Loading...
nl

50 manieren om "Goed zo" te zeggen

liesanne
liesanne jun 11 '08
Wie zoet is krijgt lekkers…
Belonen: een straf?
© Justine Mol, trainer en coach Geweldloos Communiceren.

Als wij kinderen belonen voor wat in onze ogen goed is, bestaat de kans dat ze voor hun welbevinden hun hele leven afhankelijk blijven van de goedkeuring van anderen. Vieren wij met hen, dat ze ontdekken en groeien, dan ondersteunen wij hen in het ontwikkelen van zelfwaardering en zelfvertrouwen.....

...lees meer: http://www.justinemol.nl/artikel2.html
JulienMoorrees
JulienMoorrees jun 11 '08
Wat een mooi statement liesanne. Toch is onze hele maatschappij gebaseerd op het beloon systeem (salaris en geld), dus of je dat er ooit uit krijgt?
sarina
sarina jun 12 '08
Belonen blijft toch altijd een sterkere prikkel dan straffen. Het zit nu eenmaal in de mens om zich gewenst en gewild te voelen.
JulienMoorrees
JulienMoorrees jun 12 '08
Is dat zo Sarina, of is het aangeleerd om gewenst en gewild te willen voelen?
admin
admin jun 12 '08
Een van de eerste dingen die een baby doet in zijn ontwikkeling is lachen Nims, juist met de reden dat men hem-haar graag wil knuffelen, oppakken, voeden en beschermen.
Dus niet aangeleerd denk ik.

Grappig Sarina, dat heb ik ook bij de jongste.
Die kruipt ook nog zo graag op schoot als hij verdrietig is, niet direct, eerst een beetje twijfelachtig gaan wiebelen voor mijn neus en heel diep zuchten, droefoogjes, dat is zijn signaaltje voor een wiegronde bij mam op schoot.
Hij heeft veel moeite zijn gevoelens te uiten en ik ben enorm blij dat hij zich bij mij veilig genoeg voelt om zich te ontladen. Thom doet dat bij niemand anders, met anderen (en dan vooral vreemden) praat hij vrijwel niet.

Mooi Liesanne! Daar kan ik wel wat mee, dank je wel.
gast
gast jun 12 '08
Quote:
Een van de eerste dingen die een baby doet in zijn ontwikkeling is lachen Nims, juist met de reden dat men hem-haar graag wil knuffelen, oppakken, voeden en beschermen.
Dus niet aangeleerd denk ik.


Overlevingstrategiën/instinkten van de mens zijn aangeboren. Belonen en straffen is eerder een reactie daarop die cultuur gebonden is. De reactie van de ouder op dit soort gedrag van een baby mag niet afhankelijk zijn van wat de moeder daarvan denkt (wel of niet reageren positief of negatief, straffen of belonen) maar het instinkt van de moeder moet daar addequaat op reageren (en dat instinkt zal ervoor zorgen dat de baby gevoed, geknuffeld, beschermd wordt)
Straffen en belonen wordt met voorbedachte raden uitgevoerd en dus (in sommige gevallen) niet de juiste reactie zal zijn ookal ziet het er positief (belonen) uit.
sarina
sarina jun 14 '08
Origineel bericht van: NiMS
Is dat zo Sarina, of is het aangeleerd om gewenst en gewild te willen voelen?


Je goed voelen is geen aangeleerd gedrag, het is een gemoedstoestand waarin je graag verkeert. Belonen is dus een sterkere prikkel dan straffen omdat ieder mens (en dier) zich nu eenmaal van nature 'goed' wil voelen, en als je beloond wordt voel je je goed. Op puppycursus wat het eerste wat ze deden met brokjes zwaaien. Nou, die hondjes vertoonden maar wat graag gewenst gedrag..... Mijn klas gaat als een gek aan het werk als ik met beloningsplaatjes zwaai. Plak een sticker in een schrift bij een goed cijfer en iedereen zit weer zijn best te doen.....

Ik denk dus dat het aangeboren is om gewenst en gewild te willen zijn......niet aangeleerd.
liesanne
liesanne jun 14 '08
Omdat het werkt , hoeft het toch nog niet 'goed' te zijn?

Ik kan me heel erg vinden in wat Justine Mol zegt:
Quote:
....Door deze, en ook andere, ervaringen realiseerde ik me dat belonen ons afhankelijk maakt van wat anderen, die zich boven ons plaatsen, van ons vinden. Dat het de vreugde en de creativiteit haalt uit wat we doen. Dat we krampachtig ons best gaan doen en onszelf straffen als we falen. Dat de motivatie om van binnenuit te leren of iemand van harte te helpen verdwijnt. Dat we daardoor geneigd zijn alleen nog maar iets te doen als we er zo veel mogelijk voor krijgen.
gast
gast jun 15 '08
Sarina zou jij je werk ook nog doen als je er niet voor betaald krijgt.
En weet je dat je door gebruik te maken van dat menselijke trekje om zich prettig te voelen de macht hebt over de ander! En dat die macht heel makkelijk misbruikt kan worden als je mensen zo manipuleerd!
Iedereen probeerd op wat voor manier dan ook de wereld een beetje naar zijn/haar hand te zetten en dat is niet zo vreemd teweten dat daar al heel jong mee begonnen wordt in de omgeving van een kind. Dus dat kinderen dat op latere leeftijd hetzelfde gaan doen is niet zo gek. Maar of dit in het belang van het universum is, daar ben ik nog niet over uit.
Lena
Lena jun 15 '08
scherp hoor! smile
Debiorah
Debiorah jun 15 '08
Ben al een tijdje wat contactgestoord ivm de drukte om school heen. Maar ik wilde toch even opmerken dat ik denk dat jullie aan een belangrijk punt voorbij gaan. En dat is het punt dat het bij 50 manieren om goedzo te zeggen niet gaat om het hebben van macht over een kind maar het geven van waardering aan een kind zodat deze zichzelf eigenmachtig voelt.
In plaats van het benadrukken van de "foute" dingen het benadrukken van alle positieve kwaliteiten. Het gaat hier wat mij betreft niet om gedragsmodificatie zoals in het behaviorisme, hoewel het belonen daar ook een centrale plaats inneemt. Het is in mijn ogen veel simpeler dan in voorgaande verhalen gesteld word. Het is geen kwestie van beheersen en aanpassen, het is een kwestie van met nieuwe ogen kijken en waarderen van je kind.

