Loading...
nl

Goed en kwaad

Ayasha
Ayasha mrt 12 '08
 Origineel bericht van: NiMS
Ik heb zeker goed gelezen, en het gaat om de boodschap die je zegt. Je kunt het tussen " " zetten, maar daarmee is de kern van je verhaal niet anders geworden.

En ja, dat het mensen pijn doet, dat klopt. Maar er zijn ook onnoemelijk veel goede dingen die ook mensen pijn doet. Ik vind pijn doen, geen maatstaf voor goed of kwaad.

welke goede dingen doen mensen pijn NiMS? geef eens een paar voorbeelden?
JulienMoorrees
JulienMoorrees mrt 12 '08
Hier zijn er wel een paar:
-Iemand alleen maar verwennen
-Zoveel van iemand houden dat die bijna een stalker wordt.
-Zelfmoord plegen uit liefde voor een ander.
Ayasha
Ayasha mrt 13 '08
Hier zijn er wel een paar:
-Iemand alleen maar verwennen
-Zoveel van iemand houden dat die bijna een stalker wordt.
-Zelfmoord plegen uit liefde voor een ander.

iemand enkel verwennen komt voort uit egoisme. Geen nee willen zeggen omdat je dan slecht bekeken word. Kortom; niet goed.

Iemand stalken is bij mijn weten ook niet goed.

zelfmoord plegen is voor mij dubbel. Een kant vind ik het egoisme, andere kant kan ik het wel begrijpen....Soms mag een mens een beetje egoistisch zijn, en een beetje een gevoelsmens begrijpt het...afscheid is nooit fijn...Maar hoeft het daarom meteen pijn te doen in de zin dat verkrachten je pijn doet?
sarina
sarina mrt 13 '08
Ik zou weer willen zeggen: 'goed en kwaad' vervangen voor 'angst en liefde'
- iemand alleen maar verwennen = angst om afgewezen te worden
- stalken = angst om afgewezen te worden
- zelfmoord plegen = angst om te leven

Uit liefde reageren betekent:
- iemand verwennen maar ook terecht wijzen
- begrijpen dat je zonder die persoon ook verder kunt
- van jezelf houden
JulienMoorrees
JulienMoorrees mrt 13 '08
Maar Kath,

Goed en kwaad zijn altijd afhankelijk van de perceptie. Iemand die stalkt vind echt niet dat deze iets fout doet, en doet dit ook echt met hele goede intenties (zij / hij geniet toch van mijn aandacht? .....) . Het punt dat ik wilde maken is dat je alles wat goed zou zijn, ook slecht zou kunnen praten, of wat slecht is, goed zou kunnen praten.
JulienMoorrees
JulienMoorrees mrt 13 '08
Sarina,

Angst en liefde zijn geen twee uitersten van elkaar.

Je kan bijvoorbeeld bang zijn voor degene van wie je houdt.
Thomas A
Thomas A mrt 13 '08
Angst en liefde zijn dat ook volgens mij NiMS, afhankelijk misschien niet in ware zin, maar wel elkaars disputen
gast
gast mrt 13 '08
reageren vanuit angst of liefde is denk ik meer van toepassing.
Angst is altijd gerelateerd aan voorgaande gebeurtenissen dus voorwaardelijk, liefde is als het goed is onvoorwaardelijk en zijn de feiten van dat moment alleen belangrijk. Een reactie uit angst kan verdacht veel op liefde lijken maar is het dus niet ookal komt het 'lief' over. Er zit dan altijd een overleving element in.
JulienMoorrees
JulienMoorrees mrt 14 '08
Precies. Er bestaan geen onvoorwaardelijke angst, en alleen dat al maakt dat het geen uitersten zijn.

Ik denk dat haat en liefde elkaars uitersten zijn, want ook onvoorwaardelijke haat bestaat.
gast
gast mrt 14 '08
 Quote:
Ben je een ster die het licht van de zon reflecteerd of ben je de zon die de vanuit zichzelf licht geeft. Een ster is altijd maar voor de helft verlicht en afhankelijk van de zon de zon is in zijn geheel licht en onafhankelijk.
Wees de zon in je eigen universum en dan zie je dat de reflectie op de sterren om je heen van jouzelf afkomt.

