En weet je dat je door gebruik te maken van dat menselijke trekje om zich prettig te voelen de macht hebt over de ander! En dat die macht heel makkelijk misbruikt kan worden als je mensen zo manipuleerd!
Volgens mij bestaat de hele maatschappij uit machtsituaties. Iedereen kan macht uitoefenen over de ander. De hele dag door zijn er machtsituaties. Ouder-kind, kind-dier, broers-zussen, burger-politie, juf-kind, winkelier-klant, het is zo gewoon dat we er niet eens meer bij stilstaan. Natuurlijk manipuleer ik, en heb ik macht, en zijn er mensen die macht over mij hebben..... En zeker kan macht ook misbruikt worden, in alle situaties. Toch gebeurt het relatief weinig, gezien de vele relaties die we op een dag aangaan.
Mijn punt is gewoon dat kinderen zich goed voelen als je ze beloond. En dat ze beter leren als ze zich goed voelen. Net zo goed als ik bereid ben nog meer mijn best te doen als de directeur zegt dat hij mijn manier van lesgeven goed vindt. (En nog harder ga werken als meer betaald krijg, ha ha, grapje)