgen vlak voor en tijdens de bevalling) dat werd nog onderzocht. Maar ze kreeg wel uit voorzorg een infuus met antibiotica, De dag voor ze naar huis mocht moest ze nog onder de lamp omdat ze iets te geel was. Ze ging 'gezond' mee naar huis daarna 3 maanden non stop spruw, toen kreeg ze met 6 mnd een puffer tegen het hoesten en het verkouden zijn, een maand later volgde de 2e. Die een poosje gebruikt, maar dat maakte geen verschil. Dus weer gestopt. Toen ze 20 maanden was is ze geopereerd aan haar keelamandelen, neuspoliepen en haar trommelvliezen zijn doorgeprikt. Het is een heel ander kind geworden, haar spraak kwam met sprongen op gang, het gedrein en gejengel was over omdat ze zich beter kon uiten. Ze sliep weer beter en was veel vrolijker.. Waarom ze dat niet eerder onderzocht hebben en alles eerst op de makkelijke manier moeten doen en de manier waarop ze geld kunnen verdienen natuurlijk. Als ze niet de anitbiotica hadden gegeven, had ze veel meer weerstand gehad tegen ziekte en schimmelinfecties, want een bijwerking van antibiotica is een verhoogde kans op candida infectie.
Hebben we nog meer...
Erg wisselende meningen van verloskundigen in 1 praktijk. Over wat wel 'goed gegroeid' is en 'aan de kleine' kant enz is. Volgens de een was het prima volgens de ander was het helemaal niet goed.. Onzekerheid alom. Groeiecho gehad, paste prima bij mijn lijf. Kindje was mooi van vorm en dat was ze ook, 2900 gram en 47 cm. Een mooi klein meisje dus. En helemaal niet klein bij 38 weken.
Niet geloofd worden bij de huisarts als je het serieus hebt over voedselallergie.
Bij een dreumes van 14 maand!
Michelle kreeg zoals het in het boekje van het cb stond vanaf 12 maand alles wat wij ook aten. Zo ook zuurkool. Ze kreeg bijna 40 graden koorts, gaf alleen maar over, had diarree. Niets bleef binnen alles kwam er met een rotgang weer uit. Ze deed niets anders dan slapen in m'n armen. Dat voor 24 uur lang, op doktersadvies een poedertje tegen het uitdrogen en een poedertje tegen de diarree. Voor de rest een paracetamol. Het ging wel over, was een heftig buikgriepje. Toen ze beter was en ik inmiddels via msn een kennis had gesproken die dietiste is. Op histamine allergie gekomen, klinkt aannemelijk. Daarmee naar de dokter geweest. Ben grandioos onderuit geschoffeld en kreeg een verwijzing voor de dietiste over 'gezonde voedingsadviezen'. Want ja een dreumes mag geen minibeetje mayo of zuurkool...Blijkbaar. Terwijl het toch echt in het boekje staat dat ze vanaf 12 maand met de pot mee mogen eten, ook scherpe kruiden, koolsoorten en andere dingen die ze tot 12 maand niet mochten hebben. Wat moet je daar mee?
Word je als ouder in twijfel getrokken omdat je het volgens het boekje doet?
Ik heb zelf in de zorg gewerkt, en daar snap ik niet hoe er omgegaan word normale zaken. Het eten word opgeschept vanuit een warmhoudbak op de borden die op dienbladen staan en via de lopende band worden vervoerd. Iedereen staat langs de band en leest het kaartje en kwakt het eten op het bord.
