Inmiddels heb ik een aantal mooie boeken die verband houden met autisme aan mijn collectie kunnen toevoegen. Zelf lees ik ze voor zowel mij plezier als om inzicht te krijgen voor mijn studie en werk. Ik vind het zelf erg belangrijk om niet alleen vanuit de hulpverlener te kijken maar ook te leren zien door de ogen van mensen met autisme. Hierbij mijn boekentips:
Verbroken stilte ~ B.N. Kaufman.
Uitgeverij: van Holkema & Warendorf
Dit boek is een autobiografisch verhaal over de familie Kaufman. Het gaat met name over het zoontje Raun. Raun werd autistisch en zo begon de zoektocht van de ouders om dit in zichzelf gekeerde jongetje een kans te bieden zich te ontlpooien. Uiteindelijk heeft deze zoektocht geleid tot de creatie van een nieuwe behandelmethode voor autistische kinderen, de zogenaamde Son-rise methode.
Raun is uitgegroeid tot een intelligente en zelfstandige man.
Voor iedereen die inspiratie zoekt en wil weten hoe de Son-rise methode is ontstaan!
Op een blauwe dag geboren ~ Daniel Tammet.
Uitgeverij: Nieuwezijds
Een autobiagrafisch verhaal over Daniel Tammet. Daniel heeft het asperger syndroom en is daarnaast een savant. Daniel kan ons vertellen wat er in zijn hoofd omgaat en hoe hij de wereld beleefd. In dit persoonlijke verhaal krijgen wij een goed beeld van de moeilijkheden en mogelijkheden die Daniel in zijn leven tegenkomt.
Een verhelderend en inspirerend boek!
Niets was alles wat hij zei ~ Nic Balthazar.
Uitgeverij: Averbode
Dit boek verteld het verhaal van Ben. Ben is een tiener met autisme.
Het boek laat in een kort maar krachtig verhaal zien hoe moeilijk Ben het heeft.
Niet alleen vanwege zijn autisme maar ook vanwege de mensen om hem heen.
Het boekje heeft een verassend einde!
Ik deserteur van een braaf autistenras ~ Birger Sellin.
Uitgeverij: Thoth
Dit boek is de tweede gedichtenbundel van Birger Sellin, met zijn prachtige en doordringende gedichten geeft hij ons een kijkje in zijn wereld!
Birger Sellin hield op zijn 2e levenjaar op met praten ging alle pogingen tot contact uit de weg en speelde niet meer. In plaats daarvan kon hij urenlang, als gehypnotiseert, knikkers en kralen door zijn handen laten glijden. De artsen opperde dat hij zwaar verstandelijk gehandicapt was ten gevolge van een hersencellenontsteking, die ontstond na een reeks ernstige middenoorontstekingen. Door middel van Facilitated Communication leerde Birger zich uitdrukken door te typen. Op 16 jarige leeftijd bleek dat Birger al die jaren in een kerker van autisme had doorgebracht. Achter zijn facade ging een sensibel en zeer intelligente persoon schuil.
Een nieuwe eenzamerverlossende weg zal ik vinden
Ik zie dwaas gejubel aan de kant van de normalen ook de stommen zullen meezingen
Wanneer de dag is aangebroken
waarop de scheiding is opgeheven
waarop werelden sadisme bedeesdheid angst en willekeur op een dag overwinnen
waarop de een de ander respecteert
waarop de een de ander begrijpt
waarop allen het wijzijn begrijpen
vanuit inzicht
vanuit levensvriendelijke uitdrukkingsmogelijkheden
verlangen ook vervuld wordt
en wijsheid gewild is
dit is de dwaasheid van een dwaas
droom van een eenzame