Emotie komt van het latijnse woord emotio, hetgeen betekent: uit beweging. Er is veel onderzoek gedaan maar er is nooit helemaal ontdekt hoe het precies werkt. Enkele interessante dingen zijn wel uit de onderzoeken naar voren gekomen:
- Een emotie kan ontstaan doordat je iets ziet (iemand valt en je schrikt..)
- Een emotie kan ontstaan doordat je emotie bij iemand anders ziet (Je ziet iemand huilen en wordt zelf verdrietig)
- Een emotie kan ontstaan door je eigen gedachten (je denkt eraan dat je hondje dood kan gaan en wordt verdrietig)
Je kunt aan iemand zien hoe hij zich voelt door zijn gezichtsuitdrukkingen (die zijn overal ter wereld min of meer hetzelfde), maar ook cultuurbepaald (in sommige culturen betekent een lach dat je blij bent, in andere culturen dat je je schaamt)
Wikipedia zegt (Ik citeer een paar teksten die denk ik passen in deze discusie):
In een meer algemene of biologische zin kan men een emotie definiëren als een reactie van onze hersenen op een positieve of negatieve gebeurtenis. Dit komt zowel bij mensen als dieren tot uiting in een bepaald patroon van gedrag (bijvoorbeeld vluchten of toenadering) en fysiologische reacties. Het gevoel kan dan gezien worden als een speciale uiting of vorm van emoties die typisch is voor mensen, namelijk de bewuste beleving van een emotie.
Soms kan er sprake zijn van emoties zonder (bewuste) gevoelsmatige reflectie. Een voorbeeld hiervan is de schrikreactie. Een hard geluid lokt binnen een fractie van een seconde automatisch en onbewust een fysiologische reactie uit, zoals het samentrekken van de spieren en hartslagversnelling. Pas enige tijd later treedt een gewaarwording van deze gebeurtenis en de daaraan gekoppelde lichamelijke reactie op, die door onze hersenen vertaald wordt in een schrikgevoel.
Het is lastig een scheidslijn aan te brengen tussen emoties en drijfveren, ook motivatie genoemd, die ons gedrag bepalen. Emoties zijn namelijk niet alleen passieve belevingen, maar kunnen ook worden opgevat als actie-tendenties: een drijfveer om een bepaald doel te bereiken.
Er is erg veel gezegd en geschreven over dit onderwerp, en de geleerden zijn er nog lang niet uit, er zijn vele theorieën over. (Als je er meer van wil weten moet je naar Wikipedia). Het hangt er maar van af welke definitie van emotie je wilt gebruiken.
Mijn punt is: bewustwording van het feit dat je keuzes maakt vanuit een emotie, gedachte, gevoel zorgt ervoor dat je meer grip krijgt op de situatie.... Bijv. Mijn dochter vraagt of ze naar Rotterdam mag om te winkelen. Ik zeg 'nee', omdat ik bang ben dat er iets met haar gebeurt... ( angst). Ze is erg verantwoordelijk en ik weet dat ze het kan,dus ik zeg 'ja'. (liefde). Als je alle keuzes herleid tot angst en liefde, hou je het werkbaar en simpel. Voor mij is dit een tweede natuur geworden, ik heb ontdekt dat ik vaak keuzes maakte vanuit angst en dat werkte beperkend voor mezelf en de mensen om mij heen. Nu ik dat weet kies ik altijd vanuit liefde. Dat betekent niet dat mijn kinderen alles mogen, maar wel dat ik ze niet opzadel met mijn 'angst'. De bewustwording van dit proces was de sleutel.