De filosofische discussie om het nut van het belonen heen is oneindig wetende dat hier enkel standpunten worden verdedigd. Mijn intentie was anders, het gaat mij er niet om of je het eens bent met mij of een ander. Ik koos ervoor om op een toegangkelijke manier een handreiking te doen naar ouders/verzorgers/begeleiders. Een stimulans om na te denken over wanneer en hoe je kinderen laat merken dat ze geliefd, gewaardeerd zijn. Dat is intrinsieke motivatie en wellicht wel de drijvende motivatie van ieder mens, zich geliefd voelen.

Mijn vraag in deze is wat is voor jullie de meerwaarde van het ontkrachten van elkaars standpunt?
admin
admin jun 15 '08
Fijn je weer even te lezen Debiorah!

Het is niet mijn bedoeling iemands standpunt te ontkrachten, dat heeft voor mij geen enkele waarde.
Het is meer mijn intentie anderen door mijn ogen te laten kijken en om zelf door de ander zijn/haar ogen te zien wat hij of zij ziet.

Wel een goede vraag..
Debiorah
Debiorah jun 15 '08
Dankje Karin! Dat is voor mij een helder antwoord.
Het doet mij beseffen hoe ik dingen bekijk smileals je begrijpt wat ik bedoel. Er bekroop mij af en toe het gevoel dat er een discussie onder de oppervlakte ligt over de correctheid van het straffen en belonen. Kortom een oordeel...dat mensen onzeker kan maken
liesanne
liesanne jun 15 '08
Origineel bericht van: Debiorah
Er bekroop mij af en toe het gevoel dat er een discussie onder de oppervlakte ligt over de correctheid van het straffen en belonen. Kortom een oordeel...dat mensen onzeker kan maken


Mag ik vragen wat je met die laatste zin bedoelt Debiorah?

Wat mij betreft is een 'oordeel' niet aan de orde, ik zelf vind het juist fijn om hierover een discussie aan te gaan.....
De meesten van ons zijn opgegroeit en eigen met belonen en straffen...
maar het kan toch goed zijn om te vergelijken met andere standpunten?
sarina
sarina jul 15 '08
Origineel bericht van: gast
En weet je dat je door gebruik te maken van dat menselijke trekje om zich prettig te voelen de macht hebt over de ander! En dat die macht heel makkelijk misbruikt kan worden als je mensen zo manipuleerd!


Volgens mij bestaat de hele maatschappij uit machtsituaties. Iedereen kan macht uitoefenen over de ander. De hele dag door zijn er machtsituaties. Ouder-kind, kind-dier, broers-zussen, burger-politie, juf-kind, winkelier-klant, het is zo gewoon dat we er niet eens meer bij stilstaan. Natuurlijk manipuleer ik, en heb ik macht, en zijn er mensen die macht over mij hebben..... En zeker kan macht ook misbruikt worden, in alle situaties. Toch gebeurt het relatief weinig, gezien de vele relaties die we op een dag aangaan.

Mijn punt is gewoon dat kinderen zich goed voelen als je ze beloond. En dat ze beter leren als ze zich goed voelen. Net zo goed als ik bereid ben nog meer mijn best te doen als de directeur zegt dat hij mijn manier van lesgeven goed vindt. (En nog harder ga werken als meer betaald krijg, ha ha, grapje)
Serenity
Serenity mei 11 '11
Origineel bericht van: Beschermengel



Ik ben het helemaal met je eens, kinderen een compliment geven is erg stimulerend voor ze, ik kijk nu vooral naar mijn kleinkinderen en als ik ze complimentjes geef voor iets wat ze gedaan hebben, nou!! dat moet je die smoeltjes zien! haha zoo lief! echt dat hebben ze zo nodig!
En ze gaan er allleen maar meer hun best voor doen om het nog mooier of beter te doen.

Ik ook ik ook ik ook heb deze ervaring met mijn Uk!
Ukkie straalt helemaal en als er wat mis gaat dan leg ik het uit zoals het gewoon is of in melkaar steekt en daarna probeert Uk het uit ik hoef daarvoor weinig tot niets te zeggen.
En dan lukt het meestal of na een paar keer te hebben geoefend en dan prijs ik Ukkie de hemel in!
Alsof ik een sterretje uit de hemel hebt geplukt zo mooi straalt dat kind!
En de volgende keer legt Ukkie het mij uit!! laugh
Pagina's: Vorige 1 2 3

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki