Lieve allemaal, lees nu pas uitgebreid het topic over Reiki. Wat een wijze woorden en inzichten van iedereen! Soms wel op het scherp van de snede, maar dat hoort erbij. Ik heb zelf Reiki I en Reiki II gedaan, ik denk ongeveer 8 jaar geleden. Reiki I was voor mij het begin van een lange pijnlijke weg naar innerlijk inzicht. De initiaties hebben mij geopend, maar die opening was pas een begin (weet ik nu, na al die jaren). Ik heb veel energie gevoeld, maar zie nooit zo veel, ook niet tijdens meditaties. Voor mij zijn meditaties niet wenselijk, onbewust heb ik het dus waarschijnlijk ook tegen gehouden.
Het heeft me rijk gemaakt, in die zin dat ik een instrument in handen kreeg (voor mijn gevoel) waarmee ik anderen kon helpen. Ik was er dankbaar voor en heb het vaak gebruikt. Ik kwam er gaandeweg achter dat Reiki soms goed werkte bij mensen, en soms helemaal niet. Ik was in mijn enthousiasme inderdaad soms de man die de kokon van de vlinder probeerde open te knippen. De mensen bij wie het niet werkte zijn er overigens niet zo slecht vanaf gekomen als de vlinder uit het verhaal, de Reiki die ik stuurde had gewoon geen effect... Ik kwam er achter dat ik meestal mensen tijdelijk verlichtte van pijn, maar dat het even later weer terug kwam.
Ook heb ik wel eens op afstand geholpen voordat ik Reiki II had. Wonderbaarlijk genoeg was deze hulp heel effectief, dus het sturen van universele liefde is ook heel krachtig. Toen ik Reiki II ging doen was ik blij met de mogelijkheid ook op afstand te kunnen behandelen, hoewel ik diep in mijn hart wist dat ik dat al kon. Reiki II voelde goed, en ik vond op afstand behandelen prettiger zelfs dan handoplegging, omdat ik dat erg tijdrovend vond. De symbolen kon ik echter maar niet aan wennen. Ik vond ze onhandig en overbodig, dus werkten ze voor mij niet. Ik zeg met nadruk voor MIJ, omdat dat meer zegt over mezelf dan over de symbolen. Mijn beste vriendin is Reiki Master, en voor haar werken ze erg goed.....
Tot op de dag van vandaag ben ik blij met mijn Reiki-inwijdingen, maar vooral omdat het mij innerlijk heeft doen groeien. Ik geef Reiki aan kinderen, maar zonder het te benoemen. Soms komen er kinderen naar me toe omdat ze energie nodig hebben (en niemand op deze school weet dat ik Reiki heb gedaan) Intuitief zoeken ze me, en ik geef met een aai, glimlach of gesprek, en soms inderdaad door mijn handen op hun hoofd te leggen als ze hoofdpijn hebben. Ik weet niet of ik dat ook had gekund zonder Reiki-inwijdingen. Zelf denk ik dat Reiki me heeft geholpen mijn innerlijk licht te voeden. Als ik mensen help benoem ik het meestal niet als Reiki. Ik vraag gewoon of ze energie nodig hebben, of zeg dat ik aan ze denk of energie naar ze zal sturen. Daarbij spreek ik altijd de wens uit dat de energie dat mag doen wat nodig is voor die persoon, zonder daarbij specifiek oplossingen te bedenken....
Pijn proberen weg te krijgen doe ik soms dus bij kinderen of bij Peter (mijn man) maar altijd met de wens dat de achterliggende reden ook een stukje geheeld mag worden. Reiki bij mezelf was nooit een succes, zoals mijn Reiki-lerares zei toen ze zelf ziek was: met een westenwind kun je geen westenwind verjagen. Die ervaring heb ik ook. Wel vraag ik dan mijn vriendinnen aan me te denken, en dat geeft verlichting. Helaas zijn de processen die je door moet maken soms erg pijnlijk en verdrietig, en zou je dat stukje soms wel over willen slaan.... Reiki (of liefdesenergie) is dan het doekje tegen het bloeden, maar kan net het verschil maken en de pijn verzachten.
Er zijn veel mensen die Reiki hebben gedaan en het is inderdaad een hype. Ik zelf heb ook moeite met het commerciële aspect, maar zo zit onze wereld nou eenmaal in elkaar. Ik geloof dat erg veel mensen het oprecht vanuit hun hart doen, en dan geldt: hoe meer, hoe beter, toch?
Verder nog wat kleine ervaringsweetjes: Bij een collega is haar schoonvader van de motor gestuiterd toen een groepje (goed bedoeld) Reiki naar hem stuurde... Ik heb een meditatie meegemaakt waar iemand bijna niet meer terug kon komen, dus daar ben ik een beetje voorzichtig mee... Mijn dochter had een enorme angst meegenomen uit haar vorige leven, en door een healing te geven op die situatie heeft ze er nu geen last meer van.... dus in die zin kan Reiki sturen naar het verleden helpen. (Mijn Reiki-lerares is energetisch therapeute en heeft vele diploma's behaald op het gebied van energetisch genezen. Zij heeft mij en mijn kinderen vaak professioneel geholpen...) Ik ken iemand die Ai-ki-do beoefend (daar heb je de ki weer) en daarmee kun je ook wonderbaarlijke dingen bewerkstelligen. (Ik kan dus in ki staan, en niemand duwt me dan nog om... gewoon bewust zijn van je energie -ki- en dan lukt dat al, niks uri geller).
Er is zo veel, en ook zo veel goeds, ik ben blij met iedereen die het goede voorheeft met een ander. En hoe je een ander ook helpt, via Reiki, energetisch genezen, universele liefde, fotolezen, droomverklaringen, bachbloesem therapie, edelsteentherapie, noem maar op, het is allemaal waardevol.... Nou het is een heel verhaal geworden, ik hoop dat ik jullie een beetje heb geholpen door mijn verhaal. Groetjes, Sarina.