Ik moet even iets recht zetten aangaande boven geschreven stukje. Een ster heeft zijn eigen lichtbron, de zon is ook een ster. Het is dus niet een ster die ik bedoel voor wat betreft de reflectie maar het aardse, ofwel de planeten. Die reflecteren wel het licht van de zon (sterren) en kennen dus ook een duistere kant.
Het verklaard voor mij wel weer waarom nieuwetijdskinderen sterrenkinderen genoemd worden. Ze hebben hun volledige eigenheid (energie) die ze uitstralen.
sarina
sarina mrt 16 '08
Sarina,

Angst en liefde zijn geen twee uitersten van elkaar.
Je kan bijvoorbeeld bang zijn voor degene van wie je houdt.

Als je bang bent voor degene van wie je houdt is het angst, geen liefde.... Handelen vanuit angst werkt beperkend, handelen vanuit liefde bevrijdend.... Ik vind het wél uitersten, maar je hebt ze allebei nodig om te groeien, ze horen bij elkaar... zoals dag en nacht.... Ik probeer alleen duidelijk te maken dat alle keuzes die een mens maakt worden gedaan vanuit angst of liefde.... Op het moment dat je je daar bewust van wordt ben je een enorme stap verder...
JulienMoorrees
JulienMoorrees mrt 16 '08
Alle keuzes worden gemaakt uit angst of liefde?

Waarom kun je dan ook keuzes maken uit:
-Logica
-Haat
-Afgunst
-Instincten
gast
gast mrt 16 '08
Deze komen allen voort uit angst Nims! Op logica na dan misschien ;)
sarina
sarina mrt 16 '08
Als je keuzes maakt vanuit ratio (logica) is dat ook angst als je bang bent om dat los te laten... (Wat zal er gebeuren als je dingen niet meer kunt beredeneren?)

Maar, ik zeg niet dat het fout is om vanuit logica, haat, afgunst of instinct te kiezen, ik zeg dat je een stap verder bent als je begrijpt dat je vanuit dat soort emoties keuzes maakt!
gast
gast mrt 16 '08
Zodra je dat begrijpt valt die keus af.
JulienMoorrees
JulienMoorrees mrt 16 '08
Ik denk dat jullie in de grote vergissing stappen dat alles is te herleiden tot angst ;). Als jullie dit namelijk denken leef je zelf vanuit angst. Ik geloof niet in angst en denk daarom dat de ultieme keuzes alleen maar vanuit de waarheid worden gemaakt. Angst en ook liefde zijn niets anders dan een ilusie.

Verenig jullie angst en liefde en kom tot de waarheid!
sarina
sarina mrt 17 '08
Ik denk dat jullie in de grote vergissing stappen dat alles is te herleiden tot angst ;)

én liefde

Quote:
en denk daarom dat de ultieme keuzes alleen maar vanuit de waarheid worden gemaakt. Angst en ook liefde zijn niets anders dan een ilusie.

Ook dé waarheid is een illusie....
Nogmaals, belangrijker dan de emotie van waaruit je kiest -angst, liefde, waarheid, hoe je het ook benoemt - is het begríp dat je kiest vanuit die emotie.
JulienMoorrees
JulienMoorrees mrt 17 '08
Kiezen vanuit een emotie klinkt als een mooie illusie. Emoties zijn gebaseerd op je eigen interpretatie en alles wat je interpreteerd, is een illusie.

De waarheid is geen illusie, sarina. Leg maar eens uit waarom het een illusie is.
inneke
inneke mrt 17 '08
Is het zo dat emoties altijd gebaseerd zijn op je eigen interpretatie??
gast
gast mrt 17 '08
Eerder dat je interpretaties gebaseerd zijn op je emoties.
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420