stage gelopen in een gezinsvervangend tehuis voor verstandelijk gehandicapte ouderen. Daar was de onderbezetting echt erg. Geen mens te krijgen en nauwelijks aandacht voor echte aandacht. Geen tijd voor een wandelingetje want er waren meer taken voor de begeleidster, boekhouding, aanvragen enz. Dat vond ik erg jammer. De mensen daar waren erg leuk, en ik heb er veel van gehad, de hele ervaring van het verzorgen van bijzondere mensen. Met een eigen verhaal, met natuurlijk hun eigen karakter en ja ik heb wel eens een mep voor m'n kop gehad en mijn hand werd wel eens gestuurd naar een 'jeweetwel' omdat diegen op dat moment zin had. Mijn stagebegeleidsters waren super, ik mocht overal bij zijn, mocht alles vragen en als het niet lukte of ik durfde het niet alleen te doen werd ik geholpen, net zolang tot het wel lukte. Ik herken door die stage heel veel gedragingen van Michelle. Ik ben er aan gewend dus kan ook bijna alles aan haha. Poep, kots, slijm, snot what ever kom maar op... Ik heb erger gezien
Daarna nog een slopende stage in een verpleeghuis. De stagebegeleidsters keken de eerste dag nauwelijks naar me om. Ik kwam net binnen op de afdeling ik kon meteen iemand onder de douche doen
zonder uitleg of begeleiding Ik werd naar een kamer gebracht maakte kennis met de mevrouw zonder enig dossier te hebben gelezen en moest haar met ligbed onder de douche doen... In m'n eentje op een vreemde afdeling met een wildvreemd persoon erg op leeftijd. Ik moest alles alleen uitzoeken. Die stage ging dus helemaal niet goed. ik voelde me niet welkom als stagiare, kreeg geen aansluiting bij de rest van de collega's. Vond wel heel veel warmte en steun bij de bewoners. Maar ook erg veel onvrede over de verzorging, dat ze heel vaak moesten douchen, minstens 3x per week en dat dat best intensief is voor oudere mensen, daarnaast mochten ze alleen op vaste tijden naar de wc. Voor tussendoor hadden ze incontinentie luiers. Ik ben daar na 6 weken overspannen weg gegaan. Heb mijn opleiding afgekapt en heb sindsdien ook geen roeping meer gehad om het weer op te pakken. Ondanks ik graag verzorg.. Maar niet op die manier.
Mijn ervaringen met jeugdzorg, staan op het merudi forum in de overige zaken hoek. Niet veel goeds en dat is nog steeds niet verbeterd.
Ashley is in juli aangemeld bij jeugdzorg voor een ADHD onderzoek.
In oktober kregen we de bevestiging dat ze aangemeld was en in januari kwamen de papieren van de jeugdpsychiatrie. Die zijn eind januari op de bus gedaan en pas 10 april!!! hebben we het eerste gesprek.
Al met al heeft dat heel traject bijna 9 maand geduurd. Al die tijd moet je maar roeien met de riemen die je hebt. Zorg word je niet aangereikt. Je moet er om vragen, smeken zelfs. en als het eindelijk zover is dat je het krijgt.. Heb je het niet nodig want de situatie is weer veranderd. Alles gaat erg langzaam achter de bureaus van de zorg.. Minder bureaucratie en meer handen zou fijn zijn * en ik spreek uit beide ervaringskanten*
Bij Michelle is het een heel ander verhaal.
Na haar met spoed te hebben aangemeld bij jeugdzorg in oktober.
5 weken na de verhuizing, werd Michelle erg boos, driftig, wilde terug naarhet oude huis, terug naar school. Lion met ADHD kan niet tegen die driftbuien. word daar zelf ook boos van. Met spoed werd er gevraagd om een nuttige dagbesteding voor Michelle, een plek waar ze geobserveerd kon worden tot het tijd was voor de basisschool. Dat was een periode van in totaal 2 maanden ongeveer. Dat kon niet.. geen indicatie geen 'extra's '.
Advies over welke school wel of niet geschikt was mocht jeugdzorg niet geven. We moesten het zelf maar uitzoeken. Michelle is 2 ochtenden in de week gewoon naar de peuterspeelzaal gegaan en zit sinds kort 2 ochtenden in de week in groep 1.
In de tussentijd heeft Jeugdzorg vergeten ons aan te melden bij de stichting waar we onze pedagogische thuisbegeleiding van krijgen. Die aanmelding kwam pas in Januari 2008.. terwijl onze indicatie al klaar was begin november 2007 en het toen ook doorgegeven had moeten worden. Lekker dan. Ondertussen is het april 2008 hebben we nog steeds geen pedagogische thuisbegeleiding, maar heeft Michelle wel haar oproep gehad voor het eerste gesprek bij jeugdpsychiatrie en zijn er papieren over en weer verstuurd. We wachten af...
Over zorg voor mijn mannetje kan ik heel duidelijk zijn.
Als je eerlijk bent over je medicijngebruik, je aandoening en hoe je dingen voelt en ervaart... Nemen ze je niet meer serieus.
Als je de pijn presies kan omschrijven of presies de plek kan aanwijzen. Nemen ze je niet meer serieus. Omdat ze hem niet serieus genomen hebben en de ambulancebroeders hem verteld hadden dat het wel mee zou vallen. Is hij niet gegaan omdat hij zich niet geloofd voelde. Dat was in januari 2008. 2 weken terug is zijn lichaam nog niet voldoende hersteld om de operatie aan te kunnen. Operatie nog een poosje uit zicht. Eerst volgende maand kijken of ie genoeg hersteld is. Dan weer opnieuw plannen.
De hele zorg moet op z'n schop.
Ik heb 1 schep... wie schept er mee?